Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Pogue Mahone skrev:Minimalman vilken fisk du är. Först provocerar du lite för att få den reaktionen du vill ha sedan gnäller du över den. Till sist ältar du den. Förstår inte anledningen...
Håller med dig. Ibland är jag ute på djupt vatten...
Jag är ingen idiot, bara naiv. Hade hoppats att kärleken till DIF skulle vara förbrödrande, men trots att vi alla är Djurgårdare så tänker vi nog alldeles för olika.
Det är alldeles för mycket vi och dom i den här frågan. Hoppas det löser sig...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Andy

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Andy »

Kan inte annat än att hålla med.

Beklagar och känner inte igen mig i polariseringen.

Verkar inte vara många som anser sig kunna vara för både en aktiv läktarkultur och samtidigt vilja stötta DIF fullt ut.

Man borde kunna tycka att det som hände vid derbyna är för jävligt och inget som skall få tolereras på samma gång som man inser att det är allas vårt ansvar att bidra så mycket som möjligt på alla sätt det bara är möjligt för att grabbarna på isen skall få maximalt stöd och förutsättningar för att vinna de matcher som krävs för att ta oss upp till SHL.

Oavsett vad som hänt och händer kommer ingen att kunna ta bort min kärlek till DIF och min vilja att bidra när motgångarna är som störst.

Tråkigt att motsättningarna är så djupa och att vissa "debattörer" vill göra detta till en för eller emot fråga. Det kommer inte att gagna vår förening eller det lag som ska vinna matcher åt oss i längden.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

DIF hockey anser det inte vara några problem som det är och inte heller att dem måste göra något, därför det finns något destruktivt i det engagerade.
Som vi alla sagt 1000 gånger förut handlar det om mer saker än det som hände vid derbyt, dock är Abbe det första steget för DIF att vända på det här.

I längden kommer det visst att hjälpa. Sist vi lät det vara var vid 90-talet då Blue Saints frystes ute ur DIF. Resultatet blev en skitstämning, dock sportsliga framgångar. Tog nästan 16 år innan JK lyckades vända på det. Nu igen så arbetar DIF helt felaktigt och supporterkulturen håller på att dö ut igen. Att de engagerade/aktiva slutat gå just aktivt är avgörande för stämningen nu och för framtiden.
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Andy skrev: Beklagar och känner inte igen mig i polariseringen.
[...]
Tråkigt att motsättningarna är så djupa och att vissa "debattörer" vill göra detta till en för eller emot fråga. Det kommer inte att gagna vår förening eller det lag som ska vinna matcher åt oss i längden.
Den här polariseringen ser jag som det värsta utfallet, både att försöka tydligt protestera/markera mot ledningen såväl som att försöka fokusera på att skapa så bra stämning som möjligt under rådande förhållanden är två vägar som har sina respektive fördelar. Att tjafsa internt och polariseras däremot, leder till att vi varken lyckas skapa bra stämning eller sända ett budskap. Vi har får bara en halvljummen stämning med mycket läktarfrustration som riskerar att gå ut över och bränna medDjurgårdares glädje på ett onödigt hårt sätt.
MartinDIF51 skrev:DIF hockey anser det inte vara några problem som det är och inte heller att dem måste göra något, därför det finns något destruktivt i det engagerade.
Som vi alla sagt 1000 gånger förut handlar det om mer saker än det som hände vid derbyt, dock är Abbe det första steget för DIF att vända på det här.

I längden kommer det visst att hjälpa. Sist vi lät det vara var vid 90-talet då Blue Saints frystes ute ur DIF. Resultatet blev en skitstämning, dock sportsliga framgångar. Tog nästan 16 år innan JK lyckades vända på det. Nu igen så arbetar DIF helt felaktigt och supporterkulturen håller på att dö ut igen. Att de engagerade/aktiva slutat gå just aktivt är avgörande för stämningen nu och för framtiden.
Jag förstår och sympatiserar med tanken att Djurgårdens ledning måste väckas, men jag tror mer på att det kan göras av en stor och mäktig supporterbas än en tynande och utdöende. Du skriver själv att det tog 16 år förra gången. Jag är övertygad om att det inte så mycket handlade om att polletten trillade ner tillslut efter flera års supportermisär, då skulle den trillat ner långt snabbare. Jag är övertygad om att vi snarare hade den förmånen att vi just då och där fick en styrelse som förstod vikten av supportrar och var redo att lyssna på JK.

