Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

rikkard skrev:Är det bara jag som tycker att Wallén är intressant. Han är egen produkt, free agent och en jättetalang. Att hans far (agenten) är en idiot borde inte sonen få sota för.
Förövrigt tycker jag att vi ska satsa mycket energi på att signa Patrik Lundh efter nästa säsong. Han passar perfekt in i vårt lagbygge och är fortfarande utvecklingsbar. Där har vi en potentiell framtida lagkugge. Vi får inte slarva med våra egna talanger!
Nja till Wallén. Zibanejad är en jättetalang. Walle är talangfull, men nog inte det vi söker. Han behöver bli starkare tycker jag. Om Tims kontrakt gått ut så kunde han vara en ersättare där.

Peppe Lundh tyckte jag att vi skulle värva till i år. Vi får väl se hur han utvecklas. Tror att han gör över 20 baljor nästa säsong. Då kommer han bli ganska dyr. Han är dock Djurgårdare.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

rikkard skrev:Är det bara jag som tycker att Wallén är intressant. Han är egen produkt, free agent och en jättetalang. Att hans far (agenten) är en idiot borde inte sonen få sota för.
Förövrigt tycker jag att vi ska satsa mycket energi på att signa Patrik Lundh efter nästa säsong. Han passar perfekt in i vårt lagbygge och är fortfarande utvecklingsbar. Där har vi en potentiell framtida lagkugge. Vi får inte slarva med våra egna talanger!
Jag är inte helt emot att plocka in Wille Wallén igen, enda problemet är väl att han helst ska ha en ganska stor roll i laget för att vara effektiv. Han är ju ingen fjärdelinakille som trycker ner motståndarna direkt. Frågan är om han är tillräckligt bra på ES-nivå ännu alltså.

Peppe Lundh är helt klart en bra spelare men det känns lite som att vi har spelartypen i juniorlaget i Weigel, Lill-Krüger, Torniainen osv. Vi får precis som du säger inte slarva med våra egna talanger och rent ekonomiskt så skulle det ju bli betydligt dyrare att ta tillbaka honom än att ta upp våra egna.
Användarvisningsbild
supreme

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av supreme »

Återigen nämns det på na.se att Gunderson kan lämna till elitserien.

http://na.se/sporten/ishockey/1.1151280 ... -villebrad
Schonis

Inlägg av Schonis »

Intressant att läsa allas tankar om lagbygget, om jag fick leka sportchef och bestämma hur laget skulle formeras under nästa säsong skulle jag sikta på följande:

Mv: Mikael Tellqvist
Mv: Tim Sandberg

Kommentar: Tror tyvärr inte att vi lyckas behålla Mark Owuya, då jag tror det blir AHL/NHL för honom nästa säsong och där önskar vi så klart honom all lycka. Då känns ovanstående målvaktspar mest troligt. Har för mig att jag läst att Tellan har hus på Värmdö elller liknande som han säkert vill flytta in i.

Backar:
Josef Boumedienne
Andreas Holmqvist
Staffan Kronwall
David Printz
Victor Bartley
Daniel Tjärnqvist
Fredrik Claesson
Philip Holm

Kommentar: En sån här backuppsättning är nästan för bra för att vara sann, känns det som rent spontant.

Forwards:
Marcus Nilson
Mathias Tjärnqvist
Kristoffer Ottosson
Mika Zibanejad
Patrik Cehlin
Daniel Brodin
Mika Hannula
John Norman
Mario Kempe
Christian Eklund
Jimmie Ölvestad
Stefan Söder
Patrik Zackrisson - NY

