Att inleda en säsong dåligt gör en alltid nervös och negativ, vilket märks här på forumet. Men något som fler bör tänka på är att enbart en femtedel av säsongen är spelad. Faktum är att vår säsongsstart den här säsongen är precis lika bra/dålig som den var säsongerna 09/10 och 10/11.
Säsongen 2009/2010
Säsongen 2010/2011
Säsongen 2011/2012
De tre senaste säsongerna så har vi alltså med andra ord tagit 17 poäng under de 12 inledande matcherna.
Gemensamt för de två tidigare säsongerna är att Djurgården efter en knackig säsongsinledning, med krav på Hardys avgång, Bomboms avrättning och mer därtill här på forumet, så har laget ryckt upp sig och växt för varje omgång som gått.
Nu finns det ju ingen garanti att det blir så även i år, men faktum är att Djurgården Hockey de senaste säsongerna (även innan 2009/2010) inlett grundserien dåligt för att sedan förbättra spelet och klättra i tabellen.
Varför det är så kan man bara spekulera i, men än så länge så är det ju verkligen ingen katastrof. Även om en hel del är negativt i dagsläget, så indikerar likväl mycket på att vi kommer att vara ett topplag när säsongen är över:
- - Trots att vi spelat uselt i 9-10 matcher av de 12 hittills spelade så har vi tagit 17 poäng.
- Holmqvist är på väg tillbaka efter en lång skada.
- Zibanejad ansluter, alternativt en center för första eller andrakedjan.
- Gustaf Wesslau har visat att han är en toppmålvakt.
- Vi har visat upp en hög högstanivå under vissa matcher, och stabiliteten kommer med tiden.
Jag sa top 4 innan säsongen, och det står jag fast vid till 100%. Säsongen är ännu ung, och tre poäng skiljer oss från Hv71 som innehar tredjeplatsen i elitserien. Ett par omgångar till behövs, sen kommer vi att se skillnad. Det kan bara bli bättre, och det kommer det att bli, jag är övertygad om det.
Det har sagts förr och det tåls att sägas igen:
Det här är vårt år!