Nissehult skrev:Det finns flera sidor på detta mynt. DIF har ju en del pengar att betala med dels p g a utebliven lön till Nisse A och att man har en slant för denna typ av utgifter (försäkringar alltså). Troligtvis räcker dock inte pengarna till alla 3 spelare man vill ha Douglas, Niklas och Bengan). Alltså går man ut med håven lite.
Försäkringen för Nils börjar gälla efter 90 dagar eller något liknande, dvs 3 månader. Vid jul så får vi således pengar för honom. Men vad kan han tjäna? 50K / månad max? Det täcker att försäkra ena benet på Kronwall på ett ungefär...
Att man skulle ha "en slant för denna typ av utgifter" som du skriver tror jag inte alls på. Varför skulle man ha det liggandes? Man har nog en liten, liten budget satt för någon slags ersättningsvärvning efter jul (när man får in lite kapital från försäkringen på Andersson), men annars tror jag personligen det ekar väldigt tomt i pengakistan.
Försäkringspremien baseras nog inte enbart på lön utan även skadehistorik, kontraktslängd och andra variabler som varken vi, eller Aftonbladet, har insyn i. Summan är ju därför hemskt olika från spelare till spelare, men skulle man utgå från Kopitar så har han fyra år kvar på ett kontrakt värt 27 200 000 dollar, att jämföra med Kronwalls sjuåriga avtal om $33 250 000 (alltså lite drygt 219 001 125 kronor, jämte en nätt sign on-bonus kring 8 233 125 spänn).
Spontant känns Kronwall dyrare, han har ett längre avtal värt mer pengar och är dessutom ganska skadebenägen, åtminstone i relation till Kopitar. Dessutom är Niklas sex år äldre. Mot den bakgrunden kan man nog gissa att vi aldrig får se Sidney Crosby i en Djurgårdströja.
Kruger/Mika/Josefsson nedskickad till AHL, Landeskog, Kronwall, Odduya, Murray, Bengan och Karlsson tillgängliga.
Karlsson kan vi skippa direkt, svindyrt kontrakt och ingen direkt DIF koppling. En grym back dock!
Odduya har jag svårt att se att vi tar in, bara en känsla jag har.
Kronwall/Murray hoppas att vi tar in någon av dessa herrar. Dock har båda antagligen svindyr försäkring, men det skulle vara enorma förstärkningar.
Landeskog och Bengan håller jag som lite off hand choice. Kanske är billigare försäkringar på dessa två än Kronwall/Murray, jag själv vet inte. Men DIF är i större behov att få in en grym back just nu. Dessa spelare ser jag gärna att vi kontakar om vi nu inte får in Kronwall/Murray.
Jag tror att DIF max tar in 1-2 NHL spelare. Försäkringen är svindyr och det kan kosta mer än vad det smakar om NHL drar igång i Jul och spelarna drar tillbaka.
Murray är väl en av nissarna som sitter och förhandlar med Bettman och grabbarna. Känns tveksamt att han kommer i ett tidigt skede. Kanske efter jul om det blir en långdragen lockout.
Jag tror Landeskog och Bengan är våra största chanser...
Garvade så jag grät igår när jag läste en kanadensare som var helt övertygad om att Gabbe var på väg till Modo - sveriges bästa klubb.
En spelare som Douglas Murray skulle nog inte kosta särskilt mycket. Det är väl den enda som jag kan tänka mig att vi kan läsa med extern hjälp. Men jag tvivlar nog på det också.
SirDIFalot skrev:En spelare som Douglas Murray skulle nog inte kosta särskilt mycket. Det är väl den enda som jag kan tänka mig att vi kan läsa med extern hjälp. Men jag tvivlar nog på det också.
Nä men säg kanske en spelare då, om vi har "tur" (beroende på hur ens inställning i själva sakfrågan är i övrigt).
Sen var väl Kopitars försäkring en helförsäkring också, antagligen är det väl ett krav från klubbarna iofs.
Mora tror att Kopitars försäkring "i runda slänger kommer kosta 200.000 kr i månaden". Det lär ju få sig en trevlig liten chock om Ros uppgifter stämmer.
SirDIFalot skrev:En spelare som Douglas Murray skulle nog inte kosta särskilt mycket. Det är väl den enda som jag kan tänka mig att vi kan läsa med extern hjälp. Men jag tvivlar nog på det också.
Beror ju på, hade jag varit "extern hjälp" hade jag nog letat efter en så stor profil som möjligt för att få avkastning i ökad publik, media intresse,merchandise osv. De tre spelare vi spekulerar i är jävligt bra men det krävs spelare av Foppa-klass för att det ska bli en riktig media cirkus och publik succé.
Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson http://www.djurgardshjalpen.com/