Handledsskottdilemma.

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Handledsskottdilemma.

Inlägg av DIF_Soldier »

Min far hade tidigare idag en diskussion med vår granne som är hockeytränare gällande handledsskott.

Vad det handlade om var gällande vilken hand man använder till att sikta med, den hand man använder för att kontrollera skottets riktning.

Tränarn menade på att det är den hand du håller överst på skaftet som kontrollerar riktning, medan nedre delen står för handledsskottets styrka, medan farsan menade på att man siktar med den nedre handen.

För mig har det alltid varit självklart att det är den undre handen som man siktar med, just pågrund av att den befinner sig närmre pucken/bollen i fråga.

Grejen med mig är att jag är vänsterhänt och vänsterskytt samtidigt. Är inte anledningen till att det finns färre högerskyttar än vänsterskyttar att det finns flest högerhänta? Således måste vänsterhänta som är högerskyttar använda sin bästa hand överst, längst ifrån pucken. Varför? Detta konfunderar mig. Eller är det så att högerskyttar är högerhänta? Varför finns det då fler högerskyttar? Trycker ifrån gör man åtminståne med nederhanden.

Är det någon som vet om Bremberg är vänster- eller högerhänt? Att han är vänsterskytt ser väl alla, men vilken är hans bästa hand? Jag har studerat ett klipp där han lägger en straff och det är utan tvekan den nedre handen han har i rörelse (alla andra också för den delen). Frågan är om det är hans bästa hand?

Fan, jag kan inte ens sova. Är det så att världens bästa hockeyspelare använder sin bästa hand längst ifrån pucken? Detta verkar helt ologiskt för mig. Allt farsan fick höra var "nää, du har fel teknik!"

Tankar?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
136_Djurgårdare
Kontakt:

Re: Handledsskottdilemma.

Inlägg av 136_Djurgårdare »

DIF_Soldier skrev:Min far hade tidigare idag en diskussion med vår granne som är hockeytränare gällande handledsskott.

Vad det handlade om var gällande vilken hand man använder till att sikta med, den hand man använder för att kontrollera skottets riktning.

Tränarn menade på att det är den hand du håller överst på skaftet som kontrollerar riktning, medan nedre delen står för handledsskottets styrka, medan farsan menade på att man siktar med den nedre handen.

För mig har det alltid varit självklart att det är den undre handen som man siktar med, just pågrund av att den befinner sig närmre pucken/bollen i fråga.

Grejen med mig är att jag är vänsterhänt och vänsterskytt samtidigt. Är inte anledningen till att det finns färre högerskyttar än vänsterskyttar att det finns flest högerhänta? Således måste vänsterhänta som är högerskyttar använda sin bästa hand överst, längst ifrån pucken. Varför? Detta konfunderar mig. Eller är det så att högerskyttar är högerhänta? Varför finns det då fler högerskyttar? Trycker ifrån gör man åtminståne med nederhanden.

Är det någon som vet om Bremberg är vänster- eller högerhänt? Att han är vänsterskytt ser väl alla, men vilken är hans bästa hand? Jag har studerat ett klipp där han lägger en straff och det är utan tvekan den nedre handen han har i rörelse (alla andra också för den delen). Frågan är om det är hans bästa hand?

Fan, jag kan inte ens sova. Är det så att världens bästa hockeyspelare använder sin bästa hand längst ifrån pucken? Detta verkar helt ologiskt för mig. Allt farsan fick höra var "nää, du har fel teknik!"

Tankar?
Intressant frågeställing måste jag säga.

När jag själv började spela hockey så fick jag alltid höra att den översta handen skulle vara den styrande och den undre endast skulle följa med.
Vi tränade ofta med toarullar i nedre handen för att lära oss att jobba med överhanden.
Detta var dock i dribblingsövningar men att överhanden styr bladets position är jag ganska säker på. Bladets position styr i sin tur vart pucken sen hamnar när du skjuter iväg pucken. Man kan likna klubban som ett roder på en båt, om du förstår vad jag menar.
När du sen ska dra iväg ett handledsskott så ska du lägga tyngden på underhanden för att få den rätta flexen i klubban och få maximal fart i skottet. Därmed blir underhanden lite låst i skottögonblicket.
Det är möjligt att man med den sista snärten när pucken lämnar klubban kan bestämma riktningen lite grand med underhanden.
Men i det stora hela så tror jag att överhanden bestämmer det mesta av riktningen på skottet.
Sen utvecklar spelare som spelat spelet länge egna tekniker för sina skott och så men grundläran är att överhanden ska styra över underhanden.

