Utökning av Elitserien?
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Utökning av Elitserien?
I dagens Cmore-sändning tog studion upp frågan om en utökning av Elitserien till 16 lag där samtliga verkade överens om att något måste göras (studioankare, s.k experter samt Pär Mårts).
Tanken var att man möter varandra 4 gånger istället från det nuvarande systemet med 4-5 gånger. Lag placerade 1-8 efter 60 omgångar går till slutspel, 9-12 hamnar i "ingemansland" och lag 13-16 hamnar i en så-kallad "Play-out" serie där man möter varandra i en slags slutspelsomgång nedåt där det sista laget åker ur och ersätts av antagligen det högst placerade laget från Hockeyallsvenskan.
Man kan ha flera synpunkter på detaljerna i upplägget, men om man ser lite nyktert på frågan så är det lite löjligt partiskt sådär att det här kommer från Canal+; när Djurgården åkte ur försvann samtidigt en stor intäktsström för kanalen då väldigt många Djurgårdare ute i landet sa upp sina kanalpaket. Det är fakta.
I grund så är det alltså Hockeyligan som själva beslutar om frågan, och de redan 12 existerande klubbarna vill så klart inte vara med om att få X antal mindre miljoner i TV-pengar eftersom de måste dela på "samma kaka" med 4 till lag. Men argumentet gick ut på att det trots allt nog ökar intäkterna då intresset blir större när man får upp stora publiklag som DIF, Leksand, Malmö och exempelvis SSK (ett klassiskt lag i varje fall, även om publiken kanske inte är så massiv).
Nå, jag är för ett annat system och kanske framförallt en utökad liga. Men jag tycker nog att 14 lag vore det ideala, små tråkgäng som exempelvis Rögle och Timrå borde försvinna. Kan dock tänka mig att det är något av dödsstöten för Hockeyallsvenskan om det här upplägget skulle gå igenom, nu när de äntligen har fått ett uppsving i intresse så skulle det naturligtvis vara förödande om alla intressanta lag tar klivet upp. Hockeyligan borde ju i vilket fall inse att det trots allt handlar om hockeyns överlevnad i Sverige och att de faktiskt börjar skaffa sig en reell konkurrent i Hockeyallsvenskan om dessa "storklubbar" hålls utanför.
Jag är helt övertygad om att upplägget till Elitserien kommer ändras inom en 5-års period, kanske t.om redan till säsongen 14/15 (om framförallt DIF inte tar steget upp den här säsongen). Vad tror ni? Tankar?
Tanken var att man möter varandra 4 gånger istället från det nuvarande systemet med 4-5 gånger. Lag placerade 1-8 efter 60 omgångar går till slutspel, 9-12 hamnar i "ingemansland" och lag 13-16 hamnar i en så-kallad "Play-out" serie där man möter varandra i en slags slutspelsomgång nedåt där det sista laget åker ur och ersätts av antagligen det högst placerade laget från Hockeyallsvenskan.
Man kan ha flera synpunkter på detaljerna i upplägget, men om man ser lite nyktert på frågan så är det lite löjligt partiskt sådär att det här kommer från Canal+; när Djurgården åkte ur försvann samtidigt en stor intäktsström för kanalen då väldigt många Djurgårdare ute i landet sa upp sina kanalpaket. Det är fakta.
I grund så är det alltså Hockeyligan som själva beslutar om frågan, och de redan 12 existerande klubbarna vill så klart inte vara med om att få X antal mindre miljoner i TV-pengar eftersom de måste dela på "samma kaka" med 4 till lag. Men argumentet gick ut på att det trots allt nog ökar intäkterna då intresset blir större när man får upp stora publiklag som DIF, Leksand, Malmö och exempelvis SSK (ett klassiskt lag i varje fall, även om publiken kanske inte är så massiv).
