Nu när fotbollen är platt och hörnflaggorna är snedare än någonsin, samt att Elitseriens blygsamma premiär tassar på tå runt hörnet, vågar man pessimistisk hoppas på en nytändning för hockeyn i Hufvudstaden?
Det är väl ingen hemlighet att de senaste åren har fotbollen vunnit Järnkaminernas gunst.
Kontrasterna kunde inte varit tydligare: fjärdedelsfulla Globen, endast handfull järnkaminer i klacken medan "FULL FART FRAMÅT…" dundrade från Stadion så bratsen på Östermalm inte behövde vax för stajla slickade frissor.
Blå Helgonet skrev:Nu när fotbollen är platt och hörnflaggorna är snedare än någonsin, samt att Elitseriens blygsamma premiär tassar på tå runt hörnet, vågar man pessimistisk hoppas på en nytändning för hockeyn i Hufvudstaden?
Det är väl ingen hemlighet att de senaste åren har fotbollen vunnit Järnkaminernas gunst.
Kontrasterna kunde inte varit tydligare: fjärdedelsfulla Globen, endast handfull järnkaminer i klacken medan "FULL FART FRAMÅT…" dundrade från Stadion så bratsen på Östermalm inte behövde vax för stajla slickade frissor.
Dinosaurien undrar
Hockeyn har ju varit på uppgång en längre tid nu i stan och det skulle inte förvåna mig om detta blir säsongen då hockeyfeber utbryter, men den som lever får se. Klacken har ju dock varit bättre på hockeyn än på fotbollen två-tre säsonger i rad nu.
Behövs nog lite resultat också. Förra säsongen var det riktigt mycket folk några gånger, så åkte vi på pisk med 5-1 eller liknande.
Seriens sämsta hemmalag var vi också om jag inte minns fel. Får inte hända iår.
Om man tittar på försäljningen av säsongskorten i klacken så ser man en tydlig uppgång under en längre tid.
Sen är det klart om DIF Fotboll skulle kriga om guldet så skulle det ta upp dom flesta Djurgårdarnas uppmärksamhet. Eliteseriepremiär, match 1/55, skulle inte kännas så het då.
Bäst för hockeyn skulle vara om DIF Fotboll hamnar på "säker mark", dvs att dom inte riskerar att flyttas ned. Så då skulle Durgårdarna kunna fokusera mer på DIF Hockey istället.
Blå Helgonet skrev:Nu när fotbollen är platt och hörnflaggorna är snedare än någonsin, samt att Elitseriens blygsamma premiär tassar på tå runt hörnet, vågar man pessimistisk hoppas på en nytändning för hockeyn i Hufvudstaden?
Dinosaurien undrar
Vad är det här för dumheter?
Det finns alla möjligheter för både hockeyn och fotbollen att ha goda publiksiffror samtidigt. Men det kräver att bägge sektioner gör ett bra jobb med att vårda sin publik samt att man ställer ett slagkraftigt lag på banan.
Att vi nu har en bra klack i princip varje match op hockeyn (något vi inte hade på det glada 90-talet) har ingenting med fotbollen att göra utan det är ett gott arbete från DIF Hockey och Järnkaminernas sida. Hockeyn har redan fått en nytändning på publikfronten och fortsätter man på samma sätt kan det bli grymt bra.
Om du sen sitter och "hoppas" att folk ska överge fotbollen för hockeyn, då undrar jag vad du är för slags Djurgårdare...
Tyvärr gäller väl den gamla devisen om att hockey är underhållning och att fotboll är på riktigt. Jag vill emellertid att båda sektionerna drar fulla hus.
Jeremy Roenick skrev:Tyvärr gäller väl den gamla devisen om att hockey är underhållning och att fotboll är på riktigt. Jag vill emellertid att båda sektionerna drar fulla hus.
Den där devisen har jag aldrig fattat. Speciellt inte när det gäller DIF: Fotbollen är ett plastlag utan vare sig själ eller hjärta, samtidigt som hockeyn är raka motsatsen. Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom med Djurgårdsögon sett.
Jeremy Roenick skrev:Tyvärr gäller väl den gamla devisen om att hockey är underhållning och att fotboll är på riktigt. Jag vill emellertid att båda sektionerna drar fulla hus.
