en genomgång av de värvningar vi gjorde inför den här säsongen kan vara på plats nu en bit in i serien. några ekonomiska muskler till stora värvningar fanns inte och det blev därför lågbudget. tyvärr något som visat sig allt för väl på isen.
Teemu Lassila 4 - en mkt bra värvning som måste ångra sig ngt fruktansvärt hur han kunde välja oss. om han orkar hålla humöret uppe trots det obefintliga försvarsspelet så kan han rädda oss kvar.
Jesper Björck 2 - inte lika dålig som sitt rykte, habil utfyllnadsback.
Erik Ryman 1 - sen inköpt back som skulle lyfta laget. det enda han lyfter är lön.
Adam Andersson 4 - mycket bra värvning som tyvärr precis som Lassila bara har ettårskontrakt och därmed lär gå till ett bättre lag nästa år. vår klart bästa back.
Jonas Liwing 2 - godkänd hittills, Liwing ser man åtminstone potential i och jag tycker värvningen av honom är bra. riktigt bra om vi får behålla honom några år.
André Mattson - har spelat för lite, men att han inte platsar i vår backuppsättning visar att han kanske borde fundera på att syssla med något annat.
Henrik Nordfeldt 1 - den jag kanske är mest besviken på. har gjort rätt så skapligt med poäng i sina tidigare klubbar och är landslagsmeriterad. men nu tillför han absolut inget. varit fullständigt värdelös hittills. "att han inte charmat publiken hittills" , som hemsidan skrev får betraktas som en kraftig underdrift. tror han hade sitt första skott på mål i DIF-tröjan i kväll. grattis!
Per Eklund 1 - tyckte jag var en rätt så okej värvning på förhand. rutinerad lagspelare med hyfsat målsinne. tyvärr är Pelle numera så seg att han varken hinner med framåt eller bakåt.
Johan Eneqvist - spelat rätt så lite, men kämpar i alla fall på bra.
Patric Hörnqvist - född 87 och jättetalang. kan vi behålla honom några år så kan han göra mycket för klubben.
mest negativt, men ändå måste jag säga att Lassila och Adam A var en duo som DIF gjorde det mkt bra som knöt till sig. vi kan inte varit ensamma om att ha velat ha dessa.
Våra nyförvärv - så här har de varit
-
På transferlista
Jag noterade att Andreas Valdix finns på en transferlista. Jag vill minnas att han var en lovande spelare i Malmö för något år sedan. Kan han vara något att kolla närmre på??
mm får hålla med..
Lassila har varit GRYM, vi borde vunnit fler matcher tack vare han..
Liwing och Andersson har också varit bra, gillar särskilt hur Andersson går upp offensivt och stoppar många potentiella anfall i tidiga skeden, redan vid motståndarnas blåa.
De övriga har tyvärr inte visat tillräckligt för att imponera på mig, juniorkedjan spelar dock helt okej ändå, under omständigheterna, och har potential..
Ribbenstrand, Mattsson, Ryman, Eklund och Nordfeldt har tyvärr varit besvikelser så här långt.. men jag hoppas det kan vända.. att Eklund fick göra mål senast kan förhoppningsvis tända till honom lite.
Överlag ser ändå laget bra ut, vi har några spetsar, en bra målvakt, och några duktiga backar.. jag både tror och hoppas på slutspelsplats fortfarande, dock väldigt viktiga matcher som väntar nu närmast!
Lassila har varit GRYM, vi borde vunnit fler matcher tack vare han..
Liwing och Andersson har också varit bra, gillar särskilt hur Andersson går upp offensivt och stoppar många potentiella anfall i tidiga skeden, redan vid motståndarnas blåa.
De övriga har tyvärr inte visat tillräckligt för att imponera på mig, juniorkedjan spelar dock helt okej ändå, under omständigheterna, och har potential..
Ribbenstrand, Mattsson, Ryman, Eklund och Nordfeldt har tyvärr varit besvikelser så här långt.. men jag hoppas det kan vända.. att Eklund fick göra mål senast kan förhoppningsvis tända till honom lite.
Överlag ser ändå laget bra ut, vi har några spetsar, en bra målvakt, och några duktiga backar.. jag både tror och hoppas på slutspelsplats fortfarande, dock väldigt viktiga matcher som väntar nu närmast!
- Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Lite väl tidigt att bedöma nyförvärven
Det har endast spelats 8 omgångar av ES samt 10 stycken träningsmatcher och redan nu dyker det upp en tråd där vi skall bedöma nyförvärven.
Finns tråden så får man väl bidra med lite åsikter i den då
Teemu Lassila har redan visat varför han ansågs vara den bäste målvakten i finska ligan ifjol. Lugn och trygg i alla situationer och vore det inte för bristerna i defensiven så skulle hans statistik se betydligt bättre ut.
Jesper Björck ser tung och orörlig ut och har fortfarande mycket kvar att bevisa innan han kan anses hålla "måttet".
Erik Ryman må ha haft bra plus/minus statistik under sin tid i norska Vålerängen. Men det krävs betydligt bättre spela för att vara en duglig spelare i ES. Verkar ha sin styrka i offensiven även om han än så länge inte lyckats bevisa det på isen.
Adam Andersson blandar bra insatser med mindre bra insatser. Ser dock stabil ut och har ett mycket bra skott.
Verkar trivas alldeles utmärkt med att spela ihop med Linkan och Thoresen.
Jonas Liwing blandar också ett bra spel framåt med ett ibland direkt förvirrat spel bakåt. Ser ut att gå lite för fort för Jonas ibland.
Kommer nog att växa under säsongen då talangen finns där.
André Mattson var och är en gåta. Höll inte måttet förra gången han spelade i ES och har inte direkt rosat marknaden så här långt heller.
I ärlighetens namn så har André inte fått speciellt mycket istid heller och tur är väl det
Henrik Nordfeldt spelar center och har inte lyckats producera en enda poäng på 18 matcher.... det håller inte om man skall spela center i andra femman hos ett Elitserielag.
Per Eklund har sett tung och ointresserad ut så här långt.
Gjorde ett påpassligt mål i söndags men man skall kunna förvänta sig betydligt mer av en gammal skyttekung.
Johan Eneqvist är spelaren som mest gjort sig känd för det slagsmål med Joaquin Gage han var inblandad i under sin tid i Leksand.
Har verkligen visat prov på stort fighter-hjärta och har inte alls gjort bort sig så här långt.
Patric Hörnqvist utgör tillsammans med ovanstående Eneqvist och Christoffer Löfberg Djurgårdens 4-line.
De jobbar och sliter i varje byte men även om det inte syns i protokollet så här långt så har man verkligen varit en tillgång.
Finns tråden så får man väl bidra med lite åsikter i den då
Teemu Lassila 4 - en mkt bra värvning som måste ångra sig ngt fruktansvärt hur han kunde välja oss. om han orkar hålla humöret uppe trots det obefintliga försvarsspelet så kan han rädda oss kvar.
Jesper Björck 2 - inte lika dålig som sitt rykte, habil utfyllnadsback.
Erik Ryman 1 - sen inköpt back som skulle lyfta laget. det enda han lyfter är lön.
Adam Andersson 4 - mycket bra värvning som tyvärr precis som Lassila bara har ettårskontrakt och därmed lär gå till ett bättre lag nästa år. vår klart bästa back.
Jonas Liwing 2 - godkänd hittills, Liwing ser man åtminstone potential i och jag tycker värvningen av honom är bra. riktigt bra om vi får behålla honom några år.
André Mattson - har spelat för lite, men att han inte platsar i vår backuppsättning visar att han kanske borde fundera på att syssla med något annat.
Henrik Nordfeldt 1 - den jag kanske är mest besviken på. har gjort rätt så skapligt med poäng i sina tidigare klubbar och är landslagsmeriterad. men nu tillför han absolut inget. varit fullständigt värdelös hittills. "att han inte charmat publiken hittills" , som hemsidan skrev får betraktas som en kraftig underdrift. tror han hade sitt första skott på mål i DIF-tröjan i kväll. grattis!
Per Eklund 1 - tyckte jag var en rätt så okej värvning på förhand. rutinerad lagspelare med hyfsat målsinne. tyvärr är Pelle numera så seg att han varken hinner med framåt eller bakåt.
Johan Eneqvist - spelat rätt så lite, men kämpar i alla fall på bra.
Patric Hörnqvist - född 87 och jättetalang. kan vi behålla honom några år så kan han göra mycket för klubben.

