Almtuna IS - Djurgårdens IF 24/9 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Almtuna IS - Djurgårdens IF 24/9 2013

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Metal Machine skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
DIFference skrev:8% av grundserien avklarad. Mer än man kan tro. Jag är genuint orolig. Detta är ju fruktansvärt dåligt. Vad är felet? I föreningen? Lagledningen? Spelarna? På pappret ett kanonlag, kanske lite svagt bakåt. Men ändå går det inte! Som vanligt. År efter år senaste tiden. Något är sjukt.
Jag förstår verkligen din besvikelse eftersom du anser oss ha ett kanonlag. Men jag delar inte din uppfattning om att vi har ett så bra lag som du tycker. Men jag hoppas jag har fel och att DIF motbevisar mig och hamnar top 3. Ser bara inte att vi har de kvaliteérna som krävs för det.

Men förstå mig rätt. Jag är på intet sätt nöjd med en förlust mot ett lag som jag tror kommer vara ett lag för bottenplaceringarna. Men vi kommer göra fler sådana här bottenapp i år, tyvärr.
Får jag fråga bara vad detta lag saknar jämfört med fjolårets dito? Vad gör detta lag till ett sämre sådant? Den enda jag verkligen saknar är Wennberg, ärligt talat. I min mening är han den enda av fjolårets spelare som skulle göra det här laget avsevärt bättre. Och då menar jag genom att byta ut någon ur topp 6, för lite jävla rim och reson för det allt vara.
Ja, fråga på bara. :)

Först, Wennberg var en tung förlust, där är vi eniga.
Två, jag har inte sagt att vi är sämre än förra året. Jag tror vi klarar top 7.
Men var vi verkligen så bra ifjol? Jag tycker inte det.

Inget i årets lag som får mig att tro att vi ska bli starkare. Wennberg, Åberg, Otto, Ölve och Fimpen är inga lätta pjäser att ersätta och jag tycker inte vi lyckats överträffa dessa. Däremot en bra lösning på sikt att bygga ny stomme.

Ex; Eriksson mot Otto, en godkänd lösning.
Ahlen mot Fimpen, en okey lösning.
Men var har vi blivit starkare?
Ja, det är väl då på backsidan.

Ah, jag tycker helt enkelt inte att vi ser starkare ut till i år. Nyförvärven är okey med tanke på ekonomin, men sportsligt är det inga jättevärvningar som höjer lagets styrka.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Metal Machine skrev:Riktigt dålig match. Bra första period - sen rasade laget som ett korthus. Dåligt rakt igenom därefter. Det syns att Almtuna är ett mycket dåligt lag i de stunder, då vi verkligen utmanar dem. Vi avslöjar dem flera gånger, men alldeles för sällan, tyvärr. Hur som helst...

För att trösta mig själv en aning penetrerade jag statistiken från ifjol och det visade sig att Leksands IF - som till synes lekte hem serien - inte heller hade någon lysande start då. Deras fem första såg nämligen ut såhär (deras, d.v.s. Leksands, siffra skrivs först oavsett hemma/borta):

5-1 (H) KHK
2-4 (B) AHC
5-3 (H) TAIF (sista i tom kasse med 18s kvar att spela, just sayin'...)
3-2 (B) AIS
2-3 (H) T/L (STR)

Alla här inne vet hur vansinniga våra supportrar hade varit efter en sådan start. Likväl vann man serien och gick upp. Bara säger...

Dessutom åkte även Leksand på en strafftorsk i andra bortamötet med Almtuna.
Vi är inne på vår andra säsong i HA och förhoppningsvis vår sista, men att jämför oss med Leksand och att vi skulle hamna i samma flyt som dem, nej den storyn går inte hem. Djurgården kommer aldrig ha det flytet som Leksand hade. Vi kommer att få kämpa skiten ur oss i varje match för att komma ur den här bakgården till hockeys finrum, SHL.

