Kommer DIF sluta upp som bajen??
Kommer DIF sluta upp som bajen??
Skapade denna tråd för att jag e ganska orolig för vad som ska hända med Djurgården , efter som dom har en sån stor ekonomikris kommer dom sluta upp som bajen och gå i konkurs ?? , nått måste ju hända lr va tror ni??
Re: Kommer dif sluta upp som bajen??
Risken är nog stor att det går samma väg som bajen om man skulle åka ur Elitserien.Alt att man blir som AIK och kan harva i allsvenskan utan igentliga medel för att ta sig upp.Men vi får hoppas att DIF hittar vägar både vad det gäller det sportsliga och ekonomiska??alexnr29 skrev:Skapade denna tråd för att jag e ganska orolig för vad som ska hända med Djurgården , efter som dom har en sån stor ekonomikris kommer dom sluta upp som bajen och gå i konkurs ?? , nått måste ju hända lr va tror ni??
Det är synd att inte DIF är bättre på att dra nytta av ekonomiskt tunga personer som har intresse i idrotten.
Hugo Stenbeck säger såhär på DI.se
"Hockeykulturen i Linköping är fantastisk och den finns inte i Stockholm. I Stockholm har du AIK som har problem med huliganer, du har Hammarby som är svaga och du har Djurgården, som min far i och för sig gillade men som är affärsmännens klubb."
Hade man lyckats knyta tills sig far och son på ett bättre sätt hade vi haft en ruggig ekonomisk uppbackning av en Stenbeck! Detta problem hade på så sätt aldrig behövt uppstå.
Hur många fler finansiärer har man gått miste om kan man ju undra? Är styrelsen för dålig för att använda sig av dessa personer? I styrelsen sitter väl en viss Carl-Henric Svanberg, vi har flera personer in om näringslivet som har DIF som laget i sitt hjärta? Varför kan lyckas inte förening dra bättre nytta av dessa?
Hugo säger också i artikeln:
"Det kommer fler spelare till Linköping." skrämande!
Jag skulle vilja veta lite mer konkret hur man arbetet för att få in finansiärer och sponsorer.
"Hockeykulturen i Linköping är fantastisk och den finns inte i Stockholm. I Stockholm har du AIK som har problem med huliganer, du har Hammarby som är svaga och du har Djurgården, som min far i och för sig gillade men som är affärsmännens klubb."
Hade man lyckats knyta tills sig far och son på ett bättre sätt hade vi haft en ruggig ekonomisk uppbackning av en Stenbeck! Detta problem hade på så sätt aldrig behövt uppstå.
Hur många fler finansiärer har man gått miste om kan man ju undra? Är styrelsen för dålig för att använda sig av dessa personer? I styrelsen sitter väl en viss Carl-Henric Svanberg, vi har flera personer in om näringslivet som har DIF som laget i sitt hjärta? Varför kan lyckas inte förening dra bättre nytta av dessa?
Jag skulle vilja veta lite mer konkret hur man arbetet för att få in finansiärer och sponsorer.
Re: Kommer DIF sluta upp som bajen??
Tycker det är konstigt om inte DIF kan nyttja dom affärskontakter som Carl-Henric Svanberg har..
- DarkDingus
För affärsmän handlar det kanske mer om att göra en god investering... Vete fan om Svanberg har gjort en bra investering än så länge eller om han bara är riktigt generös mot favoritklubben... känns lite mer som det senare, va?
I den bästa av världar skulle man kanske hitta en grupp finansiärer som ville bygga en egen arena åt Djurgården istället. Då skulle det säkert hoppa på lite fler finansiärer.
I den bästa av världar skulle man kanske hitta en grupp finansiärer som ville bygga en egen arena åt Djurgården istället. Då skulle det säkert hoppa på lite fler finansiärer.
-
Sen kan man jju undra vart alla trogna djurgårdare är??
jätte bra av dom som är där i klacken redan nu men de resterande??
