Hockeyregler
Hockeyregler
Jag trodde verkligen jag fått med mig det mesta av hockeyregler efter decennier av insupande av DIF-matcher och eget puckskjutande. Men igår (matchen mot Rögle hemma) när Printz närmare hörnet av sargen petade till en avbruten klubba som gled lite mot nån Röglefjant, så dömdes - Straff! Ingen utvisning, utan straff! Say what?
Jag hade satt allt jag äger på att det är ngt helt galet om inte ngn i min närhet med respekterad rutin sa att det var fullständigt korrekt dömt.
Vad har jag missat? Ngn mer som är förvånad eller?
Bara falla till föga, jag kanske får lära mig ngt nytt inom hockey idag.
Ngn som har definitionen på regeln, eller definitionen på hur fel det var?
Jag hade satt allt jag äger på att det är ngt helt galet om inte ngn i min närhet med respekterad rutin sa att det var fullständigt korrekt dömt.
Vad har jag missat? Ngn mer som är förvånad eller?
Bara falla till föga, jag kanske får lära mig ngt nytt inom hockey idag.
Ngn som har definitionen på regeln, eller definitionen på hur fel det var?
Re: Hockeyregler
Att flytta en klubba (eller hjälm, handske, whatever) mot en i motståndarlaget i pågående anfall skall ge straffslag om motståndarlaget inte gör mål i anfallet.
Det jag reagerade på var att han inte verkade göra det med mening, utan i vändningen och den gled väl inte alls långt mot spelaren i fråga?
Bra med en sån här tråd!
Måste fråga om det här med icing. Om pucken går genom målgårde och sen till icing ska det väl INTE vara icing? Var ju typ 6 situationer mot MoDo då pucken gick genom MoDos målgård och man verkligen såg hur osäker deras målvakt blev om han skulle ta pucken eller låta den glida genom. Vad gäller?
Måste fråga om det här med icing. Om pucken går genom målgårde och sen till icing ska det väl INTE vara icing? Var ju typ 6 situationer mot MoDo då pucken gick genom MoDos målgård och man verkligen såg hur osäker deras målvakt blev om han skulle ta pucken eller låta den glida genom. Vad gäller?
I en tråd om hockeyregler bör man ju länka till Svenska Ishockeyförbundets regelbok...
http://www.swehockey.se/ImageVault/Imag ... ndler.aspx
http://www.swehockey.se/ImageVault/Imag ... ndler.aspx
Ändrades för några säsonger sen att det alltid är icing även om pucken går genom målgården. Har för mig det var ett inslag i DIF-TV med våra målvakter om det.erik_dif skrev:Bra med en sån här tråd!
E: Hittade:
En liten omröstning som vore intressant att se resultatet av:
Ska vi återinföra straffar efter en mållös sudden?
Lägre divisioner och NHL kör ex. med detta idag. Själv tycker jag absolut det borde återinföras och är inte alls säker på att det är så mycket "lotteri" som andra tycker och fick förbundet att ta bort detta för några år sedan. Har man bra straffskyttar/målisar så har man.
Ska vi återinföra straffar efter en mållös sudden?
Lägre divisioner och NHL kör ex. med detta idag. Själv tycker jag absolut det borde återinföras och är inte alls säker på att det är så mycket "lotteri" som andra tycker och fick förbundet att ta bort detta för några år sedan. Har man bra straffskyttar/målisar så har man.
- SkönaDjurgårn
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag är absolut FÖR straffar. Det blir en extra krydda och varför inte bjuda publiken på det? Sen håller jag med om att det är väl inte tur om man är bra på straffar eller ej? lol.
Inga straffar tack!
Det jippot har jag fått nog av.
Touch-icing ja tack!
Det jippot har jag fått nog av.
Touch-icing ja tack!
Om vi ska fortsätta med fem minuters förlängning tycker jag absolut vi ska ha straffar ifall det inte blir avgjort.
Antingen båda eller ingetdera imo.
Antingen båda eller ingetdera imo.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tycker att domaren ska låta spelet gå om en spelare rusar mot en avvaktande icing och missar med några centimeter. Då blir det mer fartfyllt. Mer "uppenbara" icings är självklart icing. Fast helst ser jag...
* Touch icing - Ja tack!
* Tekning i anfallszon vid pp - Ja tack! (skitbra regel, tack för den)
* 60x26m - Ja tack!
* Mindre mittzon - större anfallszoner - Ja tack!
* Straffar efter förlängning - Ja tack, tre för vardera lag.
* Straffar i slutspel - Nej tack, sudden death
* Touch icing - Ja tack!
* 60x26m - Ja tack!
Säg den glädje som varar
DIF_Soldier skrev:Tycker att domaren ska låta spelet gå om en spelare rusar mot en avvaktande icing och missar med några centimeter. Då blir det mer fartfyllt. Mer "uppenbara" icings är självklart icing. Fast helst ser jag...
* Touch icing - Ja tack!
* 60x26m - Ja tack!
Allt det där är något som jag köper direkt..
Intressant med det här klippet är regeln om puck out. Vissa domare har inte ens koll på den regeln.Crashmash skrev:erik_dif skrev: E: Hittade:
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Här håller jag med till fullo, det är ju mycket tråkigare att en match slutar oavgjort. Man vill ha ett avgörande!SkönaDjurgårn skrev:Jag är absolut FÖR straffar. Det blir en extra krydda och varför inte bjuda publiken på det? Sen håller jag med om att det är väl inte tur om man är bra på straffar eller ej? lol.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
- JJohansson
- Säsongskort: Ja
Straffar och slagsmål är det som saknas i Elitserien!Edin skrev:Här håller jag med till fullo, det är ju mycket tråkigare att en match slutar oavgjort. Man vill ha ett avgörande!SkönaDjurgårn skrev:Jag är absolut FÖR straffar. Det blir en extra krydda och varför inte bjuda publiken på det? Sen håller jag med om att det är väl inte tur om man är bra på straffar eller ej? lol.