Upprop till styrelse, ledning och medlemmar

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Gripen

Inlägg av Gripen »

Håller med om mycket... men är detta ett inlägg här på forumet eller har du skrivit till berörda personer direkt ?

Jag tror att den ondacirkeln håller på att bli sjukt stor... vi har länge hört att vi är på rätt väg, vi kan dagligen läsa inlägg med texter som " hjälp DIF när de förtjänar det som minst " ? - helt sjukt enligt mig. Ska DIF familjen inom hockeysektionen ha fortsatt stöd så måste de prestera på isen.. ingen går och tittar på DIF - damfotboll, varför ? det är också DIF men de kan inte spela fotboll på den nivå publiken kräver... och nu är vi där i hockeyn ... DIF (vi) spelar inte på den nivå som VI kräver ... därför tröttnar folk... ska företag, privatpersoner etc lägga sina pengar på hockey så kan det visst vara ett jippo men resultatet är det viktiga.... annars kan vi gå och bowla med våra kunder / vänner.

Och visst nu kommer röster om att saknaden av publiken gör att DIF inte har några pengar som gör att vi inte kan köpa några bra/bättre spelare... men var är alla pengar sen guldåren ??? vi är inte nya i ES. Visst vi har inte egen arena, men spela på hOvet då ! där är det halv fullt vi 4000 på läktaren och lättare att skapa tryck. Gå ihop med ajk och bajen och säg till sthlm-stad att nu får det fan räcka... GÖR NÅGONTING SOM MÄRKS !

Vi som köper säsongskort efter säsongskort börjar tröttna nu... och snart kommer alla supporter/sponsor pengar gå till fotbollen och DIF-hockey försvinner ner i seriesystemet.....
Användarvisningsbild
Killer Kennholt
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Killer Kennholt »

Det är ju de som Herr Engström sagt tidigare, att dom spelar i Globen för att det är bättre lokaler och sådant för sponsorer. Hyran är ju lika dyr i Globen som Hovet. Men det är klart stämningen blir bättre på hovet som är mer en hockeyarena enligt mitt tycke.
Användarvisningsbild
Lurre

grymt

Inlägg av Lurre »

grymt skrivet, helt sant! :!: :!:
Användarvisningsbild
Andy
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Rash skrev:
Fricke skrev:
Rash skrev:
Bigge skrev: Tack Andy, är nog precis vad styrelsen behöver höra/göra.

Tycker själv det är jävligt konstigt att man kan gå från en stor klubb till en klubb som lever med kniven på strupen på så pass kort tid,

Känns som det hände över en säsong iallafall har man märkt det på isen över en säsong, menar då förstås våra värvningar som inte varit så pass stora när man läst om alla andras lag och deras värvningar.
Tror inte det här hände över en säsong utan snarare var det så att förra säsongen ställdes man inför ett val. Man kunde fortsätta i samma hjulspår, genom att dela ut lönekuvert man egentligen inte hade råd med och sakta men säkert självdö. Men man tog enligt mig det rätta men kanske obekväma beslutet att ta tag i skiten och man tappade upp ett ordentligt stålbad.

Det är det här stålbadet vi befinner oss i och jag tycker styrelsen gör helt rätt i att inte sätta på sig stora spenderarbyxorna (som man inte ens har) utan att man fortsätter hålla igen och satsa på det man har.

Andy

Man har börjat städa upp, man har vågat sätta sig emot den lönespiral som resten av ES fortsätter att stötta. Jag tycker det är härligt att man vågar gå mot strömmen och stå upp för det man står för. Är inte det att visa mod?
Jag håller med dig i stora drag, löneutvecklingen på sistonde är löjlig och det är bra att DIF försöker stå emot den. Men det får inte bli ett självändamål. Men samtidigt: Ingen tjänar något på att bli martyrer mot marknadsekonomin och dansa till proggen ända ner i allsvenskan.
Tycker inte det handlar om att bli martyrer utan att visa resten av hockey Sverige vad vi tycker och att vi vågar stå emot. Förhoppningsvis så inser även andra klubbar åt vilket håll den här cirkusen går och hakar på vår modellen.
Inte ens i marknadsekonomins centrum, USA (NHL), orkade man stå emot utan till slut fick man till stånd ett lönetak. Det finns en gräns för allt, NHL-klubbarna och DIF har nått sina. Ödets grymma nyck blev att lockouten som slutade i det nyss nämnda lönetaket i NHL blev droppen som fick bägaren att rinna över i vårt fall...
Visst är lönetak, färre omgångar och egen arena sådant vi vill ha. Men vi är inte där ännu.

