Upprop till styrelse, ledning och medlemmar

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Upprop till styrelse, ledning och medlemmar

Inlägg av Andy »

Djurgårdssystrar och djurgårdsbröder,

Jag har följt DIF i 25 år från läktaren och brukar vara optimist. Dessutom törs jag påstå att jag kan ishockey. Till detta kan föras att jag efter många år på ledande befattning inom näringslivet tror mig kunna den del om verksamhetsutveckling och organisationsutveckling.

Min analys av läget är följande:

Problemen finns inte främst på isen utan vid sidan av den. Klubben är i kris och styrelsen har valt fel väg ur den. Man har fastnat i en ond cirkel och försöker bromsa när man måste gasa.

Ett av grundproblemet är att man totalt misslyckats med att vårda DIF som varumärke. Hur illa jag och många med mig än tycker om det så har klubben i våra hjärtan, Elitserien som vi följt genom åren och sporten vi älskar förvandlats till en vara som skall säljas på en marknad. Det som en gång var varmkorv och doften av Hovet när Södergren smällde på finns inte längre. När DIF har försökt att anpassa sig till detta har man krånglat till det och trampat snett.

Man har satsat på att jippofiera verksamheten och då tappat bort det man borde slagit vakt om i stället, man har förlorat detta något som är så svårt att definiera, låt oss kalla detta förlorade något för Djurgårdsandan, klubbkänslan eller Järnkaminsattityden.

Det som kunde vara klubbens räddning – en total uppslutning kring det som är DIF - glider allt snabbare mellan våra fingrar och ter sig med tiden svårare att hålla kvar vid. Klubben är i kris, men inte på banan utan vid sidan av den…

Här på forumet divideras det om vad som är så fel i klubben vi brinner för. Är det spelidén, är det vikande publikintresse, är det ekonomin och så vidare. Mitt svar är enkelt:

- Problemet är de dåliga sportsliga resultaten.
- Problemet är de vikande publiksiffrorna.
- Problemet är den dåliga ekonomin.
- Problemet är en förlorad identitet.

Allt hänger ihop…

Att bryta krisen måsta ta sin utgångspunkt i att hitta tillbaks till det som är DIF. Eller om ni så vill att definiera en plattform, en identitet eller en värdegrund på vilken ALLT arbete i klubben skall vila.

Det yttersta ansvaret är självklart styrelsens och de som på kansliet är betalda för att ömsint vårda det vi älskar – Djurgårdens IFs Ishockeysektion. Det finns en styrelse som vi medlemmar valt för att företräda våra intressen, det finns ett kansli som avlönas för att bevara och utveckla det som färgerna rött-gult-blått står för. Dessa individer har ett särskilt ansvar och det är dessa individer som naturligtvis måste ta ett större dagligt ansvar för den kris vi är i.

Men Djurgården är mycket mer än en styrelse och ett kansli. Djurgården är summan av oss alla som tror på, älskar och lever för klubben. Djurgården är spelarna, lagledningarna, juniorerna, supportrarna, sponsorerna, alla ideella krafter, styrelsen, kansliet, sportkommittén, knattarna och alla skjutsande mammor och pappor som står och fryser vid iskalla rinkar medan morgondagens järnkaminer fostras och utvecklas. Vi har alla ett ansvar…

Djurgården är i kris…

Tro mig, även om de sportsliga resultaten är skrala, så är en sparkad Säcken, en ny så kallad ”spelidé” eller en värvad Fernholm inget mer än ett plåster på en döende patient! Krisen går mycket djupare och vi har bara sett början!

Djurgården är i kris, men hoppet är inte ute. Onda cirklar kan brytas och dom bryts bäst tillsammans. Om vi kan mobilisera alla goda krafter som älskar vår sköld och som brinner för hockeyn så kan vi uppnå storverk. Men detta kräver sjukdomsinsikt, mod och framför allt ledarskap!

Djurgården är i kris och raset kan gå snabbt. Att stirra blint på det som händer på banan är att rikta blicken åt fel håll. Det som krävs nu är att personer som Mats Larsson och Tommy Engström, hur smärtsamt det en kan vara, visar stort ledarskap och mobiliserar Djurgårdsfamiljen för att bryta den onda cirkeln och lyfta DIF ur krisen. Tillsammans kan vi återigen göra Djurgården till Sveriges ledande förening på alla plan.

