Hata aik

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Hata aik

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Intressant diskussion. Själv så avskyr jag allt Solna står för, men just det där riktiga "hatet" har jag lite svårt att framkalla nuförtiden. Sen är verkligen "hat" en definitionsfråga, det du klassificerar som hat kan te sig som ett smått ogillande i någon annans ögon.

Däremot så tycker jag det är så sjukt mycket roligare nu när Solna har klivit upp i ES; känslan av att vinna ett derby är helt enkelt som en långdragen orgasm. Visst är det surt som kattskit när man förlorar, men jag skulle vilja hävda att lyckokänslan vid vinst är så pass mycket större att det motiverar den påfallande risken att förlora...
Att våra känslor kring aik är olika vet vi om sen tidigare. Vill inte starta en ROUND TWO! I den här tråden igen.

Jag anser det bara bra att DIF får förbättrar ekonomi pga aik. Derbyna oroar jag mig för i flera veckor i förväg, mår fysiskt dåligt och vinner man så är det bara lättnad jag känner. Inte alls samma glädje som efter en vanlig match. Endast lättnad, som givetvis kan vara rätt skönt det med..
Expert.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

DIF_Soldier skrev:Jag har iallafall en märklig vilja att hellre hylla mitt eget lag än att håna något annat.
Men jag ger mig fan på att om vi vinner SM så kommer det börja gapas om att man hatar aik. Att Djurgården vunnit kommer väl bara vara nån slags bonus.

I mina ögon tycker jag att det angränsar till någon slags sjuklig besatthet.

Det kanske bara är jag, men jag känner att jag växt ifrån det där med genuint hat mot en annan förening. På samma sätt som min tro på mjölktandsmöss och jultomten är väl detta ännu ett steg i att växa upp.

Jag tycker väl helt enkelt att det känns mer värt att lägga energin på något annat än hat mot en förening som utövar en sport.

Jag måste erkänna att det känns ganska skönt att slippa gråta mig själv till sömns för att aik vann sin match mot ett bondelag. Det känns skönt att kunna ta skit från en annan supporter med en klackspark och med glimten i ögat.

Det är helt enkelt väldigt rofyllt att ha en balansgång i sin hatkärlek mot aik. Ni bör pröva den, det kommer göra er gott :)
Men sen är ju du från Fejnspång också.
SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Intressant diskussion. Själv så avskyr jag allt Solna står för, men just det där riktiga "hatet" har jag lite svårt att framkalla nuförtiden. Sen är verkligen "hat" en definitionsfråga, det du klassificerar som hat kan te sig som ett smått ogillande i någon annans ögon.

Däremot så tycker jag det är så sjukt mycket roligare nu när Solna har klivit upp i ES; känslan av att vinna ett derby är helt enkelt som en långdragen orgasm. Visst är det surt som kattskit när man förlorar, men jag skulle vilja hävda att lyckokänslan vid vinst är så pass mycket större att det motiverar den påfallande risken att förlora...
Att våra känslor kring aik är olika vet vi om sen tidigare. Vill inte starta en ROUND TWO! I den här tråden igen.

Jag anser det bara bra att DIF får förbättrar ekonomi pga aik. Derbyna oroar jag mig för i flera veckor i förväg, mår fysiskt dåligt och vinner man så är det bara lättnad jag känner. Inte alls samma glädje som efter en vanlig match. Endast lättnad, som givetvis kan vara rätt skönt det med..
Ungefär som vid en slutspelsmatch mao.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

android skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag har iallafall en märklig vilja att hellre hylla mitt eget lag än att håna något annat.
Men jag ger mig fan på att om vi vinner SM så kommer det börja gapas om att man hatar aik. Att Djurgården vunnit kommer väl bara vara nån slags bonus.

Det kanske bara är jag, men jag känner att jag växt ifrån det där med genuint hat mot en annan förening. På samma sätt som min tro på mjölktandsmöss och jultomten är väl detta ännu ett steg i att växa upp.

Jag tycker väl helt enkelt att det känns mer värt att lägga energin på något annat än hat mot en förening som utövar en sport.

Jag måste erkänna att det känns ganska skönt att slippa gråta mig själv till sömns för att aik vann sin match mot ett bondelag. Det känns skönt att kunna ta skit från en annan supporter med en klackspark och med glimten i ögat.

