Storpublik?
Storpublik?
Det är väl nästan lite ironiskt, Djurgården skriver så här på förstasidan:
De tre första hemmamatcherna mot Södertälje (8046 åskådare), Brynäs (7243) och Leksand (7341) har tillsammans lockat 22626 åskådare, trots att matcherna till viss del konkurrerar med fotbollslagets guldjakt.
Tidigare har vi kunnat läsa om att Djurgården delat ut ett antal fribiljetter, bland annat genom att sprida ut puckar i Stockholm. Att dela ut tusen puckar som gör att två personer får gå in gratis gör naturligtvis publiksiffran större, men hur mycket folk hade det vart utan alla fribiljetter?
Självklart så tycker jag att det är kul med mycket folk på hemmamatcherna, men att lägga upp en nyhet om det där på förstasidan känns inte riktigt rätt. Om vi hade haft mindre publik än de tidigare säsongerna, trots att vi faktiskt har delat ut en hel del fribiljetter hade det varit en katastrof. Jag vågar inte tänka på vad herr Anrell hade skrivit i sin pajastidning då.
Läs om hela artikeln här -> http://difhockey.se/nyhet.php?news=3031
De tre första hemmamatcherna mot Södertälje (8046 åskådare), Brynäs (7243) och Leksand (7341) har tillsammans lockat 22626 åskådare, trots att matcherna till viss del konkurrerar med fotbollslagets guldjakt.
Tidigare har vi kunnat läsa om att Djurgården delat ut ett antal fribiljetter, bland annat genom att sprida ut puckar i Stockholm. Att dela ut tusen puckar som gör att två personer får gå in gratis gör naturligtvis publiksiffran större, men hur mycket folk hade det vart utan alla fribiljetter?
Självklart så tycker jag att det är kul med mycket folk på hemmamatcherna, men att lägga upp en nyhet om det där på förstasidan känns inte riktigt rätt. Om vi hade haft mindre publik än de tidigare säsongerna, trots att vi faktiskt har delat ut en hel del fribiljetter hade det varit en katastrof. Jag vågar inte tänka på vad herr Anrell hade skrivit i sin pajastidning då.
GOGO FIMPEN!
- grandstoff
Tydligen har Djurgårdens publiksnitt ökat med hela 28% sen förra året. Hittills, kanske man bör tillägga...
http://www.aftonbladet.se/blogg/hockeyb ... ckeyn.html

http://www.aftonbladet.se/blogg/hockeyb ... ckeyn.html
-
Re: Storpublik?
Inför matchen DIF-Södertälje, delade DIF hockey ut 2000 biljetter (Officiellt) samt Arenabolaget 1000 stycken för release party av nya resturangerna som drivs av Balldakinen.Johaan skrev:Det är väl nästan lite ironiskt, Djurgården skriver så här på förstasidan:
Summa = 5046 varav jag gissar att kanske det var 4500 betalande.
För DIF är betalande åskadare det kritiska/viktiga om kulorna skall rulla in. Men... Lockar man publik i allmänhet till matcherna, kanske laget får en push och presterar sin fulla kapacitet. Och därmed lite mer framgång. Framgång drar folk.
-
- Kontakt:
Re: Storpublik?

FORZA DIF
Tycker det är schysst av DIF att dela ut fribiljetter till ståplats.
Om alla tar med sig en kompis blir vi fler och om DIF delar ut biljetter till ståplats mot nästa match kan polaren ta med sig en till polare.
Det blir som en kedja.
Men hurvida detta fungerar vet man ju aldrig.
Dom flesta säljer väl sina biljetter åt invandrarna utanför Globen.
Men får DIF detta att fungera kommer det fler folk på matcherna och det blir bättre tryck.
Jag tycker att det är ett kul initiativ i varje fall.
Om alla tar med sig en kompis blir vi fler och om DIF delar ut biljetter till ståplats mot nästa match kan polaren ta med sig en till polare.
Det blir som en kedja.
Men hurvida detta fungerar vet man ju aldrig.
Dom flesta säljer väl sina biljetter åt invandrarna utanför Globen.
Men får DIF detta att fungera kommer det fler folk på matcherna och det blir bättre tryck.
Jag tycker att det är ett kul initiativ i varje fall.
Kanske OT, men måste ändå poängteras. Såg just att DIF hade studentbiljetter för 100kr st. Måste bara säga att det låter jävligt bra, tummen upp Djurgår'n Hockey! Vet själv eftersom jag studerar att man ofta har lite pengar så detta är helt rätt satsat, speciellt men tanke på hur många studenter det finns i Stockholm vid SU, KTH mm. Har inte sett detta hos många lag, vet dock att Luleå hade det för ett par år sedan.
För de som stod i klacken så kunde man skriva upp sig på en lista så att man fick 2 fribiljetter till nästa match.Sinkan skrev:Har jag missat något?? Dela ut fribiljetter till ståplats? När, var, hur?
Men det var inte något sådant erbjudande senast mot Modo.
Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att en flytt till Hovet är ett måste!
Nästa säsong bör DIF spela de mesta matcherna på Hovet och bara matcher som dra mer än 9000 skall spelas på Globen!
Stämingen blir så mycket bättre på Hovet, plus att även en liten klack kan göra sig hörd där.
All statistik pekar på att det blir mindre folk på matcherna om de spelas på hovet. Visst kan det vara så att det är mindre populära matcher som spelas på hovet ibland men med alla hästar, monstertruckar och fan o hans moster i Globen så tror jag inte att det räcker som förklaring. Jag misstänker att den breda publiken föredrar Globens högre komfort framför Hovets bättre möjligheter till stämning.Maxz skrev:Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att en flytt till Hovet är ett måste!
Nästa säsong bör DIF spela de mesta matcherna på Hovet och bara matcher som dra mer än 9000 skall spelas på Globen!
Dessutom kan man enligt mig inte göra så stora förändringar bara för vissa fans tror att det ska bli bättre.
Det klagades på att det var för dyrt att gå på hockey och vi fick extremt billiga klackkort.
Det gick inte att skapa stämning när det spelades musik hela tiden så det blev fler tysta pauser.
Det gick inte att ha en klack på Globens sittplatser så det byggdes en ståplatsläktare.
Var det något som fungerade?
Ska det till några större förändringar så får det allt visas att det är värt det först. Vill man ha fler matcher på Hovet så gäller det helt enkelt att se till att Hovet-matcherna blir riktigt välbesökta. Går inte det så får man väl helt enkelt anta att intresset inte är stort nog.