Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SkönaDjurgårn »

SirDIFalot skrev:Har funderat över en eventuell förstakedja. Det närmaste jag kommer en med stor potential är...

Nilson - Norman - Zibanejad

Ingen av centrarna gör nog mer poäng än Norman nästa säsong. Han kan nog göra 10 mål och 15 ass. Det är förmodligen bäst av våra centrar. Och Zibanejad är bättre som forward och det kanske ger Nilson en nytändning att få spela med lite nya spelare.

De spelarna som gör mest poäng i NHL är de som skjuter allra mest, därför förstår jag inte varför vissa gnäller på att Möller är divig. Skulle varit perfekt att ha bredvid Nilson som kan lägga fram mackor bara. Det är inte som i fotboll direkt. Skjuter du i hockey kan vad som helst hända. Studs i sargen bakom buren och rakt in framför mål, farliga returer, allt möjligt. Nilson som lägger mackorna, Möller som skjuter på allt som rör sig med en jävligt bra bössa och en tredje spelare som sticker på returer och stångas framför mål.. Ölvestad? Vad kan gå fel? Synd att vi aldrig får veta.
Att vara divig handlar ju inte bara om att skjuta själv hela tiden. Det handlar framförallt om att vara väldigt puckkär och dribbla hela tiden. Har aldrig gillat sådana spelare.

Han får gärna skjuta mycket.

Vad det gäller din förstafemma så gillar jag den om Mackan gör en bra säsong. Gör han en dålig säsong ska han inte få förstöra för dessa två speediga juniorer och jag ser hellre att han då spelar i sin "vanliga" omgivning.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Trodde verkligen inte Carlsson skulle vara så dyr (om det nu stämmer).

Jag tycker annars en förstalina skulle kunna se ut så här:
Carlsson - Zibanejad - Nilson

Carlsson HAR ett bra skott, är tämligen snabb på rören och ganska oöm (sen känns det helt sjukt att han skulle ingå i en förstalina i DIF men vafan...). Zibanejad är överallt och lite till samt att Nilson får täcka puck, lägga upp spelet och servera Carlsson grymma mackor.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Tycker inte att Mackan är någon superbra passningsläggare. Sniper och puckstark skulle jag kalla honom.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:Tycker inte att Mackan är någon superbra passningsläggare. Sniper och puckstark skulle jag kalla honom.
Jasså? Han har ju i alla fall visat att han har det i sig. Dock kändes det alltid lika ofarligt och tröttsamt när han höjde bössan i PP ifjol, när Honken, Widing, Hannula och ett par andra bättre skyttar fanns på isen from time to time.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tycker egentligen att Mackan (i form) är en jäkligt allround forward; han har en hel del verktyg i sin box. Tycker han håller i pucken extremt väl, drar på sig uppmärksamhet som således skapar ytor till andra anfallare. Därför behöver han inte ha en enorm speluppfattning eller enormt vassa handleder a'la Linkan för att leverera bra passningar.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Äntligen! det här har jag längtat efter länge!

Äntligen har vi en forwardsuppsättning som består av riktigt krigare där ingen är avsevärt bättre än den andra!

Äntligen så har vi ingen " 23 målsskytt som känner pressen att näta inför varje match"

Nu har vi ett lag som kommer köra över alla andra på vilja och attityd!

Kom igen DIF! 11/12 är vårat år!
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det var säkert ironiskt menat men någonstans känner jag att det där kommer stämma. Framförallt slipper laget pressen utifrån som det automatiskt blir när man har ett stjärnspäckat lag som vi hade den gångna säsongen, när silvret från 09/10 skulle följas upp med en än bättre säsong, där folk på läktarna vrålade ut sin frustration när pucken inte studsade vår väg och där läktarfolk i missmod högt fällde kommentarer stup i kvarten som "WIDING DIN JÄVLA FITTA! GÖR MÅL DÅ FÖR I HELVETE!".

Ja, DIF anno 11/12 blir inget sexigt Ferrari-bygge och vi alla har olika åsikter om Järlans värvningar, men det finns ändå potential att i slutändan få till ett fungerande lag.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Varför tror ni att DIF kommer att bli ett stenhårt jobbade lag som kör över allt och alla, bara för att vi har på pappret sämre spelare? Vad är det som säger att tröga, halvmätta spelare som Tjärnqvist, Carlsson och Almtorp helt plötsligt ska börja åka mycket skridskor, tacklas och och slita för livet bara för att de spelar i DIF?

Det hade varit annorlunda om vi haft ett extremt ungt och speedigt lag, men detta är ju raka motsatsen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Varför tror ni att DIF kommer att bli ett stenhårt jobbade lag som kör över allt och alla, bara för att vi har på pappret sämre spelare? Vad är det som säger att tröga, halvmätta spelare som Tjärnqvist, Carlsson och Almtorp helt plötsligt ska börja åka mycket skridskor, tacklas och och slita för livet bara för att de spelar i DIF?

