Religion, sekter och andlighet.

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Religion, sekter och andlighet.

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag har ingen aning om hur intresserade ni är att föra en sån här diskussion på detta forum, men egentligen bryr jag mig inte. Jag är intresserad av detta så därför fick det bli en tråd om allt övernaturligt.
Heaty skrev: Visst kan det ofta vara så att det förs vidare genom föräldrarna, på samma sätt som många djurgårdare blir till. Men i min familj så var det snarare tvärt om, mina föräldrar är starka ateister och då min far jobbade som journalist hade han sett en hel del skit, och var inte sen med att påpeka detta till mig. Jag har i alla fall blivit religiös av mig, så i mitt fall stämmer det inte med att jag vart "pådyvlad" detta.
Sen för att jag inte följer bibeln punkt till pricka är en annan sak, jag tror att den och koranen är skriven som guidelinjer, finns en logisk förklaring till varför fläsk är orent t.ex. Jag syndar även ganska ofta, men det betyder inget annat än att jag missar mina mål.
Det jag menar är att du borde inte ha fördomar om hur någon blir religiös eller hur denna person är eller ser ut. Och även fast religion skapar mycket hat, skapar den även minst lika mycket glädje och hopp.
Jag börjar med att citera dig, Heaty. Om du har läst din Bibel borde ett par saker vara klara för dig; Bibelns guidliner är inte bra! Den är sadomasochistisk, våldsam, omoralisk, hemsk och motsägelsefull.

"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen." - 3 Mos 20:13

"Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla."
- 1 Tim 2:11-12

"”Om din hand eller din fot förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll. Om ditt öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i behåll.” - Matteus 18:2-4

Ja, det finns mängder. Bibeln är EXTREMT tydlig med vad som gäller. "Det där följer inte jag!" säger du.
Ha då i åtanke att;

"Människan är som gräset
och all hennes härlighet som blommorna i gräset.
Gräset vissnar och blommorna faller av.
Men Herrens ord består i evighet"
. - 1 Petrus 1:24

"Herrens lag är utan brist" - Psalm 19:8

Guds lag är med andra ord perfekt. Antingen är man med... eller så är man inte med. Annars, om du enbart plockar ut de delar som passar dig och lämnar allt hemskt åt sidan har du ju skapat en egen religion som en produkt av din egen sundhet; ergo inte kristendom.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Re: Religion, sekter och andlighet.

Inlägg av DIF_Soldier »

Hm, aningen långt första inlägg kanske. Men jag brinner som sagt för det här och vill gärna höra vad Djurgårdsfamiljen anser om Teh Almighty.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Skywalker
Säsongskort: Ja

Inlägg av Skywalker »

Men herregud(!) Vad har detta med DIF att göra?

Som jag skrev ang. politik att alla är välkomna att vara Djurgårdare.

Om vi bara ska prata politik rent allmänt så passar väl andra sidor än DIF-hockeys forum. Men om jag ska gå OnT då: Religion=bollocks.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Gör oss alla en tjänst och ha PM-Diskussion om detta..
DIF!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Detta har ingenting med DIF att göra, precis som Vetgirig, Valet 2010, NHL 11 eller Roliga filmklipp. Det är just därför det kallas Rinkside Bar. Och ja, det är ett tungt ämne, men jag har ingenting emot att bli "snäppet allvarligare", har ni?

De som vill yttra sig får göra det. Daniel, du får blunda om du inte vill se :)

Men det vore jävligt konstigt om ingen hade åsikter om detta, det är det jag menar.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-02-23 22:05:20, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Hm, aningen långt första inlägg kanske. Men jag brinner som sagt för det här och vill gärna höra vad Djurgårdsfamiljen anser om Teh Almighty.
Jag kan väl säga att jag är emot allt som har med religion att göra. Religion är bara sorgligt och har genom alla århundraden orsakat krig och eländen, och att påstå att religion är något bra och positivt som många gör förstår jag inte. Alla religioner är absurda, och den mest vettiga religionen av alla är hinduism, en religion där många plågar sig själv för att födas in i en bättre kast i kommande liv. Att det är den mest vettiga religionen är för mig rätt sjukt, men å andra sidan så är det inte så konstigt att en sådan religionen framstår som vettig när religioner som kristendomen och judendomen genom alla år har spridit hat i världen samt förtryckt andra folkgrupper.
Så sammanfattningsvis så kan allt sägas med tre ynka ord: Religion är skit!

