android skrev:DIF_Soldier skrev:Jag har iallafall en märklig vilja att hellre hylla mitt eget lag än att håna något annat.
Men jag ger mig fan på att om vi vinner SM så kommer det börja gapas om att man hatar aik. Att Djurgården vunnit kommer väl bara vara nån slags bonus.
I mina ögon tycker jag att det angränsar till någon slags sjuklig besatthet.
Det kanske bara är jag, men jag känner att jag växt ifrån det där med genuint hat mot en annan förening. På samma sätt som min tro på mjölktandsmöss och jultomten är väl detta ännu ett steg i att växa upp.
Jag tycker väl helt enkelt att det känns mer värt att lägga energin på något annat än hat mot en förening som utövar en sport.
Jag måste erkänna att det känns ganska skönt att slippa gråta mig själv till sömns för att aik vann sin match mot ett bondelag. Det känns skönt att kunna ta skit från en annan supporter med en klackspark och med glimten i ögat.
Det är helt enkelt väldigt rofyllt att ha en balansgång i sin hatkärlek mot aik. Ni bör pröva den, det kommer göra er gott

Samtidigt hatar ju du ganska mycket annat i religion, kvällstidningar, Mika Zibanejad och Josefson.
Sätt inte ord i min mun är du snäll. Jag har aldrig ens nämnt ett uns hat mot varken Zibanejad eller Josefson.
Kvällstidningar hatar jag därför att den självutnämnt poserar som sanning och kan därför utnyttja det. Den är en stor källa till vardaglig dispyt eftersom deras mål är att aktivt söka och skapa konflikter genom att inte bara rapportera om en dispyt, utan också medvetet undanhålla information för att provocera parterna ytterligare.
Med sin utnämnda maktstämpel kan man även domdera över rätt och fel i samtliga sociala sammanhang; hur du ska vara, vad du ska ha på dig - vilket medför att de som inte följer kvällspressens ord nedvärderas socialt och blir mobbade.
Religion angriper oss i vår mest grundläggande integritet eftersom den statuerar att vi inte kan urskilja rätt från fel utan gudomlig tillåtelse, att vi utan den är ren ondska. Den tvingar oss att älska någon som vi även måste frukta, vilket är definitionen av sadomasochism. För att inte tala om det apokalyptiska tankesätt den för med sina följeslagare;
Att världens undergång - Domedagen - inte ska ses som något negativt eftersom Paradiset väntar, vilket dränerar motivationen att förbättra vårt jordeliv. Den är början, men knappast slutet, på dispyter om filosofi, historia, vetenskap och mänsklig natur.
Så förlåt mig om mitt hat mot en konkurrerande idrottsförening som ve och fasa utövar en sport kanske bleknar i jämförelse.
Vad gäller volymen på mitt jubel kan jag framhäva att jag neurologiskt alltid utgår från Djurgården. Jag analyserar riskfaktorn för långvarig genomklappning vid eventuell förlust och mina känslor anpassas därefter. Därför är alltid min puls självfallet tio resor värre under en slutspelsmatch. Hatet kan höjas och minska gradvis under en match beroende på hur mycket orättvisa Djurgården drabbats av.