Lockout 2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Lockout 2012

Inlägg av minalman »

Någon skrev detta tidigare, men det kanske kan upprepas. Skatterådgivarna har varnat Bengan för att om han spelar med oss i höst har han varit så mycket i Sverige under 2013, så sambeskattningen med USA slutar att gälla. Allt han tjänat under året kan då bli skattepliktigt i Sverige. Det handlar inte om försäkringspremien.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: Lockout 2012

Inlägg av BaronVonDif »

minalman skrev:Någon skrev detta tidigare, men det kanske kan upprepas. Skatterådgivarna har varnat Bengan för att om han spelar med oss i höst har han varit så mycket i Sverige under 2013, så sambeskattningen med USA slutar att gälla. Allt han tjänat under året kan då bli skattepliktigt i Sverige. Det handlar inte om försäkringspremien.
Har uppfattat detta också men detta kan väl inte vara nåt som sätter käppar i hjulet för bara Bengan utan alla svenska Nhl- proffs som väljer att spela här? Brukar ju räcka med en resa utanför svenska gränsen nån dag för att nolla vistelse tiden vilket ger han ett nytt vistelse halvår? OT men det är ju sjukt att nån ska skattas för pengar man tjänat och skattat för i ett annat land redan.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Rudi

Re: Lockout 2012

Inlägg av Rudi »

Nja, någon dag skulle nog räknas som ett tillfälligt avbrott i den sammanhängande vistelsen. I ett rättsfall ansågs tre regelbundna övernattningar per vecka som "stadigvarande vistelse", de fyra resterande dygnen utomlands bröt alltså inte vistelsen. Jag har försökt få någon styrsel på det här med reglerna, men jag är ingen skatterättsexpert, direkt.

Helt klart är dock att om Patric lämnar landet i sex månader så är det inte att betrakta som ett tillfälligt avbrott, vilket således skulle bryta hans nuvarande vistelse. Vad jag minns så spelade Hörnqvist VM i Stockholm och spenderade sedan stora delar av sommaren i Sverige? Under perioden maj-september tillbringade han sannolikt mindre tid eller lika mycket tid utomlands, i relation till Sverige. Därför blir han obegränsat skattskyldig när oktober månad går ut eftersom hans sammanhängande vistelse (enligt lagens mening) då överstiger sex månader. Det skulle inte förvåna mig om klubben som betalar lön/försäkringar också blir indragen på något vis, det är ju ändå Skatteverket vi talar om..

Skulle det vara lite segt någon lördagkväll kan man förstås fråga sig hur det här problemet löstes under senaste lockouten, eftersom säsongen ju är längre än sex månader.
Användarvisningsbild
minalman

Lockout 2012

Inlägg av minalman »

Rudi skrev:
Skulle det vara lite segt någon lördagkväll kan man förstås fråga sig hur det här problemet löstes under senaste lockouten, eftersom säsongen ju är längre än sex månader.
Skulle tro att någon i Hockeyligans ledning tipsat Skatteverket denna gång.
Användarvisningsbild
DIFference

Re: Re: Sv: Re: Lockout 2012

Inlägg av DIFference »

BaronVonDif skrev:
minalman skrev:Någon skrev detta tidigare, men det kanske kan upprepas. Skatterådgivarna har varnat Bengan för att om han spelar med oss i höst har han varit så mycket i Sverige under 2013, så sambeskattningen med USA slutar att gälla. Allt han tjänat under året kan då bli skattepliktigt i Sverige. Det handlar inte om försäkringspremien.
Har uppfattat detta också men detta kan väl inte vara nåt som sätter käppar i hjulet för bara Bengan utan alla svenska Nhl- proffs som väljer att spela här? Brukar ju räcka med en resa utanför svenska gränsen nån dag för att nolla vistelse tiden vilket ger han ett nytt vistelse halvår? OT men det är ju sjukt att nån ska skattas för pengar man tjänat och skattat för i ett annat land redan.
Borde inte detta gälla Murray också då? Eller har han dubbla pass?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alltid oavsett. Förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Re: Sv: Re: Lockout 2012