Det är helt enkelt väldigt rofyllt att ha en balansgång i sin hatkärlek mot aik. Ni bör pröva den, det kommer göra er gott :)
Samtidigt hatar ju du ganska mycket annat i religion, kvällstidningar, Mika Zibanejad och Josefson.
Sätt inte ord i min mun är du snäll. Jag har aldrig ens nämnt ett uns hat mot varken Zibanejad eller Josefson.

Kvällstidningar hatar jag därför att den självutnämnt poserar som sanning och kan därför utnyttja det. Den är en stor källa till vardaglig dispyt eftersom deras mål är att aktivt söka och skapa konflikter genom att inte bara rapportera om en dispyt, utan också medvetet undanhålla information för att provocera parterna ytterligare.

Med sin utnämnda maktstämpel kan man även domdera över rätt och fel i samtliga sociala sammanhang; hur du ska vara, vad du ska ha på dig - vilket medför att de som inte följer kvällspressens ord nedvärderas socialt och blir mobbade.

Religion angriper oss i vår mest grundläggande integritet eftersom den statuerar att vi inte kan urskilja rätt från fel utan gudomlig tillåtelse, att vi utan den är ren ondska. Den tvingar oss att älska någon som vi även måste frukta, vilket är definitionen av sadomasochism. För att inte tala om det apokalyptiska tankesätt den för med sina följeslagare;

Att världens undergång - Domedagen - inte ska ses som något negativt eftersom Paradiset väntar, vilket dränerar motivationen att förbättra vårt jordeliv. Den är början, men knappast slutet, på dispyter om filosofi, historia, vetenskap och mänsklig natur.

Så förlåt mig om mitt hat mot en konkurrerande idrottsförening som ve och fasa utövar en sport kanske bleknar i jämförelse.

Vad gäller volymen på mitt jubel kan jag framhäva att jag neurologiskt alltid utgår från Djurgården. Jag analyserar riskfaktorn för långvarig genomklappning vid eventuell förlust och mina känslor anpassas därefter. Därför är alltid min puls självfallet tio resor värre under en slutspelsmatch. Hatet kan höjas och minska gradvis under en match beroende på hur mycket orättvisa Djurgården drabbats av.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DIF_Soldier skrev:
android skrev:

Samtidigt hatar ju du ganska mycket annat i religion, kvällstidningar, Mika Zibanejad och Josefson.
Sätt inte ord i min mun är du snäll. Jag har aldrig ens nämnt ett uns hat mot varken Zibanejad eller Josefson.

Kvällstidningar hatar jag därför att den självutnämnt poserar som sanning och kan därför utnyttja det. Den är en stor källa till vardaglig dispyt eftersom deras mål är att aktivt söka och skapa konflikter genom att inte bara rapportera om en dispyt, utan också medvetet undanhålla information för att provocera parterna ytterligare.

Med sin utnämnda maktstämpel kan man även domdera över rätt och fel i samtliga sociala sammanhang; hur du ska vara, vad du ska ha på dig - vilket medför att de som inte följer kvällspressens ord nedvärderas socialt och blir mobbade.

Religion angriper oss i vår mest grundläggande integritet eftersom den statuerar att vi inte kan urskilja rätt från fel utan gudomlig tillåtelse, att vi utan den är ren ondska. Den tvingar oss att älska någon som vi även måste frukta, vilket är definitionen av sadomasochism. För att inte tala om det apokalyptiska tankesätt den för med sina följeslagare;

Att världens undergång - Domedagen - inte ska ses som något negativt eftersom Paradiset väntar, vilket dränerar motivationen att förbättra vårt jordeliv. Den är början, men knappast slutet, på dispyter om filosofi, historia, vetenskap och mänsklig natur.

Så förlåt mig om mitt hat mot en konkurrerande idrottsförening som ve och fasa utövar en sport kanske bleknar i jämförelse.

Vad gäller volymen på mitt jubel kan jag framhäva att jag neurologiskt alltid utgår från Djurgården. Jag analyserar riskfaktorn för långvarig genomklappning vid eventuell förlust och mina känslor anpassas därefter. Därför är alltid min puls självfallet tio resor värre under en slutspelsmatch. Hatet kan höjas och minska gradvis under en match beroende på hur mycket orättvisa Djurgården drabbats av.
För övrigt hoppas jag att Mika tokfloppar i NHL om han får förlängt och blir skickad till AHL utan möjlighet att krypa hem till DIF.