Vi ligger som sagt 1 poäng efter jämfört förra HA starten: http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... edule/3005 , är det dags att kalla hem Petr Kalus? Svar: Ja
Bild
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jim Morrison skrev:
ciirree skrev:
Jim Morrison skrev:
DIFference skrev:8% av grundserien avklarad. Mer än man kan tro. Jag är genuint orolig. Detta är ju fruktansvärt dåligt. Vad är felet? I föreningen? Lagledningen? Spelarna? På pappret ett kanonlag, kanske lite svagt bakåt. Men ändå går det inte! Som vanligt. År efter år senaste tiden. Något är sjukt.
Men vad FAN, det var den FJÄRDE matchen och spelet såg inte ens så jävla dåligt ut? En klassisk plattmatch bara där vi ändå tar en poäng. Jag tror fortfarande stenhårt på det här laget. Ser tendenser jag inte sett på länge. Till och med i en sådan här match. PP är en hårsmån från att vara produktivt varje match t.ex.
Visst fjärde matchen men det är ju en ren repris av förra året. Hade vi förlorat idag som vi gjorde mot Västerås, då vi endå spelade bra, så hade det varit fine. Men nu gör vi exakt samma sak som förra året - vi går ner oss mot ett sämre motstånd. Och det roliga är att många föruspådde detta redan innan matchen här på forumet! Så lite besviken är man endå, även om det bara är 4e matchen som sagt!
Var 7-2-matchen mot Oskarshamn också en ren repris på förra året? Nej. Var Västerås-matchen det? Nej. Och varför räknar du inte med dom? För att det såg bättre ut. Bara selektiv med fakta så det ska styrka vad du säger.
Jag menar inte att ordningen i matcherna var en repris, jag menar att vi nästan alltid drog ner oss i sämre motstånd och vinner mot de bra: Vi vinner med 4-0 mot Asplöven - nästa match, förlust mot Almtuna med 3-2. Vi vinner mot Leksand med 6-2(!) - 3 matcher efter: Förlust mot Karlskrona 3-5. Eller ta denna; Vi vinner TRE matcher i rad mot Karlskoga, Leksand och Örebro - sen faller pladask och förlorar mot Tingsryd och Karlskrona. Kan du allvarligt inte se vad jag menar? Visst, nu förlorade vi mot Västerås - men vi spelade 5x bättre då än ikväll. Och 4-0 mot Asplöven förra året va väl va alla hade väntat, men endå.
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Största problemet med dessa svängningar i prestation mot topplag respektive bottenlag är ju att vi i flera års tid har haft otroligt svårt att anpassa oss i olika matchsituationer som jag ser det. Jag blir lite fundersam när Jocke i intervjun innan match nämner att man inte har tittat så mycket på vad Almtuna gör osv utan man kör på sitt race bara. Man måste ha örnkoll på motståndarnas styrkor och svagheter så man kan anpassa sig enligt min mening för annars blir det lätt så att man stångar sig blodig i en köttmur matchen igenom.
Donkels
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels »

Tyvärr tror jag att Challe eran måste avslutas och då vi har en så svag styrelse så kommer inget att hända förrän efter säsongen då vi ånyo blivit utslagna i playoff
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

ciirree skrev: Jag menar inte att ordningen i matcherna var en repris, jag menar att vi nästan alltid drog ner oss i sämre motstånd och vinner mot de bra: Vi vinner med 4-0 mot Asplöven - nästa match, förlust mot Almtuna med 3-2. Vi vinner mot Leksand med 6-2(!) - 3 matcher efter: Förlust mot Karlskrona 3-5. Eller ta denna; Vi vinner TRE matcher i rad mot Karlskoga, Leksand och Örebro - sen faller pladask och förlorar mot Tingsryd och Karlskrona. Kan du allvarligt inte se vad jag menar? Visst, nu förlorade vi mot Västerås - men vi spelade 5x bättre då än ikväll. Och 4-0 mot Asplöven förra året va väl va alla hade väntat, men endå.
Men det förstår väl jag med. Jag menar att vi har spelat mycket bättre överlag. Nu gjorde vi en plattmatch och motståndet råkade vara Almtuna. Ja, det är jävligt tråkigt men du kan fan inte sätta oss på samma nivå som förra säsongens lag. Efter fyra matcher. Efter EN plattmatch. Kom tillbaka när halva säsongen är spelad och det är samma mönster. Du kan inte döma det här laget efter förra säsongens. Ge dom en ärlig jävla chans vad fan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Djurgårn skrev:Största problemet med dessa svängningar i prestation mot topplag respektive bottenlag är ju att vi i flera års tid har haft otroligt svårt att anpassa oss i olika matchsituationer som jag ser det. Jag blir lite fundersam när Jocke i intervjun innan match nämner att man inte har tittat så mycket på vad Almtuna gör osv utan man kör på sitt race bara. Man måste ha örnkoll på motståndarnas styrkor och svagheter så man kan anpassa sig enligt min mening för annars blir det lätt så att man stångar sig blodig i en köttmur matchen igenom.
Sa han så? Jag tänkte precis efter matchen skriva att det ser ju ut som att man inte scoutat Almtuna alls.
20002001

Inlägg av 20002001 »

Precis hemkommen från Uppsala och Gränbyhallen!

Fy fan vilken jävla pissarena och pissmatch och pissdrag och piss allting. Riktigt tråkigt med förlust men det var knappast oväntat att Almtunas svit skulle brytas mot oss, det är ju klassiskt. Alla bryter alltid sina sviter mot DIF.

Var skönt att sjunga upp inför derbyt.

På torsdag missar jag min första hockeymatch för i år, men all fokus ligger på derbyt. Blir att kolla livescore i paus.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Jobbade kväll idag och baserat på de få kommentarer jag läst så tänker jag inte ägna mer tid åt matchen. Denna kväll glömmer vi.