Huvudpoängen i mitt inlägg är fortfarande att DIF är i djup kris, men att det finns en väg ut, om vi arbetar tillsammans, men att det är styrelsens och ledningens ansvar att leda vägen till en ljus framtid.

Folk snackar om att "det inte finns förutsättningar" för Hockeyn i Stockholm och man skyller på allt möjligt. Pojkar och flickor - det är Stockholm vi talar om, var om inte här finns befolkningsunderlaget, kompetensen, media, pengar, potentiella sponsorer?

Klarar man det i Karlstad och till och med i Jönköping så överskrider det mitt förstånd varför man inte skulle klara det här?

Som jag tjatat om så är min bestämda uppfattning att vi har förlorat oss själva och vår identitet och att det är grundproblemet. När vi slutar skylla i från oss på en ondskefull omvärld och får sjukdomsinsikt så kan vi också finna receptet. Men vår valda styrelse och klubbens ledning måste ta befälet och leda processen. Jag är bara en liten medlem (som i och för sig lyft en annan organisation ur en liknande kris som DIFs) vad kan jag göra annat än att gnälla bakom tangentbordet, hoppas och drömma mig tillbaks till -83. Jo, just det - jag kan göra min röst hörd på årsmötet...

Andy

P.S Om du undrar hur jag lyfte denna andra organisation jag skrev om ovan så var första stegen att:

1. Skapa krismedvetenhet.

2. Vidta omedelbara åtgärder som budgetsanering, omorganisation och förändrade processer.

3. Därefter startade en process som involverade alla intressenter (externa och interna) kring att definiera organisationens "ideologi", själ och värdegrund (det är kriskommissionen i mitt ursprungliga inlägg).

4. Baserat på punkten 3 definierades vad vi ville behålla, vad som skulle ut och vad organisationen en gång haft, men förlorat och borde få tillbaks.

5.Sedan sattes mål för att uppnå vad som framkommit under 4.

6. Under 12 månader levererade en massa människor målen under 5. tack vare starkt och tydligt ledarskap, men också genom medinflytande ochengagemang från såväl interna som externa intressenter och krisen var löst...

Svårare än så behöver det inte vara...

Klarade jag det borde väl DIFs styrelse och ledning klara det?

D.S
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Jävligt bra skrivet, Andy!
Och jag håller med om det mesta du skrivit i tråden.

Jag anser att grunden till den kris som Andy beskriver är bristen på aktiva medlemmar och engagemang. Det är därför som DIF har tappat det som Andy beskriver som: ”låt oss kalla detta förlorade något för Djurgårdsandan, klubbkänslan eller Järnkaminsattityden”.

En förening måste ha medlemmarna som, i en dialog med de valda styrelsemedlemmarna, hela tiden vågar kritisera, säga sitt och komma med egna idéer. Det är ett samspel som är oerhört viktigt för en förenings utveckling. Det känns som att det har saknats i DIF de senaste tio åren. Och brist på sådant leder på sikt till den situation föreningen är i idag.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Erik I

Inlägg av Erik I »

Vill också tacka Andy för ett rejält, rakt och ärligt inlägg. Några tankar:

- vi (fansen) kan inte förutsätta att vi vet ALLT som berör Dif och deras affärer, det finns säkert bakomliggande orsaker till diverse aktioner som Dif - likt många andra ledningsgrupper, ex. regeringen - håller hemliga.