Kommentar: 13 forwards, vid skador fylls det så klart på med juniorer underifrån. jag tror tyvärr inte att Nisse kommer att återvända till hockeyn :( därför kan hans lönepost gå till Hannula som jag tror spelat mer eller mindre gratis denna säsong. Jag gillar Widing men om han ska vara kvar i klubben är jag av åsikten att han bör minst halvera sin lön, vilket jag inte tror han är beredd att göra han kan fortfarande spela i Schweiz och tjäna mycket pengar. Så en del av hans 300 000 går till Zackrisson och det som blir över (om det blir något) går till back och målvaktsidan.
Skulle min trupp stå sig skulle det betyda att spelare som: Tim Eriksson, Nichlas Falk lämnar/slutar. Jag kan tycka även om jag gillar båda att de spelar lite för lite och därmed kan ersättas att någon yngre spelare.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Fan va nice det vore med en "Silly season App" till i-phone/android där man kunde punktmarkera spelare och lag och få info direkt i mobilen när det blir ändringar i deras uppställning/kontrakt och ett transfer blir klart, först som rykte sen ett meddelande när det är officiellt, borde kunna utföras i samarbete med tex eliteprospects. Skulle mer än gärna betala för en sån tjänst. :D
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Metal Machine skrev:Shit alltså... "Vi måste förbättra vår offensiv - låt oss värva ett annat lags oönskade tredjecenter!" Inte direkt någon höjdaridé om du frågar mig. Och snälla ni... bara för att man har 10 minuters speltid/match och producerar 20 poäng/säsong, betyder inte det att poängskörden kommer att öka till 40 poäng/säsong bara för att speltiden höjs till 20 minuter/match. Inse detta!

Med den logiken borde Daniel Brodin producera drygt 30 poäng/säsong, om han fick samma speltid som Ovechkin, d.v.s. drygt 20 min/match. Men... det funkar inte så!
Nu vet jag inte vem det är du vänder dig till men jag förmodar att det åtminstone delvis är till mig och min fråga om vad folk kände inför Rosén.

Om ett geriatriskt skitlag som MoDo släpper en relativt ung, tekniskt duktig center, som bevisat att han kan producera bra med poäng i ES med så begränsad speltid som 10 min. per match, tycker jag fan det är tjänstefel om inte Djurgårn är med och åtminstone sonderar terrängen. Förmodligen skulle han vara ett hyfsat fynd, det är ju uppenbart att han inte vill ner och harva i Allsvenskan igen. Det skulle kunna bli en budgetlösning på centerproblemet som visar sig vara ett lyckokast. Jag tror nämligen på Rosén, jag har sett honom ganska mycket.

Du resonerar för övrigt rätt märkligt och selektivt när du diskuterar värvningar, det finns liksom inga garantier för några nyförvärv, annars skulle det vara jävligt lätt att vara sportchef. Det resonemanget är precis lika tillämpligt för din favorit Ryan Gunderson som det är för Robert Rosén, kan vi vara eniga om det?
jospi

Inlägg av jospi »

Schonis skrev:Intressant att läsa allas tankar om lagbygget, om jag fick leka sportchef och bestämma hur laget skulle formeras under nästa säsong skulle jag sikta på följande:

Mv: Mikael Tellqvist
Mv: Tim Sandberg

Kommentar: Tror tyvärr inte att vi lyckas behålla Mark Owuya, då jag tror det blir AHL/NHL för honom nästa säsong och där önskar vi så klart honom all lycka. Då känns ovanstående målvaktspar mest troligt. Har för mig att jag läst att Tellan har hus på Värmdö elller liknande som han säkert vill flytta in i.

Backar:
Josef Boumedienne
Andreas Holmqvist
Staffan Kronwall
David Printz
Victor Bartley
Daniel Tjärnqvist
Fredrik Claesson
Philip Holm

Kommentar: En sån här backuppsättning är nästan för bra för att vara sann, känns det som rent spontant.

Forwards:
Marcus Nilson
Mathias Tjärnqvist
Kristoffer Ottosson
Mika Zibanejad
Patrik Cehlin
Daniel Brodin
Mika Hannula
John Norman
Mario Kempe
Christian Eklund
Jimmie Ölvestad
Stefan Söder
Patrik Zackrisson - NY

Kommentar: 13 forwards, vid skador fylls det så klart på med juniorer underifrån. jag tror tyvärr inte att Nisse kommer att återvända till hockeyn :( därför kan hans lönepost gå till Hannula som jag tror spelat mer eller mindre gratis denna säsong. Jag gillar Widing men om han ska vara kvar i klubben är jag av åsikten att han bör minst halvera sin lön, vilket jag inte tror han är beredd att göra han kan fortfarande spela i Schweiz och tjäna mycket pengar. Så en del av hans 300 000 går till Zackrisson och det som blir över (om det blir något) går till back och målvaktsidan.
Skulle min trupp stå sig skulle det betyda att spelare som: Tim Eriksson, Nichlas Falk lämnar/slutar. Jag kan tycka även om jag gillar båda att de spelar lite för lite och därmed kan ersättas att någon yngre spelare.

