DET var ett kvalitetsinlägg som hette duga.android skrev:Kommer ett ostrukturerat inlägg nedan som spretar åt olika håll då jag skrivit lite då och då hela dagen mellan att jag gjort annat.
Ser gärna att vi är bra hela säsongen, men främst i KS då (vi måste ju ta oss dit först)
Om man hårddrar det lite brukar det ju ganska ofta se ut såhär:
Första delen är unga hungriga spelare ledande. I DIF har det dom senaste åren var juniorerna som till en stor del burit DIF denna del. Hungern ses även då nykomlingar i ES kan ligga i topp i ES fram till jul för att sedan dala.
Andra delen kräver spelare som kommer till jobbet varje dag. Spelare med inställning och attityd.
Tredje delen kräver, förutom en kombination av ovanstående, spets och kvalite. När det drar ihop sig behöver man attityd och inställning, men även spelare som kan göra det lilla extra.
Jag ser gärna en kedja med juniorer/förstaårs.
1½ kedja med attitydsspelare och 1½ kedja med spets.
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Spets/Attityd - spets
Attityd - Attityd - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Om man ser på dom spelare vi har nu (exklusive Åberg)
Spets - Spets - Spets
Spets/attityd - Johner - spets
Hank - Fimpen - Attityd
Hunger - Hunger - Hunger
Och ett förslag på dessa spelare:
Åberg - Otto - Linkan
Ölvestad - Johner - Fleury/Soares
Hank - Fimpen - Blomstrand
Wennberg - Persson - Weigel
Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?
Är väl ganska viktigt att kedja tre och fyra är billiga för att lösgöra pengar till kedja ett och två. I dessa två kedjor måste man ändå hitta en, två spelare under marknadspris (Typ Himelfarb). Därför hade jag önskat att DIF hade en proffsig organisation som scoutat typ NCAA ett par gånger under året i alla fall.
Kollar man på förra årets utropstecken i form av importer:
Broc Little, NCAA (35+31 1,29 p/match)
Hur presterade dessa åren innan
Little 19+24, 1.19 P/match i NCAA
I år finns det 21 spelare med lika bra eller bättre poängsnitt än Broc Little i NCAA
----------------------------
Backsidan är svårare. Hur mycket defensiv ska man offra för en grym offensiv back? Hur dåliga passningar får en grym defensiv back slå?
Om man ska se allting i siffror kan man göra en liten uträkning på hur lagen som gått upp senaste åren har varit formade och presterat så kan man se det så här:Det betyder alltså att ett "ultimat" lag för att gå upp har 8-9 juniorer, 9-10 spelare mellan 21-25, 6-7 spelare mellan 25-30 och 3-4 spelare över 31.År Lag <20 21-25 26-30 >31 Totalt
11/12 Rögle 11 9 9 2 31
10/11 Växjö 6 5 9 5 25
09/10 aik 11 12 5 4 32
07/08 Rögle 7 11 3 4 25
Sntt 8,75 9,25 6,5 3,75 28,25
Börjar vi med spelare över 31 hade väl följande spelare varit intressanta:
Otto
Linkan
Ölvestad
Fimpen
Här hade jag velat ha in DT också. Krävs en härförare på backen skulle jag tro.
26-30 då 6-7 stycken
Johner 30
Fleury 27
Robin Persson 27
Risto Korhonen 26
Erik Andersson 26 (borås)
21-25 9-10 stycken
Olov Lundqvist (Borås) 24
Kim Lennhammer 22
Hank 22
Holm 22
Ljungh (Västerås) 22
Sebastian Persson 21
Fredric Weigel 21
Linkan - Otto - Fleury
Ölvestad - Johner - Ljungh
Hank - Fimpen - Erik Andersson
Wennberg - Persson -Weigel
Tjärnqvist - Lennhammer
Lundqvist - Persson
Korhonen - Gustafsson
Jäkligt svårt att bygga utifrån ramar av ålder. Te.x så har ju Ljung överglänts kraftigt av Weigel när dom båda spelat i J20, men han har ju en del rutin. Tyvärr kunde inte våran sportsliga ledning fixa en utlåning av Weigel i år så vi hade fått se vad han kunde göra i HA.
Dock ser den backsidan helt ok ut även om den inte är jätte kreativ.
Tycker även att det ska bli en intressant avvägning hur ledningen behandlar uppsida/nersida. En ung spelare kan ju ha en ruggig uppsida och utvecklas väldigt mycket över vintern. Samma spelare kan ju även stagnera totalt och till och med backa i utvecklingen. Samma sak fast omvänt gäller ju en äldre spelare (även om mer där handlar om motivation). Hur spelar man med oddsen här?
Om man ser till hur Challe spelade i KS så vill han ju komma samlat med laget, vilket kräver skridskoskicklighet och spelare med bra teknik och passningar.
Skall ta det till mig över natten och reflektera över dina slutsatser