- orsaken till att Globen - som, så som det ser ut nu, kan ta död på Dif Hockey helt allena - föredras framför Hovet motiveras säsong efter säsong med att Globen är bättre för sponsorerna. Jag är ingen ekonom - så rätta mig gärna om Du är - för jag kan visst förstå det resonemanget med tanke på de ekonomiska svårigheter som varit och är. Men i det LÅNGA loppet, om vikande publiksiffror och svaga resultat (skit samma vem som är ägget och vem som är hönan; de korsbefruktar) leder till att allt färre ser reklamen, affärerna etc. i Globen, vem bryr sig då? På något sätt måste hockeyn tillbaka in i centrum.

- Tanken på att byta ut ett naket Globen mot ett råare, tätare Hovet - och det behöver inte vara fullt för att uppnå detta - kommer leda till bättre publikupplevelser på matcherna; bättre stämning, bättre stöd för laget och i slutändan bättre resultat. Vilket lag fruktar idag att komma till Globen? Ingen. Visst, Globen har sina affärer och restauranger, men slipsnissarna är inte direkt de som hejar fram Dif. Tycker att favoriseringen av Globen är något som nu provats på men inte funkat i ett brett perspektiv och nu borde avlösas av en satsning på själva Difpubliken, och detta innebär en flytt tillbaka till Hovet. För slutspel (och derbyn, det vore roligt nån gång igen) kan man ju alltid låna Globen.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Erik I skrev:Vill också tacka Andy för ett rejält, rakt och ärligt inlägg. Några tankar:

- vi (fansen) kan inte förutsätta att vi vet ALLT som berör Dif och deras affärer, det finns säkert bakomliggande orsaker till diverse aktioner som Dif - likt många andra ledningsgrupper, ex. regeringen - håller hemliga.

- orsaken till att Globen - som, så som det ser ut nu, kan ta död på Dif Hockey helt allena - föredras framför Hovet motiveras säsong efter säsong med att Globen är bättre för sponsorerna. Jag är ingen ekonom - så rätta mig gärna om Du är - för jag kan visst förstå det resonemanget med tanke på de ekonomiska svårigheter som varit och är. Men i det LÅNGA loppet, om vikande publiksiffror och svaga resultat (skit samma vem som är ägget och vem som är hönan; de korsbefruktar) leder till att allt färre ser reklamen, affärerna etc. i Globen, vem bryr sig då? På något sätt måste hockeyn tillbaka in i centrum.

- Tanken på att byta ut ett naket Globen mot ett råare, tätare Hovet - och det behöver inte vara fullt för att uppnå detta - kommer leda till bättre publikupplevelser på matcherna; bättre stämning, bättre stöd för laget och i slutändan bättre resultat. Vilket lag fruktar idag att komma till Globen? Ingen. Visst, Globen har sina affärer och restauranger, men slipsnissarna är inte direkt de som hejar fram Dif. Tycker att favoriseringen av Globen är något som nu provats på men inte funkat i ett brett perspektiv och nu borde avlösas av en satsning på själva Difpubliken, och detta innebär en flytt tillbaka till Hovet. För slutspel (och derbyn, det vore roligt nån gång igen) kan man ju alltid låna Globen.
Helt rätt, fast jag tror inte ett slutspel skulle betyda så mycket extra folk att man behövde nyttja Globen av den anledningen. Möjligen i en finalserie då, men detta känns väldigt avlägset.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Det är inget kul att gå och se DIF längre. Det är tvärtom riktigt tritst...

Globen kommer döda DIF-hockey. Jag själv bor på Östermalm och att ta bilen från jobbet till Globen, se matchen och hem..tja då snackar vi 4 timmar. 4 timmar för vadå? En begravningsstämning i arenan och ett profilfattigt DIF på isen med en förlorare i Säcken som coach?

Längtar redan efter fotollen!
Kylskåp

Inlägg av Kylskåp »

Erik Kloth skrev:Det är inget kul att gå och se DIF längre. Det är tvärtom riktigt tritst...

Globen kommer döda DIF-hockey. Jag själv bor på Östermalm och att ta bilen från jobbet till Globen, se matchen och hem..tja då snackar vi 4 timmar. 4 timmar för vadå? En begravningsstämning i arenan och ett profilfattigt DIF på isen med en förlorare i Säcken som coach?