Jag måste tvyärr döda din dröm att se Zakce i DIF! Han är nämligen klar för KHL. Detta är en säker källa! Tror inte att Kronwall och Hannula blir kvar tyärr, båda vill till KHL
Dogge
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Lundh nobbade oss för Färjestad inför den gångna säsongen. Märkligt då jag vet att han är djurgårdare.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

jensa öhling skrev:Lundh nobbade oss för Färjestad inför den gångna säsongen. Märkligt då jag vet att han är djurgårdare.
Var vi verkligen inblandade? Verkade inte så.

Annars kan det ju bero på mycket annat, bättre ekonomiska avtalet, längden på avtalet från FBK kanske passade bättre, större roll i laget, allmänt större intresse från FBK...
Expert.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

supreme skrev:Återigen nämns det på na.se att Gunderson kan lämna till elitserien.

http://na.se/sporten/ishockey/1.1151280 ... -villebrad
Då så! Då förutsätter jag att Gunderson spelar för oss nästa säsong.
Shitkicker skrev:
Metal Machine skrev:Shit alltså... "Vi måste förbättra vår offensiv - låt oss värva ett annat lags oönskade tredjecenter!" Inte direkt någon höjdaridé om du frågar mig. Och snälla ni... bara för att man har 10 minuters speltid/match och producerar 20 poäng/säsong, betyder inte det att poängskörden kommer att öka till 40 poäng/säsong bara för att speltiden höjs till 20 minuter/match. Inse detta!

Med den logiken borde Daniel Brodin producera drygt 30 poäng/säsong, om han fick samma speltid som Ovechkin, d.v.s. drygt 20 min/match. Men... det funkar inte så!
Nu vet jag inte vem det är du vänder dig till men jag förmodar att det åtminstone delvis är till mig och min fråga om vad folk kände inför Rosén.

Om ett geriatriskt skitlag som MoDo släpper en relativt ung, tekniskt duktig center, som bevisat att han kan producera bra med poäng i ES med så begränsad speltid som 10 min. per match, tycker jag fan det är tjänstefel om inte Djurgårn är med och åtminstone sonderar terrängen. Förmodligen skulle han vara ett hyfsat fynd, det är ju uppenbart att han inte vill ner och harva i Allsvenskan igen. Det skulle kunna bli en budgetlösning på centerproblemet som visar sig vara ett lyckokast. Jag tror nämligen på Rosén, jag har sett honom ganska mycket.

Du resonerar för övrigt rätt märkligt och selektivt när du diskuterar värvningar, det finns liksom inga garantier för några nyförvärv, annars skulle det vara jävligt lätt att vara sportchef. Det resonemanget är precis lika tillämpligt för din favorit Ryan Gunderson som det är för Robert Rosén, kan vi vara eniga om det?
Ja, det var delvis dig jag syftade på, men även alla de som har Andreas Falk högst upp på önskelistan. Självklart finns det inga garantier när det gäller nyförvärv, men en oprövad spelare alt. en spelare som inte har lyckats tidigare innebär alltid en större risk. Just Rosén kan jag inte uttala mig om, det jag ifrågasätter är snarare resonemanget att ökad speltid står i direkt samband med ökad poängskörd.

Det finns förmodligen en anledning till att Brodin inte får mer än 8-10 minuter per match, eller att Andreas Falk/Robert Rosén inte får spela i de högre formationerna. Sen kan jag inte uttala mig om Robert som ishockeyspelare, han är säkert lika duktig offensivt som Ladislav Nagy, visst, det är bara lite svårt att föreställa sig när Nagy står så mycket högre upp i hierarkin.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Högst upp på önskelistan? Där har jag Crosby eller Toews.

Nej, men man måste försöka vara realistisk också. Vi kan inte konkurrera med Färjestad, Hv etc om dom där riktiga toppcentrarna. Vi var väl rätt nära att locka Davidsson.

Antingen får vi satsa på ett lagbygge där inte varje center ska vara en produktiv offensiv kraft, eller så får vi hosta upp.

