Går DIF till slutspel?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Går DIF till slutspel?

Omröstningen slutade 2007-03-05 21:51:34

Ja
67
74%
Nej
24
26%

Antal röster: 91

Användarvisningsbild
Håkan Södergren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Håkan Södergren »

Det enda man vet när man tippat så här många matcher är att man kommer ha en hel del fel och det är ju glädjande att jag haft fel så här långt.

Vi ligger just nu +4 poäng jämfört med min tippade slutspelsplan :).

Det kan ju som bekant svänga väldigt snabbt och efter några omgångar kan det mycket väl se mörkare ut. Kan dock konstatera att vi behöver ha exakt 1,5 poäng per match för att nå de 76 poängen (och därmed i stort sett garanterat en slutspelsplats). Jämför gärna själva i tidigare års statistik vad som krävs för att gå till slutspel. 76 poäng ger 1,38 poäng i snitt per match och riktigt så mycket har faktiskt inte krävts för att gå till slutspel. Hursomhelst 1,5 poäng per match känns ju inte orimligt även om vi inte kommer att hålla nuvarande formtopp säsongen ut. Vinst i hälften av matcherna och förlust den andra hälften. Kommer i alla fall bli ruggigt jämnt och spännande resterande del av serien - det är jag helt övertygad om.

Lite orolig måste jag ändå säga att jag är för att förra årets mönster skall upprepas, d v s starka efter jul men jäkligt svaga i slutet av serien. Jag hoppas att det inte finns fog för denna oro så let´s stand up for Djurgården och gå nu på Globen / Hovet duktigt mycket resten av säsongen och stötta så kommer detta gå bra!
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Enligt mina kalkyler räcker det med bara 72 poäng att nå slutspel, förutsatt att laget tar dessa 18 sista poäng mot rätt lag nu på slutet. Djurgården har sex nyckelmatcher: Mora, Frölunda och Luleå hemma och Skellefteå samt två gånger Malmö på bortaplan. Lyckas Djurgården vinna dessa sex är det faktiskt orelevant om man förlorar de övriga 10 kvarvarande matcherna!

Alltså, förlora gärna mot HV71, Färjestad och Modo men se till att vinna mot Mora, Skellefteå och Malmö så kommer det här att ordna sig.
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spiik »

Josefsson skrev:Enligt mina kalkyler räcker det med bara 72 poäng att nå slutspel, förutsatt att laget tar dessa 18 sista poäng mot rätt lag nu på slutet. Djurgården har sex nyckelmatcher: Mora, Frölunda och Luleå hemma och Skellefteå samt två gånger Malmö på bortaplan. Lyckas Djurgården vinna dessa sex är det faktiskt orelevant om man förlorar de övriga 10 kvarvarande matcherna!

Alltså, förlora gärna mot HV71, Färjestad och Modo men se till att vinna mot Mora, Skellefteå och Malmö så kommer det här att ordna sig.
Det är sant att dem i så fall skulle bli irrelevanta men vi kommer förmodligen ha svårt att ta full pott mot lagen som slåss med kniven på strupen. I slutet av serien brukar det istället vara lättare att knipa poäng mot lagen som inte har nåt att spela för, som dessutom säkert sparar spelare inför slutspelet.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Jag förstår inte..... Är vi klara för slutspel helt plötsligt???

Nä, ta och kamma till er, vi slåss fortfarande för att klara oss från kvalserien.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Caveman skrev:Jag förstår inte..... Är vi klara för slutspel helt plötsligt???

Nä, ta och kamma till er, vi slåss fortfarande för att klara oss från kvalserien.
Här svänger det fort vet du, det gäller att hålla i sig i svängarna :wink:
Ena veckan är frågan:
-Ska Säcken vara kvar?
Nästa vecka heter det:
-Hur långt går DIF i slutspelet?

Det räcker med en "vanlig" DIF-vecka så är vi tillbaka under kvalsträcket.
Men visst, det svindlar att leka med tanken om att DIF skulle sno sista slutspelsplatsen
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Tvivlar ni ens? :shock:

Ja, Vi SKA till slutspel.
Användarvisningsbild
Håkan Södergren

Josefsson skrev:Enligt mina kalkyler räcker det med bara 72 poäng att nå slutspel, förutsatt att laget tar dessa 18 sista poäng mot rätt lag nu på slutet. Djurgården har sex nyckelmatcher: Mora, Frölunda och Luleå hemma och Skellefteå samt två gånger Malmö på bortaplan. Lyckas Djurgården vinna dessa sex är det faktiskt orelevant om man förlorar de övriga 10 kvarvarande matcherna!