JAG UPPMANAR DÄRFÖR STYRELSEN OCH KLUBBLEDNINGEN ATT TILLSÄTTA EN KRISKOMMISSION.

- Kommissionen måste innefatta intressenter från hela klubben, supportrar, ideellt arbetande, spelare, kansli och styrelse.

- Kommissionen måste ha ett tydligt mandat och ett tydligt uppdrag att lyfta DIF ur krisen och återupprätta vår ära och ledande ställning i hockeysverige.

- Kommissionen skall fungera som rådgivande organ till styrelsen.

- Kommissionen skall vara så liten att den kan arbeta effektivt men så stor att den blir representativt sammansatt.

- Kommissionen skall till sig kunna knyta kommittéer av olika slag för att bäst utnyttja de tillgångar som finns bland föreningens medlemmar. I våra led finns redan allt vi behöver (från reklammakare, jurister, företagsledare, läkare, fysiologer, organisationskonsulter, ekonomer, psykologer, marknadsförare, säljare och ”vanliga” supportrar i alla åldrar som är beredda att arbeta hårt). Vi är många som är beredda att arbeta ideellt utan annan ersättning än glädjen av att se en förening som blomstrar på alla plan. Vi är beredda att ge vår tid, vår energi och våra kunskaper för att rädda klubben vi älskar.

- Kommissionen skall arbeta långsiktigt och avlägga rapport via medlemsutskick, på hemsidan och vid årsmötet.

JAG UPPMANAR SAMTIDIGT ALLA MEDLEMMAR I FÖRENINGEN ATT AVSÄTTA DEN NUVARANDE STYRELSEN OM MAN INTE VISAR DET MOD OCH DET LEDARSKAP SOM KRÄVS FÖR ATT LYFTA KLUBBEN UR KRISEN.

Djurgården är i kris, men vi kan bryta den onda cirkeln och vända något negativt till något positivt, men vi kan bara göra det TILLSAMMANS!

Det finns inga genvägar – se bara på Gnaget och Bajen…

Andy

P.S Jag har under de två senaste säsongerna försökt kommunicera detta på olika sätt till ledande personer i klubbens ledning och styrelse. Jag har aldrig fått svar…

P.P.S Jag har som vanligt tippat att vi vinner guld i år och jag tror fortfarande att det är möjligt
Användarvisningsbild
Jermuk
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Andy

Mycket bra skrivet!

Vi som sitter på läktaren och håller på Djurgår´n får oftast sitta bland flera åskådare som inte håller på något lag, men som av någon anledning ändå är där och även om dom inte håller på något lag, så håller dom i alla fall INTE på Djurgår´n.

Problemet ÄR det stora antalet matcher. Djurgårdare har inte råd/hinner inte gå på alla dessa medan bönderna kan koncentrara sig att gå på de två eller tre matcher då deras lag kommer hit.

Detta problem är inget som Djurgår´n själva kan lösa och så länge som lantisarnas hockeylador fylls så lär ingen ändring komma till stånd.

Det ironiska är att Göran Fritzell och hans dito i AIK var de som gick i spetsen för att utöka antalet omgångar genom de s.k. derbygrupperna.

I övrigt håller jag med dig om det du anför.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jermuk skrev:Andy

Tack!

Själv är jag mest nyfiken på hur/om styrelsen reagerar. Vi vet ju att dom finns här inne ibland. Dessvärre tror jag på total tystnad...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra skrivet
Bigge

Inlägg av Bigge »

Andy skrev:
Jermuk skrev:Andy

Tack!

Själv är jag mest nyfiken på hur/om styrelsen reagerar. Vi vet ju att dom finns här inne ibland. Dessvärre tror jag på total tystnad...
Tack Andy, är nog precis vad styrelsen behöver höra/göra.

Tycker själv det är jävligt konstigt att man kan gå från en stor klubb till en klubb som lever med kniven på strupen på så pass kort tid,

Känns som det hände över en säsong iallafall har man märkt det på isen över en säsong, menar då förstås våra värvningar som inte varit så pass stora när man läst om alla andras lag och deras värvningar.

