Allsvenskan 2012/13

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tobbis
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Tobbis »

Jovisst, jag kom bara att tänka på det, eftersom jag är en så jä*la vinnarskalle så vill jag alltid att man ska ha dom högsta kraven på sig. Menar ju absolut inte att challe ska stå och totalsåga spelarna efter deras misstag, det enda jag vill är typ veta vad dom jobbar på osv, visserligen kan man inte avslöja för mycket heller i intervjuerna.

Jag själv är, som jag sagt i tidigare trådar, väldigt optimistisk till laget i år och att våra spel snart kommer att släppa och bli betydligt bättre och många 3 poängare kommer komma efter varandra. Jag vill inte vara negativ, det var bara en sak jag tänkte på i vissa intervjuer, det är allt :P
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

Tobbis skrev:Jovisst, jag kom bara att tänka på det, eftersom jag är en så jä*la vinnarskalle så vill jag alltid att man ska ha dom högsta kraven på sig. Menar ju absolut inte att challe ska stå och totalsåga spelarna efter deras misstag, det enda jag vill är typ veta vad dom jobbar på osv, visserligen kan man inte avslöja för mycket heller i intervjuerna.

Jag själv är, som jag sagt i tidigare trådar, väldigt optimistisk till laget i år och att våra spel snart kommer att släppa och bli betydligt bättre och många 3 poängare kommer komma efter varandra. Jag vill inte vara negativ, det var bara en sak jag tänkte på i vissa intervjuer, det är allt :P
Håller med dig. Det var så jag menade. Jag är själv idrottare och har alltid höga krav på mig själv och laget. Så efter varje förlust eller till och med vinst så är man aldrig helt nöjd.
Jag var inte ute efter att såga laget på något vis då detär väldigt tidigt på säsongen. Men det var bara en sak som jag uppmärksammade när jag kikade på DIFTV. För efter Almtuna mtchen så var Challe inte alls nöjd, trots vinsten. Då kände jag hur de verkligen brann för att ta sig tillbaka till ES. Men efter de senaste 2 matcherna har det verkat lite kyligare..

Men jag tvivlar inte en sekund på att DIF kommer vara ett topplag i år!
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Tobbis skrev:Jag själv är, som jag sagt i tidigare trådar, väldigt optimistisk till laget i år och att våra spel snart kommer att släppa och bli betydligt bättre och många 3 poängare kommer komma efter varandra. Jag vill inte vara negativ, det var bara en sak jag tänkte på i vissa intervjuer, det är allt :P
Jag var också optimistisk tills jag såg den första matchen, sedan undrade jag var fan detta skall sluta.

En fiskmås kan till och med se att det är något fel. Fem matcher är inget heter det, ge laget en chans osv....När jag ser årets matcher och tänker på förra säsongen, då får i alla fall jag fet deja vu. Det lät exakt likadant, och se hur det slutade.

Om hunden har skitit i hallen och högen ligger kvar efter fem dagar och man inte tar ut den, så kommer den definitivt att ligga kvar där efter 53 dagar och lukta ännu mera illa.

Skall man agera, så skall man göra det direkt. Jag personligen tror inte att Djurgården klarar av att gå till kval, inte med detta tydliga mönster på matcherna. Men jag hoppas verkligen att jag har fel, men men... måla fan på väggen som den vise mannen sade.
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det här börjar låta som förra säsongen, men nu har vi 5st matcher som kommer skilja agnarna från vetet. Har vi något att sätta emot i den här serien, eller blir vi ett strykgäng?

