70 omgångar?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
robin_dif
Inlägg: 650
Blev medlem: 2005-08-17
Ort: sthlm

70 omgångar?

Inlägg av robin_dif »

Användarvisningsbild
lu
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av lu »

" - Aldrig i livet. Det är som att pissa på sig. Skönt i början, men sedan blir det jobbigt, säger Tommy Engström, klubbdirektör för Djurgården."

Bra där Tommy! Fattar inte vad det är för fel på idioterna. Så fruktansvärt korkade. Är det ingen som skyfflat iväg bönderna till norska sidan ännu? HUGG!!
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

Tjaa det vore väl kanske okej om man utökade elitserien till typ 18 lag. 70 omgånger samma jävla lag fy bubblan vad tråkigt!

Testa 55 omgångar och fixa ett lönetak istället så behöver inte färjestad bekymra sig över sina spelarlöner.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Ja, fler lag är ett måste om nåt sånt här går igenom. Men jag vet inte.. 60 omgångar är långt över bristningsgränsen IMHO och 70 är bara löjligt. Sett ur ett europeiskt perspektiv så är 50 till 60 omgångar normalt. Tror ingen liga spelar fler än 60..

Tycker för övrigt att vi borde kunna ha 16-18 lag redan nu. Kan Mora bli ett stabilt elitserielag så ser jag ingen orsak till varför man ska stänga ute klubbar som Västerås, Leksand, AIK, Björklöven, Södertälje och Rögle. De har alla minst lika bra förutsättningar både hockeymässigt och ekonomisk som Mora. So what om halva trupperna är fulla av utlänningar (har svårt att tro att alla av dem skulle bli lika extrema i det avseendet som en viss dalaklubb), omväxling förnöjer likväl! Men tror ni att de kortsynta girigbukarna i vissa av elitserieklubbarna skulle gå med på att dela sina TV-pengar med 4-6 lag till? Knappast..
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Jag dammar av en gammal post..
Postat: 06-07-30 23:21 Rubrik: 16 Lag i Elitserien.

--------------------------------------------------------------------------------

Ni får ursäkta mig - är febersjuk o har inget annat för mig..
Dagens Elitserie är ganska förutsägbar, FBK, LHC, HV och VF kommer att tillhöra toppen medan, BIF, DIF, MIF, Sk. AIK, Mora kommer att slåss om platserna 5-12 sådär.

Slutspelet blir också ganska förutsägbart då ettan ställs mot åttan i bäst av sju matcher - som supporter till ett lag vars sista ansträngning ofta gått åt till att knipa den där förbaskade åttondeplatsen för att sedan möjligen orka vinna en tekning mot seriesuveränen Västra Frölunda vet jag hur spännande det är.

Jag spinner vidare..

Är det något som Mora IK visat så är det att det visst finns utrymme för fler lag i Elitserien - det hänger inte bara på hall och plånbok utan det går att finna andra vägar. Klasskillnaden mellan ett elitserielag på dekis och ett allsvensktlag på uppgång är inte alls så stor - senast gick två AS lag upp och två ES lag ned.

Det är kul med nya lag!

Visst är det skoj med lite heta matcher mellan FBK och HV-71 men 4ggr per år + ev. slutspel? Skulle man kolla på det på tv skulle man knappt upptäcka om det visades en reprismatch istället för livesändning..

Det finns utrymme för fler lag i Elitserien och det skulle bredda ishockeyintresset på alla möjliga sätt. Det skulle fortfarande vara på det viset att några lag var klart bättre än de andra - men so what? Fjolåret visade att motivation slår klass, VF körde över SSK med 11-1(?) för att sedan i returen förlora med nästan(nåja) lika stora siffor. DIF slog storheter som LHC och HV, Mora närmast klädde av HV ett par tillfällen både i serie- som slutspel.

Mora har visat att det finns utrymme för två lag i Dalarna. Jag tror att Bofors mycket väl skulle få plats brevid Färjestad i Värmland och Rögle jämte Malmö i Skåne.
Södertälje och Djurgården krigar heller inte om publik, haller eller sponsorer. På sikt vore det naturligtvis häftigt med AIK eller Hammarby i Elitserien och en fullsatt Globen - minns hur DIF-kassörerna skrek efter fler derbyn mellan DIF och AIK och initerade de numera dödförklarade derbygrupperna.

I Uppsala finns Almtuna IS som up and coming. Västerås håller på att återuppbygga gammal heder efter skatteskulder och gud vet vad. Örebro satsar med ny arena.

I norr finns lag som Björklöven och knackar på dörren för ett återinträde till ES.

Kort sagt - det finns lag som liksom Mora IK kan ta steget upp och bita sig fast.

Jag tycker det vore kul med en Elitserie med 16 lag, där sista laget åkte ur direkt och de tre övriga bottenkollegorna får kvalan mot lag 2-4 i AS. Ettan i AS går direkt upp.

