Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Östgöten

Re: Silly Season 2010/2011 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Förlängs det med Mackan skall det som jag ser det in med två centrar och om Ekman inte kan lira center ser jag faktiskt ingen anledning att signa honom. Man måste bygga ett lag efter de spelare som faktiskt behövs för att göra det bättre, inte att bara värva kända namn som t ex Chelsea och Real Madrid gör i fotbollens finrum.
Johm Norman är en naturlig center. Det behövs därför bara en ytterligare center och Johan Andersson som du föreslog hade varit en mycket bra lösning.
Kall-El skrev:Hittar vi ingen klassback hoppas jag för övrigt att man låter Deilert eller Lenhammar få chansen istället. Blir tokig om det paniksignas någon spelare "som varit dominant" i tyska eller norska ligan. Om detta blir alternativet ser jag hellre att en junis får chansen att lyckas den saken är säker.
Om Marcus Nilson förlänger och Ekman är klar tycker jag att DIF bör vänta till augusti eller september med att göra klart med en ny back ELLER center som inte tar plats i NHL. DIF har i nuläget, om Marcus och Ekman är klara, en tillräckligt bra trupp för att ledningen ska kunna vara kalla. Det viktigaste är att klubben värvar spets. Deilert är på gränsen till elitseriemässig och han håller liksom Falk för ett antal matcher som back i början av säsongen. Problemet uppstår vid skador.

Viktigt att komma ihåg att Josef sannolikt hade en lön på 100 000 kr (inkl. sociala avg.) och att det inte räcker till att värva spets i maj, juni eller augusti. Många på forumet räknar in de pengar DIF får från NHL i lönebudgeten och jag tror att det är felaktigt, eftersom klubben räknade med att Jacob skulle skriva på för New Jeresy och lånas tillbaka nästa säsong.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Håller med om att Norman är en naturlig center. Dock är han lite smårisig på att teka. Ledningen skulle satt honom på tekningsskola med Ziggy innan han drog.
Norman är ju en större talang är gemene man tror. Han har te.x spelat 21 fler matcher i dom olika landslagen jämfört med Kruger vid samma tidpunkt av deras karriärer. Sen har han dock stagnerat lite senaste året. Jag är övertygad om att det har kommit av att han behöver spela seniorhockey för att ta nästa kliv i utvecklingen (eller så har han börjat hänga på stureplan nu när han har åldern inne).

Ett annat problem är väl att han väger lite lätt.

Om jag gör om lite i kedjorna då...
Jimmie - Otto - Nilson
Ekman - Falken - Kruger
Tjärna - Norman - Tim/Cehlin
Brodin - Fimpen - Tim/Cehlin

Tre naturliga centertyper (även om Falken spelat överallt på senaste) och fimpen som spelat mycket center.
Ottosson är ju given.

Falken är bra tekare, riktigt bra defensivt och bra spelsinne och passningar. Dock lämnar han över det mesta av offensive till firma Ekman/Kruger. Kommer väl någon tjomme nu och skriver "MEN HAN ÄR JU 100 ÅR FÖR FAAAN!1??". Samtidigt var han grym i slutspelet, ruggigt vältränad och höll som back förra året.

Norman, se ovan.

Fimpen, hyfsad tekare och kan dumpa ner pucken. Det räcker här.

Sen kan jag väl poängtera att jag gärna ser en klasscenter till in. Det här är bara ett lösningsförslag..

Vart har ledningen sagt att dom förväntade sig att Jacob skulle signa och bli utlånad?
Född till sportchef.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

android skrev:Vart har ledningen sagt att dom förväntade sig att Jacob skulle signa och bli utlånad?
http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=7113

I uttalandet säger de kunde, men jag tolkar det som skulle.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Du har rätt, och det är nog som du säger.

Jag hoppas bara inte att ledningen får samma hybris som dom flesta här inne. Vi har ett helt okej lag redan nu. Ta inte in någon flopp bara för att.

Prion bör vara (Om nu mackan och Ekman är klara)
* Klassback
*
*
* Center
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Färjestad är i farten men här händer det...nada. Jag litar på klubbledningen men skulle gärna vilja vara en fluga på väggen när de diskuterar hösten... :wink:
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Som tidigare folk har sagt, så är DIF inte ute efter 7 nya spelare. Därför ska vi inte sitta och gnälla över att vi inte har fått se något nyförvärv än. Ha tålamod!
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

reservjesus skrev:Som tidigare folk har sagt, så är DIF inte ute efter 7 nya spelare. Därför ska vi inte sitta och gnälla över att vi inte har fått se något nyförvärv än. Ha tålamod!
Men nu är det inte 4 random spelare vi väntar på utan 4 stycken klasslirare.
Hade inte brytt mig utan väntat lugnt ifall vi skulle ersatt Fimpen, Nicke D, Zigge och Brodin.
Dessutom hoppas jag verkligen att de har en plan B ifall de tänkt ha Mark som ersättare till Wesslan.

