Idag har VD Jenny Silfverstrand uttalat sig i DN om situationen i DIF, balansgången mellan det sportsliga och det ekonomiska, samt kommenterat arenafrågan så här:
Intervjun går att läsa i sin helhet här: http://www.dn.se/sport/ishockey/hon-ser ... o-for-shl/Jag älskar Hovet för den stämning vi har där under matcherna, men vi behöver en ny riktigt bra hockeyarena för att få samma förutsättningar som övriga lag i landet har. Både när det gäller att möta sponsorernas och publikens krav och att kunna få en större kontroll över intäkterna samt möjligheterna att påverka mer när det gäller saker som mat och dryck, säger Jenny.
–?Det här året tycker jag att dialogen med politikerna har blivit mycket bättre, men än är vi inte framme vid något resultat så det gäller att fortsätta att vara ihärdiga.
Mina tankar kring arenafrågan... Vi måste släppa tanken på egen nybyggd arena, det kommer aldrig bli nåt av det. Så länge Globen finns som Stockholms största ishockeyarena så finns det ingen anledning att bygga ännu en arena. Jag har dessutom väldigt svårt att se att Hovet kommer att rustas upp... Varför? Två hinder:
Om jag inte missminner mig så är delar av Hovets tak K-märkt? Det är ett skämt… Allvarligt talat, är det någon som bryr sig om taket skulle rivas? Den personen som tycker det är viktigt att behålla taket som det är har problem.
Ett annat problem är ju så klart driften, som SGA står för. Hur länge löper deras avtal? Jag har för mig det är minst 10 år till. Stockholms Stad gjorde en jättetavla när man sålde drift & underhåll till SGA, det har nästan kört stockholmshockeyn rätt ner i avgrunden. Det är total katastrof.
Hur kommer vi till bukt med dessa två problem? K-märkningen (om den nu existerar) kan väl enkelt hävas. Driften är dock ett stort problem. Vi är fast i SGA:s klor i minst 10 år till. Det går inte att rubba det här avtalet. Vi får be till högre makter att vi kan hålla oss kvar i SHL i 10 års tid och därefter börja jobba efter nya förutsättningar, exempelvis att vi sköter driften ihop med både Aik och hammarby, eventuellt ihop med bara Aik.
En annan sak som måste diskuteras är Globen. Varför kan vi inte locka 11 000-12 000 på våra matcher i SHL? Efter fotbollssektionens flytt från Stadion till Tele 2 arena har publiksnittet ökat med nästan 50 procent, eftersom Tele2 Arena i grunden är en bättre fotbollsarena än Stadion och ger många fler möjligheten till en bättre helhetsupplevelse när de går på match. Jag var inte med när förra flytten från Hovet till Globen gjordes i slutet på 80-talet/början på 90-talet. Om jag inte missminner mig har jag läst att det blev ett kortvarigt uppsving. Globen är en betydligt bättre arena än Hovet. Jag tycker det är en riktigt bra hockeyarena, egentligen. Många bra platser, faciliteterna runt i arenan är utomordentliga. Vårt problem är att vi inte lockar mer än 7 000 åskådare per match.
Säg att vi om 10 år lyckas hålla oss kvar i SHL, då måste vi ha ambitionen att komma bort från en arena som bara tar 8 000 åskådare. Vi borde satsa på Globen, med förutsättningen att vi får ett betydligt bättre och mer fördelaktigt avtal. ALL inkomst på hela arenan skall tillfalla Djurgården Hockey. Hyran skall vara minimal. Är detta möjligt? Jag är ingen ekonom. På något sätt måste det vara möjligt. Stockholms Stad får ta smällen, så är det bara.
Förkortat:
Vänta ut SGA i 10 år.
Flytta tillbaka till Globen.
Böna och be om ett subventionerat hyresavtal.
Se till att med alla medel locka fler åskådare till matcherna.
Vi är ett bottenlag och har ändå i stort sett lika bra publiksiffror som för 10-15 år sedan när vi var i toppen. Kan vi bygga upp verksamheten igen och bli ett topplag måste vi kunna locka fler folk till matcherna. Det är nästan det största problemet vi har, våra ”låga” publiksiffror.