Diskutionen om antalet matcher i ES tänker jag så gott som strunta i i detta inlägg. Det går att tänka sig en uppsjö av varianter:

32 Matcher i grundserie i kombination med någon slags nordisk cupserie där vinnaren vinner pengar eller någon delning av serien, eller så får Hockeyligan "hitta på någon sån där smart lösning" igen. Ja som inför den kommande säsongen ungefär - kanske inte helt sportsligt men kassörerna är nöjda iaf.

64 Matcher i grundserien - matchande a la NHL och så får de där ointressanta landslagsturneringarna i Slovakien, bortre ryssland osv där knappt märkbara elitseriespelare plötsligt blir uttagna i Tre kronors A-trupp - som t.ex Luleås Mattias Modig - ja honom känner ni väl alla till Ja, de turneringarna får minska i antal helt enkelt.

Elitserien 2012

1. Färjestad
2. Västra Frölunda
3. Luleå HF
4. MIF Redhawks
5. Linköpings HC
6. Brynäs
7. Djurgårdens IF
8. AIK
9. Björklövens IF
10. HV-71
11. Leksands IF
12. Södertälje SK
13. MODO
14. Mora IK
15. Timrå IK
16. Skellefteå AIK

Visst vore det lite coolt ändå?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Bigge
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2005-06-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Bigge »

Ritterwand skrev:Ja, fler lag är ett måste om nåt sånt här går igenom. Men jag vet inte.. 60 omgångar är långt över bristningsgränsen IMHO och 70 är bara löjligt. Sett ur ett europeiskt perspektiv så är 50 till 60 omgångar normalt. Tror ingen liga spelar fler än 60..

Tycker för övrigt att vi borde kunna ha 16-18 lag redan nu. Kan Mora bli ett stabilt elitserielag så ser jag ingen orsak till varför man ska stänga ute klubbar som Västerås, Leksand, AIK, Björklöven, Södertälje och Rögle. De har alla minst lika bra förutsättningar både hockeymässigt och ekonomisk som Mora. So what om halva trupperna är fulla av utlänningar (har svårt att tro att alla av dem skulle bli lika extrema i det avseendet som en viss dalaklubb), omväxling förnöjer likväl! Men tror ni att de kortsynta girigbukarna i vissa av elitserieklubbarna skulle gå med på att dela sina TV-pengar med 4-6 lag till? Knappast..
NHL har 80 omgångar + slutspel, kan lätt sluta över hundra matcher på en säsong!
Användarvisningsbild
Hank
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-08-17

Inlägg av Hank »

Klockrent citat Kagen!

Jag själv är riktigt sportintresserad och ser verkligen fram emot hockeysäsongen. Men att nöta mot samma lag med samma spelare (gäller ej Mora) gång efter gång blir faktiskt lite tråkigt i längden. Tråkigt för publiken och troligen också tråkigt för spelarna. Jag tycker som så många andra att Elitserien nu står vid ett vägskäl där man antingen väljer att spela 50+ omgångar per säsongen samtidigt som man utökar antalet lag till 14 eller 16. Eller så behåller man 12 lag men minskar till 44 omgångar.

Att FBK vill förlänga säsongen och ha fler matcher per säsong förvånar mig inte ett dugg. För vad finns det egentligen att göra i Karlstad förutom att gå på hockey? Och på sommaren? Man har ju i och för sig QBIK i damallsvenskan i fotboll...

Apropå Mattias Modig i landslaget förresten; vad sägs om säsongens första trupp som presenterades idag som innehåller ess som Kenneth Bergkvist, Anton Strålman, Tobias Viklund & Mathias Månsson. Nej, nu är det dags att skrota EuroHockeyTour eller vad ligan nu heter och få ordentligt ordning på Elitserien istället.
oswä0216
Inlägg: 291
Blev medlem: 2006-08-17
Ort: stockholm, nacka

Inlägg av oswä0216 »

bra skrivit kagen

//OScar
Användarvisningsbild
Zkar
Inlägg: 167
Blev medlem: 2005-06-16

Inlägg av Zkar »

Lycka är att inte vara bonde
DIF evigt trogen
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Sagt det förut och jag säger det igen, skall man spela fler än 44 omgångar måste antalet lag i serien ökas ut.

Jag för min del skulle gärna se att man ökade ut serien till 20 lag och hamnar på 38 omgångar i en grundserie, sedan slutspel för de 8 bästa lagen.

* Släng in 8 lag till i högsta serien
* Kräv att minst två juniorer alltid skall finnas ombytta
* max antal utlänningar

om detta genomfördes kanske hockeyn kan överleva. Lönetak tror jag själv inte ett dugg på, men det är ju min högst personliga åsikt.