28/9 Malmö Redhawks (b)
30/9 Västerås IK (b)
3/10 BIK Karlskoga (h)
5/10 Leksands IF (b)
10/10 Örebro IK (h)

Tre tuffa bortamatcher, och två hemmamatcher vi måste vinna. Känns sinnessjukt att konstatera fakta men just nu är vi verkligen i skriande behov av dessa NHL-lockoutade spelare... frågan är om det kommer lyfta oss, eller blir det tvärtom? Alla höstlöv i vårt lag blir "nervösa över att spela bredvid en eller två storstjärnor och gör bort sig"...? Orkar fan inte.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

dom första 3 matcherna låg vi kring 30 skott på mål...senaste två har vi halverat detta.....vad har hänt? spelar vi med klubbknopparna eller? Iof 4 mål på 15 skott på mora är ju jäkligt bra procentuellt men nog måste vi langa iväg kring 25-35 skott/match för att häng med i matcherna för "morautdelning" kan vi ju inte alltid ha
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

m0ng00se skrev:dom första 3 matcherna låg vi kring 30 skott på mål...senaste två har vi halverat detta.....vad har hänt? spelar vi med klubbknopparna eller? Iof 4 mål på 15 skott på mora är ju jäkligt bra procentuellt men nog måste vi langa iväg kring 25-35 skott/match för att häng med i matcherna för "morautdelning" kan vi ju inte alltid ha
Slump?

Tror inte något drastiskt har hänt med laget direkt.
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Då var vi här igen. Jag tycker att jag ser samma tendenser som förra året. Nu ska jag försöka hålla detta inlägget kort och inte skriva allt jag tycker och tänker.

Det jag funderar mest på är varför vi varje gång vi ligger under inför tredje perioden har sådana enorma problem med att forcera frammåt. Har vi inte orken att jaga i tredje perioden? Kommer vi inte genom motståndarnas höga försvar? Är vi inte tillräckligt sugna på att vinna matcher? Detta kombinerat med att varje gång vi leder släpper vi till något enormt i slutet av matcherna. Mot Almtuna och Södertälje kunde vi hålla igen och vinna med uddamålet men mot Mora kvitterade dom och vann matchen.

Varför lyckas andra lag med "bedriften" att trycka på i slutskedet? Varför kan inte DIF också göra det? Då kommer återigen frågorna:

Är motståndarna bättre tränade? - Tror knappast det.
Är det för att motståndarna möter DIF? - Kanske får man den extra kicken?
Är våra backar för klena? - Jag vet inte, vissa känns skakiga i egen zon.

Det finns fler frågeställningar som ni säkert kan lägga upp men jag vill ha en vettig förklaring till varför det mer eller mindre alltid ser ut såhär?
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

SirDIFalot skrev:
m0ng00se skrev:dom första 3 matcherna låg vi kring 30 skott på mål...senaste två har vi halverat detta.....vad har hänt? spelar vi med klubbknopparna eller? Iof 4 mål på 15 skott på mora är ju jäkligt bra procentuellt men nog måste vi langa iväg kring 25-35 skott/match för att häng med i matcherna för "morautdelning" kan vi ju inte alltid ha
Slump?

Tror inte något drastiskt har hänt med laget direkt.
ja kan mycket väl vara en slump men kring 15 skott på en match och särskilt på hemmaplan är obegripligt dåligt oavsett. Bortaplan kan jag väl köpa att man skjuter lite men inte på hemmaplan och aspirerar man på att vara ett topplag så ska man definitivt leverera mer skott än så.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Sjöwall skrev:Då var vi här igen. Jag tycker att jag ser samma tendenser som förra året. Nu ska jag försöka hålla detta inlägget kort och inte skriva allt jag tycker och tänker.

Det jag funderar mest på är varför vi varje gång vi ligger under inför tredje perioden har sådana enorma problem med att forcera frammåt. Har vi inte orken att jaga i tredje perioden? Kommer vi inte genom motståndarnas höga försvar? Är vi inte tillräckligt sugna på att vinna matcher? Detta kombinerat med att varje gång vi leder släpper vi till något enormt i slutet av matcherna. Mot Almtuna och Södertälje kunde vi hålla igen och vinna med uddamålet men mot Mora kvitterade dom och vann matchen.

Varför lyckas andra lag med "bedriften" att trycka på i slutskedet? Varför kan inte DIF också göra det? Då kommer återigen frågorna:

Är motståndarna bättre tränade? - Tror knappast det.
Är det för att motståndarna möter DIF? - Kanske får man den extra kicken?
Är våra backar för klena? - Jag vet inte, vissa känns skakiga i egen zon.

