DIF Damhockey
DIF Damhockey
"Djurgården Hockey för just nu diskussioner med Segeltorps IF om att ta över Segeltorps damverksamhet i Riksserien. I nuläget pågår positiva samtal där båda parter har avsikten att hitta former för ett övertagande."
Hela uttalandet finns i senaste nyheten. Vad tycker ni?
Jag hatar idéen. Starta ett eget lag och börja från botten i seriesystemet istället. Känns jävligt mycket bättre än att ta över ett lag bara sådär.
Jag hatar idéen. Starta ett eget lag och börja från botten i seriesystemet istället. Känns jävligt mycket bättre än att ta över ett lag bara sådär.
Re: DIF tar över Segeltorps damlag?
Varför det? Även om det "bara" är damhockey så kommer det ju krävas väldiga resurser att starta upp ett lag med mål att spela i Riksserien, för att harva i lägre divisioner är nog helt ointressant för DIF Hockey.Enbom skrev:"Djurgården Hockey för just nu diskussioner med Segeltorps IF om att ta över Segeltorps damverksamhet i Riksserien. I nuläget pågår positiva samtal där båda parter har avsikten att hitta former för ett övertagande."
Personligen är jag väldigt positivt inställd, det är jättebra för hela verksamheten att vi kan börja fostra unga Djurgårdare även bland tjejerna, och dessutom så får man väl lite större slagkraft mot politikerna när en och samma förening kan visa hur kassa förhållandena är för att bedriva idrottsverksamhet i Stockholm både herrarna och damerna
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Man "tar inte över ett lag bara sådär". Det är säkert ett ömsesidigt intresse.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Ser heller inga nackdelar i detta. Vore väl isåfall att vi haft svårt att hävda oss under någon längre tid inom damidrotten. Verkar vara lättare där att attrahera sponsorer om man heter,typ TyresöEdin skrev:Varför det? Även om det "bara" är damhockey så kommer det ju krävas väldiga resurser att starta upp ett lag med mål att spela i Riksserien, för att harva i lägre divisioner är nog helt ointressant för DIF Hockey.Enbom skrev:"Djurgården Hockey för just nu diskussioner med Segeltorps IF om att ta över Segeltorps damverksamhet i Riksserien. I nuläget pågår positiva samtal där båda parter har avsikten att hitta former för ett övertagande."
Personligen är jag väldigt positivt inställd, det är jättebra för hela verksamheten att vi kan börja fostra unga Djurgårdare även bland tjejerna, och dessutom så får man väl lite större slagkraft mot politikerna när en och samma förening kan visa hur kassa förhållandena är för att bedriva idrottsverksamhet i Stockholm både herrarna och damerna
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Andy
Jag är otroligt positiv till detta.
Det är 2014 en skam att vi i Stockholms ledande (enda) och mest framgångsrika ishockeyförening bara kan erbjuda en enkönad verksamhet.
Självklart skall alla flickor ha lika stora möjligheter som pojkarna att få dra på sig världens vackraste matchtröja.
Jag vet att denna fråga är något som DIFs VD, kansli och styrelse arbetat målmedvetet med. All heder till dem!
Det är 2014 en skam att vi i Stockholms ledande (enda) och mest framgångsrika ishockeyförening bara kan erbjuda en enkönad verksamhet.
Självklart skall alla flickor ha lika stora möjligheter som pojkarna att få dra på sig världens vackraste matchtröja.
Jag vet att denna fråga är något som DIFs VD, kansli och styrelse arbetat målmedvetet med. All heder till dem!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Jag är också positiv till detta. Visst skapar inte damhockey några stora rubriker men fler djurgårdare i staden och samtidigt kommer antagligen många av dom få barn vilket föder fram fler djurgårdare och sen kanske lättare att få staden att ge oss en egen träningsanläggning då vi har fler som kommer att använda den.
Avskaffa tre mot tre.
Känns tyvärr endast som mer utgifter. Damhockey genererar i stort sett ingen egen inkomst, och i bästa fall kan man se ett sånt här initiativ som en extrem långsiktig satsning (barn uppfostrade som djurgårdare etc).