Men men "Cash is king" men fråga är hur de kunde ha försvunnit så snabbt, de kan ju inte skylla det på fansen att det är deras fel att de inte dyker upp på matcherna m.m

Styrelsen har ju själv satt sig i sitsen genom olika avtal, inköp och "dåliga värvningar" under åren.
gojken

Inlägg av gojken »

Mycket bra skrivet. Nu tar vi tag i detta.
Kylskåp

Inlägg av Kylskåp »

Mycket bra skrivet.
Håller med om att vi fort som fan måste avsätta nuvarande styrelsen om poängskörden blir lika usel resterande del av säsongen.
Det behövs många reformeringar, nytt tänkande och mer mod, som du sade.

Sedan är det publikmässigt så att enda lösningen är att avskaffa den hutlösa mängden matcher, 44 matcher är det enda rätta, inte en match mer.

För övrigt är DIF skyldiga oss att förlägga 50 % av matcherna på Hovet. Det bör finnas ett sätt att tillfredsställa sponsorer och slipsar där också.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Bigge skrev: Tack Andy, är nog precis vad styrelsen behöver höra/göra.

Tycker själv det är jävligt konstigt att man kan gå från en stor klubb till en klubb som lever med kniven på strupen på så pass kort tid,

Känns som det hände över en säsong iallafall har man märkt det på isen över en säsong, menar då förstås våra värvningar som inte varit så pass stora när man läst om alla andras lag och deras värvningar.
Tror inte det här hände över en säsong utan snarare var det så att förra säsongen ställdes man inför ett val. Man kunde fortsätta i samma hjulspår, genom att dela ut lönekuvert man egentligen inte hade råd med och sakta men säkert självdö. Men man tog enligt mig det rätta men kanske obekväma beslutet att ta tag i skiten och man tappade upp ett ordentligt stålbad.

Det är det här stålbadet vi befinner oss i och jag tycker styrelsen gör helt rätt i att inte sätta på sig stora spenderarbyxorna (som man inte ens har) utan att man fortsätter hålla igen och satsa på det man har.

Andy

Man har börjat städa upp, man har vågat sätta sig emot den lönespiral som resten av ES fortsätter att stötta. Jag tycker det är härligt att man vågar gå mot strömmen och stå upp för det man står för. Är inte det att visa mod?
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Rash skrev:
Man har börjat städa upp, man har vågat sätta sig emot den lönespiral som resten av ES fortsätter att stötta. Jag tycker det är härligt att man vågar gå mot strömmen och stå upp för det man står för. Är inte det att visa mod?
Det är inte bara bra att ekonomin saneras - det är fullständigt nödvändigt...

Självklart ska vi gå mot strömmen och stå upp för det vi tror på - det har DIF alltid gjort! Problemet är bara att vi går åt fel håll och att vi håller på att förlora det som är viktigast - nämligen oss själva.

Det är inte mod att sätta sig mot ES lönespiral - det är självklar och normal företagsledning att balansera kostnader och utgifter och ha sunda böcker. Det ska ledningen inte ha guldstjärnor för eftersom det är det dom har betalt respektive valts för att göra.

Jag säger inte att styrelsen och ledningen gör allt fel bara att dom gör det viktigaste helt fel... En ekonomi i balans är i detta läge inget annat än ett nytt ekolod på en sjunkande fiskebåt i ett utfiskat hav...

Bakgrunden till mitt inlägg är en längre tids grubblande som fått mig att inse att klubben är i djup kris. De sportsliga resultaten är inte huvudorsaken till min oro, inte heller ekonomin eller publikstödet. Huvudorsaken är att andan, klubbkänslan och fokuseringen på kärnverksamheten tycks mig på väg att tyna bort. Kalla det varumärkeserodering om du vill.

Nä - mod i detta läge är att visa ledarskap och samla familjen för att vi tillsammans ska kunna ta tag i bitarna. Gör inte ledning och styrelse det måste vi medlemmar tala och jag ställer mig gärna i spetsen för upprorsmakarna och hissar piratflaggan på årsmötet...
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Rash skrev:

Tror inte det här hände över en säsong utan snarare var det så att förra säsongen ställdes man inför ett val. Man kunde fortsätta i samma hjulspår, genom att dela ut lönekuvert man egentligen inte hade råd med och sakta men säkert självdö. Men man tog enligt mig det rätta men kanske obekväma beslutet att ta tag i skiten och man tappade upp ett ordentligt stålbad.

