Världens populäraste hockeylag

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Världens populäraste hockeylag

Inlägg av pulverapa »

Jag har funderat ett tag och försökt komma på vilken plats DIF skulle kunna tänkas vara på i en lista över världens mest populära hockeylag. Allting är bara uppskattningar. Jag har kollat en hel del på "likes" på facebook för att få fram hur lagen står sig mot varandra.

Det är grymt svårt att dra gränsen för vem som är supporter av ett lag och vem som inte är det. Jag tänker mig att jag går på stan och gör en enkät - 50% svarar att de inte bryr sig, 50% svarar med ett lag. Endast 10% av dessa kanske följer laget någorlunda aktivt. Hursomhelst är det dessa 50% som svarar på en sådan fråga jag vill komma åt.

1. Montreal Canadiens - ~2 miljoner fans.

Quebec har 8 miljoner invånare och säkert 20% av befolkningen skulle säga att de följer Habs aktivt. Det är lite annorlunda supporterkultur där i Kanada och säkerligen har hundratusentals Nordiques-fans "konverterat".

2. Toronto Maple Leafs - ~1,5 miljoner fans.

Toronto kallas väl för hockeyns Mekka. Svag konkurrens av Ottawa Senators och andra små lag i Ontario. Samma sak gäller för Maple Leafs som för Canadiens.

3-11. ~1 miljon fans-500 000 fans.

Utan inbördes ordning: Canucks, Capitals, Oilers, Red Wings, Rangers, Bruins, Blackhawks, Flyers, Penguins.

13-14. ~500 000 fans-300 000 fans.

CSKA Moskva, Flames, Senators.

15. Aik ~250 000 fans.

Trots allt har den här klubben en något större bas av supportrar än vad vi har.

16. DIF ~200 000 fans.

Över 70 000 "likes" på facebook, jag kan inte tänka mig att vi är ens nära hälften av de folk som aktivt eller passivt håller på DIF.

17-25. ~200 000 fans-100 000 fans.

De svenska lagen på denna lista är Frölunda, Färjestad. Inte Leksand eller Brynäs.

Ja... Självklart är det jättesvårt att peka ut exakta siffror men någorlunda rätt ute måste man ju vara, ellerhur? :)
Shitkicker

Re: Världens populäraste hockeylag

Inlägg av Shitkicker »

Det är kanske inte helt optimalt att förlita sig på just "likes" på facebook när man gör en sådan undersökning, men det inser du ju förhoppningsvis själv. Tror exempelvis inte att undertecknad brytt sig om att gilla DIF där. Ryssland har, om jag inte minns fel, något ryskspråkigt alternativ till fb där de hellre hänger då de ofta toksuger på engelska och eftersom en betydligt större andel av den ryska befolkningen är hockeyintresserade än exempelvis den amerikanska, vågar jag nog påstå att de största ryska lagen har långt fler nominella fans än du utgått ifrån i din lista. St. Petersburg, med fem miljoner invånare, har väl bara ett elitlag i hockey, SKA. Det är väl inte orimligt att tänka sig att kanske 25-50% av invånarna där skulle nämna sin stads lag på en direkt fråga? Eftersom du tagit med Flyers på din lista kan jag som jämförelse berätta att jag själv bott i hyfsad närhet av Philadelphia under en period, och jag kan garantera att situationen där är en helt annan. Tro mig, det är en liten minoritet av den stadens befolkning som överhuvudtaget bryr sig om hockey.

Med de förutsättningar du ställt upp, där det räcker att bara nämna ett lag för att betraktas som supporter, tycker jag hursomhelst resultatet av undersökningen är dömt att bli ganska missvisande. Bara för att fotbollsintresserade gnagare med en knapptryckning meddelar världen att de även gillar sitt hockeylag, men fullständigt skiter i att gå på matcher annat än möjligen mot oss eller i slutspelet, tycker jag inte det kan sägas göra aik-hockey till ett mer populärt lag än DIF. Ett minimikrav för att få rösta borde egentligen vara att man åtminstone pallrat sig iväg för att se EN match med "sitt" lag live. Annars kan man nog inte ses som supporter, med min definition av ordet.

Om den stolta, franskspråkiga minoriteten i Kanada starkt identifierar sig med Canadiens och därför tvivelsutan skulle nämna dom i en poll av rent politiska skäl, säger det verkligen så mycket om deras popularitet som hockeylag då?

Skall man få fram ett vettigt och rättvist svar på frågan får man väl helt enkelt anordna en global opinionsundersökning, men vad är då förutsättningarna för den? Solna IF och Färjestad är troligen även två av de mest impopulära lagen i ES. Får dom några minuspoäng för det i sammanställningen? Får man gilla mer än ett lag? Ett lag i en annan liga än den inhemska, ett andralag?

Är det tillåtet att nämna flera lag har jag en känsla av att Red Wings nog sammantaget kan vara det allra mest populära laget i världen. Dom har ett brett spektrum av fans av olika nationaliteter både i Nordamerika och i Europa. Den tesen stödjs då även bl.a. av det faktum att de är det NHL-lag som attraherar klart störst publik under sina bortamatcher, även om det delvis givetvis även rör sig om människor som kommit för att se dom förlora.
Skriv svar