Hoppas alla lugna själar på detta forum är lika lugna efter att våra fyra nya toppspelare är värvade och namngivna. Kom då inte och gnäll över vilka det blir. De bra spelarna utan kontrakt blir bara färre för var dag som går.

Läget just nu för spelare vi förlorat/ kontraktet har gått ut:

Wesslan- ersatt av Mark?
Timmy- ersatt av ?
Mackan- förlängning?
Ante - ersatt av Ekman ?
Josef - ersatt av ?

Fem hyffsat avgörande frågetecken.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

android skrev:Du har rätt, och det är nog som du säger.

Jag hoppas bara inte att ledningen får samma hybris som dom flesta här inne. Vi har ett helt okej lag redan nu. Ta inte in någon flopp bara för att.

Prion bör vara (Om nu mackan och Ekman är klara)
* Klassback
*
*
* Center
Förstår folk hur dålig ekonomin i föreningen är? Jag tycker att det har visats att juniorerna klarar sig allt som oftast bra i ES och detta är något som bör utnyttjas de kommande åren så att det blir svarta siffror i böckerna. Visst det kan innebära att resultaten inte är så otroligt roliga att se alltid men samtidigt så finns det inget som säger att en säsong som den som var inte kan upprepas.
1,6 mille för Josef för användas till att täppa igen flertalet av de hål som finns och kanske inte enbart till hålet som Timmy orsakade.
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Jonas Andersson går till AIK om han kommer till sverige om det inte redan tagits upp :)
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

crike skrev:Förstår folk hur dålig ekonomin i föreningen är?
Ingen av oss vet egentligen hur dålig situationen är eftersom styrelsen mörkar absolut allting, vilket är jävligt synd.
Men hur vi fortfarande kan ha berg i skulder efter den gångna säsongen är ett sjukt stort frågetecken. Jag förväntar mig att få en årsredovisning av ekonomin upplagd framför mitt ansikte, och om DIF Hockey mörkar allt och håller allt hemligt så sjunker mitt förtroende till dom något enormt. Jag vill ha resultat, och det nu. Undanhåller styrelsen allt så indikerar det bara på en sak; att en treåring är bättre på att sköta ekonomiska frågor än vår styrelse.

Men hur som helst så kvittar det om ekonomin är dålig. Om vi inte ens har råd att ersätta varken Josefsson, Timmy, Nicke D, Micke Holmqvist, Wesslau, Zigomanis eller Engqvist så bör vår styrelse ställa sig frågan vad fan de håller på med, speciellt eftersom vi borde ha gått runt 8-10 miljoner i plus ifjol samt att tv-intäkterna ökar och det markant. Det är ett jävla fifflande med våra pengar, och jag vet ärligt talat inte hur länge jag tänker acceptera detta. Hockeyn är på väg mot det som vår fotbollssektion genomgår, och till skillnad från vår fotbollssektion så kommer inte hockeyn att överleva om det fortsätter så här. Jag fattar inte hur samtliga Stockholmsklubbar (med undantag för BP, WTF?!) kan gå minus, minus, minus och minus år efter år efter år, trots att resultaten kan vara 100x bättre än förväntat. Det är ett jävla skämt som saknar motstycke. Det ska bara inte vara möjligt.

När Laine avgjorde final 6 så kände jag mig inte alls bitter. Jag kände att något var på gång, jag kände att ett guld 2010/2011 låg nära till hands... Men som det ser ut nu så är slutspel målet. Bättre än så är vi inte såvida inte något drastiskt händer. Om vi ska kunna slåss i toppen så krävs det en klassback, förlängning av Mackan, att Nisse kommer hem, att vi värvar en skicklig center för andrakedjan samt att Josefsson inte platsar i NHL. Om inte allt detta inträffar så kan vi glömma allt vad guldchanser heter, och vi kan väl bara hoppas på att vi går så långt som möjligt för att inte behöva gå med sjuttioelva miljoner kronor i back. Jag är allvarligt jävla oroad för vår framtid, och det är inte bra för ett ungt och friskt hjärta. Sån här oro förkortar livet, fyfan.