Nå, jag är för ett annat system och kanske framförallt en utökad liga. Men jag tycker nog att 14 lag vore det ideala, små tråkgäng som exempelvis Rögle och Timrå borde försvinna. Kan dock tänka mig att det är något av dödsstöten för Hockeyallsvenskan om det här upplägget skulle gå igenom, nu när de äntligen har fått ett uppsving i intresse så skulle det naturligtvis vara förödande om alla intressanta lag tar klivet upp. Hockeyligan borde ju i vilket fall inse att det trots allt handlar om hockeyns överlevnad i Sverige och att de faktiskt börjar skaffa sig en reell konkurrent i Hockeyallsvenskan om dessa "storklubbar" hålls utanför.
Jag är helt övertygad om att upplägget till Elitserien kommer ändras inom en 5-års period, kanske t.om redan till säsongen 14/15 (om framförallt DIF inte tar steget upp den här säsongen). Vad tror ni? Tankar?
- SirDIFalot
Re: Utökning av Elitserien?
Jag håller med Garpen.
16 lag skulle innebära 100 nya spelare. Och kvalitén är redan för låg idag. Hur dåligt blir det då?
16 lag skulle innebära 100 nya spelare. Och kvalitén är redan för låg idag. Hur dåligt blir det då?
Expert.
Minska till 10 lag?SirDIFalot skrev:Jag håller med Garpen.
Född till sportchef.
- -daniel-
Vet inte om jag anser det är ett SÅ stort problem, men förstår synpunkten. Tycker dock 16 lag låter jävligt mycket av flera olika anledningar (varav den synpunkten är en), 14 är mer rimligt.SirDIFalot skrev:Jag håller med Garpen.
Sen kan jag tycka det är förkastligt med att möta varje lag 5 gånger som det är nu, vet inte hur många gånger jag får höra av icke-hockeyfrälsta vänner "Hur fan orkar du bry dig om varje match på hockeysäsongen, du möter ju ändå varje lag X antal gånger". Nu är ju deras upplägg med 60 matcher knappast bättre, jag skulle kanske välja ett annat upplägg.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Självklart håller jag med om att utöka Elitserien och jag håller med dig om att det ultimata skulle vara 14 lag. Men vad krävs för att Hockeyligan ska öka? Hur många lag måste vara med på en utökning för att det ska bli verklighet?
1-8 till slutspel, 9-10 ingemansland och lag 11, 12 och 13 spelar en kvalserien mot tvåan i HA och lag 14 ersätta av vinnaren i HA. Och jag tror också att det skulle bli en ytterst liten minskning av TV-pengarna då intresset också blir större. Sen låter ju 60 omgångar alldeles för mycket. Alla möter alla två gånger hemma och borta så blir det 52 omgångar i grundserien vilket blir perfekt.
Men frågan är: Vad krävs för att det ska bli verklighet? Har inte Svenska ishockeyförbundet något att säga till om?
1-8 till slutspel, 9-10 ingemansland och lag 11, 12 och 13 spelar en kvalserien mot tvåan i HA och lag 14 ersätta av vinnaren i HA. Och jag tror också att det skulle bli en ytterst liten minskning av TV-pengarna då intresset också blir större. Sen låter ju 60 omgångar alldeles för mycket. Alla möter alla två gånger hemma och borta så blir det 52 omgångar i grundserien vilket blir perfekt.
Men frågan är: Vad krävs för att det ska bli verklighet? Har inte Svenska ishockeyförbundet något att säga till om?
Avskaffa tre mot tre.
-
Jag är absolut emot en utökning av ES. Jag tycker snarare att ES skall minska antalet lag. Minst ett lag ska åka ur varje år och minst ett gå upp. Idag lever ES till viss del på dåliga importer. Bort med den galenskapen.
- Mattias_87
FÄRRE lag? Då skulle Elitserien dö ut. Fatta hur intresset skulle sjunka i botten om ännu fler topplag åkte ur Elitserien och eventuellt går i konkurs.KYLERKYLER skrev:Jag tycker snarare att ES skall minska antalet lag. Idag lever ES till viss del på dåliga importer.
Avskaffa tre mot tre.
