Slutspelet 2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Slutspelet 2011

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Sjukt mycket text :)
Inställning, aktiv ledning (active coaching), det har - som jag raljerade över i en analys för ett tag sedan - saknats ledare i vårt DIF. Hur det ser ut när kamerorna är OFF vet jag inte med den bild som getts har visat en enda sak: En falnad eld, en utsläckt låga.

Ingen har - vad det verkat - tagit tag i laget och lyft det. Någon-annan-ismen slog sina klor i spelare/ledare känns det som. Någon annan skulle lösa det (Widing, 78an, Nilson, Kronwall m fl) som var problematiskt. Det har känts som att vi saknat den där som ger alla i laget riktning. Nilson har tjurat sig igenom matcher, slagit efter motståndare med nävarna och gjort .. många dåliga matcher. Varför? Sjukdom osv men också för att han helt plötsligt blev den som laget/supportrarna såg till för en frälsning. Marcus Nilson skulle komma och göra det som behövdes. Personligen tror jag att Nilson inte är en ledare. Han är - tror jag - en spelartyp som stortrivs när det finns någon som styr strax ovanför honom. Någon han respekterar. Det blir väl som när Ölvestad fick för mycket ansvar häromsistens och "choked on it" - Inför den här säsongen tappade vi alldeles för många bra ledartyper i laget. Jag tror att Klubertanz var överjävlig på team building för sån "skit" håller Nordamerikanerna på med - a lot! Edit: AFK... ;)
Senast redigerad av Magnutz den 2011-03-13 21:34:24, redigerad totalt 1 gånger.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DIF_Soldier skrev:Visst var jag med under 8-1, 8-1. Skiten förvärrades ju på grund av att farsgubben är just frölundait. Men i ärlighetens namn följde jag inte DIF lika tätt då - jag såg inte alla matcher och bedömde inte spelet lika ingående. Då var text-tv och radion mina närmsta vänner. Även om min kärlek var lika stark då som nu så hade jag inte det visuella på den tiden. Nu ser jag ju varje match och hänger här, då blir trycket mer markant.
Vilket sammanträffande, min far är också frölundait (har på senare år börjat få honom att förstå storheten med DIF :) )

Men jag delar uppfattningen som många har att årets DIF är en riktig besvikelse. Tyvärr har vi nog haft för många energitapp.
- Ragge fick vika in årorna
- Nisse blev sjuk
- Frånvaro av förstemålis (fram till sista omgångarna då Mark klev fram)

Men det får bara inte ta slut imorgon. Skulle vara jävligt spännande och se vad som händer vid en vinst.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
Inställning, aktiv ledning (active coaching), det har - som jag raljerade över i en analys för ett tag sedan - saknats ledare i vårt DIF. Hur det ser ut när kamerorna är OFF vet jag inte med den bild som getts har visat en enda sak: En falnad eld, en utsläckt låga.

Ingen har - vad det verkat - tagit tag i laget och lyft det. Någon-annan-ismen slog sina klor i spelare/ledare känns det som. Någon annan skulle lösa det (Widing, 78an, Nilson, Kronwall m fl) som var problematiskt. Det har känts som att vi saknat den där som ger alla i laget riktning. Nilson har tjurat sig igenom matcher, slagit efter motståndare med nävarna och gjort .. många dåliga matcher. Varför? Sjukdom osv men också för att han helt plötsligt blev den som laget/supportrarna såg till för en frälsning. Marcus Nilson skulle komma och göra det som behövdes. Personligen tror jag att Nilson inte är en ledare. Han är - tror jag - en spelartyp som stortrivs när det finns någon som styr strax ovanför honom. Någon han respekterar. Det blir väl som när Ölvestad fick för mycket ansvar häromsistens och "choked on it" - Inför den här säsongen tappade vi alldeles för många bra ledartyper i laget. Jag tror att Klubertanz var överjävlig på team building för sån "skit" håller Nordamerikanerna på med - a lot! Edit: AFK... ;)
Det stämmer väl det mesta, speciellt det du skriver om Nilson. Han kom liksom in i säsongen felaktigt när han var halvsjuk och alla trodde det skulle bli världens lyft. Sen vart det mer eller mindre pannkaka av allting.

