Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av DIF_Soldier »

isolerad skrev:
DIF_Soldier skrev:
isolerad skrev:Bara jag som känner att vi är schyssta som ger de andra lagen försprång såhär i inledningen?

Jag menar sen när Nilson och Staffan har kritat på och Ragge är hel. Vilket lag ska stoppa oss?
Vad är det som säger att Staffan ens är nära? Ragge är trasig och förmodligen för gott. Mackan är en tidsfråga innan vi får svaret. Är det någon som är nära så är det väl Nilson - finns det något som pekar på detsamma gällande Kronwall?
Men var lite positiv!

Det har varit alldeles för lite optimism senaste tiden i forumet. Hoppas det inte smittar av sig till laget!
Tro mig, det finns inget jag hellre vill än att laget som har problem med att betala Elitlicensen kan punga ut för två spelare av absolut toppklass när säsongen till och med börjat.

Men du har rätt - en dubbel artikel imorgon - "Bekanta ansikten tillbaka i DIF"

För svaret på din första fråga - INGET!
Säg den glädje som varar
rikkard

Inlägg av rikkard »

Om vi får in Nilson + en Back skulle jag gärna se denna uppställning. De första 2 kedjorna ser riktigt giftiga ut. Ev. kan Tjärnqvist och Ölvestad byta plats.

Ekman Nilson Tjärnqist
Widing Ottosson Krüger
Eriksson Falk Ölvestad
Cehlin Norman Brodin

Extraspelare: Fimpen, Kempe + juniorerna
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

rikkard skrev:Om vi får in Nilson + en Back skulle jag gärna se denna uppställning. De första 2 kedjorna ser riktigt giftiga ut. Ev. kan Tjärnqvist och Ölvestad byta plats.

Ekman Nilson Tjärnqist
Widing Ottosson Krüger
Eriksson Falk Ölvestad
Cehlin Norman Brodin

Extraspelare: Fimpen, Kempe + juniorerna
Finns ingen anledning att inte återförena succékedjan från ifjol.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Finns ingen anledning att inte återförena succékedjan från ifjol.
Word!

Mackan - Otto - Jimmie
Ekman - Krüger - Tjärnqvist
Widing - Falk - Fimpen
Cehlin - Norman - Tim

Extra: Kempe, Brodin

Honken - Ny back/Ragge
Boumedienne - Printz
Eklund - Lassen
janne08

Inlägg av janne08 »

Dags för nya tag

Många resonerar så här, vi i Sverige måste anpassa oss till de marknadsmässiga (höga) spelarlöner som gäller på marknaden. Ja det låter bekant.

Så vi kan ju hypotetiskt leka lite med tanken.
Minimilön i NHL är ca 500 000 $/år vilket beroende på kurs kan variera mellan ca 3,2-4,0 milj i svenska kronor.
Om vi antar som ett exempel att DIF betalar Widing, Ekman och Nilson vad alla tidningar tror så skulle all få minimilön i NHL.
Men, och detta är viktigt att komma ihåg ingen av dom platsar längre i NHL. Självklart platsar alla i ES, men den stora frågan är ändå hur mycket skall en spelare få kosta.

Då säjer naturligtvis en del att det kostar att värva toppspelare eller, om inte vi betalar så tappar vi våra talanger till utlandet därför måste vi följa med utvecklingen och betala marknadsmässiga löner. Ja visst men så är verkligheten redan idag, i alla fall när det gäller NHL. Men vi kan och ska inte försöka konkurrera med exempelvis NHL.

KHL ser jag inte som något större bekymmer i längden, det är bara 13 st som spelar där i år och jag tror att merparten kommer hem efter något eller några år. Alla som varit i Ryssland förstå nog vad jag menar. Ni andra kan ju kolla på Youtube

Så var skall alla talangerna och spelare i ES ta vägen om vi slutar betala (marknadsmässiga) löner. Schweiz, Tyskland, Österrike eller kanske Frankrike, jag tror knappast det där finns inte tillräckligt med intresse för Svenska spelare om så vore fallet så skulle fler spela där. För er som är intresserade kan ni kolla var och hur många svenska spelare som återfinns i andra ligor än NHL, ni kommer att bli förvånade.
Så nu inställer sig den intressanta frågan igen Marknadsmässig var då och vilka marknader är det vi jämför med. Ja ni ser själva.

Nu är jag inte dummare än att jag förstår att kvalitet kostar, problemet är bara att vi inte vet hur bra en spelarna är tills säsongen är slut, då får vi svar på hur väl våran investering betalade sig.

