Sjöwall skrev:Då var vi här igen. Jag tycker att jag ser samma tendenser som förra året. Nu ska jag försöka hålla detta inlägget kort och inte skriva allt jag tycker och tänker.
Det jag funderar mest på är varför vi varje gång vi ligger under inför tredje perioden har sådana enorma problem med att forcera frammåt. Har vi inte orken att jaga i tredje perioden? Kommer vi inte genom motståndarnas höga försvar? Är vi inte tillräckligt sugna på att vinna matcher? Detta kombinerat med att varje gång vi leder släpper vi till något enormt i slutet av matcherna. Mot Almtuna och Södertälje kunde vi hålla igen och vinna med uddamålet men mot Mora kvitterade dom och vann matchen.
Varför lyckas andra lag med "bedriften" att trycka på i slutskedet? Varför kan inte DIF också göra det? Då kommer återigen frågorna:
Är motståndarna bättre tränade? - Tror knappast det.
Är det för att motståndarna möter DIF? - Kanske får man den extra kicken?
Är våra backar för klena? - Jag vet inte, vissa känns skakiga i egen zon.
Det finns fler frågeställningar som ni säkert kan lägga upp men jag vill ha en vettig förklaring till varför det mer eller mindre alltid ser ut såhär?
Jag tror det är mycket enkelt, men ändock så komplext. Precis som under stora delar av förra säsongen, och kanske framförallt i KS, så låser det sig mentalt för våra spelare. De klarar inte att hantera pressen. De som skall vara erfarna och stolt poserat framför kameran och uttryckt att de skall vara "bärande spelare under säsongen" klarar bevisligen inte att utföra sitt jobb när de yngre killarna gör några misstag. För mycket står på spel.
När vi leder blir vi nervösa och tror att vi skall tappa ledningen.
När vi ligger under och borde sätta allt på ett kort och tokköra blir vi spattiga för "TÄNK VI KAN JU INTE FÖRLORA MOT DE HÄR SKITLAGEN, VI ÄR JU MESTA MÄSTARNA DJURGÅRDEN!".
Anlita en psykolog, om nu det hjälper vet jag inte men ser definitivt större chans att man skall hitta "nycklar" att låsa upp vårt knackiga spel med mentala frågor snarare än byte av spelidé, tränare eller individuella spelare.