Utökning av Elitserien?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Utökning av Elitserien?

Inlägg av minalman »

JohanPez skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.
Nu vill jag inte vara sån men skulle det vara så farligt ifall tex BIK eller Asplöven dog? Det skulle ju på sikt innebära att de som växer upp där och gillar hockey kanske fattar tycke för tex Färjestad eller Luleå istället (alternativt ett lag helt utan geografisk koppling)

Vi har den lilla mängd folk i Sverige som vi har, en viss procent är intresserade av sport och är det inte bättre då att 12-16 elitlag har många supportrar än att det sprids ut på ett 50-tal klubbar?
Då borde vi kunna fixa till riktigt bra tv-kontrakt och därmed bli mer konkurrenskraftiga gentemot övriga länder.

Jag säger inte att vi ska stänga serien, ser både för- och nackdelar. Ni får tycka, jag bara tänker högt.
Konstig inställning. Vi har många lag i Sverige för att kunna plocka upp så många lokala spelartalanger som möjligt till sporten. Vi ska inte ha färre klubbar för att få så många supportrar som möjligt per klubb. Ishockey är till för de aktiva, inte för publiken. Jag är publik och inser min plats. På läktaren.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Mattias_87 »

Om t.ex Rögle blir officiellt farmarlag åt Malmö så kan ju dom hejja på båda lagen, det ena som är i blivande ES såklart. Borde kunna funka.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Hajduk »

Mattias_87 skrev:Om t.ex Rögle blir officiellt farmarlag åt Malmö så kan ju dom hejja på båda lagen, det ena som är i blivande ES såklart. Borde kunna funka.
Just Rögle lär inte bli farmarlag till Malmö. De hatar väl varandra? :)
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Hajduk »

Jag har varit för en utökning av ES sen jag började följa med ordentligt 97. Det har ju dock varit samma snack hela tiden. Många vill ha fler lag med girigbukarna i bla Färjestad vill inte dela med sig av tv-pengar så Hockeyligan kommer nog inte gå med på det.

Dessutom måste ligan nästan vara stängd då. Det är publiklag som DIF, Leksand och Malmö som behövs men ES behöver inte utökas med lag som Oskarshamn och Karlsskoga. Det är också ett problem.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av JohanPez »

minalman skrev:
JohanPez skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:Nu vill jag inte ha en stängd liga. Men SirDIFalot, om den blev stängd inte fan hade det varit direkt med nuvarande lag och att vi inte fick chansen att spela där. Däremot så är ju risken att om vi blir kvar i HA så kanske vi går i konkurs.
Jo, men även om det inte gäller oss så skulle det ju gälla ett dussintal andra föreningar i Allsvenskan som bara skulle dö.
Nu vill jag inte vara sån men skulle det vara så farligt ifall tex BIK eller Asplöven dog? Det skulle ju på sikt innebära att de som växer upp där och gillar hockey kanske fattar tycke för tex Färjestad eller Luleå istället (alternativt ett lag helt utan geografisk koppling)

Vi har den lilla mängd folk i Sverige som vi har, en viss procent är intresserade av sport och är det inte bättre då att 12-16 elitlag har många supportrar än att det sprids ut på ett 50-tal klubbar?
Då borde vi kunna fixa till riktigt bra tv-kontrakt och därmed bli mer konkurrenskraftiga gentemot övriga länder.