I den värld jag lever i skriver vi också flerårskontrakt men ingen skulle komma på tanken att betala i förskott, Hela principen går ut på att sälja en bra produkt till rätt pris som alla är nöjda med och som är lönsam. Om produkten inte håller måttet eller är olönsam så måste man göra förändringar. Ingen som driver ett företag skulle acceptera Ebberöds bank.
Jag tror att det nu är dags för hockeyn i Sverige att införa prestationslön och jag hoppas att om DIF värver Mackan så blir han den första med prestationslön.
Tycker att det är lika orimligt att DIF skall betala en spelare som inte presterar oförändrad lön som att betala en hantverkare som inte gör sitt jobb.
Som jag ser det är prestationslön den enda objektiva metod som sätta rätt krav på både spelare och klubbar, enkelt utryckt går det bra då tjänar man bra och går det dåligt så sjunker lönen.
Hur dessa kontrakt skulle kunna se ut är minsta problemet då näringslivet kryllar av prestationsavtal eller kontrakt.

DIF är en förening men också ett bolag
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Salas skrev:
DIF_Soldier skrev:Finns ingen anledning att inte återförena succékedjan från ifjol.
Word!

Mackan - Otto - Jimmie
Ekman - Krüger - Tjärnqvist
Widing - Falk - Fimpen
Cehlin - Norman - Tim

Extra: Kempe, Brodin

Honken - Ny back/Ragge
Boumedienne - Printz
Eklund - Lassen
Njaaa, Brodin SKA spela. Han är den enda som utmärkt sig framför alla andra forwards. Kempe är på gång. Med andra ord ska Fimpen vara extra.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Njaaa, Brodin SKA spela. Han är den enda som utmärkt sig framför alla andra forwards. Kempe är på gång. Med andra ord ska Fimpen vara extra.
Sant som du säger, men Fimpen har en del rutin och även om han inte har övertygad under säsongsupptakten så kommer han igång förr eller senare.
Men Brodin har som du säger spelat väldigt bra, och om han fortsätter i den takten så är jag beredd att hålla med dig om att han ska ha en given plats i vårt lag.
Jag har fastnat lite för principen i vår förstakedja ifjol, där Mackan var finliraren, Otto var spelfördelaren och Jimmie skapade med tacklingar och fart ytor. Jag vet inte riktigt om övriga spelare i laget kan prestera som dom gjorde ifjol, men man kan dra stora likheter till andra spelare i alla fall, och då är enligt den modellen Brodin att föredra framför Fimpen då han mer står för Jimmies spelsätt än vad Fimpen gör.

Nu är det ju inte ens säkert att Mackan - Otto - Jimmie hittar varandra i år, och då får man testa lite nytt. Jag tror så här på förhand att Mackan och Nisse skulle kunna bli fruktansvärt bra tillsammans samt att det vore en bra lösning att spela dom tillsammans eftersom dom troligtvis kommer att spela hos oss nu i åtminstone 3 år framöver och kan därmed bilda en bra kedja tillsammans som vi alltid kan lita på, men det är ju då förutsatt att fjolårets succékedja inte levererar.

Hur som helst så är det fruktansvärt skönt att ha denna bredden bland våra offensiva spelare. Att ha t.ex. Kempe eller Fimpen som extraspelare är ett bevis på att de offensiva spelarna håller en mycket hög klass.
Om samtliga spelare är skadefria samt att alla levererar så ser jag ingen anledning till att inte gå runt på 5 kedjor som vi gjorde ifjol under slutspelet. Falken kan spela center i två kedjor (speltiden blir väl då en kanske 15 min/match) och bidra med rutin till de yngre spelarna i laget.

Nu är ju som sagt detta endast spekulationer som är relevanta ifall Mackan kommer hem, men jag är rätt så övertygad om att ett sms från DIF Hockey kommer imorgon vid 10-tiden på min filosofilektion, så det är väl lika bra att spekulera lite nu inför framtiden när man ändå sitter vid datorn en trist och kylig måndagskväll som denna.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Noog första och enda gången som jag kommer att hålla med Janne08 om något.

Självfallet borde vi ha mer eller egentligen enbart prestationsbaserade kontrakt, i alla fall på alla spelare som har över en viss summa i månaden. Nyuppflyttade juniorer kan man nog t ex undanta från detta.

Att spelare som Widing och Ekman borde ha det känns nödvändigt.

Enda problemet blir att ta fram hur den prestationsbaserade delen skall beräknas. Är det spelarens individuella prestationer som bör ligga till grund eller laget som helhet? För min del är det en självklarhet att det är det sistnämnda som borde råda och enbart detta.
Användarvisningsbild
dutti

Inlägg av dutti »

Kall-El skrev:Noog första och enda gången som jag kommer att hålla med Janne08 om något.

Självfallet borde vi ha mer eller egentligen enbart prestationsbaserade kontrakt, i alla fall på alla spelare som har över en viss summa i månaden. Nyuppflyttade juniorer kan man nog t ex undanta från detta.

Att spelare som Widing och Ekman borde ha det känns nödvändigt.