Du får nog ta fram miniräknaren nästa gång, 52+18=72? ;) Tror du själv på att vi skulle kamma hem full poäng i exakt just de matcherna? Sannolikheten för det är nog inte så hög. Dessutom...förlora gärna mot HV, Äckelstad och MoDo...är du riktig?
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Håkan Södergren skrev: Du får nog ta fram miniräknaren nästa gång, 52+18=72? ;) Tror du själv på att vi skulle kamma hem full poäng i exakt just de matcherna? Sannolikheten för det är nog inte så hög. Dessutom...förlora gärna mot HV, Äckelstad och MoDo...är du riktig?
70 poäng är korrekt, en felskrivning från min sida.

Sannolikheten kan ju alltid diskuteras. Jag finner likt dig det inte sannolikt att Djurgården tar noll poäng på alla de 10 kvarvarande mötena med topplagen och inte heller arton poäng på de kvarvarande sex mötena med bottenlag. Men poängen här med mitt inlägg var närmast att belysa vikten av just de här matcherna mot kollegorna i botten, snarare än att presentera en trovärdig prognos likt din på hur det kommer gå.

Vad som är intressant är att det potentiellt skulle räcka att vinna dessa sex matcher! Det är ju i så fall ett rätt mysigt läge att det för slutspelsplats inte spelar någon roll vad resultaten blir mot svåra motståndare likt Färjestad, HV71 och Modo medan resultaten mot sämre lag likt Mora, Malmö och Skelelfteå är totalt avgörande.

Nog diskuterat, jag återkommer till den här tråden om ett par månader istället med beräkningar utifrån sluttabellen så får vi se om jag får rätt att det hade räckt att vinna bara mot bottenlagen...
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Luleå tar sin andra raka bortaseger ser det ut som. Inte bra. De har kommit igång nu när de fått tillbaka sina JVM-spelare. Slutspel blir tufft. Vi måste komma före Luleå eller Frölunda. Tror vi kan greja Skellefteå och Mora, men inte Luleå eller Frölunda. Således kommer vi 9:a.
KapZ

Inlägg av KapZ »

jensa öhling skrev:Luleå tar sin andra raka bortaseger ser det ut som. Inte bra. De har kommit igång nu när de fått tillbaka sina JVM-spelare. Slutspel blir tufft. Vi måste komma före Luleå eller Frölunda. Tror vi kan greja Skellefteå och Mora, men inte Luleå eller Frölunda. Således kommer vi 9:a.
Så blev det också. Vinst för Luleå med 4-2 :/ Frölunda däremot är ingen hit i år.. Malmö spöade Mora ikväll med.. bra resultat!
micke_1891

ok

Inlägg av micke_1891 »

8 poäng ner till kvalstrecket känns jäkligt skönt nu. Och lika många matcher lirade.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
Användarvisningsbild
Håkan Södergren

Tung förlust idag så nu ligger vi +/- 0 jämfört med tippade 76-poängsplan mot slutspel. Tror garanterat vi kommer att ligga bättre till igen efter nästkommande 3 omgångar jämfört med min tippade plan som ju ser ut så här:

Brynäs IF (h) 1
MODO Hockey (h) 0
Färjestads BK (b) 1

Kan vi bara undvika förra årets ras på slutet så kommer det här att gå bra. Tror fortfarande på slutspel trots dagens fadäs.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Citat från "Säckens" analys i DN:
-Man kan inte gå till jobbet och göra sitt bästa varje dag.
Har han blivit felciterad eller bekräftar han äntligen det som många av oss länge anat angående hans tränarfilosofi?

Antagligen menar han att man inte kan prestera på topp varje dag, men man vet aldrig.. sett till resultatens stabilitet så känns det nästan som att han verkligen tror på det här med att "göra sitt bästa" ungefär var tredje dag.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Wikegård tror på att vi kniper en plats i slutspelet nu helt plötsligt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Kire

Inlägg av Kire »

Måste bara skriva det här om någon missat de...I dagens Sportbladet så tar dom en närmare titt på lagen runt strecken och kommenterar varje lag. Som vanligt är dom lika possitiva mot DIF, t.ex: Stockholmarna har inte den bredd och potential som krävs för att komma till slutspel.
Medans dom kommenterar Frölunda såhär: Rusar vidare mot slutspel. Det kan t.o.m. bli SM-guld.
Skrivet av Mr Wennerholm.

Hahahahahahahahahahaha!!!!!!!
Vem som helst kan sticka upp, men vi är nummer ett!
Skriv svar