Verkar trivas alldeles utmärkt med att spela ihop med Linkan och Thoresen.

Kommer nog att växa under säsongen då talangen finns där.

I ärlighetens namn så har André inte fått speciellt mycket istid heller och tur är väl det

Gjorde ett påpassligt mål i söndags men man skall kunna förvänta sig betydligt mer av en gammal skyttekung.

Har verkligen visat prov på stort fighter-hjärta och har inte alls gjort bort sig så här långt.

De jobbar och sliter i varje byte men även om det inte syns i protokollet så här långt så har man verkligen varit en tillgång.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Mina betyg:
Teemu Lassila 4. Antagligen den smartaste värvningen styrelsen gjort på flera säsonger.
Jesper Björck 1. En i raden av meningslösa utfyllnadsspelare. Hade hellre sett en junis till.
Erik Ryman 1. Varför??????
Adam Andersson 4(-). Bra värvning, men det går elaka rykten om att killen bara sitter på ett ett års kontrakt, smart i sådana fall!
Jonas Liwing 3. Tycker Liwing varit en frisk fläkt så här långt som vida överglänst mer namnkunniga spelare.
André Mattson 1. Ytterligare en helt obegriplig värvning.
Henrik Nordfeldt 1. En värvning som på pappret såg väldigt intressant ut. I verkligheten har det dock varit uselt. Antingen är han inte bättre än så här eller också har han underpresterat rejält. Tyvärr sitter han nog på en hel del i lön dessutom. Ersättare till Espen, knappast!
Per Eklund 1. Också en mycket märklig värvning. Kan bara se den som utfyllnad och då vidhåller jag att det är bättre att satsa på junisar.
Samtliga junisar ger jag så här långt godkännt rakt av. Skulle gärna se att de fick spela lite mera dock så kanske vårat lag inte blir så tröttkört i tredjeperioden.
Kan vara läge med ny bedömning efter ytterligare 10 matcher.
Teemu Lassila 4. Antagligen den smartaste värvningen styrelsen gjort på flera säsonger.
Jesper Björck 1. En i raden av meningslösa utfyllnadsspelare. Hade hellre sett en junis till.
Erik Ryman 1. Varför??????
Adam Andersson 4(-). Bra värvning, men det går elaka rykten om att killen bara sitter på ett ett års kontrakt, smart i sådana fall!
Jonas Liwing 3. Tycker Liwing varit en frisk fläkt så här långt som vida överglänst mer namnkunniga spelare.
André Mattson 1. Ytterligare en helt obegriplig värvning.
Henrik Nordfeldt 1. En värvning som på pappret såg väldigt intressant ut. I verkligheten har det dock varit uselt. Antingen är han inte bättre än så här eller också har han underpresterat rejält. Tyvärr sitter han nog på en hel del i lön dessutom. Ersättare till Espen, knappast!
Per Eklund 1. Också en mycket märklig värvning. Kan bara se den som utfyllnad och då vidhåller jag att det är bättre att satsa på junisar.
Samtliga junisar ger jag så här långt godkännt rakt av. Skulle gärna se att de fick spela lite mera dock så kanske vårat lag inte blir så tröttkört i tredjeperioden.
Kan vara läge med ny bedömning efter ytterligare 10 matcher.
-
Pelle Eklund och Nordfeltd har lyft sig ngt på slutet och Ryman är ändå värd en 2:a. sen har ju faktiskt André Mattsson inte varit så oduglig som jag trodde. en knapp tvåa på honom. Liwing trodde jag skulle växa, men hittills har han inte gjort det.
i övrigt håller jag nog fast vid mina betyg för en knapp månad sen.
i övrigt håller jag nog fast vid mina betyg för en knapp månad sen.
s
Tycker hela laget spelat riktigt bra.
Beror kanske på vad man förväntar sig men jag tycker det är kul att se många unga spelare som har möjlighet att utvecklas i raketfart bara för att de måste.
Lassila är grym.
Dessutom är det extremt kul att Fredrik Bremberg spelar så mycket. Han är ju hur bra som helst och alltid rolig att titta på.
Beror kanske på vad man förväntar sig men jag tycker det är kul att se många unga spelare som har möjlighet att utvecklas i raketfart bara för att de måste.
Lassila är grym.
Dessutom är det extremt kul att Fredrik Bremberg spelar så mycket. Han är ju hur bra som helst och alltid rolig att titta på.
Hockey är coooolt!