"Mika och Jacob Josefson får det gärna gå käpprätt åt helvete för. There. I said it.
"Förutsättningarna ändrades". Mjo, det kanske ni skulle tänkt på innan ni skrev kontrakt med Djurgården. Jävla idioter."

Om det där inte är ett uns hat så är det hat du påstår finnas mot aik icke-existerande på samma sätt. Slut på diskussionen.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Haha, nej. Om du ska jämföra det så är det ju ingenting som har skrivits mot aik, som exempel;
Enbom skrev:Vi har rätt att håna Mika och Josef varje dag, varje minut, resten av våra liv. Helt enkelt för att dom har valt ett liv som inte är värd någonting.

Mika och Josef är smuts.
Något sånt där har jag aldrig skrivit.

Jag hatar dem inte. Jag tycker bara att de agerade skamligt mot Djurgården. Om du hade tagit dig tid att läsa vidare hade du också sett att jag klargjorde att jag aldrig träffat dem och därför inte kan avgöra om de är fina killar eller ej. Jag kommenterade enbart deras agerande i det här fallet.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Ja, som DIF Soldier skriver måste det finnas rim och reson med hatet mot det som inte är DIF. Visst, jag hatar AIK, men när jag känner mig som mest hatisk är det egentligen bara uttryck för en besvikelse för att något gått emot DIF. Men använder man hjärnan en smula så inser man snart hur ologiskt detta hat är.
Visst ingår "hatet" i detta sammanhang, men när glimten i ögat och den mänskliga respekten försvinner är vi inte bättre än de som i Belfast eller på västbanken kastar stenar på varandra för att "min tro är bättre och sannare än din". Snarare ännu mer primitiva än dessa.

Jag jublar när aik torskar, jag erkänner. Det får mig att må lite bättre. Jag blir även glad när Italien förlorar i fotboll. Men jag erkänner också att det saknar egentlig logik och att det finns gränser för hur långt hatet kan få gå.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DIF_Soldier skrev:Haha, nej. Om du ska jämföra det så är det ju ingenting som har skrivits mot aik, som exempel;
Enbom skrev:Vi har rätt att håna Mika och Josef varje dag, varje minut, resten av våra liv. Helt enkelt för att dom har valt ett liv som inte är värd någonting.

Mika och Josef är smuts.
Något sånt där har jag aldrig skrivit.

Jag hatar dem inte. Jag tycker bara att de agerade skamligt mot Djurgården. Om du hade tagit dig tid att läsa vidare hade du också sett att jag klargjorde att jag aldrig träffat dem och därför inte kan avgöra om de är fina killar eller ej. Jag kommenterade enbart deras agerande i det här fallet.
Jag tror att du har en överdriven bild av det hela. Det mesta förstärks på nätet och det är den uppfattningen du har bildat dig.

Jag är övertygad om att det är ett ytterst fåtal som har svårt att sova när gnaget har vunnit mot ett bondelag.

Dom flesta kan nog ta det med glimten i ögat i verkligheten, men på nätet blir det en annan sak. Så är det ju med allt.

Sen så håller jag med dig i princip allt du skriver, det är inte det. Men det är ju självklarheter. 99% av skribenterna i denna tråd tycker att det är kul att aik förlorar och vill inte förlora, kanske hatar dom också. Dock finns det olika nivåer av hat.

Allt är inte svart och vitt. Men sådan är ni, 90-talisterna. :)

Lägger in en EDIT direkt. Det sista var alltså MED glimten i ögat. Ett skämt.
Sedan vill jag bara poängtera IGEN, att du har inte fel. Du har RÄTT. Men jag tror inte grundförutsättningarna som du bygger det på är verkliga, alternativt att det finns flera nivåer av hat.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Men grejen är att det inte återspeglas med glimten i ögat i verkligheten. I verkligheten skanderas det hata aik och vi ska hugga er i matcher mot exempelvis Brunass eller Modo.

Som jag inledde med; det angränsar i någon slags sjuklig besatthet. Om man verkligen anser att aik är värdelösa och patetiska i alla aspekter bör man inte lägga energin på att håna dem. Att lägga energi på något sådant klargör enbart en sak; fruktan och ångesten för dem.

