Hur pass bra matcher har DIF gjort i år hittils? Och vilka spelare har varit flipp respektive flopp? Har gjort en liten sammanställning på de matcher jag sett hittills dvs. alla utom FBK(b) och Timrå(b).
Betygen är från 0+ till 5+ där ni själva kan räkna ut vad som är bra respektive dåligt.
HV 71 - Djurgården 7-6 (3+)
Dålig första och ett tremålsunderläge som följd. Sen gör vi match av det och gör ändå 6 mål i Kinnarps. Tyvärr räckte det inte till seger.
Djurgården - Modo 1-2 öt (2+)
En stark förstaperiod som borde gett fler mål framåt. I andra tar Modo över spelet allt eftersom och är över 65 minuter det bästa laget.
Skellefteå - Djurgården 1-2 (4+)
Bara vi som slagit smågnagarna uppe i norr i skrivande stund. En stabil bortamatch där jag aldrig var riktigt orolig. Jobbade färdigt situationerna på ett bra sätt och anföll när läge gavs. Mycket stabil bortamatch.
Frölunda - Djurgården 1-5 (5+)
En av de bästa insatserna i Scandinavium någonsin? Vinner med fyra mål och spelade stundtals riktigt fin anfallshockey kombinerat med bra målvaktspel och försvarsspel. En kanonmatch rakt igenom.
Djurgården - Brynäs 4-4 (2+)
DIF körde över gävlegossarna så det stod härliga till första 20 och hade med sig 3-0. Sedan föll vi ihop totalt och tappade både 3-0 och 4-2 till ett oavgjort resultat.
Djurgården - Linköping 2-1 (2+)
På nytt en stark förstaperiod som gav ledning 1-0. Men återigen. Ju längre matchen led ju mer tog bortalaget över. Ren flax att vi fick tre pinnar här.
Luleå - Djurgården 4-3 (2+)
En ganska medioker bortamatch där vi förlorade i utvisningsbåset. Inte alls samma fina kontrings/anfallshockey som i många av de andra bortamatcherna.
Djurgården - Rögle 1-3 (0+)
Fruktansvärt usel match på Hovet. Rögle går helt rättvist fram till 3-0 och sedan bevakar man det lika säkert som Detroit Red Wings hade gjort mot Bajen Fans Hockey.
Djurgården - HV 71 3-2 (4+)
Utan tvekan den bästa hemmamatchen för i år. Full fart och en härlig intensitet matchen igenom med 3 poäng som resultat.
Djurgården - Södertälje 1-2 (0+)
I stort sett lika usel som hemmamatchen mot Rögle. Två fullkomligt katastrofala perioder följs upp med en skottkanonad i tredje utan någon egentlig målchans. Uselt.
Rögle - Djurgården 1-3 (4+)
Nästan lika bra som mot Frölunda tidigare. Stabilt rakt igenom hela matchen trots tidigt baklängesmål. Borde blivit mer än 1-3.
Djurgården - Skellefteå 2-3 (2+)
På nytt en högst medioker hemmamatch. Första 8-10 är bra och ger 1-0. Sedan tar Skellefteå över, gör tre raka mål. Och vi får jaga. Stark slutforcering utan resultat och det urusla hemmaspelet överlag fortsätter…..
Enligt min kalkyl på hur många poäng jag trodde vi skulle ha vid nuvarande datum ligger vi +4 poäng. Det är ju iofs positivt på så sätt. Men...
*Vårat hemmaspel är skrämmande uselt och det måste till en vändning, inte minst för publikens skull. Tvivlar på att tillströmmningen kommer fortsätta vara lika bra om spelet fortsätter som det gör på Hovet. Frågan är vad det är som gör att det knyter sig som det gjort vid nästan alla hemmamatcher hittills?..Det är en klurig gåta..
Man kan inte lita på att bortaspelet alltid så att säga "tar ut" de uteblivande poängen på hemmais. 2 segrar på 7 försök är ju allt annat än godkänt. Får hoppas på en riktig ketchupeffekt mot Timrå på lördag....