Längtar redan efter fotollen!
Snacka om att du talar för den allmänna supportern.
Vad finns det egentligen att titta på? Man är där för att man är DIF och inget annat. Men det är psykiskt jobbigt att ta den ena pinsamma insatsen efter den andra. Och det känns lite som det gjorde med Kjell Jonevret, "Säcken" talar trots tabelläget om bra spel och otur.
Erkänn att vi måste ändra en jävla massa i laget för ingen supporter tolererar att DIF spelar som de gör nu.

KÄMPA DJURGÅRDEN!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Bara att instämma. Man spela inte bra och torskar så mycket som vi gjort och så mycket otur kan man bara inte ha...

Erkänn det faktum att laget inte räcker till kombinerat med ett tränarpar som dessvärre inte lyckats utforma en vettig spelidé med tillgängligt material. Att man sedan har en styrelse som inte heller sköter sitt jobb 100% gör inte saken bättre. Det lär knappast hjälpa heller med Fernholm och Tompa tillbaka, alright försvaret lär bli bättre, men det hjälper ju inte mycket när anfallsspelet är kasst!
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Andy skrev:
Rash skrev:
Fricke skrev:
Rash skrev:
Bigge skrev: Tack Andy, är nog precis vad styrelsen behöver höra/göra.

Tycker själv det är jävligt konstigt att man kan gå från en stor klubb till en klubb som lever med kniven på strupen på så pass kort tid,

Känns som det hände över en säsong iallafall har man märkt det på isen över en säsong, menar då förstås våra värvningar som inte varit så pass stora när man läst om alla andras lag och deras värvningar.
Tror inte det här hände över en säsong utan snarare var det så att förra säsongen ställdes man inför ett val. Man kunde fortsätta i samma hjulspår, genom att dela ut lönekuvert man egentligen inte hade råd med och sakta men säkert självdö. Men man tog enligt mig det rätta men kanske obekväma beslutet att ta tag i skiten och man tappade upp ett ordentligt stålbad.

Det är det här stålbadet vi befinner oss i och jag tycker styrelsen gör helt rätt i att inte sätta på sig stora spenderarbyxorna (som man inte ens har) utan att man fortsätter hålla igen och satsa på det man har.

Andy

Man har börjat städa upp, man har vågat sätta sig emot den lönespiral som resten av ES fortsätter att stötta. Jag tycker det är härligt att man vågar gå mot strömmen och stå upp för det man står för. Är inte det att visa mod?
Jag håller med dig i stora drag, löneutvecklingen på sistonde är löjlig och det är bra att DIF försöker stå emot den. Men det får inte bli ett självändamål. Men samtidigt: Ingen tjänar något på att bli martyrer mot marknadsekonomin och dansa till proggen ända ner i allsvenskan.
Tycker inte det handlar om att bli martyrer utan att visa resten av hockey Sverige vad vi tycker och att vi vågar stå emot. Förhoppningsvis så inser även andra klubbar åt vilket håll den här cirkusen går och hakar på vår modellen.
Inte ens i marknadsekonomins centrum, USA (NHL), orkade man stå emot utan till slut fick man till stånd ett lönetak. Det finns en gräns för allt, NHL-klubbarna och DIF har nått sina. Ödets grymma nyck blev att lockouten som slutade i det nyss nämnda lönetaket i NHL blev droppen som fick bägaren att rinna över i vårt fall...
Visst är lönetak, färre omgångar och egen arena sådant vi vill ha. Men vi är inte där ännu.

Huvudpoängen i mitt inlägg är fortfarande att DIF är i djup kris, men att det finns en väg ut, om vi arbetar tillsammans, men att det är styrelsens och ledningens ansvar att leda vägen till en ljus framtid.

Folk snackar om att "det inte finns förutsättningar" för Hockeyn i Stockholm och man skyller på allt möjligt. Pojkar och flickor - det är Stockholm vi talar om, var om inte här finns befolkningsunderlaget, kompetensen, media, pengar, potentiella sponsorer?