Jag tror att det effektivaste sättet att håna aik på är att inte håna dem alls. Ignorera dem. Det om något skulle frambringa den känsla man så desperat försöker förmedla med alla dessa ramsor; Vi är bortom er på alla sätt möjliga.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DIF_Soldier skrev:Men grejen är att det inte återspeglas med glimten i ögat i verkligheten. I verkligheten skanderas det hata aik och vi ska hugga er i matcher mot exempelvis Brunass eller Modo.

Som jag inledde med; det angränsar i någon slags sjuklig besatthet. Om man verkligen anser att aik är värdelösa och patetiska i alla aspekter bör man inte lägga energin på att håna dem. Att lägga energi på något sådant klargör enbart en sak; fruktan och ångesten för dem.

Jag tror att det effektivaste sättet att håna aik på är att inte håna dem alls. Ignorera dem. Det om något skulle frambringa den känsla man så desperat försöker förmedla med alla dessa ramsor; Vi är bortom er på alla sätt möjliga.
"hugga"-visan har ju lite olika betydelser. Den sjungs väl främst för att gnaget stal den rakt av från bajen. Tvivlar på att speciellt många menar vad dom sjunger. Att den inte ska sjungas en vanlig tisdagskväll är nog dom flesta också överens om. "Vi hatar aik.." gör mig inget om den sjungs en gång då och då. Det gör man ju, till en viss grad självklart.

Lika lite tror jag att gnagarna vill "mörda ett djurgårdsbarn".

Självklart är det en form av besatthet. Att älska en förening på det sätt som vi gör är också en besatthet. Det är väl egentligen inte speciellt sunt att lägga så mycket pengar och tid på DIF som man gör? Om det är sjukligt eller inte? Tja, kanske det. Vem bestämmer vem som är sjuk eller inte sjuk.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Ja, jag har ofta ifrågasatt min egen sundhet i just detta avseende, att något så primitivt som hockey faktiskt är får mig att väcka så starka känslor.

Men jag tillåter det eftersom det blir en känslomässig ventil, där jag tillåts att gapa för full hals på den domarjävel som förstör.

Men jag har också många gånger likställt supporterkultur med just religion. Den extas vi upplever när Djurgården gör mål på Hovet är ungefär samma som när pingstvänner skriker lovord och sprattlar som guldfiskar på kyrkogolvet.

Tyvärr är det ju även så att sportvärlden även den utnyttjas av människor med egna korruptioner och agendor, men då den inte har samma heliga, onåbara stämpel är det en kamp vi inom kort kan övervinna. Därför kan jag med gott samvete, ibland mot bättre vetande, vara en del av hockeykulturen
Säg den glädje som varar
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Men snälla Soldier. Låt oss hata.

För övrigt har du en lika nyanserad syn på religion som en religiös extremist. D.v.s. inte alls.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Metal Machine skrev:Men snälla Soldier. Låt oss hata.

För övrigt har du en lika nyanserad syn på religion som en religiös extremist. D.v.s. inte alls.
Håller med påden punkten

Annars tycker jag DIF_Soldier är en frisk fläkt, bryter mönstret lite.
Men som jag sagt till mig själv nån gång tidigare, inte riktigt rätt tråd att gå in och diskutera i kanske då den heter Hata Aik.

Så lycka till alla med ert fortsatta hat :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Metal Machine skrev: För övrigt har du en lika nyanserad syn på religion som en religiös extremist. D.v.s. inte alls.
Hur då? Om du inte tror på apokalypsen, en separation och fördömelse är du knappast troende, utan en apologist.

Eller du kanske också är en sån som skiter i att läsa partiprogrammet innan du röstar?

Haha, "låt oss hata". That's what the nazi said. Skämt åsido, det gör jag också, men jag ifrågasätter det eftersom det är det enda rätta. Uppenbarligen en öm tå.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-10-04 18:45:43, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:
Metal Machine skrev:
Hur då? Om du inte tror på apokalypsen, en separation och fördömelse är du knappast troende, utan en apologist.

Eller du kanske också är en sån som skiter i att läsa partiprogrammet innan du röstar?
/ http://www.socialdemokraterna.se/finspang
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:
Metal Machine skrev:

/ http://www.socialdemokraterna.se/finspang
Bravo. När alla argument är slut. I klass med "Ame durå?!" och so is your face.
Säg den glädje som varar
Skriv svar