Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Soldier »

Mash skrev:
Salas skrev:
Snazzi skrev:Sen om vi är bättre eller sämre låter jag vara osagt.
Vi var ljusår bättre ifjol. Vi kan ju inte ens hålla ut alla vet-ramsan i mer än 30 sekunder nu tack vare att alla snorungar klappar sönder den. Vi borde fan införa klappförbud på Hovet.
Hellre åldersgräns i klacken, eller att klacken består enbart av säsongsköpare. Och när man köper säsongskortet får man göra teoritest på klacksångerna om hur och när dom ska sjungas. 8)
Jag föredrar ett intyg som visar att man kan tillräckligt många sånger för att stå i klacken. Visst, många, ja kanske till och med majoriteten som är 14 och står i klacken står med armarna i kors, men det finns säkerligen de 14-åringar som gapar halsen av sig också. Jag vill minnas att åtminståne jag gjorde det när jag var i den åldern...

Näpp, det enda som man borde göra är något typ av sångintyg. Det lär väl dock aldrig hända eftersom det skulle dra mindre folk. Åldersgräns är dock fetnej. Eller okej, man kanske bör vara äldre än 11 iallafall.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Jag föredrar ett intyg som visar att man kan tillräckligt många sånger för att stå i klacken.
Hade man infört klappförbud som jag förespråkar så hade ju åtminstone alla småbarn lärt sig texterna istället för att endast minnas hur dom ska klappa sönder ramsorna :wink:

MINDRE KLAPPANDE - JA TACK!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Salas skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag föredrar ett intyg som visar att man kan tillräckligt många sånger för att stå i klacken.
Hade man infört klappförbud som jag förespråkar så hade ju åtminstone alla småbarn lärt sig texterna istället för att endast minnas hur dom ska klappa sönder ramsorna :wink:

MINDRE KLAPPANDE - JA TACK!
Jag är inte säker på att det blir så. Finns nog många som slutar gå om de inte får applådera. Vissa sånger (som 1891) kräver ju klappande, och om vi då ska förbjuda det så blir det någon form av dubbelmoral.

Du eftersöker att man ska klappa lagom - när det passar. Jag också. Tyvärr vet vi att den bedömningen är relativ. Ingen kommer att lära sig sångerna om det är klappförbud - däremot om man lär sig var man ska klappa. Sånglicens - där har vi det. Gå en kurs där man lär sig klacketik. :P

Sedan tycker jag inte om att du förutsätter att det är småbarn som inte sjunger. Jag har sett en drös med vuxna som också håller käft.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Jag är inte säker på att det blir så. Finns nog många som slutar gå om de inte får applådera. Vissa sånger (som 1891) kräver ju klappande, och om vi då ska förbjuda det så blir det någon form av dubbelmoral.

Du eftersöker att man ska klappa lagom - när det passar. Jag också. Tyvärr vet vi att den bedömningen är relativ. Ingen kommer att lära sig sångerna om det är klappförbud - däremot om man lär sig var man ska klappa. Sånglicens - där har vi det. Gå en kurs där man lär sig klacketik. :P

Sedan tycker jag inte om att du förutsätter att det är småbarn som inte sjunger. Jag har sett en drös med vuxna som också håller käft.
He he, du har helt rätt i det du skriver. Vissa ramsor ska man ju klappa i, men dock inte nödvändigtvis i 1891 ramsan. Den är betydligt bättre utan allt klappande. Om typ 10% klappar och 90% sjunger så blir det ju perfekt, men i vår klack sjunger 10% och 95% klappar, och då går det ju käpprätt åt helvette :wink:
Så här ska 1891-ramsan sjungas.

Enligt mig så bör det endast klappas till de ramsorna som man absolut måste klappa till, t.ex:
- Vi hatar gnaget/Vi älskar Djurgårn.
- Alla vi som älskar Djurgårn klappar nu.
- Klapp, klapp o.s.v... DIF!
- Växelramsor.
- Kanske lite klappande i PP.
- Klappande när Djurgården gör en lång och bra spelsekvens.

Som det ser ut nu så klappar folk i alla ramsor, till och med i Ole Ole Ola klappar många. Det är fan sorgligt.

Men egentligen, hur svårt kan det vara att få en klack att lära sig något? Hade en person stått på räcket i 60 minuter, och tystat sången så fort det blev ett minimalt fel så hade folk lärt sig. Hade någon bara stått och skrikit: "GE FAN I ATT KLAPPA", så hade nog inte så många klappat. Det gäller att folk lär sig, men det krävs att någon tar på sig ansvaret och har en lektion i klacksång under en vanlig match.
Mash

Inlägg av Mash »

Salas skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag är inte säker på att det blir så. Finns nog många som slutar gå om de inte får applådera. Vissa sånger (som 1891) kräver ju klappande, och om vi då ska förbjuda det så blir det någon form av dubbelmoral.

He he, du har helt rätt i det du skriver. Vissa ramsor ska man ju klappa i, men dock inte nödvändigtvis i 1891 ramsan. Den är betydligt bättre utan allt klappande. Om typ 10% klappar och 90% sjunger så blir det ju perfekt, men i vår klack sjunger 10% och 95% klappar, och då går det ju käpprätt åt helvette :wink:
Så här ska 1891-ramsan sjungas.

Enligt mig så bör det endast klappas till de ramsorna som man absolut måste klappa till, t.ex:
- Vi hatar gnaget/Vi älskar Djurgårn.
- Alla vi som älskar Djurgårn klappar nu.
- Klapp, klapp o.s.v... DIF!
- Växelramsor.
- Kanske lite klappande i PP.
- Klappande när Djurgården gör en lång och bra spelsekvens.

Som det ser ut nu så klappar folk i alla ramsor, till och med i Ole Ole Ola klappar många. Det är fan sorgligt.

Men egentligen, hur svårt kan det vara att få en klack att lära sig något? Hade en person stått på räcket i 60 minuter, och tystat sången så fort det blev ett minimalt fel så hade folk lärt sig. Hade någon bara stått och skrikit: "GE FAN I ATT KLAPPA", så hade nog inte så många klappat. Det gäller att folk lär sig, men det krävs att någon tar på sig ansvaret och har en lektion i klacksång under en vanlig match.
Och då dyker denna frågan upp igen, Martin, som verkar ha avgått från räcket ( :( ) gjorde ett jäkligt bra jobb! Nu finns det ingen som kan, har sett någon av Fabrikens mannar på räcket och dom gör grymt bra jobb! Så antingen skicka upp Fabriken, eller Ludvig från Blue Brigade kanske :)
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Salas skrev: Men egentligen, hur svårt kan det vara att få en klack att lära sig något? Hade en person stått på räcket i 60 minuter, och tystat sången så fort det blev ett minimalt fel så hade folk lärt sig. Hade någon bara stått och skrikit: "GE FAN I ATT KLAPPA", så hade nog inte så många klappat. Det gäller att folk lär sig, men det krävs att någon tar på sig ansvaret och har en lektion i klacksång under en vanlig match.
Vad är det som hindrar just dig från att stå på räcket och lära alla småbarn? Du verkar i alla fall ha hatet mot de som inte sjunger, och en sångvilja som inte ens existerar hos aik, samt verkar vara intresserad i vår läktarkultur.
Tyvärr är det alltid någon annan som ska göra jobbet.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Snazzi skrev:Vad är det som hindrar just dig från att stå på räcket och lära alla småbarn? Du verkar i alla fall ha hatet mot de som inte sjunger, och en sångvilja som inte ens existerar hos aik, samt verkar vara intresserad i vår läktarkultur.
Jag hade aldrig fått den respekten som man måste ha för att kunna förändra något. Hade jag varit 3-4 år äldre hade det varit en annan sak.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Salas skrev:
Snazzi skrev:Vad är det som hindrar just dig från att stå på räcket och lära alla småbarn? Du verkar i alla fall ha hatet mot de som inte sjunger, och en sångvilja som inte ens existerar hos aik, samt verkar vara intresserad i vår läktarkultur.
Jag hade aldrig fått den respekten som man måste ha för att kunna förändra något. Hade jag varit 3-4 år äldre hade det varit en annan sak.
Hur gammal är du då?
DIF!
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Daniel942 skrev:Hur gammal är du då?
Jag är en 92a.
Man måste vara äldre för att folk ska visa respekt tyvärr, och det har jag själv märkt när folk har försökt. Alltid någon i ens närhet som säger något nedlåtande eller skrattar.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Salas skrev: Men egentligen, hur svårt kan det vara att få en klack att lära sig något? Hade en person stått på räcket i 60 minuter, och tystat sången så fort det blev ett minimalt fel så hade folk lärt sig. Hade någon bara stått och skrikit: "GE FAN I ATT KLAPPA", så hade nog inte så många klappat. Det gäller att folk lär sig, men det krävs att någon tar på sig ansvaret och har en lektion i klacksång under en vanlig match.
Kan ju bli problem med det när någon som t.ex jag som stått i klacken i snart 15 år faktiskt vet att det går alldeles utmärkt att klappa i väldigt många av våra ramsor.

Om man är relativt ung och vill bidra till bättre stämning ska man nog helst fokusera på att mana folk till att sjunga högre.
djurgårdsvägen

Inlägg av djurgårdsvägen »

Äntligen börjar Widing göra mål och inte bara hårt jobb! Nu känns han som en het slutspelspjäs. Bara Hannula kommer på grillorna och visar vad han kan så har vi goda förutsättningar för en ny SM-final!

/Hoppas du får mycket pralinaskar, Nisse!
Mash

Inlägg av Mash »

djurgårdsvägen skrev:Äntligen börjar Widing göra mål och inte bara hårt jobb! Nu känns han som en het slutspelspjäs. Bara Hannula kommer på grillorna och visar vad han kan så har vi goda förutsättningar för en ny SM-final!

/Hoppas du får mycket pralinaskar, Nisse!
Ja, här var det prat om klacken!

Salas, vågar du stå mitt i klacken och dra igång en sång så kan du gå upp på räcket ;) Men jag vet vad du menar, även jag känner mig ''liten'' och är inte den som tänker ställa sig på räcket men på min plats står jag gärna och drar igång en sång.

Något som måste ta hands om är dessa turister i klacken, sjunger dom inte, säg till dom vad som gäller. Käftar dom emot så är det bara att argumentera med klack, bidrar inte alla osv osv.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Fjortisbrudar, småbarn och julgranar i all ära, värst är ändå idioterna som kastar in grejer på isen.

AVGÅ ERA JÄVLA SOPOR!
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

Edin skrev:Fjortisbrudar, småbarn och julgranar i all ära, värst är ändå idioterna som kastar in grejer på isen.

AVGÅ ERA JÄVLA SOPOR!
Kasta grejer in på och slåss med varandra. Har vi blivit aik?

Förövrigt så blir våra läktarinsatser bara sämre och sämre. Idag var det riktigt jävla illa. Jag skäms.
Användarvisningsbild
Raus

Inlägg av Raus »

Asså FYFAN vad sur jag blir på alla jävla white-trash morsor och småbarn som står i vår klack! Jag var tvungen att säga till minst 5 pers att kasta bort dom där jävla plastgrejerna som delades ut i ingången, vad fan var det för nåt? Har vi gått och blivit HV eller? Nej fyfan vad jag önskar att allt var som förra säsongen, när vi byggde upp läktarkulturen till toppen. Vi var som en enad familj mot alla andra. Känns som varenda jävel blivit mätt nu, och jag försökte allt jag kunde för att elda på den högra sidan men inte fan vaknade en enda jävel. SÅ TRÖTT PÅ ALLT!
Losing all hope was freedom.
Skriv svar