Min besvikelse går inte att beskriva med ord. Från att ha känt lukten av guld för några veckor sedan så hoppas jag innerligt att vi tar oss till slutspel nu, det är allt vad jag kräver när allt kommer omkring. Våra juniorer ifjol tog oss till final, och att våra kommande juniorer gör det i år är knappast troligt. Då ska vi ha en jävla tur, och en sådan tur två år i rad kan jag inte ens drömma om.
Senast redigerad av sthlm_dif den 2010-05-26 21:04:00, redigerad totalt 1 gånger.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror inte någon ifrågasätter sätsningen på juniorer och med tanke på de spelare som plockats upp hittills inför nästa säsong verkar den linjen hållas kristallklart vilket också enligt mig är helt rätt. Dock kan man inte ersätta hur många spelare som helst med juniorer och fra,för allt inte vilka spelare som helst med juniorer.

Vi har tappat inte mindre än 4 centrar av god eller mycket god elitseriekvalité. Den enda egentliga spetscentern som vi har kvar är Otto. Falken fungerar också, men just nu är hand andra center och det känns kanske inte mer än så där i min bok. Efter detta kommer sedan då Eklund som gör sig bäst som forward samt junioren Norman. Att den sistnämnde skall få chansen ser jag som självklart, men att han skall gå in och kunna ersätta Josefsson, Zigge eller Engqvist känns inte direkt rättvist, kanske främst mot spelaren själv ifråga.

Samtidigt är centrar väldigt betydelsefulla för de allra flesta lagbyggen. Att gå in i en säsong med besättningen Otto, Falk, Eklund och Norman känns helt enkelt inte tillräckligt vare sig bakåt eller framåt. Dessutom bygde ju mycket av vår framgång förra säsongen på den härliga press och intesnitet som vi satte upp. En av spelarna som var väldigt duktig på just detta var Eklund. Om han lirar center kommande säsong betyder detta att vi tappar den energin och det ser jag som en stor förlust.

Att köra Otto och Falk som centrar och sedan ha Norman som ett reservalternativ och sedan gå runt på flera forwardspar känns vettigt, men då krävs det likväl att ytterligare en center ordnas fram och det måste vara en center av lite kvalité. Vi kan inte räkna med att Norman skall gå in och fungera som en av kanske tre centrar som vi bygger laget kring. Detta vore att chansa mycket och lägga en väl stor press på killen.

Ekman och Mackan i all ära, men i min bok känns det som mycket, mycket viktigare att vi får in en center av kvalité. Visserligen finns det fortfarande gott om tid att titta på spelare, men med tanke på hur den lagdelen ser ut för vår del just nu skulle jag nog gärna se att ett namn presenterades här ganska per omgående då det nog skulle få en lugnande effekt på väldigt många personer.

Som någon annan skrev. Visserligen skall vi "bara" ha in fyra spelare till, men vad folk verkar glömma bort ibland är att dessa fyra spelare enligt ledningen skall vara spelare tilltänkta för de två första linorna. Om vi ändå räknar med Mackan, som jag tror kommer krita på för oss återstår det likväl 3 platser att fylla nämligen de efter Engqvist, Josefsson och Timmy. En klasscenter samt toppresterande back kombinerat av en anfallare som håller god elitserieklass. Detta kanske inte är de allra enklaste att hitta. Svårast blir det antagligen att hitta den högkvalitativa tvåvägsbacken som behövs, gärna då med lite fart under rören. Centern och denna back känns i alla för mig som betydligt viktigare att signa jämfört med t ex Ekman som visserligen har stora hockeykunskaper, men kanske inte helt är den typ av spelare som vi behöver allra mest just nu.

Oavsett vilket hade det varit skönt att läsa någon nyhet om att Mackan förlängt sitt kontrakt eller att en center var klar för föreningen. Eller ett uttalande från Josefsson som klargjorde att om han inte får en tröja i Devils kommer han hem och spelar hela säsongen för oss. Detta hade nog gett lite arbetsro i alla fall. Sedan undrar man ju också om det är fler än undertecknad som är lite lätt oroad över situationen på målvaktssidan. Klarar verkligen Mark av att backa upp bakom Riddarn. Jag ställer mig i alla fall rejält tveksam till detta.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sthlm_dif skrev:
crike skrev:Förstår folk hur dålig ekonomin i föreningen är?
Ingen av oss vet egentligen hur dålig situationen är eftersom styrelsen mörkar absolut allting, vilket är jävligt synd.
Men hur vi fortfarande kan ha berg i skulder efter den gångna säsongen är ett sjukt stort frågetecken. Jag förväntar mig att få en årsredovisning av ekonomin upplagd framför mitt ansikte, och om DIF Hockey mörkar allt och håller allt hemligt så sjunker mitt förtroende till dom något enormt. Jag vill ha resultat, och det nu. Undanhåller styrelsen allt så indikerar det bara på en sak; att en treåring är bättre på att sköta ekonomiska frågor än vår styrelse.