Att det finns flest vänsterskyttar beror som sagt till största del på att högerhänta människor är i stor majoritet. Sen händer det ju ibland att föräldrar bara köper en klubba i tidig ålder utan att tänka på vilken hand som är styrande egentligen. Sen tror jag inte att det spelar någon roll alls vilken vinkel man har oavsett om man är höger eller vänsterhänt. Använder man klubban tillräckligt många gånger på ett sätt så vänjer man ju sig och därför spelar det ingen roll vart på klubban man har sin bästa hand.
Jag vet tex. att många föräldrar väljer att vänja sina barn med att spela med right vinklade klubbor för att det sen ska ge dem en fördel i sina karriärer. Har haft barn när jag jobbat som ledare för hockeyskolor som helt enkelt kommit med nya right klubbor för att vänja sig vid det.

Jag vet inte om du blev något klokare av detta men det var lite tankar bara
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Låter ju helt absurt att s sikta med överhanden. Tänk alla barn som börjar sikta med nedre handen och får höra att det är "fel". Fatta vilka skott folk skulle kunna få på om de fick använda sin nedre hand.

Sikta med överhanden, jag förstår det bara inte. Den är ju så långt ifrån?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jepe
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jepe »

Det är väl en kombination av båda händerna. Den övre handen, den högra här, sätter grunden för hur klubban vinklas den vänstra handen styr ju rörelsen och kraften så att säga.

Anledningen till att så många fler är rightare i USA är, enligt min hockeytränare när jag var yngre, att nästa alla börjar spela Baseball i unga åldrar och då slår man som i golf med den vänstra handen högst (i baseball längst ner?) och högra längst ut på skaftet. Hur sant detta är vet jag inte riktigt, men man spelar ju golf åt "fel" håll i jämförelse hur man vanligast spelar hockey.

Så min slutsats är att båda styr, men den vänstra är den som styr mest. 75-25 skulle jag gissa. :D
2014-04-07, vad hände?
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Titta hur Linkan gör. Alla barn som börjar spela hockey borde gå en lektion med honom i hur man greppar en hockeyklubba.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev:Titta hur Linkan gör. Alla barn som börjar spela hockey borde gå en lektion med honom i hur man greppar en hockeyklubba.
Precis. Jag har studerat hans händer i andra sekvensen i det här klippet, och det är ingen tvekan om vilken hand som är i rörelse. Snärten och siktet måste bara sitta i nedre handen, den översta rör sig ju inte.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

90% av alla har väl ändå sin starkaste hand högst upp? Det vill säga om du är högerhänt så är du vänsterskytt.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev:Fan, jag kan inte ens sova. Är det så att världens bästa hockeyspelare använder sin bästa hand längst ifrån pucken?
Ledsen att jag har noll att komma med i diskussionen med det enda jag tänkte på när jag läste tråden var den här gamla vännen...

Bild

- "Sova med skägget över eller under täcket? Över? Under? Över? Under? Över? Under?".

Världsliga funderingar. Carry on.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:
DIF_Soldier skrev:Fan, jag kan inte ens sova. Är det så att världens bästa hockeyspelare använder sin bästa hand längst ifrån pucken?
Ledsen att jag har noll att komma med i diskussionen med det enda jag tänkte på när jag läste tråden var den här gamla vännen...

Bild

- "Sova med skägget över eller under täcket? Över? Under? Över? Under? Över? Under?".

Världsliga funderingar. Carry on.
"Störmar och orkarner, jag behöver inget täcke - det är ändå alldeles för varmt här! Såja, nu drömmer jag redan..."

Koks i Lasten om jag minns rätt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ah finns fler Kapten Haddock fans ser jag. Min absoluta favorit i alla kategorier. Oslagbart skön figur. :wink:
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

-daniel- skrev:Ah finns fler Kapten Haddock fans ser jag. Min absoluta favorit i alla kategorier. Oslagbart skön figur. :wink:
Riv mina råsegel! Här har du ett till, som en del säkert kanske minns från min förrförra avatar ;)

Sorry för OT. :roll:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Sidney Crosby skrev:
-daniel- skrev:Ah finns fler Kapten Haddock fans ser jag. Min absoluta favorit i alla kategorier. Oslagbart skön figur. :wink:
Riv mina råsegel! Här har du ett till, som en del säkert kanske minns från min förrförra avatar ;)

Sorry för OT. :roll:
Vi laddar säkert alla för Steven Spielberg's The Secret of the Unicorn.

Synd bara att "Bomber och granater!" kommer bytas ut till engelskans dito "Blistering barnacles!"
Extrem smolk i bägaren. Enda gången på länge man hoppas lite på en svensk dubbning.

För att inte bli mer OT råder jag er att fortsätta Tintin-snacket i Tintintråden.

Skål på er, kryddkrämare!
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Blå Helgonet
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Blå Helgonet »

Här kommer jag och lägger mig i.
Minns såväl de heta somrarna, playwoodskivan, puckhinken och farsan;
- Pojka perkele tykitä ja tähtää oikealla kouralla. (Kruta på och styr med högra labben)Bild

Ingen snack snärten och siktet måste bara sitta i nedre handen.
Jag är högerhänt och jag skjuter right så klockarna stannar.
Arslet före upp i trädet...

Bild
Blue Saints...
Skriv svar