På samma sätt tror jag inte alls polletten kommer trilla ner tillslut om vi låter klacken dö nu. Minalman har till viss del rätt i att spelet inverkar, men på värsta tänkbara sätt. Våra sportsliga misär ger ledningen en ursäkt, en ursäkt jag är övertygad om att de faktiskt tror på själva, att läktarmisären beror på den sportsliga. Den illusionen måste brytas för att väcka DIF, och den illusionen bryts inte även om klacken dör helt sålänge vi har fortsatt sportslig misär samtidigt. Och, vad nästan värre är, är vad som riskerar att hända om vi så börjar få sportsliga framgångar utan att få läktarframgångar. Kaarel "ut och konsumera" Lehiste med anhang (eller eventuellt efterträdare), som föraktade vår supporterkultur när den står på toppen, har två sätt att tackla det problemet. Antingen börjar man arbeta för att få tillbaks våra tidigare kultur och erkänner sina misstag, eller så utvecklar man "produkten" DIF med kringarrangemang och jippon för att dra marginalare.

Vägskälet vid mitten av 00-talet gick vår väg. Jag skulle inte alls våga gambla med vår fina läktarkultur vid ett sådant vägskäl idag, i händerna på våra moderna supporterfientliga ledning. Förr var jippoinslag ofta rätt för att inte säga väldigt fåniga präglade av kreativa påhitt från enstaka ledare eller vad man "hört talas om" från andra sidan atlanten, idag är dom raffinerade och professionellt välutvecklade på ett sätt att de faktiskt fungerar för att vara starka profitskapare. Frölunda, Växjö, Malmö präglas alla av värdelös supporterkultur men ändock goda publiksiffror och stark attraktionskraft. Också NHL är ett tydligt bevis på det här. Det går i medvind att leva gott på marginalpublik och jippon, och jag är rädd att vår ledning kommer gå i samma riktning. Vad som hindrar övriga klubbar generellt idag från att gå den vägen, är engagerade och starka supportrar och supporterorganisationer som vägrar släppa sin plats och kultur på läktaren. Vad ska vi, om vi låter vår ståplats och engagemang tyna bort, sätta emot den dagen det börjar smyga sig in idag otänkbara saker som plastklappor och annat jippoaktigt? Läktarsituationen blir irreparabel. Marginalare, flyktiga som de är till sin natur, sviker i motgång och vi får samma konkurshot som de föreningsmässiga luftslotten Växjö, Malmö och Frölunda symptomatiskt nog alla präglats av. De enda situationerna som återstår, är jippo eller konkurs. Någon måste försvara vår kultur - den överlever inte magiskt av sig självt - och det märktes tydligt i klacken i söndags när plastskyltarna började användas som trumma att utan kulturbärare tynar försvaret av värdena fort.

Jag är övertygad om att vi måste jobba hårt vid sidan av läktaren för att skapa en positiv miljö för supportrar, samtidigt som vi måste hålla i liv vår maktposition, starka närvaro och framförallt de fragment av den gamla läktarkulturen vi utanför de bojkottande fångat upp genom åren, annars ersätts den snart av andra för oss främmande kulturyttringar.

Vill poängtera att jag inte skrev "få tillbaks UCS" heller, det är en så skum inställning från en del att jobba för att få tillbaks en grupp, de är vuxna personer som själva får känna efter om de känner ett sug eller inte. Vi kan bara, och det är långt viktigare, arbeta för en bra supportermiljö generellt. Om UCS vore så brända av DIFs ledning att deras sug är borta även då så vore det en stor sorg och avbräck, men arbetet är ändå viktigt för att möjliggöra att nya framväxande aktiva ska kunna etablera sig. För det kommer garanterat komma fler personer med fanatiskt sinnelag som växer upp, det gör det alltid överallt statistiskt i en grupp av människor. Likväl blir det då livsviktigt att vi aktivt och tydligt upprätthåller vår kultur och traditioner på läktaren tills dess, så det är den kulturen och ingen annan dessa nya aktiva växer upp och tar avstamp i. Det kan vi inte göra, om alla kulturbärare lämnar sitt engagemang.
Användarvisningsbild
Kungen
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Kungen »

sm910 skrev:....
Kul att du hittat hit! Kan bara hålla med i allt du skriver, välformulerat och vettigt. Klockrent.
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Hur gick mötet idag?
Någon som vet nått?
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
minalman

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Kungen skrev:
sm910 skrev:....
Kul att du hittat hit! Kan bara hålla med i allt du skriver, välformulerat och vettigt. Klockrent.
Det har väl aldrig hänt att en ledning skapar kultur? Om inte läktarpubliken har lust så kommer inget att hända.
Mycket av sm910s inlägg tycker jag säger det.
Sedan är det svårt att skilja ansvaret mellan föreningen och bolaget också. Vems är ansvaret för en bra läktarkultur?
Här verkar det i debatten som det alltid är någon annans ansvar/fel.
Styrelsen, bolaget, ordföranden, JK, UCS, ST, ("Abbe"!) o.s.v. Alla verkar vara inblandade i soppan. Några på de anklagades bänk. Några på målsägarens.