Inlägg av SirDIFalot »

DIFference skrev:
BaronVonDif skrev:
Borde inte detta gälla Murray också då? Eller har han dubbla pass?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Det går inte att säga att samma bör gälla alla. Det beror helt på hur många dagar de har vistats i Sverige.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Lockout 2012

Inlägg av minalman »

Det verkar vara djävligt jobbigt att tjäna mycket pengar...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:Det verkar vara djävligt jobbigt att tjäna mycket pengar...
Kan visserligen förstå Bengan. Skulle inte heller plötsligt vilja skatta i Sverige på de pengarna man tjänat i USA. Fatta vilken enorm smäll det blir när man dragit in så mycket cash som han gjort.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Lockout 2012

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:Det verkar vara djävligt jobbigt att tjäna mycket pengar...
Kan visserligen förstå Bengan. Skulle inte heller plötsligt vilja skatta i Sverige på de pengarna man tjänat i USA. Fatta vilken enorm smäll det blir när man dragit in så mycket cash som han gjort.
Jag tänker även på alla agenter man måste dras med och avlöna för att få in degen och sedan juristerna för att få behålla det.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Lockout 2012

Inlägg av pulverapa »

Rudi skrev:Nja, någon dag skulle nog räknas som ett tillfälligt avbrott i den sammanhängande vistelsen. I ett rättsfall ansågs tre regelbundna övernattningar per vecka som "stadigvarande vistelse", de fyra resterande dygnen utomlands bröt alltså inte vistelsen. Jag har försökt få någon styrsel på det här med reglerna, men jag är ingen skatterättsexpert, direkt.

Helt klart är dock att om Patric lämnar landet i sex månader så är det inte att betrakta som ett tillfälligt avbrott, vilket således skulle bryta hans nuvarande vistelse. Vad jag minns så spelade Hörnqvist VM i Stockholm och spenderade sedan stora delar av sommaren i Sverige? Under perioden maj-september tillbringade han sannolikt mindre tid eller lika mycket tid utomlands, i relation till Sverige. Därför blir han obegränsat skattskyldig när oktober månad går ut eftersom hans sammanhängande vistelse (enligt lagens mening) då överstiger sex månader. Det skulle inte förvåna mig om klubben som betalar lön/försäkringar också blir indragen på något vis, det är ju ändå Skatteverket vi talar om..

Douglas Murray var hemma stora delar av sommaren och tränade med Robban Nilsson. Åker han också på straffskatt?
Användarvisningsbild
Rudi

Re: Sv: Re: Lockout 2012

Inlägg av Rudi »

pulverapa skrev:Douglas Murray var hemma stora delar av sommaren och tränade med Robban Nilsson. Åker han också på straffskatt?
Det beror nog främst på om SKV anser sig kunna hitta en kontinuitet. Om Douglas vistelse i USA var längre än hans sommar i Sverige, men hans tid i Djurgården blir lika lång eller längre i relation till vad han tillbringade vid förhandlingsbordet utomlands, så borde utlandsvistelsen bedömas som ett tillfälligt avbrott och Murray borde bli obegränsat skattskyldig. Det blir ju, som SirDIFalot påpekade, en ordentlig smäll för den enskilde spelaren, men också för klubben som kalkylerat med en 15 procentig artistskatt och istället påförs sociala avgifter m.m. Men jag skulle gissa att Djurgården har bra koll på situationen med tanke på hur man agerade i fallet Hörnqvist.
Användarvisningsbild
wolsey100

Inlägg av wolsey100 »

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... i-schweiz/

Hörnqvist klar för HC Red Ice i den schweiziska andraligan.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Pengagirig inget annat!!
VäsbyMental

Inlägg av VäsbyMental »

Kan tyckas så. Men jag tror inte du heller hade velat betala miljoner i skatt för att spela med DIF i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Rudi

Inlägg av Rudi »

Girig? Jag förmodar att schweiziska andraligan inte direkt erbjuder några drömlöner, men vad vet jag.
Skriv svar