70 omgångar?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Tackar - kul att min gamla post om 16 lag gick att damma av och använda på nytt.

Det ska bli väldigt intressant att följa hur intresset - publikintresset - utvecklar sig de kommande åren. Hur mycket hype står arenorna för?

Den nybyggda Globen var fylld flera gånger då DIF mötte AIK i ES, nu är Kinnarps arena och LLA fyllda till bredden. Håller det i sig - det verkar ju som att publiken strömmar till trots att arenorna ändå stått ett par år nu.

Andra klubbar som gasar och bygger nya fina arenor och där intresset kan tänkas vara på topp de kommande två åren är Brynäs och Modo - de lär inte vara svårövertalade till att utöka antalet matcher.

Med 12 lag och 66 serieomgångar skulle gapet bara öka ytterligare mellan ES och AS vad gäller pengar (knappast publiksnitt..) och då skulle den stackars klubb som åker ur brandskattas om möjligt ännu hårdare än idag - Bara ES-lagens TV-avtal ger mer än vissa AS-klubbar omsätter..

Nej, det ända rimliga måste vara att utöka serien med fler lag innan man funderar på att addera ytterligare möten mellan lagen inom serien.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
slagskott
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av slagskott »

Sedan publiken...har dom INGET annat att göra där ute i skogen? Är alla singlar, arbetslösa och totalt utan andra intressen? Är det ingen som sportar själv eller har någon form av socialt liv utanför fbk? Tragiskt![/
Jag har full förståelse för att Djurgården inte lyckas locka mer publik, jag har sett dem spela...

Sen tycker jag inte att det är konstigt att Gay pride drar 350,000 åskådare i Stockholm medans hockeyn drar 8-10,000 på sin höjd.

Men man undrar ju vad som "stjäl" Djurgårdens publik match efter match efter match, operan, teatrar, gaybarer eller biopremiärer?

Vad det än må vara så är det väl så att hockey inte är Stockholmarnas cup of tea.
Att skylla på att det finns bättre saker att göra än att gå på hockey - mitt i vintern är en förbaskat dålig ursäkt.

Fotbollen drar ju mycket folk och det på sommaren då man verkligen kan vara utomhus och faktiskt hitta på lite roliga aker.
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
lu
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av lu »

slagskott skrev:
Sedan publiken...har dom INGET annat att göra där ute i skogen? Är alla singlar, arbetslösa och totalt utan andra intressen? Är det ingen som sportar själv eller har någon form av socialt liv utanför fbk? Tragiskt![/
Jag har full förståelse för att Djurgården inte lyckas locka mer publik, jag har sett dem spela...

Sen tycker jag inte att det är konstigt att Gay pride drar 350,000 åskådare i Stockholm medans hockeyn drar 8-10,000 på sin höjd.

Men man undrar ju vad som "stjäl" Djurgårdens publik match efter match efter match, operan, teatrar, gaybarer eller biopremiärer?

Vad det än må vara så är det väl så att hockey inte är Stockholmarnas cup of tea.
Att skylla på att det finns bättre saker att göra än att gå på hockey - mitt i vintern är en förbaskat dålig ursäkt.

Fotbollen drar ju mycket folk och det på sommaren då man verkligen kan vara utomhus och faktiskt hitta på lite roliga aker.
Fruktansvärt löjligt snack!

Min fråga är seriös. Fattar inte ens hur en hardcoresupporter ska kunna närvara på 30-35 hemmamatcher plus ett antal bortamatcher. Det är mer än en månad med varje kväll uppbokad.

Gissar att du står bakom förslaget och undrar om er förening gjort någon form av undersökning hos er. Det är ju era pengar som man vill ha. Vad fick du för fråga och vad svarade du? Gillar du serielunk så pass att du gärna ser omotiverade matcher kväll efter kväll? Varför inte kolla repriser på video... lär inte skilja så mycket och betydelsen av matchen är ju ungefär detsamma.

Får heller inte ihop resonemanget kring att det skulle vara ekonomiskt effektivt att uttöka antalet matcher. Det kostar ju att driva en arena. Trupperna måste breddas med ett antal spelare för att palla en hel säsong och rimligtvis vill spelarna ha ännu bättre lön för att lira ännu mer. På det så har du en sänkning av publiksnittet. Låter som en djävligt marginell vinst i mina öron med tanke på att serien kommer att vattnas ur än mer och publiken till slut ge upp.

Varför inte helt enkelt höja biljettpriserna i de föreningar som anser sig ha problem med spelarlöner? Öka intäkterna från sponsorer och se till att förbättra kvalitén på de matcher som redan spelas?

Själv så betalar jag gärna ett dyrt pris för en match med hög kvalité som betyder något än att gå på två billiga matcher med breddspelare som inte betyder ett smack.

Svara på det istället för att snacka skit.



