Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
AMMC
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Magnutz skrev:Hey! Hey Apple!

Nu ska vi inte vara osams på Internet. :lol:

Jag ber om en satsning på de egna spelarna.. satsning på grym stomme. Se till att hitta de som inte ryker direkt till nhl utan som visar en normal talang. Att få ha 18-20åringar en eller två säonger är skitdåligt för laget som helhet. Jag håller på spelare som t ex ottosson och liknande. De är inte über-top-notch men ovärderliga för ett satsande ES-lag.

Död åt medelmåttan leve den!
Ottosson t.ex tog ju omvägen runt Huddinge, men blev ändå draftad och uppvaktad av Islanders. Vad jag minns/hört så hade han anbud men var lyckligtvis för vår del rätt hemkär och hade ett stadgat familjeliv relativt tidigt. Poängen är väl att jag inte tror att man kan identifiera en sån kille redan när han är 19 och kommer upp ifrån J20. Det är ju svårt att motivera att man plockar upp den tredje mest lovande forwarden t.ex också. Som om vi hade spelat Söder och Lennhammer istället för Zibanejad och Claesson den här säsongen. :)

Vi får nog helt enkelt lita på att vi får en del killar som blommar lite senare och flyger under radarn och att vi får tillbaka en del från misslyckade transatlantäventyr. Så kan vi ju hoppas att Svenska Hockeyförbundet får lite cojones och står emot NHL lite bättre och ger oss ett bättre avtal. Om vi skulle få en lite mer rimlig ersättning skulle NHL-klubbarna inte plocka över vem som helst som de gör idag.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Shitkicker skrev:Tycker det är att börja i helt fel ände att slå fast vilka juniorer som skall få a-lagskontrakt innan vi ens vet vilka seniorspelare vi har att tillgå. Då handlar det inte om att de skall fylla ett behov utan bara om nån jävla princip.
Men är inte det lite fel sätt att se på det också? Typ som att en juniorspelare inte har någon verkligt värde för laget..

Jag tror och hoppas att de junisar som fått/får a-lagskontrakt får det på grund av att lagledningen anser att de är så bra att de fyller ett behov i laget. Ibland faller det väl ut, ibland mindre väl. Precis som vilken extern värvning som helst.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

AMMC skrev:

Jag ber om en satsning på de egna spelarna.. satsning på grym stomme. Se till att hitta de som inte ryker direkt till nhl utan som visar en normal talang. Att få ha 18-20åringar en eller två säonger är skitdåligt för laget som helhet. Jag håller på spelare som t ex ottosson och liknande. De är inte über-top-notch men ovärderliga för ett satsande ES-lag.

Ottosson t.ex tog ju omvägen runt Huddinge, men blev ändå draftad och uppvaktad av Islanders. Vad jag minns/hört så hade han anbud men var lyckligtvis för vår del rätt hemkär och hade ett stadgat familjeliv relativt tidigt. Poängen är väl att jag inte tror att man kan identifiera en sån kille redan när han är 19 och kommer upp ifrån J20. Det är ju svårt att motivera att man plockar upp den tredje mest lovande forwarden t.ex också. Som om vi hade spelat Söder och Lennhammer istället för Zibanejad och Claesson den här säsongen. :)

Vi får nog helt enkelt lita på att vi får en del killar som blommar lite senare och flyger under radarn och att vi får tillbaka en del från misslyckade transatlantäventyr. Så kan vi ju hoppas att Svenska Hockeyförbundet får lite cojones och står emot NHL lite bättre och ger oss ett bättre avtal. Om vi skulle få en lite mer rimlig ersättning skulle NHL-klubbarna inte plocka över vem som helst som de gör idag.
:) jo, bra där om Otto, jag gjorde ingen research innan jag name-droppade där erkänner jag. :)

Men spelare som undviker att upptäckas av NHL-radarn är ju att önska. late-bloomers etc. De unga supertalangerna är aldrig med och bygger ett ES-lag utan mer med och rider på framgångsvågor, när sådana dyker upp. Hoppas Galler-Mika får vara med om en säsong ES-framgång innan han flyger till Nordamerika.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Visst vore det grymt att få fram nya spelare som Otto och Falk. Men det är nya tider nu.
- Elitserien är inte längre den näst bästa ligan
- NHL har expanderat med fler lag som kräver fler spelare
- KHL
- DIF ligger numera inte i topp ekonomiskt i Sverige som vi gjorde när Falk, Otto, Nord och gänget kom fram. Detta gör att man för att kunna tjäna ihop stora pengar söker sig iväg till övriga Europa. Se på HV och FBK som kan hålla kvar sina stomspelare. De klubbarna är idag det vi var på 90-talet.