Om vi ser till spelarkritik efter att 25 % av grundserien har spelats skulle jag vilja dela upp det följande:
5+
Jimmie Ölvestad (Överlägset bästa forward hittills)
4+
Andreas Holmqvist (Samma som Ölvestad bland backarna)
Marcus Krüger (Tappat lite på slutet men 16 poäng på 14 matcher går inte att bortförklara)
Stefan Ridderwall (Otroligt stabil de han fått stå. Helt sinnessjukt att han inte får fler chanser)
3+
Kyle Klubertanz (Ljusår bättre än Schneider och varit en av toppbackarna så här långt)
Christian Eklund (Kämpar och sliter något kopiöst och börjar dessutom få utdelning för det)
Patrick Cehlin (Oerhört imponerad av "Sillen". Härlig inställning, målfarlig, teknisk och kvick. Kommer gå långt)
Nichlas Falk (Skött sig bra rakt igenom tycker jag. Stabil och trygg fortfarande)
Tim Eriksson (Synd att poängutdelningen uteblivit. Vet inte hur många ramträffar han haft iår. En av dom som alltid ger gärnet)
2+
Marcus Ragnarsson (Som ifjol, fast sämre i allt typ. Dock rätt stabil ändå.)
David Printz (Hade haft 3 om han inte stått för indianaren som kostade poäng idag. Har annars varit stabil och säker de senaste 6-7 matcherna)
Timmy P (Började lysande första matcherna, agerade slarvepelle i ett par av de följande för att nu knappt märkas.)
Micke Holmqvist (Precis som Timmy började Honken Sr strålande. Men har mattats allt mer. En fjärdekedja känns lite otacksamt för Micke)
Nicklas Danielsson (Jobbar o sliter men han är så där ofarlig i sina avslut med draggskott rakt i magen på alla målisar han ser. Och ett mål på fjorton matcher är inte bra)
Jacob Josefsson (Inte dålig men kan mycket, mycket bättre)
Gustaf Wesslau (Inte kass, inte bra, inte dålig, inte....ja det vettifan. Man vet aldrig vad man får.)
Henrik Eriksson (Har gnetat på skapligt men känns vädligt uddlös)
1+
Marcus Nilson (På väg upp mot 2+ då han lyft sig lite på slutet. Men av första 10-11 matcherna var i stort sett alla bedrövliga.)
Mathias Tjärnqvist (Synd att han blev skadad när det kändes som att han var på gång. Har dock inte bevisat ett skit än på det stora hela)
Andreas Engqvist (Skulle vara en av våra ledande spelare. Jaha? Var inne i ett litet målstim i början men har sedan dess varit HELT osynlig.)
Oscar Eklund, Kristofer Ottosson, Niklas Andersson, Mark Owuya, Calle G ej betygsatta....
Snabbgenomgång av första fjärdedelen.
Re: Snabbgenomgång av första fjärdedelen.
Kul Jensa85, att du startar en sådan tråd! Försökte lite grand själv i säsongen 09-10-tråden, men det blev som det blev - ingen lekledar-varning på mig =)
Jag tycker tabellen visar klart och tydligt var vi ligger. En tabell ljuger aldrig. Dock tycker jag att vi hade oflyt i början av "sässen" då vi var värda minst 4-5 poäng till. Tänker inte minst på Modo och Brynäs hemma. Hade vi vunnit de matcherna så tror jag att spelarna hade fått som de själva säger confidence (på hemmaplan). Istället blev de 0 poäng mot brö'gäng som Rögle och ssk. Ruggigt onödigt att man kommer ha dessa matcher i skallen efter 55 omgångar.
5 pts:
Andreas H, Ölvestad, Kruger
4 pts:
Riddarn, Kyle, Falk, Fimpen
3 pts:
Wesslan, Ragge, Printz Micke H, Mackan, Danielsson, Tim Eriksson, Henke E, Cehlin
2 pts:
Enqvist, Matte Tj, Josefsson,
1 pts:
Tycker inte någon har varit bedrövlig...tur det!
