1962FenderStrat skrev:Teckna aktier? Det betyder alltså att M.N kommer att bli delägare i Djurgården? Tillåt mig spy upp dagens lunch.
Det är han redan, med tanke på att han var en av de som fick chippa in vid nyemissionen 04' för att rädda vår förening. Det som får mig mest att vilja spy upp lunchen - förutom det faktum att det från DIFs sida verkar varit en lögn med att man reserverat belopp för eventuell förlust - är alla överdrivet hårda reaktioner.
Jag har svårt att se att någon som Nilson - som vuxit upp i Djurgården och räddat vår ekonomi med pengar ur egen ficka - skulle göra det här av ren småsint egoism. Då var han en jäkligt bra skådespelare under korridorssamtalen i rättegången där han verkade genuint tyngd av hela den här cirkusen och att behöva processa mot Djurgården. Det faktum att han dessutom verkar redo att ta ersättningen i form av Djurgårdsaktier - rätt usla med tanke på vår konkursmässighet - tycker jag ytterliggare talar för det.
Istället är jag glad att det är Nilson som drev det här och inte någon som hade kunnat pungslå vår klubb mycket värre om man faktiskt varit ute efter att skada den. Ja, det var ett standardavtal från Hockeyligan, men det är ingen vidare ursäkt. Vi är ingen kvartersklubb eller korplag, Djurgården Hockey AB är ett storföretag med mångmiljonomsättning som i takt med svensk elitidrotts kommersialisering och professionalisering måste kunna vara professionella också i organisation och arbetsgivarroll. Varför vi driver en sådan här tvist - med hundratusentals kronor i rättegångskostnader att betala för vår sida och motståndarens ersättning - när vi inte ens har reserverade medel för förlust är bortom mitt förstånd.
Förmodligen var det här ett wake up call vår organisation behövde. Avslutet gentemot Nilson verkar sköts jävligt illa. Kontraktsskrivandet verkar skötts jävligt illa. Arbetsgivaransvaret verkar sköts jävligt illa. Den här affären reflekterar bara skit på vår dåvarande såväl som nuvarande ledning, och jag har full förståelse för att Unionen - för det är främst i Unionen och inte Nilsons intresse det här har drivits, det ska vi vara klara med - inte viker ner sig. Vi hade kunnat lösa det här i skiljenämnd, ta det som en (klart billigare) läxa och göra en rejäl översyn av organisationen som konsekvens. Istället driver vi det till rätten och låter Nilson ta oerhört mycket skit. Fegt och skamligt. I slutändan gör Nilson/Unionen oss en stor tjänst, för trots de svindlande summor den här processen handlar om så är det ändå en spottstyver mot vad en amatörmässig organisation slukar när man har en sådan årsomsättning som Djurgården IF. Det är bara hoppas att det här blir ett ordenligt och välbehövt stålbad.
Förövrigt kan det vara värt att påpeka att AB, eftersom de inte verkar bemödat sig att ens läsa domen, slirar en del på siffrorna. Viktigast torde vara att påpeka att det inte handlar om ersättning á 41000kr/månad, utan 24031kr/månad jämte ränta.