Det som blir oerhört viktigt är att vi fångar upp spelarna när de vänder hem. Men den stora nyckeln till det är att vi får igång ekonomin. Till dess får vi nog räkna med att se våra duktiga juniorer slå igenom och därefter snabbt lämna. Sedan får vi hoppas att vi får hem dem innan bäst före datum har passerat.

Den riktigt stora fördelen som DIF har är att vi är ett mycket attraktivt skyltfönster för spelare som fortfarande vill något med sin karriär. Det skulle kunna tilltala Thoresen eller spelare i liknande situation. Skickliga spelare i slutet på karriären väljer oftast KHL eller bättre betalande klubbar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

BOMBOM BOUCHARD skrev:

Visst vore det grymt att få fram nya spelare som Otto och Falk. Men det är nya tider nu.
- Elitserien är inte längre den näst bästa ligan
- NHL har expanderat med fler lag som kräver fler spelare
- KHL
- DIF ligger numera inte i topp ekonomiskt i Sverige som vi gjorde när Falk, Otto, Nord och gänget kom fram. Detta gör att man för att kunna tjäna ihop stora pengar söker sig iväg till övriga Europa. Se på HV och FBK som kan hålla kvar sina stomspelare. De klubbarna är idag det vi var på 90-talet.

Det som blir oerhört viktigt är att vi fångar upp spelarna när de vänder hem. Men den stora nyckeln till det är att vi får igång ekonomin. Till dess får vi nog räkna med att se våra duktiga juniorer slå igenom och därefter snabbt lämna. Sedan får vi hoppas att vi får hem dem innan bäst före datum har passerat.

Den riktigt stora fördelen som DIF har är att vi är ett mycket attraktivt skyltfönster för spelare som fortfarande vill något med sin karriär. Det skulle kunna tilltala Thoresen eller spelare i liknande situation. Sickliga spelare i slutet på karriären väljer oftast KHL eller bättre betalande klubbar.
Sanning. Bittert att erkänna men så är det. :)
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

Backsidan
Angående Boumedienne så tror jag att han kommer lyckas bättre kommande säsong om han bildar backpar med en back som t.ex Kronwall. Tror han behöver känna lugnet av att han har en bra rutinerad back som kan avlasta honom offensivt så väl som defensivt. Om inte annat så hoppas jag på det då jag svurit ett antal gånger åt hans ojämnhet.

Boumedienne-Kronwall

Bartley har jag inte sett någonting av i princip, men av det jag hört/läst så tror jag att han på liknande sätt ska matchas med en back som kompletterar upp hans svagheter, som verkar vara defensiven. Printz borde ju då vara det bästa alternativet. Printz matchades ju med Klubertanz på liknande vis förra säsongen och det vill jag minnas fungerade bra

Bartley-Printz

Till sist blir ju då Holmqvist tillsammans med Claesson som spelade med varandra ett tag under säsongen och det tycker jag personligen fungerande. Claesson kommer nog höja sitt spel nått/några snäpp kommande säsong och det ska bli intresant att följa. Tror mycket på honom

Honken-Claesson

Skulle självklar gärna se en värvning av D.Tjärnqvist också, men jag tror inte det är lika stor chans att det blir av som många andra verkar tro. sen har jag också svårt att få ihop den ekonomiska situationen om vi både ska värva honom och behålla Kronwall, och sen samtidigt hitta en bra första Center och signa en första keeper av klass. Hoppas Järlan hittar en bra lösning till mitt dilemma.

