Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
S. Skuggan
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av S. Skuggan »

Boeman skrev:
S. Skuggan skrev:Må så vara med gamla citat, men vad kan kravet på en målvakt vara när försvaret viker? I gårdagens match Khk-DIF (15/1)är jag av uppfattningen att Adam räddade oss från total förnedring, han stod för ett antal fina räddningar. Visst det ena invid stolpen kanske borde hejdats, men detta till trots gjordes en bra målvaktsinsats och forsätter det spelet finns det i vart fall möjlighet till att förändra det som i inledningen av säsongen inte var lika bra.
Jag vill tro att vi nu är ngt starkare på den fronten i vart fall och tillsammans kommer vi att kunna skapa förutsättningar resterande del, för kanske något positivt. Trots att jag i går mest ville försvinna då allt kändes ruttet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Med tanke på hur få mål som släpps in så handlar det om att DIF gör för lite mål och det är precis som förra säsongen.gör man bara ett mål så är inte chansen stor att man vinner.
Helt sant, visst är det så, känns som vi ibland saknar lite alternativ till uppspel, när det invanda inte fungerar.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

S. Skuggan skrev: Helt sant, visst är det så, känns som vi ibland saknar lite alternativ till uppspel, när det invanda inte fungerar.
Som Nils farsa sa i nån periodaus. Var tionde puck ska gå hårt rakt upp i mitten oavsett om det står nån gubbe där eller ej.

gubbe har ju en poäng, det är jobbigt att se ibland hur de nöter samma sönderlästa uppspel om och om igen.
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

Vi blev ju helt stängda av KHK redan vid egen blå. Var läskigt att se. Otroligt väl pålästa KHK samtidigt som vi kör samma sak uppspel på uppspel. Något jag noterade som halva Hovet såg som negativt vilket snarare var rakt tvärtom var dock lyftningarna av puck rakt ut. Äntligen verkar de ha insett att kan man inte göra något med pucken är det bättre att lyfta ut den och byta istället för att bli uppätna på blålinjen gång på gång.

Vi behöver fler varianter till uppspel eller hitta en som ständigt fungerar. Nu kör vi mest vår farthämtning och blir helt låsta om motståndarna ställer en högt, precis som KHK gjorde. De styrde ut vår förstapass och då hade vi ingenstans att gå. Förstår inte varför man inte söker mitt runt deras plog eller ficka hörnet i det läget, men sen är ju inte jag tränare heller så...
25/4-2025
gaspo

Inlägg av gaspo »

Sitter o kollar matchen mot SSK. Herregud vad är kreativiteten? Det är skrämmande att vi är som fastfrusna i isen. Nä detta är löjligt. Zabel för h*lvete kom på nått nytt. För vårat spel är ett lågvattenmärke. Hur kan vi vara så fruktansvärt ojämna?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Räddhawks vann 3p ikväll. Det gjorde inte vi.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Morwin »

Magnutz skrev:Räddhawks vann 3p ikväll. Det gjorde inte vi.
korrekt. Och det betyder ej topp 4 för dif.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
BigJ

Inlägg av BigJ »

Säsongen närmar sig slutet och DIF har problem. Bakåt har det blivit stabilt sedan Adam har fått förtroende och även backarna spelar stabilt, även boxplay funkar bra. Det som fallerar är en jämnhet i målproduktionen, vissa matcher har det blivit stora siffror, senast 7-0, men i alltför många matcher bara 1 eller 2 mål. Om DIF hade gjort 3 mål i varje match så hade de varit i stor ledning i tabellen, uppåt 85-90 poäng och då gjort bara några fler mål totalt än de 101 gjorda mål man de facto gjort.

Att DIF skulle kunna vara i topp tycker jag de har visat i en del matcher men känslan är att anfallsidéerna är för få, flera matcher kommer man ingenstans och har inget motvapen vilket det absolut borde finnas med den, på papperet, starka forwardsbesättning man har. Inför säsongen var det bakåt de flesta var tveksamma men det tycker i varje fall jag att man löst nu även om det var darrigt tidigare, speciellt då målvakterna stod varannan match.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det är ibland lite vanskligt att mäta mål i rena siffror, tycker jag.

Jag menar, det är totalt olika spelartyper som gör skillnader med GWG, mot de som gör 6-0 i en match där motståndaren kanske inte riktigt är vråltaggade och heta i närkamperna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
BigJ

Inlägg av BigJ »

Självklart är det stor chans att det drar iväg i vissa matcher men det jag ville ha sagt är att om man har en jämnare målproduktion på runt 3 mål och inte som nu där det ofta bara blir ett eller max 2 mål framåt så vinner man matcher. Med den forwardsuppsättning och förvisso även backar som Nisse, som ju faktiskt bidragit mycket framåt, så borde man kunna begära mer i antal mål framåt i många matcher.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Det är ju så enkelt som att kolla interna poängligan, men den forwards uppsättning som vi har så ska inte Nils kunna leda den ligan. Det är ganska sjukt. Och i en match som vi vann med 7-0 så är det inte ens de nämnda målgörarna som gör de flesta målen heller, Hank 2 mål och J.Eriksson 3. Det bara stämmer inte.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Nej, helt riktigt och ser man på exempelvis matchen igår så hade Södertälje många fler klara målchanser än vad Djurgården hade trots bättre skottstatistik och så har det sett ut i många matcher, en hel del skott på mål men antingen inga returer eller någon som är där och kan peta in den. Sörensen tar ju en del egna initiativ som flera gånger även resulterat i mål men jag tycker han kan prova det mycket oftare, likadant var det med Jakobs i sina första matcher men det har tyvärr försvunnit.
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Jag håller med om att det är forward sidan som fungerar sämst även om vi ligger hyfsat till sett i antal mål. Nån som vet statistik över insläppta mål?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Bocas

Inlägg av Bocas »

Sitter och kollar på spelarlistan för vårt lag när vi åkte hur. Jag fattar fortfarande inte hur det är möjligt att vi kunde åka ur med det lag som vi hade då. Fullständigt horribelt och obegripligt!

Helvete!

http://www2.difhockey.se/season.php?sasong=2012
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Bocas skrev:Sitter och kollar på spelarlistan för vårt lag när vi åkte hur. Jag fattar fortfarande inte hur det är möjligt att vi kunde åka ur med det lag som vi hade då. Fullständigt horribelt och obegripligt!

Helvete!

Och det var så sjuuuukt nära att det var Linköping som spelade kvalserien istället för oss..

Fyfan den här hålan till serie suger
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Bocas skrev:Sitter och kollar på spelarlistan för vårt lag när vi åkte hur. Jag fattar fortfarande inte hur det är möjligt att vi kunde åka ur med det lag som vi hade då. Fullständigt horribelt och obegripligt!

Helvete!

I princip är det väl bara Challe och Zabel som är kvar...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Låst