DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av crike »

Magnutz skrev:Som svar på "... komma hem till frugan och ungarna.." så är det enda raka och rätta (i mina ögon i alla fall) svaret: De är proffs som som tjänar grova pengar på sin "hobby" - på det de älskar att göra. Det är inte jämförbart med en vanlig arbetssituation. De kan inte räkna med samma typ av liv som en vanlig knegare. Ska vi jämföra yrkesgrupper kan vi väl ta vilken karriärsklättrar-kår som helst. Dessa får och ska alltid offra det mesta för att kunna bli bäst på det de gör. Alla de som inte arbetar lika hårt som de andra topp-lirarna i yrket blir obönhörligen nedtrampade av de som är på väg uppåt. SÅ är det. Kallt och cyniskt?! Sure.

Visst ska de ha ett liv, men det skiljer sig åt från Svensson-livet. Att vara proffsidrottsperson betyder att du inte ska hämta ungarna på dagis eftersom du löper enormt stor risk att smittas av småbarnsbaciller (Mackan). När barnen inte kan somna på nätterna kan du inte vara den som sitter uppe med dem. Du ska ta in på hotell eller sova på något annat ställe inför viktiga prestationstillfällen, allt för att se till att du inte sabbar dina och eventuellt lagets chanser.Du måste sova ordentligt för att kunna göra dig förtjänt av 200-300kkr/månad. Det är många grejer som jag anser inte ingår i en elitidrottspersons liv för att denna person ska klara av att vara bäst.

Nu hårddrar jag det en smula men åt det hållet anser jag att landet ligger.

Hårddrar? Årets understatement eller? :wink:
Konstigt nog håller jag inte med dig. Jag är proffs på det jag gör för att jag får betalt för det. Anledningen till att jag sysslar med det jag gör är för av de saker jag provat på (och kan komma på) är det yrket jag har idag det jag är bäst på (innebär inte att jag älskar det). Hade jag ansett mig själv vara bättre på hockey, ja då hade jag försökt att livnära mig på att vara hockeyspelare. Visst det är att hårddra det åt andra hållet men jag tycker nog att man ska klassificera hockeyspelande som ett vanligt yrke och inte som en betald hobby.

Dock inser dom nog att dom är privilegierade då det för de flesta är ett "kul" yrke, men när 35-års gränsen närmar sig är det för de flesta av dom bye bye och då börjar livets hårda skola. Jag tycker dom gör rätt som skor sig medan dom kan och deras lön är ju marknadsmässig, annars hade dom inte fått den. Fan att behöva gå varannat år och inte veta om man får förlängt kontrakt med arbetsgivaren och kanske måste flytta till en annan ort. Då hade jag också krävt en högre lön som riskkompensation.

Dom får betalt för att utöva hockeyspelande och som sagt jag håller med Mäklaren att dom bör göra något mer av sin "fritid" men jag tycker ändå att man som elitidrottare ska kunna ha en familj och allt som kommer med en den vid sidan av sitt yrke.

Visst de yttre faktorerna i deras yrke är stora (läs fans, således lite mindre påverkan i råttornas fall 8) ) men det handlar ändå om den enskilda spelaren och hans val. Jag vet inte om vi ska kunna kräva så mycket mer av hockeyspelarna än att dom presterar på isen. Som sagt ibland kan/bör dom göra annat men på inget sätt ska man kräva av dom att dom dagligen håller på med volontärarbete.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det ena behöver inte förta det andra, spelarna tränar väl för tusan typ 2 timmar om dagen och har resten fritid. Sen är det 2-3 matcher per vecka på obekväma arbetstider. Man borde ha tid att umgås med familj & vänner även om klubben satte större press på spelarna utanför hockeyrinken.

Som det är nu påminner det mig om högskoletid; gå på någon föreläsning (träning) varje dag, ha en tenta då & då (match) och sen resten fritid. På fritiden är det tänkt att du skall "plugga själv" för att vara förberedd för "tentan", just här finns det nog en hel del att förbättra om man applicerar det scenariot på hockeyspelare. Gör något vettigt av resterande tid där resten av familjen med stor sannolikhet ändå är upptagen på annat håll!