Det är det här stålbadet vi befinner oss i och jag tycker styrelsen gör helt rätt i att inte sätta på sig stora spenderarbyxorna (som man inte ens har) utan att man fortsätter hålla igen och satsa på det man har.

Andy

Jag håller med dig i stora drag, löneutvecklingen på sistonde är löjlig och det är bra att DIF försöker stå emot den. Men det får inte bli ett självändamål. Men samtidigt: Ingen tjänar något på att bli martyrer mot marknadsekonomin och dansa till proggen ända ner i allsvenskan.
oswä0216

Inlägg av oswä0216 »

Bra skrivet Andy!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Fricke skrev:
Ingen tjänar något på att bli martyrer mot marknadsekonomin och dansa till proggen ända ner i allsvenskan.
Klockrehnt Fricke!

Jag kommer att själa ditt citat, somsammanfattar mycket och dessutom är grymt skönt...
Kojak

Inlägg av Kojak »

Andy, jag håller med dig i mycket. Men helt ärligt, jag tror inte vi behöver hissa någon "jolly roger" (stavning?) på årsmötet.

Jag hoppas innerligt att vi supportrar snart har möjlighet att få träffa styrelsen och DIF Hockey igen så som vi gjorde i somras. Jag tror inte ett sånt möte är allt för avlägset... Och i så fall hoppas jag du kommer och lyssnar och ställer dina frågor.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Micke Nylander skrev:Andy, jag håller med dig i mycket. Men helt ärligt, jag tror inte vi behöver hissa någon "jolly roger" (stavning?) på årsmötet.

Jag hoppas innerligt att vi supportrar snart har möjlighet att få träffa styrelsen och DIF Hockey igen så som vi gjorde i somras. Jag tror inte ett sånt möte är allt för avlägset... Och i så fall hoppas jag du kommer och lyssnar och ställer dina frågor.
Jag hoppas inte heller att det ska behöva gå så långt...

Det räcker inte med käcka "supporterträffar" som alibi. Det handlar om att stoppa krisen tillsammans så att vi inte slutar som Ganget och Bajen. För att detta skall bli möjligt måste samtliga intressenters energi och engagemang fokuseras genom tex min föreslagna kriskommission och för att en sådan räddningsplanka ska läggas ut krävs mod och ledarskap från klubbledningen och styrelsen.

Händer inget annat än alibimöten och suporterjippon måste vi medlemmar ta vårt ansvar och göra våra röster hörda på årsmötet. Det är ju endå vi som har makten att tillsätta styrelsen. DIF är trots allt en demokratisk förening.

Men jag hoppas vid gudarna att det inte ska behöva gå så långt attstyrelsen tvingas smita ut bakvägen avsatta för att dom inte vågade ta vara på vårt engagemang.

Trots allt så finns det ju förnuftiga människor i ledning och styrelse...
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Fricke skrev:
Rash skrev:

Andy

Jag håller med dig i stora drag, löneutvecklingen på sistonde är löjlig och det är bra att DIF försöker stå emot den. Men det får inte bli ett självändamål. Men samtidigt: Ingen tjänar något på att bli martyrer mot marknadsekonomin och dansa till proggen ända ner i allsvenskan.
Tycker inte det handlar om att bli martyrer utan att visa resten av hockey Sverige vad vi tycker och att vi vågar stå emot. Förhoppningsvis så inser även andra klubbar åt vilket håll den här cirkusen går och hakar på vår modellen.
Inte ens i marknadsekonomins centrum, USA (NHL), orkade man stå emot utan till slut fick man till stånd ett lönetak. Det finns en gräns för allt, NHL-klubbarna och DIF har nått sina. Ödets grymma nyck blev att lockouten som slutade i det nyss nämnda lönetaket i NHL blev droppen som fick bägaren att rinna över i vårt fall...
Lycka är att vara djurgårdare
Skriv svar