Jag börjar med att citera dig, Heaty. Om du har läst din Bibel borde ett par saker vara klara för dig; Bibelns guidliner är inte bra! Den är sadomasochistisk, våldsam, omoralisk, hemsk och motsägelsefull.Heaty skrev: Visst kan det ofta vara så att det förs vidare genom föräldrarna, på samma sätt som många djurgårdare blir till. Men i min familj så var det snarare tvärt om, mina föräldrar är starka ateister och då min far jobbade som journalist hade han sett en hel del skit, och var inte sen med att påpeka detta till mig. Jag har i alla fall blivit religiös av mig, så i mitt fall stämmer det inte med att jag vart "pådyvlad" detta.
Sen för att jag inte följer bibeln punkt till pricka är en annan sak, jag tror att den och koranen är skriven som guidelinjer, finns en logisk förklaring till varför fläsk är orent t.ex. Jag syndar även ganska ofta, men det betyder inget annat än att jag missar mina mål.
Det jag menar är att du borde inte ha fördomar om hur någon blir religiös eller hur denna person är eller ser ut. Och även fast religion skapar mycket hat, skapar den även minst lika mycket glädje och hopp.
"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen." - 3 Mos 20:13
"Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla."
- 1 Tim 2:11-12
"”Om din hand eller din fot förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll. Om ditt öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i behåll.” - Matteus 18:2-4
Ja, det finns mängder. Bibeln är EXTREMT tydlig med vad som gäller. "Det där följer inte jag!" säger du.
Ha då i åtanke att;
"Människan är som gräset
och all hennes härlighet som blommorna i gräset.
Gräset vissnar och blommorna faller av.
Men Herrens ord består i evighet". - 1 Petrus 1:24
"Herrens lag är utan brist" - Psalm 19:8
Guds lag är med andra ord perfekt. Antingen är man med... eller så är man inte med. Annars, om du enbart plockar ut de delar som passar dig och lämnar allt hemskt åt sidan har du ju skapat en egen religion som en produkt av din egen sundhet; ergo inte kristendom.