14 lag tycker jag är ett perfekt antal att ha i Elitserien där alla möter varandra 4 gånger.
funderar lite på ett upplägg som i fotbollen där 2 lag åker direkt och 2 får kvala, eller kanske 1 åker ut och 2 får kvala istället.
funderar lite på ett upplägg som i fotbollen där 2 lag åker direkt och 2 får kvala, eller kanske 1 åker ut och 2 får kvala istället.
Så länge vi inte har stängd serie så kommer vi diskutera den här frågan varje år. Vilket är det optimala upplägget? Alla har olika åsikter, eftersom vi missar den viktigaste frågan -- stäng serien och låt lagens förutsättningar spela roll istället för något flummigt rättvisepatos.
Det hela påminner lite om tv-licensfrågan, där diskussionerna är rent av är skrattretande. Frågan är inte vilken form skatten tas ut. Däremot är svaret att tvångsabonnemang på tv-kanaler är fel.
I NHL diskuteras knappast ligaformen vad jag vet. Den är stabil, likaså de franchises som medverkar. Det ger stabilitet och förutsättningar för lagen att bjuda på hockey som drar fans ur hela spektrat -- hardcore fans, grabbgäng, tjejgäng, familjer och hela skiten.
Men men..
Det hela påminner lite om tv-licensfrågan, där diskussionerna är rent av är skrattretande. Frågan är inte vilken form skatten tas ut. Däremot är svaret att tvångsabonnemang på tv-kanaler är fel.
I NHL diskuteras knappast ligaformen vad jag vet. Den är stabil, likaså de franchises som medverkar. Det ger stabilitet och förutsättningar för lagen att bjuda på hockey som drar fans ur hela spektrat -- hardcore fans, grabbgäng, tjejgäng, familjer och hela skiten.
Men men..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
-
Du tror inte intresset skulle kunna bli större i och med bättre lag/spelare. Jag menar inte att vi ska gå ner på tio lag som det var när intresset för att gå på matcher var större. Nu finns i och för sig tv som sänder. Svårt att sia om vad som kan vara bäst. Alla har sin åsikt, min skiljer sig uppenbarligen mot din. Ju fler lag, ju fler utfyllnadsspelare. Det är inget som tilltalar mig.Mattias_87 skrev:FÄRRE lag? Då skulle Elitserien dö ut. Fatta hur intresset skulle sjunka i botten om ännu fler topplag åkte ur Elitserien och eventuellt går i konkurs.KYLERKYLER skrev:Jag tycker snarare att ES skall minska antalet lag. Idag lever ES till viss del på dåliga importer.
- Mattias_87
Nej jag är ganska säker på att intresset inte skulle bli större eftersom att folk redan har bestämt sig vilka lag dom håller på. En DIF supporter kommer inte börja titta på Elitserien när vi spelar i HA för att det är en högre nivå där. Folk vill titta på sitt lag.KYLERKYLER skrev:Du tror inte intresset skulle kunna bli större i och med bättre lag/spelare. Jag menar inte att vi ska gå ner på tio lag som det var när intresset för att gå på matcher var större. Nu finns i och för sig tv som sänder. Svårt att sia om vad som kan vara bäst. Alla har sin åsikt, min skiljer sig uppenbarligen mot din. Ju fler lag, ju fler utfyllnadsspelare. Det är inget som tilltalar mig.Mattias_87 skrev:FÄRRE lag? Då skulle Elitserien dö ut. Fatta hur intresset skulle sjunka i botten om ännu fler topplag åkte ur Elitserien och eventuellt går i konkurs.KYLERKYLER skrev:Jag tycker snarare att ES skall minska antalet lag. Idag lever ES till viss del på dåliga importer.
En stängd liga är också ett intressant alternativ, frågan är vad som händer med dom lag som inte hamnar i den ligan? Kommer dessa att dö ut när dom inte har något att kämpa för?
Avskaffa tre mot tre.