Skywalker skrev:Men herregud(!) Vad har detta med DIF att göra?
Ingenting, det är därför tråden är skapad i "Rinkside-bar"-delen på forumet.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Dessutom så respekterar vi båda varandras åsikter, alltså har det här inget med att den andre inte är välkommen på något sätt.
Jag kallar mig själv kristen i brist på bättre ord, men jag har varit med om en del och har alltid funnit stöd i att tro på en högre kraft, att det som hänt har haft en mening. Sen om man anser att jag är svag för att inte klara av det på ett annat sätt är en annan diskussion.
Det man ska tänka på är att bibeln är skriven för länge sedan, och nej, jag kan inte min bibel. Och det var inte heller så länge sen kvinnor inte fick rösta i Sverige, så det ska man nog läsa lite mellan raderna.
Det jag menar är man inte ska avfärda troende som "dumma" eller "naiva", det finns alltid en anledning till att man är troende. Jag ursäktar för att jag inte bättre kan argumentera för min sak, men anledningen till det är att mina skäl är såpass djupa att jag inte behöver några konkreta anledningar till att tro, på grund av det faktum att det är en tro.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Kan inte förstå varför ni alla är så anti-diskussionsmaterial. Rinkside Bar är forumdelen där vi ska prata vad fan som helst, utom hockey och Djurgår'n. Läs inte tråden om ni inte vill, för helvete.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Ibland önskar jag att jag var troende. Det verkar så jävla bekvämt att kunna söka tröst i något högre. Jag kan inte det. Det känns ensamt emellanåt. Men DIF gör livet lättare! ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Heaty skrev:Dessutom så respekterar vi båda varandras åsikter, alltså har det här inget med att den andre inte är välkommen på något sätt.
Jag kallar mig själv kristen i brist på bättre ord, men jag har varit med om en del och har alltid funnit stöd i att tro på en högre kraft, att det som hänt har haft en mening. Sen om man anser att jag är svag för att inte klara av det på ett annat sätt är en annan diskussion.
Det man ska tänka på är att bibeln är skriven för länge sedan, och nej, jag kan inte min bibel. Och det var inte heller så länge sen kvinnor inte fick rösta i Sverige, så det ska man nog läsa lite mellan raderna.
Det jag menar är man inte ska avfärda troende som "dumma" eller "naiva", det finns alltid en anledning till att man är troende. Jag ursäktar för att jag inte bättre kan argumentera för min sak, men anledningen till det är att mina skäl är såpass djupa att jag inte behöver några konkreta anledningar till att tro, på grund av det faktum att det är en tro.
Jag respekterar inte din åsikt, men jag tolererar den.

Självklart finns det en anledning till varför folk tror och det kallas för rädsla för döden, eller rädsla för att bli utstött ur sin vänskaps- och familjekrets eller till och med dödad. Vi är den enda art på denna jord som vet att vi kommer dö, och att konfrontera någon med att ett undantag kan göras i den personens fall så är det givetvis frestande.

Du har skäl men du behöver ingen anledning? Motsägelse? Har jag tolkat det korrekt att du inte behöver hålla dig till vad som är sant för att tron ger dig trygghet? Med andra ord intresserar sökandet efter sanningen inte dig?

Du kanske anser att din tro är harmlös, att de extrema "inte är du". Faktum är att de extrema som styr skutan lever och frodas över att de har massan bakom sig. Hur tror du annars påven lyckas åka till aids-drabbade länder och påvisa att kondomer är hädelse utan att bli avvisad som en dåre? Just för att miljoner människor tror. Massan är en hävstång för de extrema, de extrema vet om det och utnyttjar det så mycket de bara kan.

Så vad du måste fråga dig är; "Är det värt mödan att den trygghet min tro ger faktiskt har ett ganska ohyggligt pris?"

Många som är troende frågar mig; "Varför ens leva om man inte tror på liv efter döden?"
Jag svarar att det är precis just därför att det inte finns liv efter döden som gör det så fantastiskt - just av den anlednigen! Att inte gå och vänta på nåt bättre.

VI ÄR HÄR och det är fantastiskt, och chansen var en på miljontals! Vi ska skratta oss lyckliga att vi ens andas på denna vackra jord. Det här är vår ENDA CHANS, ta tillvara på den och lev fullt ut! Gå inte och dröm dig bort till något bättre, utan gör det bästa av det liv du faktiskt har.
Säg den glädje som varar
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Gud 1:0 " Liten mössa ingen gris"

Gud 2:0 " Äta gris men ingen mössa förutom tanter som går i kyrkan"

Gud 3:0 " Tillbaka till liten mössa, ingen gris"

"Om Gud hatar bögar, varför har han satt prostatan så att det är skönt att peta på den?"

/Magnus Betnér
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

jensa85 skrev:Gud 1:0 " Liten mössa ingen gris"

"Om Gud hatar bögar, varför har han satt prostatan så att det är skönt att peta på den?"

/Magnus Betnér

hahahahahahah!!!!a!!!!! :lol: :lol:
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

jensa85 skrev:Gud 1:0 " Liten mössa ingen gris"

/Magnus Betnér
Betnér är bra, riktigt bra. Men George Carlin spelar i en egen liga (och faktum är att Betnér har varit och nosat på hans och Bill Hicks' material, nästan lite plagiatvarning ibland)

"In any decently runned universe, this guy would've been out on his all powerful ass a long time ago!"
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Religion breeds hate, fear and lies. Be your own God. Simple as that.
Expert.
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Kan bara hålla med om att religion är skit. Själv gick jag ur svenska kyrkan för tre-fyra år sen.

För mig är det ett svaghetstecken att vara troende. Undersökningar visar också att starkt troende = lägre IQ. Ja inte bara det, kolla denna tabellen t.ex:
I min värld är Islam den absolut värsta religionen, har svårt att se någon annan ens komma nära.

Trist o se att Mika är starkt troende, det är väl dock något han fått av sina föräldrar som det oftast är.
Skriv svar