Däremot var inte min uppfattning om Klubertanz att han skulle vara någon slags ledare. Jag tyckte han verkade lite halvblyg och tillbakadragen kille, trots att han var jänkare.

Tycker ändå det borde räcka med tränartrojkan + Ragge i båset. Där finns det ledare så det räcker och blir över, och vi har ändå en bra mix av gamla rutinerade spelare som varit med och vunnit förut (Falk, Otto, Jimmie etc.) och unga entusiastiska spelare.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev:

Det stämmer väl det mesta, speciellt det du skriver om Nilson. Han kom liksom in i säsongen felaktigt när han var halvsjuk och alla trodde det skulle bli världens lyft. Sen vart det mer eller mindre pannkaka av allting.

Däremot var inte min uppfattning om Klubertanz att han skulle vara någon slags ledare. Jag tyckte han verkade lite halvblyg och tillbakadragen kille, trots att han var jänkare.

Tycker ändå det borde räcka med tränartrojkan + Ragge i båset. Där finns det ledare så det räcker och blir över, och vi har ändå en bra mix av gamla rutinerade spelare som varit med och vunnit förut (Falk, Otto, Jimmie etc.) och unga entusiastiska spelare.
Ger vi Ragge tid i båset som coach lär han bli bra men min erfarenhet är att det aldrig någonsin sker smärtfria övergångar när en person går från anställd till chefsposition. Helt plötsligt ska Ragge säga åt sina gamla is-polare vad de ska göra. Och göra det med en Coachs auktoritet - och tro mig, den är inte alls besläktad med den auktoritet Ragge hade som spelare. Det är två helt och hållet olika saker. Näe, om ett par år är han nog en bra coach. Nu är han inte den som lyfter spelet i båset.

Fan, jag vet ju själv hur fruktansvärd uppeldad jag kan bli om rätt person kommer fram och säger att vi ska göra något nytt. Det är något som personen har medfött, en aura. Man blir fan upprymd bara av att vistas i samma rum som sådana människor. Om, låt oss säga, laget hade ett par sådana spelare i truppen som försvann till denna säsongen förstår jag hur vårt DIF kunde säcka ihop så fullständigt som det ändå gjort. Det går inte att forcera fram såna figurer i ett lag. De finns där om man har tur och då händer det magiska ting på isen. Och utanför den. I år har vi inga såna. Jag tror tjurskallarna och latmaskarna varit fler och haft tyngden i årets DIF. Tyckte mig känna av det när det gjordes den där rundvandringsfilmen där Fimpen lotsade oss fans runt i DIFs lokaler. Fan vilka tjuriga snubbar det satt i lokalerna.. ;) Fimpen är en sån där aura-stark (new age-flum.. hahaha) person som lyser upp rummet där han är. Tror Ölvestad är lite likadan fast han surrar inte lika mycket. Auran finns där likafullt. Ragge, solklar. Sen finns inga fler.Så, Ragge borta, Jimpa borta.. Fimpen kvar. Han klarar det inte själv. Därför är Fimpen totalt livsnödvändig att behålla tills han får spela hockey med rullator. Nu är det dags att leta efter dessa new-age-personer som lyser med sin närvaro. Som fångar folks intresse som fucking flug-tejp i sommarstugan. Om vi inte får in en eller två som kan fylla det tomrum som Ragge och Jimpa lämnar efter sig (nu kommer väl J tillbaka men ändå) så kommer säsong 2011/2012 att bli lika hårresande som denna har varit.