Men det är bara den enskilde individen som kan skapa stämning. Läktarkultur är ingen kommittéprodukt.

Mina inlägg har baserats på min egen erfarenhet att när allt går bra för laget så är det lätt att glömma alla sorger. Går det bra tillräckligt länge så kanske allt blir glömt?

Och jag vet att det var tomt i Globen för tio år sedan, jag var där. Men vem tyckte att det gick bra på isen då? Kenta fick sparken för att det gick så dåligt fast vi var ett väletablerat ES-lag om någon minns?

Varför tror vi att ledningen kan göra det roligt att gå på hockey? Det är bara vi själva, med stor hjälp av det som spelarna gör på isen, som kan göra det roligt igen.
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

Jag talar inte för att låta klacken förfalla mer, jag förespråkar inte en total bojkott eller liknande. Jag går själv på 9 av 10 hemma matcher som det varit senaste 3 åren fortfarande. Däremot kommer ingenting som det är nu att vända på trenden. Att vi sedan är så splittrade på läktaren, på ett sätt som absolut inte existerar i fotbollen, försvårar chanserna till någon typ av aktion.
Att JK har haft samtal med DIF nu är skit bra, huruvida dem gett något resultat återstår att se,

Bollen är hos DIF!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag är liksom ambivalent i frågan och kan hålla med bägge parter. Är helt övertygad om att det delvis är den här jävla ligan och osexiga matcher / dåliga resultat som får många att helt enkelt endera skita i att infinna sig på Hovet (det är liksom lätt att skylla på den olösta SÄK-konflikten) eller stå som fågelholkar på matcherna och vara knäpptysta. Sen finns det naturligtvis motsatsen; folk som personligen blivit utsatta för Abbes lakejer eller har andra legitima skäl att inte infinna sig på Hovet.

Det stora problemet, förutom att DIF och UCS inte kan prata med varandra, är ju i mitt tycke hur JK hanterar det här. Tror det måste till en officiell bojkott för att det ens skall finnas chans att DIF tar det här på fullt allvar. Frågan är om det kommer till nästa säsong...

I övrigt har jag en fråga till Andy; vad anser du om strejk? Det här är ju egentligen ett typexempel på att folk genom aktioner vill få till större förändringar som på sikt skall leda till något bättre. Det är svårt att vara för en aktiv supporterkultur och samtidigt till 100% stötta DIF hockey och deras förhållandesätt i den här frågan om man inte inser att "de aktiva supportrarna" (i brist på bättre ord) vill få till förändringar som vi alla på sikt tjänar på. Det krävs nog åtgärder av något slag för att DIF skall få upp ögonen för att problemet är större än vad de vill erkänna.

Men återigen, jag har svårt att se att den urusla stämningen under hösten enbart är pga den här konflikten.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

minalman skrev: Det har väl aldrig hänt att en ledning skapar kultur? Om inte läktarpubliken har lust så kommer inget att hända.
Mycket av sm910s inlägg tycker jag säger det.
http://gd.se/sport/brynas/1.4581659-ful ... l-sm-final<

Ja, jag säger det. Finns det ingen etablerad läktarkultur från supporterhåll kommer ledningen fylla det tomrummet med jippokultur - någon mer genuin supporterkultur kan de ju inte skapa articifiellt uppifrån. Alternativet att låta det vara begravningsstämning lockar ingen, jippokultur lockar i alla fall kapitalstarka marginalare. Ta ett klassiskt lag som Brynäs ovan som exempel. Lång historia kort, Kamratkompaniet skar sig med Brynäsledningen i konflikt över avstängningar, om flaggor skymde sikten m.m. kring 2011 vill jag minnas, precis som det skurit sig tidigare mellan Ultras Brynäs och ledning. Frostiga relationer och bojkotter från KK. Läkerolen, som iofs ofta haft usel stämning även innan, fick riktigt riktigt usel stämning. Brynäs däremot spelade bra, och framåt finalserien 2012 kände väl ledningen att man behövde matcha det sportsliga med lite drag på läktarna för att "exekviden (sic?) av att de vill komma på nästa match också, att de ska känna en hunger och tycka att det var kul".