Det finns fler frågeställningar som ni säkert kan lägga upp men jag vill ha en vettig förklaring till varför det mer eller mindre alltid ser ut såhär?
Jag tror det är mycket enkelt, men ändock så komplext. Precis som under stora delar av förra säsongen, och kanske framförallt i KS, så låser det sig mentalt för våra spelare. De klarar inte att hantera pressen. De som skall vara erfarna och stolt poserat framför kameran och uttryckt att de skall vara "bärande spelare under säsongen" klarar bevisligen inte att utföra sitt jobb när de yngre killarna gör några misstag. För mycket står på spel.

När vi leder blir vi nervösa och tror att vi skall tappa ledningen.

När vi ligger under och borde sätta allt på ett kort och tokköra blir vi spattiga för "TÄNK VI KAN JU INTE FÖRLORA MOT DE HÄR SKITLAGEN, VI ÄR JU MESTA MÄSTARNA DJURGÅRDEN!".

Anlita en psykolog, om nu det hjälper vet jag inte men ser definitivt större chans att man skall hitta "nycklar" att låsa upp vårt knackiga spel med mentala frågor snarare än byte av spelidé, tränare eller individuella spelare.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Behövs det verkligen en psykolog för att fullfölja forechecks istället för att meningslöst vifta med klubban som Tim Eriksson gör?

Isåfall - kör på med psykolog.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Behövs det verkligen en psykolog för att fullfölja forechecks istället för att meningslöst vifta med klubban som Tim Eriksson gör?

Håller med om att Tim Eriksson är en dundersopa. Men han är väl knappast hela problemet i Djurgården? :)
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Behövs det verkligen en psykolog för att fullfölja forechecks istället för att meningslöst vifta med klubban som Tim Eriksson gör?

Du kan inte skylla på Tim Eriksson. Han har varit totalt jävla värdelös men sen när är han tänkt att vara en bärande spelare i det här laget?

Kollektivet Djurgården Hockey fungerar inte, det handlar inte bara om att "smälla på och tacklas och slita" som du verkar förespråka. Åtminstone inte i min värld.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:

Du kan inte skylla på Tim Eriksson. Han har varit totalt jävla värdelös men sen när är han tänkt att vara en bärande spelare i det här laget?

Kollektivet Djurgården Hockey fungerar inte, det handlar inte bara om att "smälla på och tacklas och slita" som du verkar förespråka. Åtminstone inte i min värld.
Tycker i regel att det där med att "kämpa hårdare" "visa mer hjärta" är rätt löjliga klyschor. Oftast är det något taktiskt som inte fungerar som gör att spelet låser sig på ett eller annat sätt så man helt enkelt inte hamnar i de situationerna man vill ha. Det är sällan så enkelt som att kämpa hårdare och forechecka mera som många verkar tro. Blir galen när folk tycker att laget inte kämpat tillräckligt så fort de förlorat.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:

Han är en symbol för petandet och oviljan att gå in i närkamper. Det finns givetvis fler syndabockar (stundtals hela laget..)

Inga matcher vinns utan att smälla på och tacklas och slita. Visa mig en framgångsrik coach som säger annorlunda.

Därför börjar vi där, sen tar vi tag i andra aspekter som det behövs jobba på.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:

Tycker i regel att det där med att "kämpa hårdare" "visa mer hjärta" är rätt löjliga klyschor. Oftast är det något taktiskt som inte fungerar som gör att spelet låser sig på ett eller annat sätt så man helt enkelt inte hamnar i de situationerna man vill ha. Det är sällan så enkelt som att kämpa hårdare och forechecka mera som många verkar tro. Blir galen när folk tycker att laget inte kämpat tillräckligt så fort de förlorat.
Då ingen av de som du quotar har sagt det, så undrar vi vem du vänder dig mot?
Skriv svar