Klarar man det i Karlstad och till och med i Jönköping så överskrider det mitt förstånd varför man inte skulle klara det här?

Som jag tjatat om så är min bestämda uppfattning att vi har förlorat oss själva och vår identitet och att det är grundproblemet. När vi slutar skylla i från oss på en ondskefull omvärld och får sjukdomsinsikt så kan vi också finna receptet. Men vår valda styrelse och klubbens ledning måste ta befälet och leda processen. Jag är bara en liten medlem (som i och för sig lyft en annan organisation ur en liknande kris som DIFs) vad kan jag göra annat än att gnälla bakom tangentbordet, hoppas och drömma mig tillbaks till -83. Jo, just det - jag kan göra min röst hörd på årsmötet...

Andy

P.S Om du undrar hur jag lyfte denna andra organisation jag skrev om ovan så var första stegen att:

1. Skapa krismedvetenhet.

2. Vidta omedelbara åtgärder som budgetsanering, omorganisation och förändrade processer.

3. Därefter startade en process som involverade alla intressenter (externa och interna) kring att definiera organisationens "ideologi", själ och värdegrund (det är kriskommissionen i mitt ursprungliga inlägg).

4. Baserat på punkten 3 definierades vad vi ville behålla, vad som skulle ut och vad organisationen en gång haft, men förlorat och borde få tillbaks.

5.Sedan sattes mål för att uppnå vad som framkommit under 4.

6. Under 12 månader levererade en massa människor målen under 5. tack vare starkt och tydligt ledarskap, men också genom medinflytande ochengagemang från såväl interna som externa intressenter och krisen var löst...

Svårare än så behöver det inte vara...

Klarade jag det borde väl DIFs styrelse och ledning klara det?

D.S
Andy, givetvis måste vi som medlemmar bli mer aktiva och våga ifrågasätta. Men jag köper inte riktigt att inget görs för att ta oss ur vår trista ekonomiska situation. Samtidigt ska vi självklart inte vara nöjda där utan fortsätta att vara aktiva.

Läser man artiklarna här nedan så upplever iallafall jag att man täcker de två första (viktigaste?) punkterna i dina 6 steg.

Inför 2005-2006
Inför 2006-2007
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Hmmm, många viljor men få riktigt bra ideér. Andys "KRISKOMMISSION" ger jag inte mycket för, vad ska den uträtta?

Men jag håller med att det är fel folk som styr och värvar just nu. Men det behöver man ingen kommission för att komma fram till.

Angående arenafrågan, lägg ner. Kommer inte bli verklighet de närmsta 10 år som det ser ut idag. Fokusera på det som går att ändra istället.

En värvare med fingertoppskänsla samt en tränare som är ruskigt taktiskt kunnig är vad vi behöver just nu för att sedan fortsätta utrensningen uppåt, säcken har noll kunskaper på den fronten. Finns ingen spelidé överhuvudtaget.

Den enda som förtjänar att var klar är Claes Forsberg, kanonkille.

Angående detta pinsamma mål som styrelsen satt upp att vi inom ett par år ha 10000 i snitt så säger jag bara... HA HA! Det mest komiska var att de inte nämde ett ord om hur detta skulle gå till. Kanske genom att ge bort 4000 gratisbiljetter varje match.

Sen kan ni också sluta drömma om ett lönetak och mindre omgångar, det kommer inte att hända. Ett lönetak kanske kan bli aktuellt men då kommer det taket ändå att ligga långt över vad vi kan betala så för oss spelar det ingen roll. Varför skulle rika lag som hv71, fbk, linköping, vf osv ge bort sin fördel?
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Inlägg av fullfartframaat »

Jojje

Kan inte du bara sluta att skriva här så har vi åtminstone kommit ett steg på vägen i att lösa Djurgårns problem.

Snälla ta din polare Bautabröl och dra!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

fullfartframaat skrev:Jojje

Kan inte du bara sluta att skriva här så har vi åtminstone kommit ett steg på vägen i att lösa Djurgårns problem.

