Framtiden för DIF!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Jaha!

Framtiden för DIF!

Inlägg av Jaha! »

Hur många här tror på allvar att Djurgården kommer att kunna hävda sig i framtiden?

Enligt mig är det ganska tydligt att det krävs en egen arena för att på sikt kunna vara konkurrenskraftigt. Ta en titt i toppen av elitserien idag eller varför inte kolla på de senaste årens guldlag. Lag med egna arenor dominerar och det är helt självklart att det är så. Det är först då man kan bygga upp ett stort eget kapital och trygga ekonomin vilket leder till att man år efter år kan ställa ett konkurrenskraftigt lag på isen. Har man ingen egen arena blir man tvingad till att låta juniorer fylla upp platserna. Det kommer inte att hålla i längden. Kolla bara på Djurgården, även om vårt uttåg ur elitserien kom snabbar än jag väntat mig.

Som det ser ut idag är hockey till för små till mellanstora städer där laget är viktigt för staden och kommunen. Då får man hjälp att lösa arenafrågan och den långsiktiga satsningen kan börja. Med en egen arena får man markant ökade intäkter i samband med matcher och kringarrangemang. Man får en arena som tilltalar och lockar publik och framförallt sponsorer ( tänker på loger osv. ). Det ökade egna kapitalet kan användas till mycket. Man kan värva bra spelare till sitt lag, man kan satsa på ungdomsverksamheten på ett helt annat sätt och man kan satsa pengar på arrangemanget kring matcherna vilket bidrar till ökad publik. Det finns många klara fördelar.

Det är viktigt att poängtera att jag inte säger att framgången kommer per automatik med egen arena utan min ståndpunkt är snarare att framgången definitivt inte kommer utan en. Det krävs fortfarande en bra organisation i grunden så man förvaltar pengarna på ett smart sätt.

De egna arenorna började ploppa upp i början av 2000-talet och se vad som hänt på knappt 10 år.
Jag vågar inte tänka tanken på hur det kommer att se ut om ytterligare 10-15 år för Djurgårdens del.

Stockholm är en storstad och hockeyn är inte viktig för staden. Stockholm kommer ändå att vara Stockholm. Därav kommer inte Djurgården att få möjlighet till någon egen arena av kommunen utan vi blir tvungna att göra det bästa av situationen. Det ska vi självklart göra och vi kan göra det mycket bättre än idag. Men hur bra vi än gör det kommer vi inte att räcka till i längden mot lag med egna arenor och stort eget kapital.

Hur ser ni på framtiden?
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: Framtiden för DIF!

Inlägg av pulverapa »

Lägg ner allt säger jag. Ingen idé att hålla på.

Var du tvungen att göra en ny tråd? Värdelöst nickname har du också.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Framtiden för DIF!

Inlägg av android »

Finns det inte ett antal liknande trådar? Har för mig att jag själv startade en för något år sedan också.

Är det en allmän tråd om framtiden för DIF, eller är det arena/ekonomifrågan som ska diskuteras?

Vi/DIF kan gnälla på staden i arenafrågan, ingenting kommer hända. Då måste man kika på andra finansieringsalternativ. En ungdomscup som Gothia fast i ishockey? Det finns ändå en hel del ishallar runt om i Stockholm. Kan DIF samordna allting och lägga beslag på den största delen av kakan på intäktssidan så kan man tjäna stora pengar. Se på Häcken, ingen publik men drar ändå in pengar.

Det är mitt förslag. Är det något DIF har tänkt att göra får man nog skynda sig på, läste att Färjestad planerar för något liknande.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Den eviga frågan. Tyvärr så tror jag inte att vi kommer någonstans med det här. Det enda vi kan göra är att få kommunen att sänka hyran, vilket jag ändå har svårt att tro då hyran inte är så hög dock så tjänar vi aldrig några pengar på den heller.

Jag har faktiskt gett upp om arenafrågan, den kommer aldrig bli bättre.
Avskaffa tre mot tre.
Jaha!

Re: Sv: Framtiden för DIF!

Inlägg av Jaha! »

pulverapa skrev:Lägg ner allt säger jag. Ingen idé att hålla på.

