Benämning på mors svägerska?

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Tjena,

Jag har tillbringat hela förmiddagen med att försöka förklara för en ovetande vad definitionen för mors svägerska (mors brors fru) är. Jag hävdar att definitionen är ingift moster men det kan han inte köpa då diverse argument om incest etc sätter käppar in hans tankegångar.

Jag kikade på SAOB och fick mina argument bekräftade, men trots detta så köper han det inte.

Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rätt och fel?
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: Benämning på mors svägerska?

Inlägg av Sjöwall »

Brukar säga "min mosters man" eller något i stil med det. Har också stört mig på att det inte finns något speciellt ord för detta!
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Benämning på mors svägerska?

Inlägg av Magnutz »

Den där kärringen har funkat.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
JohanPez
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av JohanPez »

Stulle skrev:Tjena,

Jag har tillbringat hela förmiddagen med att försöka förklara för en ovetande vad definitionen för mors svägerska (mors brors fru) är. Jag hävdar att definitionen är ingift moster men det kan han inte köpa då diverse argument om incest etc sätter käppar in hans tankegångar.

Jag kikade på SAOB och fick mina argument bekräftade, men trots detta så köper han det inte.

Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rätt och fel?
Jag anser absolut att man kan säga moster, faster, morbror eller farbror om ingifta sådana.
Vi kanske, på lite stelbent amerikanskt manér (men då det är just stelt egentligen garanterat är engelskt från början) lägga till "-in law"?

Jag har alltid sagt moster till min morbrors fru och det kommer jag fortsätta med.
Skriv svar