Det man borde lägga energi på för övrigt är inte detta utan att få hela Europa med sig och stoppa spelarflödet över pölen...
Användarvisningsbild
slagskott
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av slagskott »

Jag sänkte mig till er låga nivå, om det nu kan kallas för "fruktansvärt löjligt snack" så rör det inte mig i ryggen.
Det är svårt att snacka vett med en idiot f.ö.




Din gissning ang. att jag står bakom förslaget är fel, jag har inte hunnit sätta mig in i förslaget
hundraprocentigt ännu så vart jag står vet ingen just nu men jag skulle aldrig slicka röv och blint '
följa min klubbs ståndpunkt, sån är jag inte och lär aldrig heller bli.
Sports dont build character, it reveals it
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av m0ng00se »

70 omgångar är ju ett skämt....såså vad händer sen när vi fått 70 omgångar och verkligheten börjar hinna ikapp...lönekarusellen fortsätter sin spinn och publiken sviker för att det är FÖR mycket transportsträcka....ska vi öka till 90 omgångar då?...tillåt mig le
Användarvisningsbild
slagskott
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av slagskott »

Nu har jag satt mig in lite i stuationen, om man ska öka antalet matcher så krävs nog MER LAG, inte mer matcher mot lag man redan spelat emot.

Jag förordar 14 lag i serien, Leksand och Södertälje med egna arenor ska givetvis kunna slå sig in tillbaka, i Leksands fall finns ju ekonomi till det.

*Utlänningsstopp.
Någon nämnde att Finska ligan hade ett stopp på antal utländska spelare per match och visst vore det helt i sin ordning, det finns för mycket utländska spelare som tar upp platser där Svenska juniorer ska inskolas.
Mindre utländska spelare, mer juniorer och alltså billigare lönekostnad.

*Lönetak.
Visst, ojuste mot lagen som byggt upp en egen förmögenhet men som det ser ut nu så kan endast 4 lag vinna den, hade ju varit roligare med en liga där alla kan slå alla men jag vet fortf. inte vart jag står i frågan.
troligen pga att jag är jäv i frågan.

Vad finns mer för förslag?
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
lu
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av lu »

slagskott skrev: Vad finns mer för förslag?
* Att minska antalet matcher.


Lönetak, antal lag och utlänningsfrågor är en helt annan diskussion.
Användarvisningsbild
slagskott
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av slagskott »

lu skrev:
slagskott skrev: Vad finns mer för förslag?
* Att minska antalet matcher.


Lönetak, antal lag och utlänningsfrågor är en helt annan diskussion.
Ned till 36 matcher igen alltså?
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Inlägg av Don_T »

1. 44 omgångar med 12 lag och fyra lag till slutspel. Två lag åker ur och två lag till kval.

2. 52 omgångar med 14 lag och åtta lag till slutspel. Två lag åker ur och två lag kvalar.
Senast redigerad av Don_T den 2006-08-24 07:13:33, redigerad totalt 1 gånger.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 2005-11-03

Inlägg av Gripen »

antal omg är ganska ointressant !!!

spela så många som behövs ! ,,, tills vårt kära DJURGÅRDEN ligger i topp ! sen slutar vi där och skiter i slutspel... där har vi vägen till framgång.
Användarvisningsbild
Boråsaren
Inlägg: 619
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Boråsaren »

Gripen skrev:antal omg är ganska ointressant !!!

spela så många som behövs ! ,,, tills vårt kära DJURGÅRDEN ligger i topp ! sen slutar vi där och skiter i slutspel... där har vi vägen till framgång.
Att tänka så känns orimligt. Jag förespråkar antalet mindre omgångar, det lockar ingen publik förutom i gbg o jkpg. Skulle man fylla globen 70 gånger, då kan jag börja resonera som du.
Saknar Kung Wikegård!
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av m0ng00se »

Gripen skrev:antal omg är ganska ointressant !!!

spela så många som behövs ! ,,, tills vårt kära DJURGÅRDEN ligger i topp ! sen slutar vi där och skiter i slutspel... där har vi vägen till framgång.
hehe:)...ja det var ju åxå en lösning på problemet;)
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

fbk som lipar efter 70 omgångar för att ha råd med spelarlönerna presenterade idag att man gick 8 miljoner plus från förra säsongen och har nu ett eget kapital på ca 75 miljoner.

Pinsamt.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av m0ng00se »

Boråsaren skrev:
Gripen skrev:antal omg är ganska ointressant !!!

spela så många som behövs ! ,,, tills vårt kära DJURGÅRDEN ligger i topp ! sen slutar vi där och skiter i slutspel... där har vi vägen till framgång.
Att tänka så känns orimligt. Jag förespråkar antalet mindre omgångar, det lockar ingen publik förutom i gbg o jkpg. Skulle man fylla globen 70 gånger, då kan jag börja resonera som du.
ironi kallas det;]..
Skriv svar