Var du tvungen att göra en ny tråd? Värdelöst nickname har du också.
Det finns nästan 1500 trådar att leta bland. Lättare att starta en ny då än att leta på någon annan som behandlar samma sak. Vilket säkert finns.

Du klagar på mitt nickname och så döper du dig själv till pulverapa. Vidare kommentarer kring det är överflödiga.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

android skrev:Finns det inte ett antal liknande trådar? Har för mig att jag själv startade en för något år sedan också.

Är det en allmän tråd om framtiden för DIF, eller är det arena/ekonomifrågan som ska diskuteras?

Vi/DIF kan gnälla på staden i arenafrågan, ingenting kommer hända. Då måste man kika på andra finansieringsalternativ. En ungdomscup som Gothia fast i ishockey? Det finns ändå en hel del ishallar runt om i Stockholm. Kan DIF samordna allting och lägga beslag på den största delen av kakan på intäktssidan så kan man tjäna stora pengar. Se på Häcken, ingen publik men drar ändå in pengar.

Det är mitt förslag. Är det något DIF har tänkt att göra får man nog skynda sig på, läste att Färjestad planerar för något liknande.
Det har du säkert gjort. Orkade inte leta på någon liknande bland alla skapade trådar.

Din idé är annars inte dum. Jag har ingen koll, hur mycket tjänar Häcken i snitt på Gothia? Svårt att få till den statusen bara. Men om det gick vore det grymt faktiskt.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jaha! skrev:
android skrev:Finns det inte ett antal liknande trådar? Har för mig att jag själv startade en för något år sedan också.

Det har du säkert gjort. Orkade inte leta på någon liknande bland alla skapade trådar.

Din idé är annars inte dum. Jag har ingen koll, hur mycket tjänar Häcken i snitt på Gothia? Svårt att få till den statusen bara. Men om det gick vore det grymt faktiskt.
En enkel sökning som tog max 10 sekunder att sätta ihop:
http://www.difhockey.se/forum/search.ph ... t=S%C3%B6k

Man lär sig något varje dag.
Född till sportchef.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Mattias_87 skrev:Den eviga frågan. Tyvärr så tror jag inte att vi kommer någonstans med det här. Det enda vi kan göra är att få kommunen att sänka hyran, vilket jag ändå har svårt att tro då hyran inte är så hög dock så tjänar vi aldrig några pengar på den heller.

Jag har faktiskt gett upp om arenafrågan, den kommer aldrig bli bättre.
Tyvärr känner jag lite samma sak kring DIFs hockeymöjligheter. Det kommer förmodligen aldrig att bli bra igen.

Den största möjlighet vi har som jag ser det är publiken. Med tanke på invånarantalet i Stockholm så borde man kunna ha mer folk på läktaren än vi har. Nu vet jag att det finns andra lag och framförallt andra sporter att konkurrera med. Vilket det oftast inte finns i andra städer. Ta Gävle tex. är man sportintresserad där finns bara en sport och ett lag vintertid. Men här sätter ju tyvärr arenafrågan stopp igen. Vi tar inte in hur mycket som helst.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

android skrev:
Jaha! skrev:

En enkel sökning som tog max 10 sekunder att sätta ihop:
http://www.difhockey.se/forum/search.ph ... t=S%C3%B6k

Man lär sig något varje dag.
Ja du ser. Den tanken slog mig faktiskt inte. =)
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Egen är egentligen enda vägen att gå, men det kan vi ju glömma och det detdå handlar om för min del är att dra in så mycket pengar sm möjligt på annat samt givetvis satsa vidare på att få in spelare till klubben så billigt som möjligt.

* Satsningen på junisar måste fortsätta.

* Vi behöver dock bli mycket bättre på att slussa junisar till A-lagsspelare. Kort sagt de behöver spela seniormatcher i mycket högre utsträckning, men inte hos oss utan i lag som är lite sämre. Där måste vi bli mycket bättre.

* Inkomster som vi kan påverka själva måste öka. Sjävlfallet måste vi kunna locka till arenan, men där ligger vi redan rätt bra till även om det självfallet kan bli bättre.

