-daniel- skrev:Salas skrev:Jag vet inte om jag vill ha NHL spelare i Djurgården, jag överlämnar det till Challe. Försäkringar och sådant bör nog inte vara något problem att lösa, vill t.ex. Hörnqvist, Kronwall och Murray spela så kommer förmodligen extern hjälp in, samt att dessa tre killar förmodligen spelar gratis och kan bidra till försäkringspengarna. Dom är så stenrika alla tre så att några hundratusen hit och dit för dom inte spelar någon roll.
Jag har väldigt, väldigt svårt att se att dessa du nämner skulle spela gratis samt betala ur egen pengasäck för att lösa försäkringsfrågorna. Möjligtvis någon av dem.
Grejen som jag ser är att det bara är helt poänglöst alldeles oavsett att ha spelare här under hösten. Skulle det bli tal om en lockout hela säsongen så kan man fundera över saken och se om det är möjligt att lösa den ekonomiska frågan med extern hjälp, men tror det är mycket svårare om det blir en kort konflikt.
När det gäller Kronwall/Murray/Hörna så står det ord mot ord och är endast spekulationer ang. hur dyr historia det skulle bli. Kronvall sitter på ett fett kontrakt, Hörna scorar mål på löpande band och är en nyckelspelare för Nashville och Murray har ett antal egna företag som han kan ge lite tlc om han spelar 80 matcher istället för 120 nästa säsong. Lägg därtill mervärdet för våra sponsorer att synas i globen/tv även utanför det tilltänkta gruppen tittare om det blir lockout.
Hela ditt resonemang angående att ta in proffs gör att juniorer får stå åt sidan faller eftersom samma argument kan appliceras i scenariot där proffen stannar en hel säsong. Detta utan att ha med i beräkningen att samma juniorer kommer att träna med sina idoler och kommer att kunna lära sig enormt mycket samtidigt som de får matchträning i klubbar som de lånas ut till och i våran juniororganisation.
Att stå åt sidan för Kronwall, Murray och Hörna tror jag alla juniorer som har Dif i hjärtat köper. Annars har de inte Dif och framför allt inte supportrarna i första åtanke. Så hela ditt resonemang om impact för redan kontrakterade spelare och kostnad faller därför att Dif skulle givetvis ha en ekonomist kalkyl över kostnad för försäkringar/ev boendekostnader etc och skulle inte ta in spelare om det inte lönade sig. Varför skulle dom ta in spelare om det INTE lönade sig liksom.
Enda skälet till att korttidskontrakt förbjudits enkom för NHL-proffs är att alla lag inte är lika attraktiva för NHL-proffsen. Alltså, ett egoistiskt beslut som INTE fattats med ligans popularitet, ekonomista impact, supportrarnas åsikter, erfarenheten som det skulle innebära för våra juniorer i åtanke. Men visst, försök du att inbilla dig att det är av altruistiska skäl som dumjävlarna i Hockeyallsvenskans styrelse tagit detta beslut. Och på riktigt, håller du bakslag för andra klubbar som ett motiv för att vi inte ska göra som vi vill? Vi är Dif och vi gör som vi vill.