junisar på 1års kontrakt bra eller dålig värvning?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
m0ng00se

junisar på 1års kontrakt bra eller dålig värvning?

Inlägg av m0ng00se »

Jag fick mig en liten vision för min inre blick här när en av mina kompisar som är inbiten Brynäsare uppmärksammade mig på att dom signat ännu en ung, lovande junior till sina led och fler ryktas vara på väg.

Detta gäller väl kanske "oss" i djurgårn åxå till viss mån men tänker främst på Brynäs och då Boorken som gjort sig lite av ett varumärke på att släppa fram junisar.

En junis högsta dröm måste ju att vara NHL och att signa sig till ett lag som är känt för att ge mycket speltid till just junisar måste ju vara ett plus...är det inte rätt stor chans att junisen tänker sig ett utvecklings/utbildnings år i klubben med mycket istid i en av världens bästa ligor mot seniort motstånd för att sedan direkt efter säsongen signa ett (förhoppningsvis) fett kontrakt med NHL, packa sitt pick och pack och lämna laget som då står där med rumpan bar.

För att dra en parallell till en kanske aktuell pelare för oss så har väl Rhyno deklarerat (om jag inte minns fel) att han kan tänka sig ett år i sverige innan han är sugen på att dra över atlanten...

jag skulle nästan vilja dra det så långt som att säga att unga lovande junisar på 1års kontrakt skulle vara bannlyst inom djurgårn (kanske tom svensk elitserie hockey) för att i viss mån slippa "brandskattning" av klubben..

SÅåå nu har jag stuckit ut hakan...vem vill slå till?;)..synpunkter, funderingar, egna anekdoter?;]..

kommentarer om mitt språkbruk och om denna tråd hör hemma här eller på månen undanbedes i denna tråd. Skicka privmess till mig eller påkalla då webmasterns uppmärksamhet...tack på förhand
Kagen

Inlägg av Kagen »

Är det inte så att NHL kan knycka alla draftade spelare under 24(?) år även om de står under flerårskontrakt med någon Elitserieklubb?

Se på Timrå ifjol som tappade hela förstakedjan trots att de hade kontrakt för den (då) kommande säsongen med TIK.

Om det stämmer faller väl dina argument en smula :wink:
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

jo har för mig att det är nånting med att dom under en viss ålder (kanske var 24?) har en längre "släppningstid" men om dom har signat ett kontrakt så lär ju NHL få punga ut peningar för att få lösa dom från det kontraktet om dom inte har nån klausul om att kunna få bryta kontraktet om en NHL-klubb vill ha dom...

googlade för att försöka få fram några regler med hitta nada...nån som kan reglerna utan och innan?:)..
Skriv svar