Vi pratar ändå om i sammanhanget tämligen välbetalda jobb där man borde kunna tänkas göra lite mer än engagera sig några enstaka timmar i snitt per dag...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:
Magnutz skrev:Som svar på "... komma hem till frugan och ungarna.." så är det enda raka och rätta (i mina ögon i alla fall) svaret: De är proffs som som tjänar grova pengar på sin "hobby" - på det de älskar att göra. Det är inte jämförbart med en vanlig arbetssituation. De kan inte räkna med samma typ av liv som en vanlig knegare. Ska vi jämföra yrkesgrupper kan vi väl ta vilken karriärsklättrar-kår som helst. Dessa får och ska alltid offra det mesta för att kunna bli bäst på det de gör. Alla de som inte arbetar lika hårt som de andra topp-lirarna i yrket blir obönhörligen nedtrampade av de som är på väg uppåt. SÅ är det. Kallt och cyniskt?! Sure.

Visst ska de ha ett liv, men det skiljer sig åt från Svensson-livet. Att vara proffsidrottsperson betyder att du inte ska hämta ungarna på dagis eftersom du löper enormt stor risk att smittas av småbarnsbaciller (Mackan). När barnen inte kan somna på nätterna kan du inte vara den som sitter uppe med dem. Du ska ta in på hotell eller sova på något annat ställe inför viktiga prestationstillfällen, allt för att se till att du inte sabbar dina och eventuellt lagets chanser.Du måste sova ordentligt för att kunna göra dig förtjänt av 200-300kkr/månad. Det är många grejer som jag anser inte ingår i en elitidrottspersons liv för att denna person ska klara av att vara bäst.

Nu hårddrar jag det en smula men åt det hållet anser jag att landet ligger.

Hårddrar? Årets understatement eller? :wink:
Konstigt nog håller jag inte med dig. Jag är proffs på det jag gör för att jag får betalt för det. Anledningen till att jag sysslar med det jag gör är för av de saker jag provat på (och kan komma på) är det yrket jag har idag det jag är bäst på (innebär inte att jag älskar det). Hade jag ansett mig själv vara bättre på hockey, ja då hade jag försökt att livnära mig på att vara hockeyspelare. Visst det är att hårddra det åt andra hållet men jag tycker nog att man ska klassificera hockeyspelande som ett vanligt yrke och inte som en betald hobby.

Dock inser dom nog att dom är privilegierade då det för de flesta är ett "kul" yrke, men när 35-års gränsen närmar sig är det för de flesta av dom bye bye och då börjar livets hårda skola. Jag tycker dom gör rätt som skor sig medan dom kan och deras lön är ju marknadsmässig, annars hade dom inte fått den. Fan att behöva gå varannat år och inte veta om man får förlängt kontrakt med arbetsgivaren och kanske måste flytta till en annan ort. Då hade jag också krävt en högre lön som riskkompensation.

Dom får betalt för att utöva hockeyspelande och som sagt jag håller med Mäklaren att dom bör göra något mer av sin "fritid" men jag tycker ändå att man som elitidrottare ska kunna ha en familj och allt som kommer med en den vid sidan av sitt yrke.

Visst de yttre faktorerna i deras yrke är stora (läs fans, således lite mindre påverkan i råttornas fall 8) ) men det handlar ändå om den enskilda spelaren och hans val. Jag vet inte om vi ska kunna kräva så mycket mer av hockeyspelarna än att dom presterar på isen. Som sagt ibland kan/bör dom göra annat men på inget sätt ska man kräva av dom att dom dagligen håller på med volontärarbete.
OT!

;)

Jag menade nog inte att de ska ut och plocka skräp i Vanadisparken utan att de ska samarbeta inom föreningen genom att vara delaktiga i j18-20-sektionerna - genom att sprida praktisk kunskap nedåt. Sen - för att de ska kunna prestera på jobbet - ska de sköta sig och se till att vårda sitt tool of trade (kroppen) så att de kan utföra det de köpts in för att utföra. När de missköter detta blir det oprofessionellt. Tycker jag. Det är samma för alla yrken egentligen. Om jag super till på en söndag sköter jag mitt jobb mindre bra eller till och med dåligt på måndagen efter. Nu kan de flesta mörka en rekorderlig baksmälla, en elitidrottsman kan det inte. ;)

Hur som helst. Älskar jag Djurgårdens IF? Jodå.