Jag säger inte att vi ska stänga serien, ser både för- och nackdelar. Ni får tycka, jag bara tänker högt.
Konstig inställning. Vi har många lag i Sverige för att kunna plocka upp så många lokala spelartalanger som möjligt till sporten. Vi ska inte ha färre klubbar för att få så många supportrar som möjligt per klubb. Ishockey är till för de aktiva, inte för publiken. Jag är publik och inser min plats. På läktaren.
Utövarna är lika viktiga som åskådarna, båda måste finnas och rent ideologiskt har du rätt men utan publik/pengar blir det inte mycket mer än div 1-hockey där spelarna har det som en hobby och vanliga jobb vid sidan. Jag säger inte att jag tänker rätt eller fel eller lägger värderingar i något, jag tänker högt för jag hittade en vinkel som jag ansåg inte blivit behandlad.
Sen är det väl lite frågan vad vi vill ha? Fler föreningar har svårt att få det att gå ihop och NHL plockar våra mest lovande talanger i tidiga åldrar. Jag trivs inte med att i bästa fall få se en grym talang i vårt lag i en eller max två säsonger samt en kortare återkomst innan karriären avslutas. Finns det ett större nationellt intresse riktat mot ett dussin klubbar ser jag en möjlighet för att vara en mer konkurrenskraftig liga och därmed behålla duktiga svenska spelare, om inte för alltid så åtminstone lite längre.
Användarvisningsbild
melker
Inlägg: 764
Blev medlem: 2007-11-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av melker »

Jag är för 18 lag, då kan vi få ett mer raffinerat slutspel som spelas med 16 lag så vi får en omgång till likt NHL med början av en åttondelsfinal. Lag 1-16 till SM-slutspel som tävlar om titeln Svenska Mästare, sedan 17-18 ner i någon sorts Kvalserie.

Elitserien bör innehålla dessa lag, de bör dra störst intresse. Dock finns ju möjligheten att skräplag kommer upp från en Kvalserie.

01. AIK
02. Björklöven
03. Brynäs
04. Djurgården
05. Frölunda
06. Färjestad
07. HV71
08. Leksand
09. Linköping
10. Luleå
11. Malmö
12. Modo
13. Skellefteå
14. Södertälje
15. Timrå (Är ändå Sundsvall, typ)
16. Västerås
17. Växjö
18. Örebro
Senast redigerad av melker den 2012-10-22 22:05:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Alexander »

melker skrev:Jag är för 18 lag, då kan vi få ett med raffinerat slutspel som spelas med 16 lag så vi får en omgång till likt NHL med början av en åttondelsfinal. Lag 1-16 till SM-slutspel som tävlar om titeln Svenska Mästare, sedan 17-18 ner i någon sorts Kvalserie.

Elitserien bör innehålla dessa lag, de bör dra störst intresse. Dock finns ju möjligheten att skräplag kommer upp från en Kvalserie.

01. AIK
02. Björklöven
03. Brynäs
04. Djurgården
05. Frölunda
06. Färjestad
07. HV71
08. Leksand
09. Linköping
10. Luleå
11. Malmö
12. Modo
13. Skellefteå
14. Södertälje
15. Timrå (Är ändå Sundsvall, typ)
16. Västerås
17. Växjö
18. Örebro
01. Björklöven
02. Brynäs
03. Djurgården
04. Frölunda
05. Färjestad
06. HV71
07. Leksand
08. Linköping
09. Luleå
10. Malmö
11. Modo
12. Solna aik*
13. Skellefteå
14. Södertälje
15. Timrå
16. Västerås
17. Växjö
18. Örebro
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Staten »

Alexander skrev: 11. Modo
12. Solna aih*
13. Skellefteå
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av sensei »

melker skrev:Jag är för 18 lag, då kan vi få ett mer raffinerat slutspel som spelas med 16 lag så vi får en omgång till likt NHL med början av en åttondelsfinal. Lag 1-16 till SM-slutspel som tävlar om titeln Svenska Mästare, sedan 17-18 ner i någon sorts Kvalserie.

Elitserien bör innehålla dessa lag, de bör dra störst intresse. Dock finns ju möjligheten att skräplag kommer upp från en Kvalserie.

01. AIK
02. Björklöven
03. Brynäs
04. Djurgården
05. Frölunda
06. Färjestad
07. HV71
08. Leksand
09. Linköping
10. Luleå
11. Malmö
12. Modo
13. Skellefteå
14. Södertälje
15. Timrå (Är ändå Sundsvall, typ)
16. Västerås
17. Växjö
18. Örebro
Nu säger jag inte att just dessa lag är mest lämpliga, men fatta vad en fast liga som denna skulle kunna skapa historia och en laddning inför varje möte. Precis som andra grymma hockeyligor..

