Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Andy »

android skrev:Kommer ett ostrukturerat inlägg nedan som spretar åt olika håll då jag skrivit lite då och då hela dagen mellan att jag gjort annat.

Ser gärna att vi är bra hela säsongen, men främst i KS då (vi måste ju ta oss dit först)

Om man hårddrar det lite brukar det ju ganska ofta se ut såhär:
Första delen är unga hungriga spelare ledande. I DIF har det dom senaste åren var juniorerna som till en stor del burit DIF denna del. Hungern ses även då nykomlingar i ES kan ligga i topp i ES fram till jul för att sedan dala.

Andra delen kräver spelare som kommer till jobbet varje dag. Spelare med inställning och attityd.

Tredje delen kräver, förutom en kombination av ovanstående, spets och kvalite. När det drar ihop sig behöver man attityd och inställning, men även spelare som kan göra det lilla extra.

Jag ser gärna en kedja med juniorer/förstaårs.
1½ kedja med attitydsspelare och 1½ kedja med spets.

Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Spets/Attityd - spets
Attityd - Attityd - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger

Om man ser på dom spelare vi har nu (exklusive Åberg)
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Johner - spets
Hank - Fimpen - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger

Och ett förslag på dessa spelare:
Åberg - Otto - Linkan
Ölvestad - Johner - Fleury/Soares
Hank - Fimpen - Blomstrand
Wennberg - Persson - Weigel

Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?

Är väl ganska viktigt att kedja tre och fyra är billiga för att lösgöra pengar till kedja ett och två. I dessa två kedjor måste man ändå hitta en, två spelare under marknadspris (Typ Himelfarb). Därför hade jag önskat att DIF hade en proffsig organisation som scoutat typ NCAA ett par gånger under året i alla fall.

Kollar man på förra årets utropstecken i form av importer:
Broc Little, NCAA (35+31 1,29 p/match)

Hur presterade dessa åren innan
Little 19+24, 1.19 P/match i NCAA

I år finns det 21 spelare med lika bra eller bättre poängsnitt än Broc Little i NCAA

----------------------------
Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?

Om man ska se allting i siffror kan man göra en liten uträkning på hur lagen som gått upp senaste åren har varit formade och presterat så kan man se det så här:
År Lag <20 21-25 26-30 >31 Totalt
11/12 Rögle 11 9 9 2 31
10/11 Växjö 6 5 9 5 25
09/10 aik 11 12 5 4 32
07/08 Rögle 7 11 3 4 25
Sntt 8,75 9,25 6,5 3,75 28,25
Det betyder alltså att ett "ultimat" lag för att gå upp har 8-9 juniorer, 9-10 spelare mellan 21-25, 6-7 spelare mellan 25-30 och 3-4 spelare över 31.

Börjar vi med spelare över 31 hade väl följande spelare varit intressanta:
Otto
Linkan
Ölvestad
Fimpen
Här hade jag velat ha in DT också. Krävs en härförare på backen skulle jag tro.

26-30 då 6-7 stycken
Johner 30
Fleury 27
Robin Persson 27
Risto Korhonen 26
Erik Andersson 26 (borås)

21-25 9-10 stycken
Olov Lundqvist (Borås) 24
Kim Lennhammer 22
Hank 22
Holm 22
Ljungh (Västerås) 22
Sebastian Persson 21
Fredric Weigel 21

Linkan - Otto - Fleury
Ölvestad - Johner - Ljungh
Hank - Fimpen - Erik Andersson
Wennberg - Persson -Weigel

Tjärnqvist - Lennhammer
Lundqvist - Persson
Korhonen - Gustafsson

Jäkligt svårt att bygga utifrån ramar av ålder. Te.x så har ju Ljung överglänts kraftigt av Weigel när dom båda spelat i J20, men han har ju en del rutin. Tyvärr kunde inte våran sportsliga ledning fixa en utlåning av Weigel i år så vi hade fått se vad han kunde göra i HA.

Dock ser den backsidan helt ok ut även om den inte är jätte kreativ.