- -daniel-
Rättvisa? Det har verkligen inte ett skvatt med saken att göra från min ståndpunkt. Handlar om att leverera vad publiken vill ha; en spännande serie som är oviss fram tills sista omgången. En serie utan nedflyttningsspel (när man inte har NHL-stjärnlirare att tillgå) skulle vara helt förödande tråkig och utan tvekan vara dödsstöten för svensk hockey...sensei skrev:Så länge vi inte har stängd serie så kommer vi diskutera den här frågan varje år. Vilket är det optimala upplägget? Alla har olika åsikter, eftersom vi missar den viktigaste frågan -- stäng serien och låt lagens förutsättningar spela roll istället för något flummigt rättvisepatos.
Men men..
Du verkar tämligen ensam om att förespråka en stängd liga förövrigt.
Fördelen med stängd liga är ju att man antagligen skulle slippa lag som Timrå och Rögle. Nackdelen är ju som sagt att ligan blir väldigt tråkig då det inte finns stjärnlirare som i NHL. En till nackdel skulle väl vara att bottenlagen inte skulle ha något att spela för.
Sv: Utökning av Elitserien?
Man får inte underskatta det enorma intresse för hockey som finns i hela landet. Bara för att det inte kommer 5000 på en valfri div 1 match idag betyder inte att det skulle göra det om 5 år när laget spelar i Elitserien.
Frågan är upp till hockeyligan, men ansvaret ligger hos klubbarna att skapa och värna om ett varumärke och en kultur.
Wikegård sa förut att dagens ligasystem är destruktivt och jag är böjd att hålla med. Svårt att spela bra och kul när rädslan för att förlora och därmed åka ner är större än viljan att vinna.
Något bör göras också, även med tanke på att övriga Europa snart är ifatt spelmässigt och konkurrensmässigt.
Frågan är upp till hockeyligan, men ansvaret ligger hos klubbarna att skapa och värna om ett varumärke och en kultur.
Wikegård sa förut att dagens ligasystem är destruktivt och jag är böjd att hålla med. Svårt att spela bra och kul när rädslan för att förlora och därmed åka ner är större än viljan att vinna.
Något bör göras också, även med tanke på att övriga Europa snart är ifatt spelmässigt och konkurrensmässigt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Jag tycker personligen 16 lag skulle funka bra! Det där med att spelarkvaliteten minskar kommer väl intevara nåt man bryr sig om allt för mycket? Jag är mest för att se DIF iaf även fast jag även kollar in andra lag. Många fler juniorer kommer få chansen och sätter ännu mera krav att ha en bra juniorveksamhet.
Isf tycker jag iofs att lag 1-12 ska gå till slutspel där lag 5-12 skulle spela åttondelsfinal och lag 1-4 skulle vara direktkvalificerade till kvartsfinal! Låter kul med slutspel neråt också!
Skulle gärna se att vinnaren i allsvenskan går direkt upp ch tvåan och trean också har chans via kval! Då kommer det finnas satsande lag i allsvenskan med en realistisk möjlighet att gå upp!
Hursomhelst så borde det iaf vara minst 14 lag med såpass stora klubbar som DIF, leksand, örebro,ssk,malmö i allsvenskan. Sen har väl också vik tex chansen att bli ett lag i elitserien med rätt ok med publik!
Kommer nog bli en förändring hyfsat snart iaf!
Tippar till säsongen 14/15!
Isf tycker jag iofs att lag 1-12 ska gå till slutspel där lag 5-12 skulle spela åttondelsfinal och lag 1-4 skulle vara direktkvalificerade till kvartsfinal! Låter kul med slutspel neråt också!
Skulle gärna se att vinnaren i allsvenskan går direkt upp ch tvåan och trean också har chans via kval! Då kommer det finnas satsande lag i allsvenskan med en realistisk möjlighet att gå upp!
Hursomhelst så borde det iaf vara minst 14 lag med såpass stora klubbar som DIF, leksand, örebro,ssk,malmö i allsvenskan. Sen har väl också vik tex chansen att bli ett lag i elitserien med rätt ok med publik!
Kommer nog bli en förändring hyfsat snart iaf!
Tippar till säsongen 14/15!