/OT
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Gneblon

Inlägg av Gneblon »

"några få timmar om dagen"
Jag tror du underskattar både träningsmängd och tidsåtgång...
Säg att dom har 1.5 timmes isträning så kan vi räkna på att dom säkert förutom just isträningen har kanske en teorigenomgång på ca 30 minuter. Sen har dom med all säkerhet minst 30 minuters uppvärmning, sen kan vi säkert lägga till ca 30 minuter för påklädning av utrustning och fippel med densamma. Sen när dom e klara på isen så följs det säkerligen upp med något fyspass/rehab/varva ner i ca 1 timme osv osv. sen duscha och göra sig iordning osv.
och detta är nog räknat i underkant sen har dom säkerligen andra grejer som dom gör och detta är då bara räknat en träningsdag. Matchdag har dom säkerligen betydligt fler grejer och värmningar osv... Så deras "några få timmar om dagen" blir nog med all säkerhet betydligt längre än vad man tror.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Men säg 4 timmar om dagen då (vilket jag tror kanske är mer rimligt), jag jobbar 9-10 timmar per dag i jämförelse plus en hel del helgjobb.

Need I say more? :|

EDIT: Notera att dessa 4 timmar är UNDER SÄSONG. Resten av året, dvs typ från april-slutet på juli så är det bra mycket lugnare. Förstår inte hur man kan tycka att spelarnas fritid är fullt ut accepterad.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Hahaha. Oj, vad duktiga spelarna är som faktiskt tar sig tid att byta om, duscha och värma upp.

Isträningarna håller på i en och en halv timme. Det bryts oftast efter en timme och en kvart. Då får man välja om man vill stanna kvar och gnugga eller gå och duscha. Fys tränas det ju också ibland så klart.

Men under sommaren?! Herregud. Spelarna i DIF behöver ju inte ens träna på Hovet, utan får göra det var de vill. Klart som fan att resultaten inte maximeras då.

Det är ett slött jobb de har, som de tjänar absurda mängder pengar på. Antingen så börjar de träna hårdare och fler timmar, eller så får de göra andra saker likt de jag nämnde i förra inlägget.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Jepe

DIF i Media

Inlägg av Jepe »

-daniel- skrev:Men säg 4 timmar om dagen då (vilket jag tror kanske är mer rimligt), jag jobbar 9-10 timmar per dag i jämförelse plus en hel del helgjobb.

EDIT: Notera att dessa 4 timmar är UNDER SÄSONG. Resten av året, dvs typ från april-slutet på juli så är det bra mycket lugnare. Förstår inte hur man kan tycka att spelarnas fritid är fullt ut accepterad.
Hade du skippat skriva så mycket på forumet så hade du sluppit helgjobb och kanske bara behövt jobba 6-8 timmar per dag. ;)
2014-04-07, vad hände?
Gneblon

Inlägg av Gneblon »

Nu tog jag bara en träningsdag...
Säg en match i Skellefteå till exempel. Då har du restid osv osv som räknas in.

Sen att dom tjänar mkt.
I elitserien är det 12 lag. Säg för enkelhetens skull att det är 30 spelare i varje trupp. Detta innebär att det är totalt 360 spelare i elitserien. Då måste vi även anse att eftersom elitserien är den högsta nivån du kan spela ishockey på i Sverige så borde du rimligtvis vara som sämst 360e bäst innanför Sveriges gränser. (Självklart finns det undantag men jag gör rätt grova förenklingar just nu)
Jag kan nästan garantera dig att är du inom top 360 bäst i Sverige inom ditt arbete så lyfter du nog ingen dålig lön.
Sen måste man ändå tänka på att mycket av deras inkomst sätts säkerligen undan i pension osv så att dom kanske kan göra någonting när dom e klara med sin karriär.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jepe skrev:
-daniel- skrev:Men säg 4 timmar om dagen då (vilket jag tror kanske är mer rimligt), jag jobbar 9-10 timmar per dag i jämförelse plus en hel del helgjobb.