* Där vi däremot måste höja våra inkomster är på reklamsidan och även på försäljning av rättigheterna. Med tanke på vårt varumärke borde vi kunna dra in mycket mer pengar än vad som görs just nu.

* Att vi sedan måste förhandla fram egna TV-avtal ser jag som nödvändigt annars kommer vi bara fortsätta göda andra klubbar.

* Polisnoterna måste bort. En helt ny och hutlös avgift som man måste arbeta oerhört hårt med att få bort.

* Avtalet med NHL skall inte förnyas om man inte kan få till ett avtal som är mycket bättre. Se på det avtal som finns inom fotbollen när det kommer till yngre spelare som saknar seniorkontrakt. Om jag fattat det rätt får man 6-8 miljoner kronor för toppspelare där och självfallet måste NHL pröjsa samma nivåer för landslagsspelare.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Kan vi inte få en helt egen arena borde vi försöka få till en träningsanläggning i alla fall. Räcker ju med en rink med tält runt egentligen. Så vi kan styra över våra egna istider. Ska självklart kunna nyttjas av ungdomarna också. Men just det Murray (?) snackade om, i NHL står målskyttarna kvar och skjuter 100 direktskott för att nöta in timingen. Våra målskyttar har inte den möjligheten då andra lag ska träna på hovet.

Hockeyn borde se över hur fotbollen har gjort när dom byggt sin inomhushall.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

android skrev:Kan vi inte få en helt egen arena borde vi försöka få till en träningsanläggning i alla fall. Räcker ju med en rink med tält runt egentligen. Så vi kan styra över våra egna istider. Ska självklart kunna nyttjas av ungdomarna också. Men just det Murray (?) snackade om, i NHL står målskyttarna kvar och skjuter 100 direktskott för att nöta in timingen. Våra målskyttar har inte den möjligheten då andra lag ska träna på hovet.

Hockeyn borde se över hur fotbollen har gjort när dom byggt sin inomhushall.
Dessutom är ju fotbollen i planeringsstadiet till en stor träningsanläggning i stan också, om inte det las ner.
Men ja ett eget ställe att träna på är sjukt viktigt, nu tränar man väl på flera olika ställen och har ingen flexibilitet för dem som vill träna extra.
Drömmen är fortfarande en egen arena, hovet blir bara äldre och verkar ju inte som vi någonsin får den renoverad, vi behöver en ny arena helst egen ägd.
Stadion

Inlägg av Stadion »

Visst är en egen arena drömmen, men man får inte glömma att det är inte bara guld och gröna skogar bara för att man har en egen arena, titta bara på MFF som blöder som bara den.

Sen måste man fylla arenan med andra aktiviteter för att få en egen arena att gå runt, har svårt att se en arena gå runt på enbart hockeymatcher och vad ska vi locka med nu när både Tele2 Arena och Friends snart är klara, och med Globen som är kvar lär det bli en tuff konkurrens.

Allt blir inte bättre per automatik bara för att man äger en egen arena.
Användarvisningsbild
JohanPez

Framtiden för DIF!

Inlägg av JohanPez »

Stadion skrev:Visst är en egen arena drömmen, men man får inte glömma att det är inte bara guld och gröna skogar bara för att man har en egen arena, titta bara på MFF som blöder som bara den.

Sen måste man fylla arenan med andra aktiviteter för att få en egen arena att gå runt, har svårt att se en arena gå runt på enbart hockeymatcher och vad ska vi locka med nu när både Tele2 Arena och Friends snart är klara, och med Globen som är kvar lär det bli en tuff konkurrens.

Allt blir inte bättre per automatik bara för att man äger en egen arena.
Matcher 1-3 gånger i veckan för A-laget. Det bör vara åtminstone 2 till om man räknar med juniorlagen också. Lägg till träningar på det och att baren är öppen för storbildsvisning under bortamatch, sponsor/kundhockey + konferens och slutligen ett pass för allmänheten (för att "ge något tillbaka" och blidka kommunen) så har du en full vecka :)
Skriv svar