Det är tamejfan Lefflat så det ryker om det! ;) Ber om ursäkt om det är rörigt.
Rufus

Inlägg av Rufus »

På tal om Jimmie, är det någon som vet om han kommer spela snart? Jag hörde från någon att han spelar imorgon. Stämmer det?
Användarvisningsbild
David1891

Inlägg av David1891 »

Rufus skrev:På tal om Jimmie, är det någon som vet om han kommer spela snart? Jag hörde från någon att han spelar imorgon. Stämmer det?
Vi får hoppas! Men det har väl spekulerats länge nu när han ska comebacka.. Det är nog bara han själv som vet..
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev: Ber om ursäkt om det är rörigt.
Inte alls rörigt, men däremot vet jag inte om jag håller med riktigt. Visst, spelaren Ragge saknas enormt men tror hans närvaro i båset borde betyda snudd på lika mycket just om man ser till det här med ledarroller. Jimmie har definitivt saknats, men lite samma där det är framförallt hans fart som saknats, dvs han spelarkvalitéer. Jag tror du undervärderar en sån spelare som Falk som solkart är den största pådrivaren DIF hockey har haft. Han är grymt aktiv, både i båset, träning, på isen osv. Där kan man prata om ett tapp ifall han försvinner. Fimpen är också så klart viktig i det här avseendet, säger inget annat. Men annars tycker jag faktiskt inte vi tappat några ledargestalter från förra året.

Personligen tror jag det är så många andra faktorer (som jag delvis tog upp i min svammel text på förra sidan) som har gjort att säsongen utvecklat sig till ett bottennapp.
Rufus

Inlägg av Rufus »

Djurgårdens situation känns just nu lite som för Mona Sahlin och Socialdemokraterna. "På lång sikt krävs det någon som kan förnya partiet – och vinna val." Tja varför inte: På lång sikt krävs det någon som kan förnya laget - och vinna matcher! http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 8124164.ab
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev: Ber om ursäkt om det är rörigt.
Inte alls rörigt, men däremot vet jag inte om jag håller med riktigt. Visst, spelaren Ragge saknas enormt men tror hans närvaro i båset borde betyda snudd på lika mycket just om man ser till det här med ledarroller. Jimmie har definitivt saknats, men lite samma där det är framförallt hans fart som saknats, dvs han spelarkvalitéer. Jag tror du undervärderar en sån spelare som Falk som solkart är den största pådrivaren DIF hockey har haft. Han är grymt aktiv, både i båset, träning, på isen osv. Där kan man prata om ett tapp ifall han försvinner. Fimpen är också så klart viktig i det här avseendet, säger inget annat. Men annars tycker jag faktiskt inte vi tappat några ledargestalter från förra året.

Personligen tror jag det är så många andra faktorer (som jag delvis tog upp i min svammel text på förra sidan) som har gjort att säsongen utvecklat sig till ett bottennapp.
:)

Jag ser din poäng! Sen kan vi ju bena upp ledartyper och se på dem lite mer 1 och 1.

Den verbale ledaren: Han som driver på med ett ständigt medryckande surr. Han som lyckas locka fram ett leende hos den mest nedslitne och morgontrötte av dem alla.

Exempel: Fimpen

Den icke-verbale ledaren: Han som med sitt spel visar hur det ska gå till och som med en snabb blick kan ge en kedjekompis extra schwung i spirorna och som med en extraordinär propp i kortsargen sänder hela nästa byte in i en frenesi.. Han som talar utan ord.

Exempel: Jimpa (Ölvestad)

Det finns väl fler men jag stannar på två just nu. ;)

Falken är säkert grym på att elda men han ser lite sliten ut och det sänder inga bra "subconscious signals" (fann inget bra svenskt uttryck just nu). Hans läppar säger Ja! Ja! Ja! medan ögonen vrålar NEJ! NEJ! NEJ!

Sir Charles hade hela tiden blicken och det var viktigt när han blev lite till åren kommen. han kan tamejfan fortfarande få mig att sitta rak i ryggen i tv-soffan fast han står i MoDo-båset och svinar.

Men, som du skriver, och som jag också är inne på, är anledningarna till säsongstragedin många. DIF ersatte nyckelspelare med fel folk. Osv osv.