Den där devisen har jag aldrig fattat. Speciellt inte när det gäller DIF: Fotbollen är ett plastlag utan vare sig själ eller hjärta, samtidigt som hockeyn är raka motsatsen. Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom med Djurgårdsögon sett.
Tack! Precis så är det. Fotboll för mig, speciellt svensk ligafotboll, är "slö-pingpong" och ungefär som att få en nedsövningspil i nacken.
Att fotbollen skulle "vara på riktigt" men inte hockeyn, humm... Alltså från Elitserien slussas det varje år spelare direkt in i världens bästa liga, NHL. Hur många spelare från Allsvenskan går direkt in i Premier League eller liknande? Nej, Elitserien håller nog mycket högre klass än Allsvenskan - om man nu kan göra en sådan jämförelse. Gooo DIF!
SkönaDjurgårn skrev:Att fotbollen skulle "vara på riktigt" men inte hockeyn, humm... Alltså från Elitserien slussas det varje år spelare direkt in i världens bästa liga, NHL. Hur många spelare från Allsvenskan går direkt in i Premier League eller liknande? Nej, Elitserien håller nog mycket högre klass än Allsvenskan - om man nu kan göra en sådan jämförelse. Gooo DIF!
Det som menas att hockeyn är underhållning har jag alltid tolkat det som att det alltid är dunk dunk musik vid spelavbrotten, när spelarna kommer in är det genom eld & fyrverkerier, cheerleaders m.m. och det ska bli många mål. Ett evenegemang som det vore Monster Jam typ, medans fotbollen är bara 22 män, en fotbollsplan och en boll som man går och tittar på.
SkönaDjurgårn skrev:Att fotbollen skulle "vara på riktigt" men inte hockeyn, humm... Alltså från Elitserien slussas det varje år spelare direkt in i världens bästa liga, NHL. Hur många spelare från Allsvenskan går direkt in i Premier League eller liknande? Nej, Elitserien håller nog mycket högre klass än Allsvenskan - om man nu kan göra en sådan jämförelse. Gooo DIF!
Det som menas att hockeyn är underhållning har jag alltid tolkat det som att det alltid är dunk dunk musik vid spelavbrotten, när spelarna kommer in är det genom eld & fyrverkerier, cheerleaders m.m. och det ska bli många mål. Ett evenegemang som det vore Monster Jam typ, medans fotbollen är bara 22 män, en fotbollsplan och en boll som man går och tittar på.
Om man kan kalla Allsvenskan för fotboll
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Jo, så har jag också uppfattat det samt att varje match gäller i fotbollen. I Elitserien kan det åttonde laget i grundserien bli svenska mästare och dom två sämsta lagen få vara kvar I fotbollen vinner det lag som varit bäst och dom två sista åker ur - DET ÄR PÅ RIKTIGT!
Sedan håller en riktig Djurgårdare på DIF i allt. Man kan liksom inte välja vissa bitar.
Jo, så har jag också uppfattat det samt att varje match gäller i fotbollen. I Elitserien kan det åttonde laget i grundserien bli svenska mästare och dom två sämsta lagen få vara kvar I fotbollen vinner det lag som varit bäst och dom två sista åker ur - DET ÄR PÅ RIKTIGT!
Sedan håller en riktig Djurgårdare på DIF i allt. Man kan liksom inte välja vissa bitar.
Det där att alla matcher gäller stämmer ju till viss del i fotbollen, men om man är ett säkert mitt lag som har långt ner till kvalplats och långt upp till SM-guld. Då är det ju helt plötsligt väldigt ointressant redan efter halva säsongen.
Stocky skrev:Det där att alla matcher gäller stämmer ju till viss del i fotbollen, men om man är ett säkert mitt lag som har långt ner till kvalplats och långt upp till SM-guld. Då är det ju helt plötsligt väldigt ointressant redan efter halva säsongen.
Fast inte för de lag som är beroende av utgången i de resterande matcherna. Kontentan är att begreppet på riktigt innefattar en rak serie och underhållning ett slutspel och att de sämsta lagen har en möjlighet att rädda sig kvar fast de inte förtjänar detta.