Magnutz skrev:Som svar på "... komma hem till frugan och ungarna.." så är det enda raka och rätta (i mina ögon i alla fall) svaret: De är proffs som som tjänar grova pengar på sin "hobby" - på det de älskar att göra. Det är inte jämförbart med en vanlig arbetssituation. De kan inte räkna med samma typ av liv som en vanlig knegare. Ska vi jämföra yrkesgrupper kan vi väl ta vilken karriärsklättrar-kår som helst. Dessa får och ska alltid offra det mesta för att kunna bli bäst på det de gör. Alla de som inte arbetar lika hårt som de andra topp-lirarna i yrket blir obönhörligen nedtrampade av de som är på väg uppåt. SÅ är det. Kallt och cyniskt?! Sure.
Visst ska de ha ett liv, men det skiljer sig åt från Svensson-livet. Att vara proffsidrottsperson betyder att du inte ska hämta ungarna på dagis eftersom du löper enormt stor risk att smittas av småbarnsbaciller (Mackan). När barnen inte kan somna på nätterna kan du inte vara den som sitter uppe med dem. Du ska ta in på hotell eller sova på något annat ställe inför viktiga prestationstillfällen, allt för att se till att du inte sabbar dina och eventuellt lagets chanser.Du måste sova ordentligt för att kunna göra dig förtjänt av 200-300kkr/månad. Det är många grejer som jag anser inte ingår i en elitidrottspersons liv för att denna person ska klara av att vara bäst.
Nu hårddrar jag det en smula men åt det hållet anser jag att landet ligger.
Hårddrar? Årets understatement eller?

Konstigt nog håller jag inte med dig. Jag är proffs på det jag gör för att jag får betalt för det. Anledningen till att jag sysslar med det jag gör är för av de saker jag provat på (och kan komma på) är det yrket jag har idag det jag är bäst på (innebär inte att jag älskar det). Hade jag ansett mig själv vara bättre på hockey, ja då hade jag försökt att livnära mig på att vara hockeyspelare. Visst det är att hårddra det åt andra hållet men jag tycker nog att man ska klassificera hockeyspelande som ett vanligt yrke och inte som en betald hobby.
Dock inser dom nog att dom är privilegierade då det för de flesta är ett "kul" yrke, men när 35-års gränsen närmar sig är det för de flesta av dom bye bye och då börjar livets hårda skola. Jag tycker dom gör rätt som skor sig medan dom kan och deras lön är ju marknadsmässig, annars hade dom inte fått den. Fan att behöva gå varannat år och inte veta om man får förlängt kontrakt med arbetsgivaren och kanske måste flytta till en annan ort. Då hade jag också krävt en högre lön som riskkompensation.
Dom får betalt för att utöva hockeyspelande och som sagt jag håller med Mäklaren att dom bör göra något mer av sin "fritid" men jag tycker ändå att man som elitidrottare ska kunna ha en familj och allt som kommer med en den vid sidan av sitt yrke.
Visst de yttre faktorerna i deras yrke är stora (läs fans, således lite mindre påverkan i råttornas fall