Tänk om lag som Rögle, AIK, Västerås, SSK, Leksand, Björlöven återfanns i elitserien, vilket drag det skulle bli.
Användarvisningsbild
lu
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av lu »

Är så sjukt irriterad på hela debatten och att den dessutom fortsätter med ännu värre förslag. Bönderna må vara inne i en hype och underlaget kanske finns i hålorna för att fylla arenorna under ett kortsiktigt perspektiv. Men det mest ironiska i det hela är att just fbk är superkänsligt för serielunk och krisar så fort motivationen hos spelarna inte finns. JJ åker inte en meter extra och sedan gråts det ut i media. Hur fan tänker dom? Fattar dom inte att det aldrig håller i längden? Råd med spelarlöner? Höj priset på biljetterna och snarret/ölen i pauserna då om nu er publik är så djävla på. Ta bättre betalt för alla era fula souvenirer men ge fan i att vattna ur serien ännu mer. Djävla pajas!

Sedan publiken...har dom INGET annat att göra där ute i skogen? Är alla singlar, arbetslösa och totalt utan andra intressen? Är det ingen som sportar själv eller har någon form av socialt liv utanför fbk? Tragiskt!
Användarvisningsbild
chribba
Inlägg: 220
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Sthlm

Inlägg av chribba »

lu skrev:Är så sjukt irriterad på hela debatten och att den dessutom fortsätter med ännu värre förslag. Bönderna må vara inne i en hype och underlaget kanske finns i hålorna för att fylla arenorna under ett kortsiktigt perspektiv. Men det mest ironiska i det hela är att just fbk är superkänsligt för serielunk och krisar så fort motivationen hos spelarna inte finns. JJ åker inte en meter extra och sedan gråts det ut i media. Hur fan tänker dom? Fattar dom inte att det aldrig håller i längden? Råd med spelarlöner? Höj priset på biljetterna och snarret/ölen i pauserna då om nu er publik är så djävla på. Ta bättre betalt för alla era fula souvenirer men ge fan i att vattna ur serien ännu mer. Djävla pajas!

Sedan publiken...har dom INGET annat att göra där ute i skogen? Är alla singlar, arbetslösa och totalt utan andra intressen? Är det ingen som sportar själv eller har någon form av socialt liv utanför fbk? Tragiskt!
Fantastiskt bra skrivet...Håller med dig fullständigt i din analys och i din kritik..
(Rocklundahallen-98: "Fuck you! You fuckin fuck..")
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

chribba skrev:Fantastiskt bra skrivet...Håller med dig fullständigt i din analys och i din kritik..
Tycker det var bittert skrivet även om jag inte heller vill ha 70 omgångar.

Istället för att sura som småbarn kan vi försöka göra det bästa av läget.

Att klaga på fbk som är otroligt bra skött klubb trots att de låter som fjantar när de pratar där borta i skogen och kör epatraktor till jobbet känns inte meningsfullt.

Vi ligger där vi ligger för att vi har haft en ledning inom DIF som inte varit kompetent (den som blåste alla våra pengar efter guldet 01 t ex) och att vi motarbetas av vår egen stad/kommun.

Jag tycker DIF kort och gott borde höja biljettpriserna, om man går ut med varför så tror jag att "fansen" köper det.

Vi kan inte konkurrera med landsorslagen som lyfter bidrag år efter år (fbk får 6 miljoner om året av sin kommun t ex) och får all hjälp de vill ha för att bygga en egen arena (billig/gratis mark och extremt förmånliga lån med kommunen som garant).

Publiksnittet lär inte öka nämnvärt, kringfösäljningen ansåg vi oss inte kapabla att ta hand om trots att många andra lag klarar av det. Då finns det bara en sak kvar. Biljettpriset. Jag betalar gärna en dyrare biljett om jag vet att det går till DIF.

Men det lär väl inte hända, DIF kommer fortsätta att slänga bort biljetter och sänka priser då man tror att "publik drar publik" men problemet med det är att det är den största floskeln någonsin och vi har försökt med det i ett par år nu utan resultat.

"Hype" och snacket runt lunchborden/middagsborden drar publik. Tyvärr så finns det inte runt DIF-Hockey just nu och ser inte ut att komma på ett tag.

Snittet kommer ligga där det alltid legat, visst kan det variera lite från år till år, men det är i stort sett det samma.


Höj biljettpriset nu!
Användarvisningsbild
Royen
Inlägg: 123
Blev medlem: 2006-07-04
Ort: Bergen, Norge

FBK

Inlägg av Royen »

Om FBK har problemer med å betale regningene sine, får de heller begrense utgiftene sine. Nekter å tro at de klarer å fylle kaffeesken sin 33 ganger på en sesong.
Det er langt fra
Bergen til Hovet
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Jag skiter väl i om Färjestad gynnas av fler omgångar, Djurgården och många andra lag gör det inte. Speciellt inte 70 omgångar på 12 lag, det blir för mycket. Det förstör spänningen runt en enskild match och den blir betydelselös.
Skriv svar