Tycker även att det ska bli en intressant avvägning hur ledningen behandlar uppsida/nersida. En ung spelare kan ju ha en ruggig uppsida och utvecklas väldigt mycket över vintern. Samma spelare kan ju även stagnera totalt och till och med backa i utvecklingen. Samma sak fast omvänt gäller ju en äldre spelare (även om mer där handlar om motivation). Hur spelar man med oddsen här?

Om man ser till hur Challe spelade i KS så vill han ju komma samlat med laget, vilket kräver skridskoskicklighet och spelare med bra teknik och passningar.
DET var ett kvalitetsinlägg som hette duga.

Skall ta det till mig över natten och reflektera över dina slutsatser
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

När android kammar till sig är han en av forumets bästa. Alltid kul att läsa. Önskar att en själv hade den tiden och tålamodet att forska fram och komma med egna förslag. Får ta det till nästa säsong :D
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

seppuko skrev:När android kammar till sig är han en av forumets bästa. Alltid kul att läsa. Önskar att en själv hade den tiden och tålamodet att forska fram och komma med egna förslag. Får ta det till nästa säsong :D
Alltid välkammad. Däremot har tapatalk gjort att man lättare skriver en post på två rader likt denna.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

android skrev:
seppuko skrev:När android kammar till sig är han en av forumets bästa. Alltid kul att läsa. Önskar att en själv hade den tiden och tålamodet att forska fram och komma med egna förslag. Får ta det till nästa säsong :D
Alltid välkammad. Däremot har tapatalk gjort att man lättare skriver en post på två rader likt denna.
Sant, själv använder jag i stort sett tapatalk enbart till att läsa. Har dock skaffat nytt "tangentbord" till nya Galaxy S2:an som gör skrivningen rekordsnabb, så kanske ska pröva skriva ett längre inlägg någon gång :)

Hur som haver och back till topic. Jag tror att uttalandet Magnutz pratar om handlar om Otto, Jimmie, DT samt Linkan och några Junisar som stannar. Nya ansikten vore faktiskt också väldigt välkomnande. Tellan är jag fortfarande osäker till men hoppas innerligt att han kommer.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

seppuko skrev:
android skrev:
Sant, själv använder jag i stort sett tapatalk enbart till att läsa. Har dock skaffat nytt "tangentbord" till nya Galaxy S2:an som gör skrivningen rekordsnabb, så kanske ska pröva skriva ett längre inlägg någon gång :)

Hur som haver och back till topic. Jag tror att uttalandet Magnutz pratar om handlar om Otto, Jimmie, DT samt Linkan och några Junisar som stannar. Nya ansikten vore faktiskt också väldigt välkomnande. Tellan är jag fortfarande osäker till men hoppas innerligt att han kommer.
Jag är ganska säker på att du har tre rätt av fyra, eller i alla fall två och en halv på första punkten.

Någon/några junisar lär det bli också (har dock en känsla av att det kan ta tid med några av dem i kan vi kalla det för mellanålders skiktet bland våra ungdomar då de och deras agenter nu måste utvärdera situationen och överväga alternativen).

Har inte hört något om några nyförvärv som känns som det har substans annat än att det viskats lite om en back med anknytning till klubben och tidigare elitserieerfarenhet (skulle inte vara någon stjärnvärvning - men en stabil Allsvensk värvning) och en hårt arbetande producerande forward. Den sistnämnde tror jag går att avföra, kändes inte troligt. Har lovat att inte droppa namnen här, men vill kittla er lite i alla fall ;-)

Hör inte ett smack om Tellan. Men oroväckande rykten om Åberg (som jag gärna vill stannar) samt saker som bekräftar det som redan skrivits om Mackan. De två sista punkterna är dock inga nyheter utan dem har det skrivits förr om här inne.

Tror också att en annan spelare från den befintliga truppen ansluter sig till de 2,5 ovan under veckan.

