Det är grymt svårt att dra gränsen för vem som är supporter av ett lag och vem som inte är det. Jag tänker mig att jag går på stan och gör en enkät - 50% svarar att de inte bryr sig, 50% svarar med ett lag. Endast 10% av dessa kanske följer laget någorlunda aktivt. Hursomhelst är det dessa 50% som svarar på en sådan fråga jag vill komma åt.
1. Montreal Canadiens - ~2 miljoner fans.
Quebec har 8 miljoner invånare och säkert 20% av befolkningen skulle säga att de följer Habs aktivt. Det är lite annorlunda supporterkultur där i Kanada och säkerligen har hundratusentals Nordiques-fans "konverterat".
2. Toronto Maple Leafs - ~1,5 miljoner fans.
Toronto kallas väl för hockeyns Mekka. Svag konkurrens av Ottawa Senators och andra små lag i Ontario. Samma sak gäller för Maple Leafs som för Canadiens.
3-11. ~1 miljon fans-500 000 fans.
Utan inbördes ordning: Canucks, Capitals, Oilers, Red Wings, Rangers, Bruins, Blackhawks, Flyers, Penguins.
13-14. ~500 000 fans-300 000 fans.
CSKA Moskva, Flames, Senators.
15. Aik ~250 000 fans.
Trots allt har den här klubben en något större bas av supportrar än vad vi har.
16. DIF ~200 000 fans.
Över 70 000 "likes" på facebook, jag kan inte tänka mig att vi är ens nära hälften av de folk som aktivt eller passivt håller på DIF.
17-25. ~200 000 fans-100 000 fans.
De svenska lagen på denna lista är Frölunda, Färjestad. Inte Leksand eller Brynäs.
Ja... Självklart är det jättesvårt att peka ut exakta siffror men någorlunda rätt ute måste man ju vara, ellerhur?