Det hade varit annorlunda om vi haft ett extremt ungt och speedigt lag, men detta är ju raka motsatsen.
Tröga halvmätta spelare kan Tjärnqvist definitivt platsa in på. Carlsson är ju ändå inte trög och det gäller inte Almtorp heller...elakt att såga nyförvärv (på vissa helt felaktiga grunder) innan du sett dem i laget. Men det är väl ingen som sagt att Djurgården ska köra över allt & alla? Det som däremot kommer krävas är att DIF jobbar som ett lag och jobbar hela matcherna; annars vinner man inga matcher. Man gör det sällan med ett talangfullt lag men än mer sällan med en jämngrå trupp.

Jag tror helt enkelt inställningen kommer vara annorlunda den kommande säsongen. Nu kommer man inte från ett finalspel där en hel del av grabbarna i laget nog trodde de var bättre än vad de i praktiken var, tror det tummades på flera håll redan på försäsongen förra året om jag skall vara ärlig. Det borde finnas en revanschlust.
Användarvisningsbild
supreme

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av supreme »

Även om man väljer att belysa de få ljuspunkter denna trupp må ha så känns det tydligt att spelarbudgeten är lägre i år, eller så har man lagt högvis med pengar på "fel" spelare. Hoppas verkligen på det tidigare alternativet.
Tror inte det fanns någon finslipad strategi i detta, snarare har man siktat på spelare som få andra klubbar dragit i för att slippa att budgivningen drar iväg.
Hur det nu än må vara så känns denna silly season som en jävligt lång baksmälla. Det viskades om namn som Niklas Persson, Kim Johnson och Möller. Det presenteras Almtorp, Bartley och Carlsson... Lägg därtill att man nonchalerar Tellan och väljer Wesslau.
Vi har själva sett till att öka avståndet till HV, Färjestad och SAIK genom att värva som vi gjort. Möjligen att vi kan överraska och göra en Luleå, men förra säsongen saknades den disciplin i spelet som krävs för att det ska hålla. Jag är skeptisk, och en värvning av DT (eller motsvarande) är absolut nödvändig för att vi inte ska skämma ut oss totalt.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

I vilket fall som helst så anser jag att stora pengar har investerats på helt fel spelartyper.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:I vilket fall som helst så anser jag att stora pengar har investerats på helt fel spelartyper.
Där är vi nog överens men tänker inte såga varken Carlsson eller Almtorp innan vi sett dem spela i vår omgivning.
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Billx skrev:Äntligen! det här har jag längtat efter länge!

Äntligen har vi en forwardsuppsättning som består av riktigt krigare där ingen är avsevärt bättre än den andra!

Äntligen så har vi ingen " 23 målsskytt som känner pressen att näta inför varje match"

När vann ett lag SM-Guld senast med riktiga krigare och ingen spets? Dessutom så är det inget negativt att ha spelare under press. Linkan gjorde ju 64 poäng på en säsong för några år sedan.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Christopher J skrev: När vann ett lag SM-Guld senast med riktiga krigare och ingen spets? Dessutom så är det inget negativt att ha spelare under press. Linkan gjorde ju 64 poäng på en säsong för några år sedan.
Det är nog bara inse att väldigt mycket skall falla vår väg för att det här laget skall ta guld. Men det är fortfarande så att hockey spelas som ett lag där inställningen är mer viktig än siffran / namnet du har på tröjan.

Den gångna säsongen så såsade jävligt många spelare sig igenom stora delar av säsongen...framförallt till en början. Det är så sjukt många psykologiska aspekter som spelar in, och personligen tror jag - som jag nämnde ovan och även tagit upp tidigare - en hel del spelare tog för lätt på försäsongen. "Äh vafan vi var ett könshår från att vinna guld, inte fan behöver vi slita lika hårt som tidigare nu väl?". Sen när allt väl drog igång vart den första derbytorsken en riktig jävla käftsmäll....där garanterat förväntningarna satte käppar i hjulet för hela maskineriet. Tog lång tid att återhämta sig från.

Den kommande säsongen går de flesta supportrar / media in med lite blygsammare förhoppningar på DIF, och det tror jag kan komma att passa utmärkt. Att spela under press & förväntningar klarar vissa av, men många inte. Det är ju inte direkt typiskt svenskt att ständigt kunna leverera under full press.

Sen är det naturligtvis inget som säger att det här laget kommer kunna leverera men jag personligen tror det finns potential i truppen, vi har en uppsida på många yngre spelare som många andra lag inte har osv.osv
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Christopher J skrev:
Billx skrev:Äntligen! det här har jag längtat efter länge!

När vann ett lag SM-Guld senast med riktiga krigare och ingen spets? Dessutom så är det inget negativt att ha spelare under press. Linkan gjorde ju 64 poäng på en säsong för några år sedan.
23-målskytt menar jag ju såklart Widing...

Jämför inte Widing med Linkan... gör inte det.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Låst