Håll med om att det är överjävligt skönt att kunna vara så här engagerad i något... det är inte många förunnat. :)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev: Håll med om att det är överjävligt skönt att kunna vara så här engagerad i något... det är inte många förunnat. :)
Mm, det håller jag helt med om. Ibland tar det dock lite för mycket onödig tid i anspråk som man borde lägga på annat... men det gäller ju att prioritera. ;)
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev: Håll med om att det är överjävligt skönt att kunna vara så här engagerad i något... det är inte många förunnat. :)
Mm, det håller jag helt med om. Ibland tar det dock lite för mycket onödig tid i anspråk som man borde lägga på annat... men det gäller ju att prioritera. ;)
Precis. ;) Det gör man hela tiden! Prioriterar alltså.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev: Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad och besviken blir man. Ja, det finns frågetecken på center & backsidan men med de forwards vi har så skall laget inte komma på en 6:e plats i serien och bli utskåpade av Luleå i en kvartsfinal. Speciellt inte när vi har en målvakt som spelar på toppen av sin förmåga. Det är extremt uselt faktiskt.
Vi kommer troligtvis inte ha en lika vass forwardsuppsättning de närmaste 5 åren, vi hade chansen i år men tog den verkligen inte.

Det gör naturligtvis jävligt ont när man tänker på det.... Nu vart den här posten extremt spretig och ofokuserad, ledsen för det.
Jag skulle nog dra till med det närmaste 10 åren, & då svider det ännu mer... :(

Om man sedan vill bli ännu mer irriterad (det brukar jag vilja) så kan man leka med tanken att vi haft förra årets lag denna säsong, då hade vi som kidsen säger "Ägt Fett".
HV förra året var snudd på omöjliga, det finns inget sånt lag i årets slutspel
(neeej, säg inte aik) så vägen hade legat öppen för DIF då.

Men nu är det så att nån har bestämt att vi ska ha skit, & det har vi fått....med råge
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Rufus

Inlägg av Rufus »

Aja, nu glömmer vi all den här skiten och fokuserar på det som ligger framför oss istället. Känner att det är läge att citera Elvis ur Metro: "Ibland måste man påminnas om att slutet för något alltid är början på något nytt."
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev: Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad och besviken blir man. Ja, det finns frågetecken på center & backsidan men med de forwards vi har så skall laget inte komma på en 6:e plats i serien och bli utskåpade av Luleå i en kvartsfinal. Speciellt inte när vi har en målvakt som spelar på toppen av sin förmåga. Det är extremt uselt faktiskt.
Vi kommer troligtvis inte ha en lika vass forwardsuppsättning de närmaste 5 åren, vi hade chansen i år men tog den verkligen inte.

Det gör naturligtvis jävligt ont när man tänker på det.... Nu vart den här posten extremt spretig och ofokuserad, ledsen för det.
Jag skulle nog dra till med det närmaste 10 åren, & då svider det ännu mer... :(

Om man sedan vill bli ännu mer irriterad (det brukar jag vilja) så kan man leka med tanken att vi haft förra årets lag denna säsong, då hade vi som kidsen säger "Ägt Fett".
HV förra året var snudd på omöjliga, det finns inget sånt lag i årets slutspel
(neeej, säg inte aik) så vägen hade legat öppen för DIF då.

Men nu är det så att nån har bestämt att vi ska ha skit, & det har vi fått....med råge
Ja, det är lite deppigt faktiskt. :|
isolerad

Inlägg av isolerad »

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... stjarnorna

Tycker Boork har rätt i det mesta. Tror om vi lyckas med nedanstående ikväll så kör vi över Luleå.
* Spela ett kortpassningsspel när Luleå stressar i forecheckingen. Och/eller börja anfallen med ett brett back-back spel. Då blir pressen mot pucken mindre.
* Låt spelet gå igenom de pucksäkra centrarna.
Skjut mer och tidigare i powerplay.
* Säg åt Daniel Widing att han ska åka runt motståndarna i alla lägen och attackera mål.
* Offra köttet. 4-0-f
i
Skriv svar