Men hur som helst så kvittar det om ekonomin är dålig. Om vi inte ens har råd att ersätta varken Josefsson, Timmy, Nicke D, Micke Holmqvist, Wesslau, Zigomanis eller Engqvist så bör vår styrelse ställa sig frågan vad fan de håller på med, speciellt eftersom vi borde ha gått runt 8-10 miljoner i plus ifjol samt att tv-intäkterna ökar och det markant. Det är ett jävla fifflande med våra pengar, och jag vet ärligt talat inte hur länge jag tänker acceptera detta. Hockeyn är på väg mot det som vår fotbollssektion genomgår, och till skillnad från vår fotbollssektion så kommer inte hockeyn att överleva om det fortsätter så här. Jag fattar inte hur samtliga Stockholmsklubbar (med undantag för BP, WTF?!) kan gå minus, minus, minus och minus år efter år efter år, trots att resultaten kan vara 100x bättre än förväntat. Det är ett jävla skämt som saknar motstycke. Det ska bara inte vara möjligt.
Arenasituationen är det enkla svaret på frågan.
Lag från andra orter äger oftast sina egna arrangemang eller så äger de sina egna arenor.
Eller så vill kommunen hjälpa klubben på traven.
Detta är tyvärr inte fallet för vår del då snarast motsatta förhållandet gäller här.
Vi äger inte våra arrangemang och staden vill äga arenorna så de med hjälp av ockerhyror kan göra sig pengar på det hela. Att de dessutom vill bygga arenor som inget lag egebtligen vill ha torde säga det mesta.
Hade inte Staden varit så satans idrottsfientlig hade den satt sig ner med DIF och Bajen och plockat fram ett antal plättar med ledig mark och sedan sagt att klubbarna får denna mark, staden hjälper till med att gå i borgen för lånen sedan är det upp till klubbarna att avgöra hur arenan skall se ut och hur mycket den får kosta.
Då hade man i alla fall agerat för klubbarnas bästa istället för mot dem.
Antagligen hade detta upplägg dessutom blivit billigare för skattebetalarna då knappast varken DIF eller Bajen vill ha en sådan dyr arena som det nu verkar bli på Söder.
Men men detta är i alla fall grundproblemet till varför klubbarna från STHLM har problem med ekonomin.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Angående detta med att folk värderar en center högre än Ekman:
Visst, jag håller med er. Men faktum är att Ekman är klar. Visst snackar Tomas Ros en jävla massa gojja, men jag har då aldrig sett honom så säker, och faktum är att det ofta ligger något i det han säger. Att dessutom Frasse och många andra journalister samt ytterst insatta personer i hockeyvärlden bekräftar samma sak indikerar ju på att Ekman med en 100% säkerhet är klar sedan länge.
Mackan kommer att förlänga, det vågar jag satsa min högra hand på.

Den där center som vi spanar efter är en fråga som oroar mig. Det känns knappast som om att vi har ekonomi för att hämta hem en duktig center, så det är nog en stor risk för att det blir någon helt okänd spelare från Sm-Liiga i Finland som inte fick kontrakt i Jokerit eller någon annan skitklubb.
Kall-El skrev:Klarar verkligen Mark av att backa upp bakom Riddarn. Jag ställer mig i alla fall rejält tveksam till detta.
Jag ställer mig inte ens tveksam till den frågan, jag ställer mig så starkt emot som bara möjligt. Mark var lovande på 1700-talet, men han är ju så otroligt oseriös och hans insatser i allsvenskan är under all kritik. 88% i Mora eller vad han nu hade... Vår styrelse måste vara rejält påverkade av hasch och kokain om dom anser att det låter som ett vettigt val.

----------
Angående arenafrågan så är jag väl medveten om det. Stockholm Stad har en stor skuld i det hela, men i ärlighetens namn så är de inte ensamma om att sätta Stockholms klubbarna i en jobbig sits, klubbarna i sig gör minst lika mycket idiotiska val. Man har spelare som man inte har råd med, man tar lån samt har en fullständigt inkompetent ekonomiavdelning som verkar sakna någon kunskap som helst. Det stora problemet är ju att vi accepterar det Stockholm Stad säger och vill. Att Tommy Engström sa att han var nöjd med våra hyror på Hovet och Globen förklarar i ärlighetens namn hur korkad han innerst inne är. Hur man kan acceptera att höja sin hyra gånger 8 i slutspelet är bara så komiskt och så IQ befriat så att deras omdöme knappt går att ta på allvar. Jag beundrar verkligen deras fullständiga avsaknad av ett gott omdöme, det är verkligen humor på hög nivå, men likväl är det för jävligt synd att det är vi som har så pass inkompetenta ekonomiansvariga.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