Sen hannula. Det lär ju minst sagt vara prio på att få till en vettig förlängning, men det är ju ganska så stor chans att han vill tillbaka till Ryssland eller liknande och hur blir det då med ersättare? Tror ni dom tänk spara Widing av den orsaken, eller kanske försöka ta tillbaka 44 om Modo trillar ur? Den frågan tycker jag är rätt intressant fast ganska Oprioriterad)

Vill se Tellqvist i kassen 11/12. Han har Djurgårdshjärtat, rutinen, lugnet, hög högsta nivå (ganska jämn också om jag inte misstar mig) och verkar vilja hem. Jag tror, som någon nämnt tidigare, att han inte kommer bli en J.Holmqvist utan snarare en Liv. Laget behöver en säkerpjäs som sista utpost och det inger ett lugn direkt då man vet om hans rutin. Han Bör ju också kunna höja sig i ett slutspel. Sen angående längden på hans kontrakt så kan man väll börja med ett 1+1 eller liknande och förlänga i framtiden vid succé

Jag vill se Prio på 1)Målvakt - 2)Backfrågan - 3)Center sen Forward vid behov

Kan knapp vänta tills värvandet börjar på allvar, tror nästa säsong blir väldigt intressant :)
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

AMMC skrev:
Shitkicker skrev:Tycker det är att börja i helt fel ände att slå fast vilka juniorer som skall få a-lagskontrakt innan vi ens vet vilka seniorspelare vi har att tillgå. Då handlar det inte om att de skall fylla ett behov utan bara om nån jävla princip.
Men är inte det lite fel sätt att se på det också? Typ som att en juniorspelare inte har någon verkligt värde för laget..

Jag tror och hoppas att de junisar som fått/får a-lagskontrakt får det på grund av att lagledningen anser att de är så bra att de fyller ett behov i laget. Ibland faller det väl ut, ibland mindre väl. Precis som vilken extern värvning som helst.
Jag ser det väl som att vi har lite ansvar för de vi verkligen plockar upp i a-laget. De skall få en ärlig chans och inte bara behöva sitta ombytta och titta på för att sedan åka ut ur organisationen med en spark i röven året efter. Gillar inte riktigt det här med att det blir så stor omsättning på juniorerna, nu står Arvid Strömberg och Mitman utan kontrakt. Lennhammer får vi väl också kasta ut till vargarna snart.

Därvidlag tycker jag alltså inte riktigt att de är som vilka externa värvningar som helst, de är unga killar ur Djurgårdsfamiljen och jag gillar inte alls tankegången att vi per automatik skall plocka upp ny kanonmat varje år som vi sedan bara gör oss av med.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Shitkicker skrev:
AMMC skrev:

Jag ser det väl som att vi har lite ansvar för de vi verkligen plockar upp i a-laget. De skall få en ärlig chans och inte bara behöva sitta ombytta och titta på för att sedan åka ut ur organisationen med en spark i röven året efter. Gillar inte riktigt det här med att det blir så stor omsättning på juniorerna, nu står Arvid Strömberg och Mitman utan kontrakt. Lennhammer får vi väl också kasta ut till vargarna snart.

Därvidlag tycker jag alltså inte riktigt att de är som vilka externa värvningar som helst, de är unga killar ur Djurgårdsfamiljen och jag gillar inte alls tankegången att vi per automatik skall plocka upp ny kanonmat varje år som vi sedan bara gör oss av med.
Det är jag med på. Det bör finnas en realistisk och ansvarsfull plan när en spelare kontrakteras, för ingen tjänar på att de liksom t.ex Stefan Söder i år får spela J20 som överårig.

Med det sagt tycker jag däremot inte att det är fel att prata om en eller annan spelare som någon som vi bör kontraktera och ha med i truppen nästa säsong. Det är ju ingen skillnad på någon som skriver om hur vi borde värva Andreas Falk och att jag anser att Weigel är redo att ta tredje/fjärdecenter rollen nästa säsong.
cheerup

Inlägg av cheerup »

Med en bra juniorverksamhet kommer båda typerna av spelare fram. Spelare som Krüger, Josefson och (skulle jag tippa) Zibanejad försvinner rätt snabbt till NHL. Sen blir det ett gäng kvar som blir klasspelare i Elitserien. Jag tror knappast att Norman, Cehlin och Brodin kommer ta en NHL-plats, på sin höjd kommer de ta en vända i AHL och sen kan Djurgården plocka tillbaka dem. Spelare som dem kan bli framtida nyckelspelare.