Jippokulturen var en "succe", plastklappor och liknande tog över i Läkerolen. Man kan skratta åt det, men när ungar dyker upp med sådana här klipp inser man att framtida generation Brynäsare påverkas. Och det här är givetvis långt från det enda exemplet. Frölundas jippokultur drevs på hårt av dåvarande ledning med Ahdrian i spetsen, man skulle kommersialisera hockeyn mer lik NHL. En linje man likt Redhawks drev hårt även efter den allmänna NHL-yran -96, och vars resultat vi ser på Malmö och Frölundas läktare idag. Där det saknas stark genuin supporterkultur kommer somsagt alltid ledningarna att fylla den med jippokultur, för jippokultur drar trots allt folk/marginalare och pengar.
minalman skrev: Sedan är det svårt att skilja ansvaret mellan föreningen och bolaget också. Vems är ansvaret för en bra läktarkultur?
Här verkar det i debatten som det alltid är någon annans ansvar/fel.

Styrelsen, bolaget, ordföranden, JK, UCS, ST, ("Abbe"!) o.s.v. Alla verkar vara inblandade i soppan. Några på de anklagades bänk. Några på målsägarens.

Men det är bara den enskilde individen som kan skapa stämning. Läktarkultur är ingen kommittéprodukt.

Mina inlägg har baserats på min egen erfarenhet att när allt går bra för laget så är det lätt att glömma alla sorger. Går det bra tillräckligt länge så kanske allt blir glömt?

Och jag vet att det var tomt i Globen för tio år sedan, jag var där. Men vem tyckte att det gick bra på isen då? Kenta fick sparken för att det gick så dåligt fast vi var ett väletablerat ES-lag om någon minns?

Varför tror vi att ledningen kan göra det roligt att gå på hockey? Det är bara vi själva, med stor hjälp av det som spelarna gör på isen, som kan göra det roligt igen.
Läktarkultur är inget mer än den kultur som finns på läktarna, den skapas och formas av alla ting, individer och organisationer som inverkar på vårt beteende på ståplats. En genuin supporterbaserad läktarkultur är inte en kommittéprodukt nej, den formas av supportrarna själva och det är ytterst supportrarna som bär ansvaret för att utveckla den läktarkultur man vill ha. Däremot faller det då också på ledningen att inte gå in och börja peta och styra i kulturen för att få den mer likt deras intressen (Givet att inget som direkt motverkar föreningens övergripande syfte sker, såklart). Bara genom det enkla har man skapat utrymme för en god supporterkultur att växa. Om man sen vill samarbeta med och stå i nära dialog med supportergrupperingarna är det en stor bonus. Tyvärr verkar det väldigt svårt för ledningar hockeysverige runt att hålla sig undan repressiva åtgärder mot sina supportrar, man blir väl kanslisjuk.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Det var ett j-la gnäll. Jag tycker det är dåligt, oavsett historia med poliser och styrelser, att inte stödja våra Djurgårdskrigare på plats på Hovet. Det är de och vi som är Djurgården - den kärleken ska övervinna allt.
Användarvisningsbild
MartinDIF51

Inlägg av MartinDIF51 »

SkönaDjurgårn skrev:Det var ett j-la gnäll. Jag tycker det är dåligt, oavsett historia med poliser och styrelser, att inte stödja våra Djurgårdskrigare på plats på Hovet. Det är de och vi som är Djurgården - den kärleken ska övervinna allt.
Bra, ännu en som är på ruta 1 ....
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag håller helt med sm910 om det inte framgick. När jag menar kultur är den äkta och inte von oben. I vårt läge med den historia vi sitter i sedan ett par år kommer det inte kännas äkta igen om det inte är naturligt. Även en massa ursäkter och till och med pjåsk gör ändå inte saker ogjorda. Vi behöver vända blad som en namne till en annan forumit sa. Tror inte detta ältande någonsin kommer leda till en naturlig supporterförankrad läktarkultur utan den måste komma från hjärtat inte från kansliet.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

MartinDIF51 skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Det var ett j-la gnäll. Jag tycker det är dåligt, oavsett historia med poliser och styrelser, att inte stödja våra Djurgårdskrigare på plats på Hovet. Det är de och vi som är Djurgården - den kärleken ska övervinna allt.
Bra, ännu en som är på ruta 1 ....
Jag gör det jag alltid gjort - går på DIF Hockey. Kalla det vad du vill.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Zephyrox skrev:Hur gick mötet idag?
Någon som vet nått?
Mötet gick ok.Över en timme lades ner på just denna fråga.JK förde fram sin kritik bra och en dialog har påbörjats som även ska fortsätta framöver, givetvis löser man inte en så infekterad konflikt under ett så kort möte men en liten boll är i rullning. Punkter och vad som sades tänker jag inte återge för det kan vara känsligt så den infon får JK/DIF gå ut med. Ekonomin är f.ö usel och vi ska vara glada om vi får ett noll resultat.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Skriv svar