Så du och dina "Hardcore" polare med bar överkropp som lever på existensminimum kan komma in och rädda DIF?

Snälla. Kom med något konkret eller håll käft uppriktigt sagt.
Mats Larsson
Djurgården Hockey

Inlägg av Mats Larsson »

Andy,

Tack för ditt inlägg. Först och främst vill jag säga att jag är tacksam för din kritik. Jag håller inte med dig i alla delar, men jag håller med dig i mycket och framför allt gillar jag ditt initiativ. Det visar på något som jag ofta saknar, nämligen engagemang.

Vi har sett många av de problem du beskriver och har under de senaste åren försökt vara tydliga utåt med att beskriva vår situation, inte minst i termer av ekonomi och publik. Skälet är att vi inte tror att problem kan lösas genom att man sopar dem under mattan eller att man låser in dem i styrelserummet. Vi har också sett att denna öppenhet gett effekt och jag är mer positiv än du när det gäller våra möjligheter att vända detta rätt. Faktum är att jag är betydligt mer optimistisk idag än jag var för tre år sedan. Uppfatta inte detta som att jag försöker vifta bort dina varningar, vi befinner oss fortfarande i ett mycket tufft läge och vi i klubbledningen sitter definitivt inte i våra klubbkavajer och rullar tummarna och väntar på att solen ska komma tillbaka. Tro inte att vi inte ser var vi befinner oss, eller att vi skulle lida av motgångar mindre än vad ni gör.

Du nämner i ditt inlägg bristen på identitet och jag är övertygad om att du har rätt. Under de senaste åren, som är de enda jag kan prata om, har en ledtråd i vår verksamhet varit att hitta tillbaka till det som Djurgården står för. Att slå vakt om vår identitet, allt det som med vår historia sitter i väggarna. Allt det som alla Djurgårdare känner men ingen kan skriva ner. Vi har medvetet bemannat vår organisation med människor som har den historien och vi har sportsligt valt att bygga underifrån, att ta hem vår juniorverksamhet, att försöka bygga en stomme av spelare från Stockholm m.m.

Som du mycket riktigt säger är Djurgården summan av oss alla runt omkring, och den kanske viktigaste delen av vår identitet är våra supportrar. Jag har varit Djurgårdssupporter i både hockey och fotboll sedan jag lärde mig prata, och jag blir ibland förvånad över hur svårt det är att väcka engagemang även i kretsen av Djurgårdare, särskilt när det tar emot. Lyckas vi med det är mycket vunnet.

Jag pratar gärna Djurgårdsfrågor när som helst och hugger direkt på ditt förslag om att få fler engagerade i våra ansträngningar att bygga ett starkt Djurgården. Ni kommer inom kort att på vår hemsida få en inbjudan till ett möte. Om det mötet utmynnar i att det tillsätts en kommission som du föreslår, arbetsgrupper m.m. hänger lika mycket på er som på mig. Gör mig bara en tjänst. Försök att komma dit. Ta med er den kritik ni har, ifrågasätt, var uppkäftiga, kom med bra idéer men framför allt; var engagerade.

Sedan skulle jag vilja be er om ytterligare en tjänst. Sluta snacka om ”alibimöten” och ”värdelösa supporterjippon”. Vi har försökt kalla till möten för att samla upp synpunkter, kritik och förslag tidigare, senast nu före sommaren. En liten men trogen skara supportrar dök upp vilket vi är glada för, medan andra hänvisade till att man ”inte ville slösa sin tid på detta”, ”inte ville höra bortförklaringar” m.m. Som du inledde med att säga i ditt inlägg; det är vi som tillsammans är Djurgården, och om möten blir alibimöten eller inte beror på oss alla. Det handlar om att ge och ta.

Slutligen; även om det kliar i fingrarna ibland kan jag inte vara en återkommande skribent här på forumet. I sådant fall skulle jag inte få göra mycket annat. Jag kommer därför inte att fortsätta denna debatt här eller svara på fler inlägg i detta eller andra ämnen, vilket jag hoppas att ni förstår och respekterar.

Mats Larsson
Ordf. Djurgården Hockey
Skriv svar