Ta Skellefteå som exempel. Ok, Larsson, Rundblad och Erixon försvinner, men spelare som Burström, Melker Karlsson, Martin Lundberg et.c blir kvar och bildar en grym stomme för framtiden.

För Djurgården gäller det också att hålla kontakten och fiska upp de spelare som varit nere i Allsvenskan och vänt. Varför hamnade till exempel Patrik Lundh i Färjestad? Henrik Eriksson är en sådan spelare, som med tiden kommer bli en bra es-spelare.

Stommen tycker jag borde vara bra egna produkter som inte är tillräckligt överjävligt bra för att ta en plats i NHL, sedan kan den kryddas med fynd och klassvärvningar från annat håll och hemvändare. Om juniorverksamheten fortsätter att få fram grymma spelare (J-18 och j-20 går briljant just nu) får vi också ständigt fram nya, billiga klasspelare som Krüger som kan göra ett bra jobb för lite pengar innan de sticker över. I och med NHL-avtalet får Djurgården även pengar för killarna som prövar lyckan i Nordamerika.

Håller med om att medelmåttorna inte får tappas bort, men Djurgården har ju visat att de tänker så genom att ge kontrakt till killar som inte var några enorma juniorstjärnor som Philip Holm, Kim Lennhammer och Stefan Söder. Jag är i och för sig en aning tveksam till dessa kontrakt, tveksamt om det var särskilt bra för Söder att spela ett extra år i j-20. Bättre då att släppa "medelmåttorna" till allsvenskan, se till att hålla kontakten och plocka upp dem när de är redo.
Senast redigerad av cheerup den 2011-03-29 22:39:02, redigerad totalt 1 gånger.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

cheerup skrev:

Med en bra juniorverksamhet kommer båda typerna av spelare fram. Spelare som Krüger, Josefson och (skulle jag tippa) Zibanejad försvinner rätt snabbt till NHL. Sen blir det ett gäng kvar som blir klasspelare i Elitserien. Jag tror knappast att Norman, Cehlin och Brodin kommer ta en NHL-plats, på sin höjd kommer de ta en vända i AHL och sen kan Djurgården plocka tillbaka dem. Spelare som dem kan bli framtida nyckelspelare.

Ta Skellefteå som exempel. Ok, Larsson, Rundblad och Erixon försvinner, men spelare som Burström, Melker Karlsson, Martin Lundberg et.c blir kvar och bildar en grym stomme för framtiden.

För Djurgården gäller det också att hålla kontakten och fiska upp de spelare som varit nere i Allsvenskan och vänt. Varför hamnade till exempel Patrik Lundh i Färjestad? Henrik Eriksson är en sådan spelare, som med tiden kommer bli en bra es-spelare.

Stommen tycker jag borde vara bra egna produkter som inte är tillräckligt överjävligt bra för att ta en plats i NHL, sedan kan den kryddas med fynd och klassvärvningar från annat håll och hemvändare. Om juniorverksamheten fortsätter att få fram grymma spelare (J-18 och j-20 går briljant just nu) får vi också ständigt fram nya, billiga klasspelare som Krüger som kan göra ett bra jobb för lite pengar innan de sticker över. I och med NHL-avtalet får Djurgården även pengar för killarna som prövar lyckan i Nordamerika.

Håller med om att medelmåttorna inte får tappas bort, men Djurgården har ju visat att de tänker så genom att ge kontrakt till killar som inte var några enorma juniorstjärnor som Philip Holm, Kim Lennhammer och Stefan Söder
+1 bra inlägg. :)
cheerup

Inlägg av cheerup »

Shitkicker skrev:
AMMC skrev:

För spelare som Mitman och Strömberg är det väl bättre att spela i allsvenskan och utvecklas där med bra med speltid istället för att ges minimalt med speltid i en fjärdekedja eller som extraforwardar i Djurgården? Det är inte heller en bra lösning för juniorer i j-20 som inte får en chans att spela i Elitserien även fast de är tillräckligt bra, eftersom det finns en lång kö med spelare som måste gå före. Då är risken att vi börja tappa de bästa juniorerna till Nordamerika igen. En möjlig lösning är väl att skaffa en farmarklubb som Färjestads Skåre. Håller i och för sig med om att juniorer inte är som vilka externa värvningar som helst. Djurgården har ett ansvar för killarna.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

cheerup skrev: För spelare som Mitman och Strömberg är det väl bättre att spela i allsvenskan och utvecklas där med bra med speltid istället för att ges minimalt med speltid i en fjärdekedja eller som extraforwardar i Djurgården? Det är inte heller en bra lösning för juniorer i j-20 som inte får en chans att spela i Elitserien även fast de är tillräckligt bra, eftersom det finns en lång kö med spelare som måste gå före. Då är risken att vi börja tappa de bästa juniorerna till Nordamerika igen. En möjlig lösning är väl att skaffa en farmarklubb som Färjestads Skåre. Håller i och för sig med om att juniorer inte är som vilka externa värvningar som helst. Djurgården har ett ansvar för killarna.
Kan bara instämma. Jag vet att många av killarna i J20 fått upp ögonen för att situationen t.ex Söder hamnat i i år inte varit särskilt bra. Så de vill helst lånas ut om de erbjuds kontrakt, ifall de inte lovas en bra chans att slå sig in dvs. Jag antar att DIF är såpass lyhörda att de snappat upp detta, samtidigt som de ju knappast själva kan vara nöjda med hur de löst Söders situation, så jag tror att vi kommer se fler utlåningar framöver.

Helt rätt väg att gå i mina ögon.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

AMMC skrev:Kan bara instämma. Jag vet att många av killarna i J20 fått upp ögonen för att situationen t.ex Söder hamnat i i år inte varit särskilt bra. Så de vill helst lånas ut om de erbjuds kontrakt, ifall de inte lovas en bra chans att slå sig in dvs. Jag antar att DIF är såpass lyhörda att de snappat upp detta, samtidigt som de ju knappast själva kan vara nöjda med hur de löst Söders situation, så jag tror att vi kommer se fler utlåningar framöver.

Söder blev ju utlånad. Först till Almtuna där han hade -2 på 2 matcher, sedan till Örebro där det blev -6 på 12 matcher. Gäller ju att ta chansen då man blir utlånad också...
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Josefsson skrev:
AMMC skrev:Kan bara instämma. Jag vet att många av killarna i J20 fått upp ögonen för att situationen t.ex Söder hamnat i i år inte varit särskilt bra. Så de vill helst lånas ut om de erbjuds kontrakt, ifall de inte lovas en bra chans att slå sig in dvs. Jag antar att DIF är såpass lyhörda att de snappat upp detta, samtidigt som de ju knappast själva kan vara nöjda med hur de löst Söders situation, så jag tror att vi kommer se fler utlåningar framöver.

Söder blev ju utlånad. Först till Almtuna där han hade -2 på 2 matcher, sedan till Örebro där det blev -6 på 12 matcher. Gäller ju att ta chansen då man blir utlånad också...
Det är sant. Problemet var att han blev utlånad när lagen hade behov på grund av skador under säsongen. Han fick hoppa in och lira lite fjärdekedja då någon saknades. Det var alltså ingen lösning där han var tänkt att ingå i deras lag på längre sikt. Man borde ha letat efter något lag att låna ut honom till redan under sommaren så att han fått en lite bättre möjlighet att ta chansen.

Sen kan man alltid ta chansen bättre, helt klart.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

AMMC skrev:

KOmmer aldrig att inträffa då landslagen och internationella förbundet har andra intressen än klubbarna.

För att tala klarspråk; De skiter i klubbarnas behov. Deras intresse ligger i att säkerställa att utslagna spelare ur NHL får tillstånd att spela i skitturneringar som VMSå länge som förbundens intresse ligger där kommer de aldrig stå upp emot NHL. Det som krävs är att klubbarna tar makten från sina nationella förbund och ser till att de får ut bästa möjliga deal istället fäör sämsta tänkbara.
Låst