Tja. Jag är nyregistrerad här på forumet så jag ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta ämne. Jag gjorde en sökning och hittade ingenting så då borde det väl vara ok.
Globen vs. Hovet har ju debatterats mycket och frågan återkommer ständigt i olika varianter. Föreningen har en syn på det hela som man iofs måste respektera men min personliga åsikt är att en flytt till Hovet skulle göra mer nytta än skada, speciellt på lite längre sikt. Det är till stor del stämningen som gör att folk vill titta på hockey men i Globen får man ingen stämning om det är inte är minst 10 000 på plats - vilket sker väldigt sällan. Hovet däremot känns mer anpassat till dagens faktiska läge vad gäller publiksiffror och kan erbjuda en mer intim stämning som gör att folk vill komma igen, och igen, och igen. Dessutom tror jag det hjälper laget att se levande personer på läktarna istället för tomma, röda stolar.
Jag har mycket tankar och åsikter kring detta. Men jag nöjer mig med detta så länge. Det ska bli intressant att se om man kan få igång en seriös och saklig diskussion kring detta ämne som jag tycker borde lyftas fram mer centralt. Personligen tror jag detta är en fråga som om den behandlas på rätt sätt kan skapa en positiv trend vad gäller publikutveckling på matcherna.
Läktarna är ju långt från isen, man ser ingentin från de nedersta raderna och om Djurgården skulle få mer än 8000 personer på matchen? Ska vi neka de övriga att komma in då? Nej, Hovet är en för liten arena för oss. Våra ambitioner är högre än 5000 per match. Jag tror inte att folk kommer till matcherna bara för att vi spelar på Hovet. Stämningen är inte heller bättre på Hovet. Globen är nyare, fräschare, större och helt enkelt bättre anpassad för Djurgårdens behov.
Wilhelm Arwe skrev:Läktarna är ju långt från isen, man ser ingentin från de nedersta raderna och om Djurgården skulle få mer än 8000 personer på matchen? Ska vi neka de övriga att komma in då? Nej, Hovet är en för liten arena för oss. Våra ambitioner är högre än 5000 per match. Jag tror inte att folk kommer till matcherna bara för att vi spelar på Hovet. Stämningen är inte heller bättre på Hovet. Globen är nyare, fräschare, större och helt enkelt bättre anpassad för Djurgårdens behov.
Ambition är en sak och hård fakta en annan. Jag tror inte det kommer dyka upp fler än 8000 särskilt ofta, och inför "stormatcher" kanske det finns möjlighet att hoppa in i Globen. Typ som idag, fast tvärtom. Jag håller absolut med om att Globen är nyare, fräschare och större - men det hjälper inte när det knappt är halvfullt. Det känns riktigt ruttet när det inte blir något tryck från läktaren. När det gäller så stämningen antar jag att smaken är som baken - min bestämda uppfattning är dock att stämningen blir bättre på Hovet.
Det detta egentligen handlar om är att de flesta djurgårdare inte orkar pallra sig till globen för att stötta klacken, fy skäms!
Nu senast var Brynäs klacken större än djurgårdens, och nu på torsdag kommer antagligen Leksands vara större.
Detta är våran arena! Uppmanara alla att komma på torsdag så vi kan visa var någonstans vi står! Jag tror också att spelarna e lite besvikna på oss och därför inte preseterar sitt bästa.
Jag har hört att publikvärdarna inte släpper in folk till klacken som inte har klackbiljett.
Visst det är helt rätt när klacken är full, men om det står 50 pers så kan väl folk få ställa sig där med?
Risken att bortasupporters skulle komma och bråka tror jag inte är så stor.
Senast kom det 5 brynäsare på läktar'n över klacken, men då kom det publikvärdar dirket och pratade med dem.
Klackplatserna är billigast i Globen så dom som vill flytta ner tjänar ju inte på det prismässigt.
Det jag och några polare till har reagerat mest över är att det på fotbollen är en klar majoritet som är beredda att skrika lungorna ur sig.
Då det är hockey och det är en bra publiksiffra så är det mycket, mycket tystare trots att det rimligtvis bör finnas många i publiken som normalt går även på fotbollen och skriker.