Krossa gnaget och mora på torsdag!
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jim Morrison skrev:
ciirree skrev: Jag menar inte att ordningen i matcherna var en repris, jag menar att vi nästan alltid drog ner oss i sämre motstånd och vinner mot de bra: Vi vinner med 4-0 mot Asplöven - nästa match, förlust mot Almtuna med 3-2. Vi vinner mot Leksand med 6-2(!) - 3 matcher efter: Förlust mot Karlskrona 3-5. Eller ta denna; Vi vinner TRE matcher i rad mot Karlskoga, Leksand och Örebro - sen faller pladask och förlorar mot Tingsryd och Karlskrona. Kan du allvarligt inte se vad jag menar? Visst, nu förlorade vi mot Västerås - men vi spelade 5x bättre då än ikväll. Och 4-0 mot Asplöven förra året va väl va alla hade väntat, men endå.
Men det förstår väl jag med. Jag menar att vi har spelat mycket bättre överlag. Nu gjorde vi en plattmatch och motståndet råkade vara Almtuna. Ja, det är jävligt tråkigt men du kan fan inte sätta oss på samma nivå som förra säsongens lag. Efter fyra matcher. Efter EN plattmatch. Kom tillbaka när halva säsongen är spelad och det är samma mönster. Du kan inte döma det här laget efter förra säsongens. Ge dom en ärlig jävla chans vad fan.
Du förstår vad jag menar, bra. Jag förstår vad du menar, bra! Jag tycker bara det är ett väldigt konstigt sammanträffande. Hade detta exempelvis varit Karlskrona som de lag de spelar nu denna säsong, så hade jag, eller andra här på forumet, inte alls varit lika förvånade.
Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

Jag håller med dom som säger att det är för tidigt med katastrof-rubriker. MEN vi kan ju samtidigt enas om att det inte blivit den start man hoppats på.

Det ser bättre ut i år än förra säsongsstarten tycker jag, vi har ett tajtare gäng och rollerna är tydligare. Jag tycker att Challe har värvat bra. Den största bristen som jag ser det är att hela laget verkar så "trevligt". Efterlyses: ett grinigt och elakt lag med en enda sak i sikte: att vinna varenda jävla match.

Vi väger helt enkelt för lätt i många situationer, vi klarar inte av att "mala ner" defensivt motstånd. Idag är Almtuna inte superdefensivt, de går ju faktiskt på mål då och då.

Men så fort DIF börjar trampa på kör bonde samma enkla och framgångsrika motmedel; de bara lobbar ut pucken, högt upp i luften ut ur egen zon. Det blir som en pyspunka när vi ska börja om. Trycket uteblir.

Jag är orolig, men definitivt inte panikslagen. Om det ser likadant ut som idag på plan och i tabellen om en månad, då är dock depressionen ett faktum.

Visst, "det är i kvalserien som det gäller". Men jag vill inte vara med om en haltaskig säsong där vi spelar skithockey hälften av matcherna och halkar med till playoff på plats 7. Jag vill se mitt DIF spela bra hockey, representera skölden, dominera, aldrig ge sig. Hösten och vintern är inte en transportsträcka till kvalserien. För mig är resan till kvalserien lika viktig som kvalserien själv. Det är tiden då vi som förening visar vad vi står för och vad vi är gjorda av. Varje match är viktig ur fler perspektiv än bara det enskilda resultatet.
Användarvisningsbild
sthlm19

Inlägg av sthlm19 »

Bara gå vidare och glömma den här skiten... Redan på torsdag finns det förutsättningar att må bättre.
Användarvisningsbild
SettleR

Inlägg av SettleR »

Och kvällens tattarpris går till patetiska Almtuna som hade två feta kameror riktade på oss på bortastå och en snubbe som sprang febrilt för att få med minsta lilla gnäll från oss. Skandal!
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

(Inte sett matchen)

Den enda trösten jag har e att de e jääävligt skönt att vi spelar bajs så tidigt. Jag gillar inte favoritskapet som dök upp efter ET. Nu gäller det bara att Zabel o Co. inser att det är anpassa eller dö i den här serien. Majoriteten av lagen är ju Almtuna-trötta.

Dock skrämmer utlägget Magnus körde mig lite. Hoppas du har fel...
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
minalman

Almtuna IS - Djurgårdens IF 24/9 2013

Inlägg av minalman »

Saknade ledarskap igår. Ingen vare sig på isen eller i båset tog befälet och påpekade att vi inte nöjer oss med att vara ett halvtaskigt lag i mitten av Hockeyallsvenskan. Nu var det precis som många sa att de flesta bara ville därifrån. Inte långsiktigt genom att komma till SHL, utan kortsiktigt, låta matchen bara rinna ifrån oss. Såg ut som att på individuell nivå var det några individer som höjde sig emellanåt, men ais defensiva taktik klarade lätt att styra bort dessa. Alla andra bondlags coacher tittar nu på videon och vet hur de ska ställa upp mot oss. Vi har inget att sätta emot när de här matcherna kommer.
Skall den tråkiga inställningen i laget återigen leda till en plågsamt besvikelsefylld säsong? Tror inte det blir bättre mot mora heller. Laget har inte energi för att höja sig ovanför medelnivån i HA. Fattar inte hur de kan bränna all energi på ET och sedan tro att man bara behöver sitta av resten av säsongen. Tänker de redan på Berlin och väntar med att kämpa som ett lag till dess?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar