Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Re:

Inlägg av Magnutz »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Daniel942 skrev:
Salas skrev:@Android
Hur kan du vilja att Tjärnqvist ska lämna? Alla lag behöver en grisspelare framför mål i PP, och då Tjärnqvist är vår enda av den sorten så vore det ju oerhört korkat att låta honom gå till en konkurrent.
Tjärnqvist ska vi behålla, jag ser han just nu som en viktigare spelare än Marcus Nilson.
Herregud vad olika man kan tycka fastän man håller på samma lag.

Vet inte ens var/hur jag ska börja mina motargument. Känns för självklara helt enkelt.

Men det är dessa olika åsikter som trots allt förgyller detta forum och gör det intressant.
En fungerande M Nilson är ju att önska men som han lirat de första 33 matcherna (inte orkat kolla hur många han missat pga bebisbaciller i snoken) är Tjärna mycket mer värdefull tycker jag. :) Att tycka olika är en förutsättning för forumets existens. vad skulle vi annars prata om? Sitta och hålla med, tråkigt ju! :D
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
RosaVillan
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av RosaVillan »

Tjärna är alldeles för trög för spelet vi vill spela, drar ofta ner tempot. Men det jobb han gör framför mål i PP kompenserar upp detta.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

RosaVillan skrev:Tjärna är alldeles för trög för spelet vi vill spela, drar ofta ner tempot. Men det jobb han gör framför mål i PP kompenserar upp detta.
Jag tycker att det faktiskt bara är Tjärna som gör det där ordentliga jobbet framför målet. Ölvestad kliver ju in ibland men inte fan är det ofta (?).
DIF!
Användarvisningsbild
Salas

Re: Re:

Inlägg av Salas »

android skrev:Ser också hellre att vi lägger största resurserna på back och målvaktssidan nästa säsong.
Det är du inte ensam om, men så som jag ser det så är det inte rätt väg att gå att enbart ha 3 riktigt bra backar om vi ska ha en grym backuppsättning. Jag personligen anser att vi bör ha 4 backar av klass och Tellqvist i mål, sen får forwardsuppsättningen se lite "sämre" ut, men det är det värt.

Tellqvist
Sandberg

Kronwall - Holmqvist
Boumedienne - D. Tjärnqvist
Printz - Eklund
Lassen
(Deilert och Claesson lånas ut)

Med den defensiven hade vi kunnat komma hur långt som helst, och det enda som jag anser att vi behöver bland våra forwards är en tvåvägscenter samtidigt som Widing, Krüger och Falk lämnar, och om någon annan utöver dessa 3 lämnar så får juniorer fylla ut deras platser.

Ekman - Zackrisson - Nilson
Tjärnqvist - Ottosson - Cehlin
Brodin - Fimpen - Ölvestad
Kempe - Norman - Eriksson

Jag vet inte riktigt om allt detta hade fått plats under vårt "lönetak", men det borde väl åtminstone vara runt omkring vad vi klarar av att betala ut i löner.

Jag vet inte hur det är för er andra, men jag längtar som fan tills nästa säsong. Det är väl delvis för att jag mer eller mindre har gett upp alla förhoppningar om ett SM-guld, men även för att nästa säsong verkligen kan bli perfekt om vi får de spelarna som vi vill och som vi saknar i dagsläget.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Vilka är dom fyra klassbackar du pratar om i din text salas?
Kronwall och Tjärna kan jag köpa. Dom är klassbackar åt båda hållen.
Holmqvist och BomBom är klassbackar framåt. Dock för klena defensivt. Honken ligger väl på gränsen. BomBom har presterat 2-3 matcher som en klassback.
Printz är en klassback defensivt, men inte framåt.
Eklund ser jag inte som en klassback. Kan dock komma att bli om han fortsätter utvecklas. Dock inte så troligt.

Dock skulle jag köpa din backbesättning alla dagar i veckan. Forwards också.
Född till sportchef.
Swordthain

Inlägg av Swordthain »

Det verkar som om de flesta här inne anser Kronwall som i princip klar för nästa säsong. Jag tror mycket väl att han kan försvinna till någon som betalar bättre. Detta speciellt efter hans uttalande i SVT under förra landslagsuppehållet där han till och med pratade om utköp under denna säsong om Djurgården behövde pengar.

Att en ny målvakt måste in är väl alla i princip överens om. Att ha två burväktare av division 1-klass håller inte. Owuya är ojämn (sprider returer överallt men lyckas täppa till lite då och då) och Riddarn är bara dålig. In med Tellqvist och satsa på Tim som andremålvakt alternativt Owuya och låna ut Tim så att han får lite mer matchning. Om vi får en stabil målvakt tror jag dessutom att defensiven kan fungera lite bättre med backar som kan lita på att enkla skott tas och kan fokusera på att styra ut forwards till dåliga skottlägen.

Att Tjärna ska vara kvar tycker jag är självklart. Senast jag tittade på statistiken på hockeyligan.se låg han 10:a i skytteligan vilket säger mycket speciellt med tanke på hur lite han spelat. Utan Tjärna saknar vi dessutom någon som kan stå framför mål och täcka och styra under PP vilket antagligen är en stor anledning till den usla statistiken vi har i den grenen.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

android skrev:Vilka är dom fyra klassbackar du pratar om i din text salas?
Kronwall och Tjärna kan jag köpa. Dom är klassbackar åt båda hållen.
Holmqvist och BomBom är klassbackar framåt. Dock för klena defensivt. Honken ligger väl på gränsen. BomBom har presterat 2-3 matcher som en klassback.
Boumedienne, Honken, Kronwall och Tjärnqvist är de fyra klassbackarna som jag syftar på. Jag håller med om att både Honken och Boumedienne har brister i defensiven, men om dom får spela med en defensivt skicklig back som även har bra offensiva kvalitéer så blir både Honken och Boumedienne klassbackar. Se bara på Honken ifjol med Ragge. Om man får spela med rätt spelare så kan man lyfta sig enormt, och både Honken och Boumedienne borde ha mycket mer att ge både offensivt och defensivt om deras medspelare är den rätta. Att Boumedienne inte är bra defensivt när han spelar med Deilert eller Lassen är ju inte så konstigt eftersom det mer eller mindre är omöjligt att bilda ett bra backpar med dessa två herrarna.
Skulle Boumedienne komma till rätta med t.ex. Daniel Tjärnqvist så är jag övertygad om att dom två skulle bilda ett väldigt fruktat offensivt backpar som även skulle kunna hålla tätt defensivt. Det gäller att bli ordentligt samspelta för att bli ett bra backpar, och Boumedienne har mer eller mindre under hela säsongen fått byta medspelare, allt från Falk, Lassen och Deilert, och då är det rätt svårt att komma till rätta.

@Swordthain
Jag är väl medveten om att Kronwall mycket väl kan dra, och allt jag gör är att spekulera i hur vårt lag ser ut kommande säsong inom ekonomiskt rimliga ramar om vi får det precis som vi vill.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Hannula-Ottosson-Nilson
Tjärnqvist-Holmqvist

Tjärnqvist-Doell-Cehlin
Printz-Klubertanz

Ölvestad-Eklund-Brodin
Claesson-Eklund

Eriksson-Norman-Kempe

Tellqvist
Sandberg

Säger återigen att jag vill ha tillbaka Klubertanz, samt tycker att det vore grymt intressant att se Kevin Doell i djurgårdströjan. Gjorde grymt med poäng när han var i Leksand och har utgående kontrakt med Tappara. Holmqvist blir stabil när han får lira med Tjärna!
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Kentta skrev:Hannula-Ottosson-Nilson
Tjärnqvist-Holmqvist

Tjärnqvist-Doell-Cehlin
Printz-Klubertanz

Ölvestad-Eklund-Brodin
Claesson-Eklund

Eriksson-Norman-Kempe

Tellqvist
Sandberg

Säger återigen att jag vill ha tillbaka Klubertanz, samt tycker att det vore grymt intressant att se Kevin Doell i djurgårdströjan. Gjorde grymt med poäng när han var i Leksand och har utgående kontrakt med Tappara. Holmqvist blir stabil när han får lira med Tjärna!
Den som spar, han har...

Visst, så kan man ju se på saken, men jag vill dock ha en målsättning om ett SM-guld, inte en åttondeplats samt ut i kvarten efter 4 raka förluster mot Hv71.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Byt ut D. Tjärnqvist med Klubertanz så ser ovanstående förslag mycket bättre ut. Som jag sagt tidigare, varför plocka hem en avdankad och skadebenägen spelare som Tjärnqvist? Risken är stor att han kommer hem för att "varva ner" mer än för att tillföra.
Är livrädd att det blir ett 2-3 års kontrakt och 200 000+ i månaden för hans del om han kommer hem.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Remy Lebeau skrev:Byt ut D. Tjärnqvist med Klubertanz så ser ovanstående förslag mycket bättre ut. Som jag sagt tidigare, varför plocka hem en avdankad och skadebenägen spelare som Tjärnqvist? Risken är stor att han kommer hem för att "varva ner" mer än för att tillföra.
Är livrädd att det blir ett 2-3 års kontrakt och 200 000+ i månaden för hans del om han kommer hem.
Jag håller med dig angående skadorna. Men vad får dig att tro att Daniel skulle vika ned sig? Varken han eller hans lillebror är kända för det. De har alltid gett 100%.

Sedan är han tillsammans med Boyle och Ragge de klart bästa backarna som spelat i DIF senaste åren. Staffan är på god väg att spela in sig i den skaran. Har Daniel inte tappat allt för mycket skulle han bli en stor tillgång.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja, Tjärnqvist är en klassback och kommer fortfarande vara en klassback. Skadorna oroar men kommer han hem gör han det garanterat inte för att "varva ner".

Tror som flera varit inne på att Staffan blir enormt svår att behålla nästa säsong, tror det typ är 80% sannolikhet att han sticker (till KHL, antagligen). Stannar han har han antagligen gjort en dålig avslutning av säsongen och får således inga intressanta bud.

Hannula vore en kalasvärvning som ytterforward, men den jag hoppas mest på är Zackrisson. Där snackar vi klass-center. Tror det förvisso är än mer osannolikt att vi får se Zacke i DIF nästa säsong.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag hoppas verkligen inte ni som gnäller över Bremberg eller Tellan är stökiga under matcherna. Dom 5 millar som läggs på säkerheten hade nog räckt till båda dessa. Idioter.
Senast redigerad av android den 2011-01-05 11:17:11, redigerad totalt 1 gånger.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:Jag hoppas verkligen inte ni som gnäller över Bremberg eller Tellan är stökiga under matcherna. Dom 5 mumlar som läggs på säk hade nog räckt till båda dessa. Idioter.
Tog några sekunder att tolka vad du menade men nu trillade polletten ned. Håller helt med dig.

Fast derbyna kostade väl 0.5MSEK / styck, och mig veterligen har vi inte haft något annat stök under matcherna än dessa. Så att vi skulle komma under åtminstone 3-4 millar i det man betalar för säkerheten tror jag skulle vara en utopi.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

-daniel- skrev:
android skrev:Jag hoppas verkligen inte ni som gnäller över Bremberg eller Tellan är stökiga under matcherna. Dom 5 mumlar som läggs på säk hade nog räckt till båda dessa. Idioter.
Tog några sekunder att tolka vad du menade men nu trillade polletten ned. Håller helt med dig.

Fast derbyna kostade väl 0.5MSEK / styck, och mig veterligen har vi inte haft något annat stök under matcherna än dessa. Så att vi skulle komma under åtminstone 3-4 millar i det man betalar för säkerheten tror jag skulle vara en utopi.
Så blir det när man försöker skicka via luren..

Mja, samtidigt har ju tidigare stök gjort att den siffran är bra mycket högre än andra klubbars. Folk som rusar mot Rögle, slutspelet förra året etc. Tvivlar på att andra klubbar lägger ner mer än max 1 miljon på säkerheten. Att samma lirare sitter och gnäller på att ledningen inte plockade hem Tellan känns bara tråkigt.

Blir väl som vanligt nu. Kommer in något snille och skriver "Vilken stämning vill du ha på matcherna då? Bara massa slipsnissar vaaaa?!?"

Svar nej.

Lämnar det.

Till nästa år vill jag att man hittar någon defensiv back som inte gör något väsen av sig. En Ronnie eller Timmy Pettersson. Dock yngre. Någon som kan lira 6-7 år.

Kanske finns denna redan i organisationen i Lassen eller liknande. Då måste kille utbildas. Tre timmar teori med Ragge varje dag hela sommaren. Två timmar inlinehockey med diverse scenarios var tredje dag.
Född till sportchef.
Låst