Någon lyfte frågan hur lagen skall "väljas ut", men det är verkligen ett lösbart problem som jag är övertygad om att hockeyligan kan lösa. De som inte har tillräckligt bra förutsättningar -- tough luck. Det är tyvärr bara att facea factsen att det inte är kommersiellt gångbart med ett elitlag i Haparanda.

Jag fattar inte riktigt några av coach -daniels- argument, jag menar vi är ju rörande överens om att skitlagen i elitserien förstör för hockeyn. Det är ju en direkt konsekvens -- till och med grundstenen i tanken med en öppen liga. Logik?

För mig personligen är drömmen en serie av ca 30 lag, varav hälften finns i finland. De svenska lokala lagen möter varandra oftare, och åker sedan på roadtrips. NHL-vibbar givetvis.

Jag tror att vi tillsammans med finland kan skapa en jäkligt konkurrenskraftig liga som har allt.

En annan minst lika viktig fråga är svenska vs. NHL-regler, men det känns som en fråga där typ alla är överens. 5 min major ska INTE leda till automatiskt game penalty, t ex.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Utökning av Elitserien?

Inlägg av minalman »

"Ishockey är ett spel för tolv lag som jagar varandra i 55 omgångar och på slutet ska fbk tjäna massa pengar" Håkan Loob.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Utökning av Elitserien?

Inlägg av pulverapa »

Rögle är stolta över sin hockeykultur och ser sig som ett betydligt bättre och stabilare lag än malmö. Både på isen och ekonomiskt. Publiken är trogen och hockeykunnig. Skall de lämnas utanför i en stängd liga?
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 671
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Rudi »

sensei skrev:För mig personligen är drömmen en serie av ca 30 lag, varav hälften finns i finland. De svenska lokala lagen möter varandra oftare, och åker sedan på roadtrips. NHL-vibbar givetvis.

Jag tror att vi tillsammans med finland kan skapa en jäkligt konkurrenskraftig liga som har allt.
Det var ingen dum idé!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Mattias_87 »

Det där med finland var faktiskt en okej ide. Däremot så skulle jag gärna utvidga den idén till en Nordisk liga. Typ typ 13 st lag var från Sverige och Finland och 2 lag ifrån Norge och Danmark.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev: Jag fattar inte riktigt några av coach -daniels- argument, jag menar vi är ju rörande överens om att skitlagen i elitserien förstör för hockeyn. Det är ju en direkt konsekvens -- till och med grundstenen i tanken med en öppen liga. Logik?
Vi är absolut rörande överens om att det är för många skitlag i ES, men det skulle (som i praktiken samtliga som skrivit något i den här tråden) vara helt förödande att stänga serien och ta bort 50%, om jag räknar riktigt lågt, av spänningsmomentet. Det kan ju inte vara så svårt att förstå att så gott som alla tycker?

Det skall vara en högre ruljans på lagen, att åka ur skall inte vara lika förödande som det är nu. På sikt kommer det definitivt göra att vi har en mer attraktiv liga.

I övrigt så tror jag att vi på sikt kommer få se en europeisk liga som jag debatterat för i flera års tid, men detaljerna hur den bör formas kan man ju diskutera innuendo.
Bild
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Utökning av Elitserien?

Inlägg av BaronVonDif »

Om nu Nhl vill öka med två lag till vore 18 lag i ES ingen bra idé, då skulle det behövas typ 10 lag för att kunna hålla en bra standard på ligan. Dessa två nya Nhl lag det pratas om kommer behöva ca 100 spelare om man räknar in deras farmalag och det är som vanligt lilla Sverige som får offra sina unga talanger. Prio ett måste vara att få upp övergångssummor i klass med fotbollen.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Skriv svar