Ingen stor dramatik inga jätte överaskningar men några sköna besked att vänta tror jag på under veckan som kommer.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tror Tellqvist tog ett steg närmre DIF i kväll när LHC signade Andreas Andersson från HV, nu har de sitt målvaktspar klart. Kändes mest troligt att det var just där Tellan kunde hamna annars. Fortfarande risk för typ på Växjö eller nåt iofs men jag tror det blir Djurgården ändå i slutändan.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Tror Tellqvist tog ett steg närmre DIF i kväll när LHC signade Andreas Andersson från HV, nu har de sitt målvaktspar klart. Kändes mest troligt att det var just där Tellan kunde hamna annars. Fortfarande risk för typ på Växjö eller nåt iofs men jag tror det blir Djurgården ändå i slutändan.
Det vore ju skönt som faen. Snackade med Tellan i telefon för ett par veckor sedan och han lät då positiv och glad på rösten när jag frågade om han skulle komma hem och spela upp DIF. Kan ha varit jag som övertolkade... avd Wishful Thinking.

Ser helst att vi släpper många av juniorerna. Undantaget Åberg/Blomstrand och nån mer. Drömmen vore att ha en stomme hårdingar som aldrig ber om ursäkt och som ger allt och inte räds att tappa lite emalj för laget.

Nervös vecka? No shit.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:Tror Tellqvist tog ett steg närmre DIF i kväll när LHC signade Andreas Andersson från HV, nu har de sitt målvaktspar klart. Kändes mest troligt att det var just där Tellan kunde hamna annars. Fortfarande risk för typ på Växjö eller nåt iofs men jag tror det blir Djurgården ändå i slutändan.
Det vore ju skönt som faen. Snackade med Tellan i telefon för ett par veckor sedan och han lät då positiv och glad på rösten när jag frågade om han skulle komma hem och spela upp DIF. Kan ha varit jag som övertolkade... avd Wishful Thinking.

Ser helst att vi släpper många av juniorerna. Undantaget Åberg/Blomstrand och nån mer. Drömmen vore att ha en stomme hårdingar som aldrig ber om ursäkt och som ger allt och inte räds att tappa lite emalj för laget.

Nervös vecka? No shit.
Vad räknar du som junior? Riktig junior eller ung spelare?
Vore dumt att släppa Gustafsson också. Kommer vara riktigt bra i Ha om han får ligga på runt 16 min (istället för 25 min i ES).
Dumt även att släppa typ Weigel och Persson som lär kunna göra ett bra jobb med ruggig uppsida till en liten peng.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Om jag får "gissa" vad som kommer att hända nästa vecka:

Förlänger:
Erik Gustafsson
Daniel Tjärnqvist
Kristofer Ottosson
Jimmie Ölvestad
Tim Eriksson
John Norman
Fredric Weigel

Nyförvärv:
Mikael Tellqvist
Andreas Engqvist
Markus Ljungh
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Datsyuk_13 skrev:Om jag får "gissa" vad som kommer att hända nästa vecka:

Förlänger:
Erik Gustafsson
Daniel Tjärnqvist
Kristofer Ottosson
Jimmie Ölvestad
Tim Eriksson
John Norman
Fredric Weigel

Nyförvärv:
Mikael Tellqvist
Andreas Engqvist
Markus Ljungh
Tar det där alla dar i veckan. Tror att du prickar 2-3 stycken.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Datsyuk_13 skrev:Om jag får "gissa" vad som kommer att hända nästa vecka:

Förlänger:
Erik Gustafsson
Daniel Tjärnqvist
Kristofer Ottosson
Jimmie Ölvestad
Tim Eriksson
John Norman
Fredric Weigel

Nyförvärv:
Mikael Tellqvist
Andreas Engqvist
Markus Ljungh
Dom tar jag också alla dar i veckan. Blir många centrar då iofs, men va fan.

Hoppas din gissning stämmer!
Harold Camping

Inlägg av Harold Camping »

http://marieshockeyblogg.blogspot.se/20 ... .html#more

Då kan vi genast avfärda Fernholm.
hocki

Inlägg av hocki »

Intervju med Fernholm om bland annat AIK och Djurgårdsrykten:
http://marieshockeyblogg.blogspot.se/20 ... i-khl.html
gaspo

Inlägg av gaspo »

Stämmer ryktet att Nilson e ute o bjuder sig så e fan han inte klok!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

gaspo skrev:Stämmer ryktet att Nilson e ute o bjuder sig så e fan han inte klok!
Hoppas nån tar´n. Ska bli ett nöje att se honom glida omkring och förstöra alla HV´s powerplay och fart i allmänhet. Sätt gärna på honom en kaptensbindel också, haha...
Låst