Sedan har vi Djurgårdare som kan komma hem och spela.

Det skulle vara kul att veta vilken profil ni vill ha på era centrar? Jag ser faktiskt gärna Ottosson typer. Styrkan defensivt och sedan en bra spelfördelare. Bra utan puck och därmed alltid spelbar och sedan kan spela iväg pucken vidare fort. Även bra på att transportera in pucken i zon. Kan han sedan slå bremberg passningar, skjuter som en häst, ruskigt snabb på skridskorna så är det en bonus.

Andreas Falk är en sådan center. Kanske kan han växa över att spela i DIF, vara närmare familj och vänner och få en större roll. Kanske inte. Kanske är samma sak med Rosén eller vem som helst.

Idag ser jag Daniel Tjärnqvist. 17.30
Född till sportchef.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Metal Machine skrev:

Ja, det var delvis dig jag syftade på, men även alla de som har Andreas Falk högst upp på önskelistan. Självklart finns det inga garantier när det gäller nyförvärv, men en oprövad spelare alt. en spelare som inte har lyckats tidigare innebär alltid en större risk. Just Rosén kan jag inte uttala mig om, det jag ifrågasätter är snarare resonemanget att ökad speltid står i direkt samband med ökad poängskörd.

Det finns förmodligen en anledning till att Brodin inte får mer än 8-10 minuter per match, eller att Andreas Falk/Robert Rosén inte får spela i de högre formationerna. Sen kan jag inte uttala mig om Robert som ishockeyspelare, han är säkert lika duktig offensivt som Ladislav Nagy, visst, det är bara lite svårt att föreställa sig när Nagy står så mycket högre upp i hierarkin.
Bra. Fast jag köper inte resonemanget att Rosén skulle vara mer oprövad än Gunderson, och i vilken grad han lyckats/misslyckats i år är kanske lite svårt att fastställa helt objektivt. Han var med i skytteligatoppen i allsvenskan åren innan han värvades till MoDo. 11 mål i grundserien i ES i år är mer än alla våra spelare med undantag för Tjärnqvist och Holmqvist mäktade med, och även om du har helt rätt i att utökad speltid inte garanterar utökad poängskörd så är det lika sant att det är svårt att leverera om man inte får förtroendet från tränarna.

Det krävs ju ingen psykologiexamen för att räkna ut att det kan vara rätt jävla tufft för en ung smålänning att göra sitt debutår i hybrisdrabbade Ö-vik med en hoper gamla trötta lokala ikoner, och ett par f.d. superstjärnor i laget, när det börjar krisa som helvete. Som jag redan sagt så har jag sett en hel del av honom då jag har bekanta både i Växjö och i Örnsköldsvik och han har faktiskt en del egenskaper som är rätt svårt att hitta på marknaden till ett rimligt pris. Som puckfördelare/sniper i powerplay håller han riktigt, riktigt hög klass och jag har den där gnagande, jobbiga magkänslan att han skulle kunna lyckas rejält i rätt miljö.

Jaja. Det lär väl inte bli någon värvning av honom, så jag får väl sitta här och vara bitter och drömma om vad som kunde ha blivit.. :mrgreen: Men när han gör 40 poäng för Timrå nästa år kan ni vethajja att jag dyker upp med en "I told you so".. 8)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

SirDIFalot skrev:
jensa öhling skrev:Lundh nobbade oss för Färjestad inför den gångna säsongen. Märkligt då jag vet att han är djurgårdare.

Annars kan det ju bero på mycket annat, bättre ekonomiska avtalet, längden på avtalet från FBK kanske passade bättre, större roll i laget, allmänt större intresse från FBK...
Eller också bara en sån trivial sak som att "på riktigt" ha en chans att ta ett SM-Guld..?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
kenny

Inlägg av kenny »

Riddarn till brynäs ryktas det om!.
Sen kan jag säga med all säkerhet att Niklas persson spelar inte hos oss ihöst tyvärr sägs vara klar för hv.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:

Eller också bara en sån trivial sak som att "på riktigt" ha en chans att ta ett SM-Guld..?
Fast det hade vi ju inför säsongen måste man säga. Jag tror att det handlar om pengar framförallt. FBK betalar överlag bättre än vi, så enkelt är det.
Låst