Enda problemet blir att ta fram hur den prestationsbaserade delen skall beräknas. Är det spelarens individuella prestationer som bör ligga till grund eller laget som helhet? För min del är det en självklarhet att det är det sistnämnda som borde råda och enbart detta.
Ja det är väl där det hela brister.. Kolla exempelvis hur viktig Bremberg var för oss när det var som tuffast. Ska man i det fallet gå på hur laget presterar känns det som att linkan skulle bli ordentligt underbetald.
Samtidigt som jag har riktigt svårt att se hur det skulle räknas individuellt. Enbart poäng? Fruktansvärt orättvist mot dem riktiga grovjobbarna som kanske är minst lika viktiga för laget som poängkungen.

Njae.. prestationsbaserad lön känns fint i teorin, men jag har svårt att se det fungera i praktiken.
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

(Undrar varför vi inte har en tråd om kedjorna) Iallafall, som sagt;

Nilson-Ottoson-Ölvestad
Widing-Krüger-Ekman
Tjärnqvist-Norman-Brodin
Eriksson-Falk-Kempe/Cehlin
Fimpen

Snacka om delikat problem. Vilka två ska bänkas? Tim, Sillen, Fimpen eller Kempe? Det står mellan dem, tyvärr. Alternativt sätta Falk på backen och offra en forward. Då står det mellan de två första och den sistnämnde då Fimpen går bäst som center bland dessa.
Säg den glädje som varar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Man kan inte börja fundera på att göra som förra säsongen och köra på 6 backar, 10 forwards och 4 centrar? ( Eller blir det en spelare för mycket ombytt då. )

Vi har forwards för 5 stycken forwardspar och i och med att Falken kan lira både center och back har vi ju en säkerhet där om någon back skulle gå sönder.

Ottosson kan dubblera som center.

Detta skulle innebära korta väldigt intensiva byten för våra forwards och det tror jag skulle kunna få igång flera av dem.

Kan inte Widing och ekman komma igång tillsammans med Krüger lär de aldrig göra det.
lefflan

Inlägg av lefflan »

Ta det lugnt ni bränner ju trådarna i forumet xD
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Man kan inte börja fundera på att göra som förra säsongen och köra på 6 backar, 10 forwards och 4 centrar? ( Eller blir det en spelare för mycket ombytt då. )

Vi har forwards för 5 stycken forwardspar och i och med att Falken kan lira både center och back har vi ju en säkerhet där om någon back skulle gå sönder.

Ottosson kan dubblera som center.

Detta skulle innebära korta väldigt intensiva byten för våra forwards och det tror jag skulle kunna få igång flera av dem.

Kan inte Widing och ekman komma igång tillsammans med Krüger lär de aldrig göra det.
Frågan är helt enkelt var Falken behövs bäst? Är Deilert för dålig för att vara sjätte back, eller förtjänar han att vara sjunde?

1. Bom-Bom
2. Honken
3. Lassen
4. Eklund
5. Printz

Dessa är givna. Sedan har vi ju faktiskt Claesson som inte varit så himla kass i inledningen - jag rankar hans insats högre än Deilerts.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:(Undrar varför vi inte har en tråd om kedjorna) Iallafall, som sagt;

Nilson-Ottoson-Ölvestad
Widing-Krüger-Ekman
Tjärnqvist-Norman-Brodin
Fimpen
Inget snack om att Sillen måste få spela, är otroligt imponerad över hans utveckling till den här säsongen. Vill egentligen ha honom högre upp, kanske i en 2:a lina om inte Widing börjar leverera inom 5 omgångar. Annars ser uppställningen bra ut.

Backar:
Honken - Ragge / ny
Bombom - Lassen
Eklund - Printz
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:
DIF_Soldier skrev:(Undrar varför vi inte har en tråd om kedjorna) Iallafall, som sagt;

Nilson-Ottoson-Ölvestad
Widing-Krüger-Ekman
Tjärnqvist-Norman-Brodin
Fimpen
Inget snack om att Sillen måste få spela, är otroligt imponerad över hans utveckling till den här säsongen. Vill egentligen ha honom högre upp, kanske i en 2:a lina om inte Widing börjar leverera inom 5 omgångar. Annars ser uppställningen bra ut.

Backar:
Honken - Ragge / ny
Bombom - Lassen
Eklund - Printz
Men, det är heller inget snack om att Tjärnqvist och Brodin måste få spela. Så vad göra? Det är ju det jag menar...

För övrigt sitter jag och ler när jag ser klippet från Final 1 då Mackan retfullt glider upp i ett friläge och med hela Hovets hopp på sina axlar stänker upp 4-2 bakom en chanslös Liv.

Vi har nu, jag vågar säga det, Elitseriens vassaste anfall (på pappret).
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2010-10-05 22:00:00, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Skriv svar