Jomen precis, problemet om man generaliserar det är head shots, om sen det beror på att den ena är längre än den andre, eller om någon hoppar, eller om någon duckar, är mindre relevant enligt mig.Magnutz skrev:Kraften blir mindre men han träffar ju huvudet på motståndaren. Korkat kanske.sensei skrev:Det är mest vi svenskar som ojjar oss över "hoppande", vad nu det är. Din fart minskar ju med ett hopp, jämfört med att ta sats. Ovechkin gör alltså tacklingen lindrigare, genom att hoppa.Magnutz skrev:Ok, men jag ser det annorlundaOvi gör en sak som förändrar förloppet. Det är inte, i mina ögon, en misstajmad tackling. Detta syns då han i upphoppet medvetet tvärställer grillorna och skjuter ifrån. Delar av rörelsen finns i varje tackling men Ovi hoppar. Jag gillar fysiskt spel men inte sånt där skräp. Han satsar tidigt på att smälla och är såpass skicklig att han vet när han ska träffa. Fult spel.
Sen om det ger något straff eller inte, det vette fan. Hoppas det för oavsett intentionerna bakom är det en farlig tackling som kan förstöra en hel karriär - omedveten eller ej.
Hoppas klubbarna där över städar bort alla dårar nu så att vi slipper alla hjärnskakningar. Det lär väl inte hända men jag hoppas ändå. Vårdslösa skithögar ska inte spela hockey.
Visserligen gör man sig själv längre, men vi har redan idag stora skillnader i längd på spelarna.
Just sayin'
I sverige väljer vi dock att fokusera på just hoppande -- jag förstår inte riktigt varför.