Hade du skippat skriva så mycket på forumet så hade du sluppit helgjobb och kanske bara behövt jobba 6-8 timmar per dag. ;)
:mrgreen:

Problemet är dock att jag måste göra en hel del jobb utanför kontorstid, så kvällar och helger (ibland) kommer jag inte ifrån. Men bra försök!

@ Gneblon: Det må vara möjligt men jag tycker det daltas oerhört mycket med idrottsfolk rent allmänt, men kanske hockeyspelare i synnerhet. Jag tycker personligen också att det lite är av att jobba med det folk tycker är roligt (antar jag, annars orkar man nog inte), således borde man kunna "offra" lite av sin i mitt tycke gigantiska fritid till något vettigt som gagnar ens egen och föreningens välbefinnande.
Användarvisningsbild
JohanPez

DIF i Media

Inlägg av JohanPez »

crike skrev: Men dom som har familj och är iväg väldigt mycket på obekväm tid (kvällar/helger) tycker nog att det i gengäld är skönt att bara ha en träning på fm för att sen kunna komma hem till frugan/ungarna.
Vilken fruga/unge är hemma vid 13-14 då? ;)
Skämt åsido, visst har de obekväma tider på kvällar och helger ändå men den här excellenta idén skulle knappast drabba varje spelare varje dag.
Säg att en spelare/tränare lägger två timmar varje eller varannan månad på att göra något ideellt (med andra ord inte något sponsorjippo) utan som tidigare föreslaget. Det skulle vara något som garanterat gagnar föreningen och samhället i stort och den gången detta gjordes skulle de ändå vara färdiga vid 16-17 och kunna hämta kidsen på dagis eller möta frugan på Maxi.
Det kunde säkerligen vara så att spelarna själva kunde snappa upp något av värde dessutom. Någon teknisk JXX-spelare kanske äntligen kunde lära Fimpen att zorra? ;)
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Marcus Nilson inför derbyt på difhockey.se: "- Vi har tränat lite hårdare nu när vi inte haft matcher."

Kristofer Ottosson inför derbyt på marieshockeyblogg.blogspot.com: "– Vi har tränat på men det har varit ganska lugnt, mer rehab och återhämtning än hård träning"...och "...vila kroppar och skallar...lugnare träningar".

Undra hur det ligger till egentligen? :D
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SkönaDjurgårn skrev:Marcus Nilson inför derbyt på difhockey.se: "- Vi har tränat lite hårdare nu när vi inte haft matcher."

Kristofer Ottosson inför derbyt på marieshockeyblogg.blogspot.com: "– Vi har tränat på men det har varit ganska lugnt, mer rehab och återhämtning än hård träning"...och "...vila kroppar och skallar...lugnare träningar".

Tror helt enkelt Otto upplever det lite lugnare för han gick på is först för 3 dagar sen efter sin skada. Nilson har väl varit med hela tiden antar jag.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

-daniel- skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Marcus Nilson inför derbyt på difhockey.se: "- Vi har tränat lite hårdare nu när vi inte haft matcher."

Tror helt enkelt Otto upplever det lite lugnare för han gick på is först för 3 dagar sen efter sin skada. Nilson har väl varit med hela tiden antar jag.
True that!
Användarvisningsbild
Jepe

DIF i Media

Inlägg av Jepe »

Vettifan vad Nilson gjort under denna tid men det verkar ha funkat. Var riktigt jävla bra idag!!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Jepe skrev:

Vettifan vad Nilson gjort under denna tid men det verkar ha funkat. Var riktigt jävla bra idag!!
Haller med, han var riktigt grym. Kul att se! Typiskt gubbigt att borja segt men jobba upp sig under sasong. Typiskt DIF ocksa for det delen. Nu kor vi!
Skriv svar