Kul initiativ, men om det ska gå på bekostnad av A-laget så är det inget jag står bakom.
Kul initiativ, men om det ska gå på bekostnad av A-laget så är det inget jag står bakom.
Om man ska vara konspiratorisk så kanske detta blir ett krav från SHL i framtiden och att man garderar sig mot det. 

Jag är inte arg, och inte besviken.
Högst personligen är jag VÄLDIGT tveksam till detta.
Känns som ett socialt projekt i likhet med det som fotbollen precis fått för sig att starta upp.
I bästa fall skulle detta röra sig om ett nollsummespel ekonomiskt. I sämsta fall tvingas herrdelen dega upp en del pengar till damdelen.
Har vi råd med dessa chansningar just nu?
Absolut inte enligt mig.
Se till att få ordning på herrhockeyn innan man går in och startar något nytt!
Dessutom tvivlar jag hårt på att denna typ av satsningen skulle innebära en ökad rekrytering av fans eller för den delen ge andra positiva effekter.
Känns som ett socialt projekt i likhet med det som fotbollen precis fått för sig att starta upp.
I bästa fall skulle detta röra sig om ett nollsummespel ekonomiskt. I sämsta fall tvingas herrdelen dega upp en del pengar till damdelen.
Har vi råd med dessa chansningar just nu?
Absolut inte enligt mig.
Se till att få ordning på herrhockeyn innan man går in och startar något nytt!
Dessutom tvivlar jag hårt på att denna typ av satsningen skulle innebära en ökad rekrytering av fans eller för den delen ge andra positiva effekter.
Fans biten är högst tveksam, väldigt liten hur som helst.
Att använda som slagträ mot politikerna kan däremot vara effektivt.
Idag kan dom ducka genom att hänvisa till genus perspektivet.
Att använda som slagträ mot politikerna kan däremot vara effektivt.
Idag kan dom ducka genom att hänvisa till genus perspektivet.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
DIF tar över Segeltorps damlag?
Är det inte en del av "de ny inofficiella SHL kraven" att klubben ska bedriva juniorverksamhet och damhockeyverksamhet. DIF ser detta som en snabb och enkel lösning för att nå det kravet, och segeltorp blir glada på köpet
2014-04-07, vad hände?
- Andy
Självklart går inte en damverksamhet ut över eller sker på bekostnad av herrverksamheten.
Herrverksamheten bedrivs ju dessutom inom AB och damverksamheten inom FF.
Däremot är det självklart så att en väl fungerande damverksamhet (liksom en bra barn- och ungdomsverksamhet) bidrar till att skapa bättre förutsättningar för hela föreningen vad avser träningsförutsättningar och annat.
Herrverksamheten bedrivs ju dessutom inom AB och damverksamheten inom FF.
Däremot är det självklart så att en väl fungerande damverksamhet (liksom en bra barn- och ungdomsverksamhet) bidrar till att skapa bättre förutsättningar för hela föreningen vad avser träningsförutsättningar och annat.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- ANTECKNINGSBLOCK
Vågar man hoppas på att grisfot och hans umgängeskrets börjar härja och sabba DIF dam likt dom gjorde med fotbollen och innebandyn?
Vore underbart att slippa äcklet på Johanneshov.
Vore underbart att slippa äcklet på Johanneshov.
-
Utmärkt. Dialogen med Stockholms stad angående förutsättningarna för stockholmshockeyn blir rätt fruktlös utan damhockey.
Riktigt bra initiativ om det det blir av och hörde om det här redan i början av januari. Om det blir en sammanslagning eller inte sitter tydligen i om Segeltorp hänger kvar i riksserien eller eftersom dom hamnade sist och får kvala sig kvar om ca 1 månad. Det gäller även att ge tjejerna rätt förutsättningar med bra stab, bra träningstider så dom inte får pisstider efter kl 21:00 som många får och sen att marknadsföra dom på ett bra sätt så dom får sponsorer o s v så dom får bra stöd direkt i början och även att vi Djurgårdare bidrar med stöd på läktaren.