sthlm_dif skrev:Angående detta med att folk värderar en center högre än Ekman:
Visst, jag håller med er. Men faktum är att Ekman är klar. Visst snackar Tomas Ros en jävla massa gojja, men jag har då aldrig sett honom så säker, och faktum är att det ofta ligger något i det han säger. Att dessutom Frasse och många andra journalister samt ytterst insatta personer i hockeyvärlden bekräftar samma sak indikerar ju på att Ekman med en 100% säkerhet är klar sedan länge.
Mackan kommer att förlänga, det vågar jag satsa min högra hand på.

Den där center som vi spanar efter är en fråga som oroar mig. Det känns knappast som om att vi har ekonomi för att hämta hem en duktig center, så det är nog en stor risk för att det blir någon helt okänd spelare från Sm-Liiga i Finland som inte fick kontrakt i Jokerit eller någon annan skitklubb.
Kall-El skrev:Klarar verkligen Mark av att backa upp bakom Riddarn. Jag ställer mig i alla fall rejält tveksam till detta.
Jag ställer mig inte ens tveksam till den frågan, jag ställer mig så starkt emot som bara möjligt. Mark var lovande på 1700-talet, men han är ju så otroligt oseriös och hans insatser i allsvenskan är under all kritik. 88% i Mora eller vad han nu hade... Vår styrelse måste vara rejält påverkade av hasch och kokain om dom anser att det låter som ett vettigt val.

----------
Angående arenafrågan så är jag väl medveten om det. Stockholm Stad har en stor skuld i det hela, men i ärlighetens namn så är de inte ensamma om att sätta Stockholms klubbarna i en jobbig sits, klubbarna i sig gör minst lika mycket idiotiska val. Man har spelare som man inte har råd med, man tar lån samt har en fullständigt inkompetent ekonomiavdelning som verkar sakna någon kunskap som helst. Det stora problemet är ju att vi accepterar det Stockholm Stad säger och vill. Att Tommy Engström sa att han var nöjd med våra hyror på Hovet och Globen förklarar i ärlighetens namn hur korkad han innerst inne är. Hur man kan acceptera att höja sin hyra gånger 8 i slutspelet är bara så komiskt och så IQ befriat så att deras omdöme knappt går att ta på allvar. Jag beundrar verkligen deras fullständiga avsaknad av ett gott omdöme, det är verkligen humor på hög nivå, men likväl är det för jävligt synd att det är vi som har så pass inkompetenta ekonomiansvariga.
Man kanske ska lugna sig lite med toksågningarna av Mark anser jag, låt honom få chansen som andreslips. Håller det inte så får man försöka värva.

Jämförelse på dina 88% som du går i taket över förövrigt...

Gustaf Wesslau Borås Allsvenskan 37 3.36 .886

Detta var alltså säsongen innan han kom till DIF, och då var han äldre än vad Mark är nu. Jag har inte sett tillräckligt av Örebros matcher för att bedöma Mark ordentligt men man kan konstatera att Örebro inte var ett lag som satte defensiven först.

Sen att bom bom säger att Mark ersätter Wesslau och att det är en skam är ju faktiskt rent dumt. Snacka om att vinkla det till något negativt. Ridderwall är utsedd till förstemålvakt, räcker så för att förinta det argumentet anser jag.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

sthlm_dif skrev:...Att Tommy Engström sa att han var nöjd med våra hyror på Hovet och Globen förklarar i ärlighetens namn hur korkad han innerst inne är. Hur man kan acceptera att höja sin hyra gånger 8 i slutspelet är bara så komiskt och så IQ befriat så att deras omdöme knappt går att ta på allvar. Jag beundrar verkligen deras fullständiga avsaknad av ett gott omdöme, det är verkligen humor på hög nivå, men likväl är det för jävligt synd att det är vi som har så pass inkompetenta ekonomiansvariga.
Varför är det inkompetent att ha en låg hyra under ordinarie seriespel och en hög hyra i slutspel, när DIF sällan går till slutspel?

I risksynpunkt är det bättre att göra som DIF gjort. Budgetera för ett lag som kan gå till slutspel genom att hålla nere kostnaderna för hyra under seriespelet. Globenarenorna får en ekonomisk bonus liksom klubben om DIF går till slutspel.
Låst