Vill plus'a lite extra för Tim Eriksson som har spelat upp sig på slutet. Kul! Har gnällt en aning på honom. Fortsätt så - men träffa MÅL!
Totalt sett ger jag laget betyg: (3-)
Innan försäsongen hade jag låga förväntningar, efter segern i "Vi glider i Nordic Trophy" så steg dem lite grand.
På det stora hela är jag hyfsat nöjd med placeringen.
Jag tycker tabellen visar klart och tydligt var vi ligger. En tabell ljuger aldrig. Dock tycker jag att vi hade oflyt i början av "sässen" då vi var värda minst 4-5 poäng till. Tänker inte minst på Modo och Brynäs hemma. Hade vi vunnit de matcherna så tror jag att spelarna hade fått som de själva säger confidence (på hemmaplan). Istället blev de 0 poäng mot brö'gäng som Rögle och ssk. Ruggigt onödigt att man kommer ha dessa matcher i skallen efter 55 omgångar.
5 pts:
Andreas H, Ölvestad, Kruger
4 pts:
Riddarn, Kyle, Falk, Fimpen
3 pts:
Wesslan, Ragge, Printz Micke H, Mackan, Danielsson, Tim Eriksson, Henke E, Cehlin
2 pts:
Enqvist, Matte Tj, Josefsson,
1 pts:
Tycker inte någon har varit bedrövlig...tur det!
Vill plus'a lite extra för Tim Eriksson som har spelat upp sig på slutet. Kul! Har gnällt en aning på honom. Fortsätt så - men träffa MÅL!
Totalt sett ger jag laget betyg: (3-)
Innan försäsongen hade jag låga förväntningar, efter segern i "Vi glider i Nordic Trophy" så steg dem lite grand.
På det stora hela är jag hyfsat nöjd med placeringen.
Re: Snabbgenomgång av första fjärdedelen.
Övre halvan av tabellen gör att jag inte kan vara missnöjd, tycker det är viktigt att inte glömma de senaste årens ångest...på så sätt är vi på god väg. Vidhåller att säsongens viktigaste värvning var Hardy, jag hade inte velat se nån annan i det båset. Okej, Wiken god tvåa 
Det sagt finns det saker att förbättra, och hemmaspelet är givetvis prio ett. Man kan fan inte beklaga sig över publikuppslutningen i år, men tyvärr har Hardys ambition att vara det spelförande laget inte riktigt fått fotfäste som i forstora dar. Flertalet spelare behöver också höja sig, samtidigt som andra (Ölve!) överraskat positivt (kom ihåg det, alla som slet sina hår över att han fick nytt kontrakt).
Det finns alltså en handfull killar, säg en dryg femma, som inte fått ut sin potential eller ens i närheten hittills denna säsong; ett hemmaspel som inte kan få godkänt sett över säsongen hittills; samt överlag en viss ojämnhet. Trots detta har laget hyfsat tätkänning, iaf v.g. topp-4. Så SÅ jäkla illa är det ändå inte.

Det sagt finns det saker att förbättra, och hemmaspelet är givetvis prio ett. Man kan fan inte beklaga sig över publikuppslutningen i år, men tyvärr har Hardys ambition att vara det spelförande laget inte riktigt fått fotfäste som i forstora dar. Flertalet spelare behöver också höja sig, samtidigt som andra (Ölve!) överraskat positivt (kom ihåg det, alla som slet sina hår över att han fick nytt kontrakt).
Det finns alltså en handfull killar, säg en dryg femma, som inte fått ut sin potential eller ens i närheten hittills denna säsong; ett hemmaspel som inte kan få godkänt sett över säsongen hittills; samt överlag en viss ojämnhet. Trots detta har laget hyfsat tätkänning, iaf v.g. topp-4. Så SÅ jäkla illa är det ändå inte.