Det ska väll inte till någon jävvlla storsattsning för att fylla hovet
vi kan klara att fylla detta kungadömme utan sånna
lockande storsattsningar. eller??
det är hos oss suportrar som en liten del av ansvaret ligger
och står man i klacken ska man för faan sjunga!!!!!
VI SKA VÄNDA DETTA
DJURGÅRDS FAMILJEN!!!!
jätte bra av dom som är där i klacken redan nu men de resterande??
Det ska väll inte till någon jävvlla storsattsning för att fylla hovet

vi kan klara att fylla detta kungadömme utan sånna
lockande storsattsningar. eller??
det är hos oss suportrar som en liten del av ansvaret ligger
och står man i klacken ska man för faan sjunga!!!!!
VI SKA VÄNDA DETTA

DJURGÅRDS FAMILJEN!!!!
Jag vill inte ha något äckligt Linköping svin eller något annat svin som bara pumpar in pengar.Bobson skrev:Det är synd att inte DIF är bättre på att dra nytta av ekonomiskt tunga personer som har intresse i idrotten.
Blir bara äcklad av alla dessa plast klubbar vars ekonomi utan dessa svin är värdelös. Sen skryter dom om att dom är "Sveriges bästa lag", visst kanske det stämmer, men ska det verkligen gå till på det sättet? Om du frågar mig så består svaret av tre stycken stora bokstäver, NEJ!
Jag vill ha spelare som är unga, talangfulla, och en styrelse som kan hitta stora och små sponsorer, inte massa miljardärer som egentligen inte har något hjärta som helst för klubben dom pumpar in pengar i.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
Aaaa men nu menar jag inte att man skulle kunna köpa sönder sig som ett lag. Utan mer att man kunde ha haft en ekonomisk trygghet istället för den oro som är nu i föreningen. Bara för att man har en massa pengar så betyder det ju inte att man måst kasta runt de utan eftertanke. Man skulle fortfarande kunna satsa på spelare med hjärta samt unga hungriga spelare, men man kunde samtidigt balansera detta med en trygg ekonomi.sthlm_dif skrev:Jag vill inte ha något äckligt Linköping svin eller något annat svin som bara pumpar in pengar.Bobson skrev:Det är synd att inte DIF är bättre på att dra nytta av ekonomiskt tunga personer som har intresse i idrotten.
Blir bara äcklad av alla dessa plast klubbar vars ekonomi utan dessa svin är värdelös. Sen skryter dom om att dom är "Sveriges bästa lag", visst kanske det stämmer, men ska det verkligen gå till på det sättet? Om du frågar mig så består svaret av tre stycken stora bokstäver, NEJ!
Jag vill ha spelare som är unga, talangfulla, och en styrelse som kan hitta stora och små sponsorer, inte massa miljardärer som egentligen inte har något hjärta som helst för klubben dom pumpar in pengar i.
Bara för att man har en massa pengar så behöver man inte köpa allt som rör sig på marknaden, det är även viktigt att man har en styrelse och ledning som vet vad de gör. Men det hade definitivt varit lättare att locka till sig de spelare man kanske har svårt att få till sig idag.
Hoppas inte mitt tidigare inlägg på något sätt tolkas som att man kunde köpa in hela elitvärlden!
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Siffran på publiken idag var skamlig och se och om ni vill se samma visa som hände med bajen så sitt och klaga här då eller så kan vi få igång vårat lag igen genom att GÅ PÅ MATCHERNA!!!
DJURGÅRDEN ÄR DET ENDA LAGET!!!
DJURGÅRDEN ÄR DET ENDA LAGET!!!
Alltid Oavsett Förevigt DJURGÅRDEN
Det går att tjäna pengar. Följ Linköpings väg. En idé skulle exemeplvis vara att skriva ett nytt kontrakt med A.Holmqvist (om han stannar och gör fortsatt succé) och Fredrik Bremberg. Sedan hyr vi ut dessa för dyra pengar. Skulle vi exempelvis skriva en långtidskontrakt med J.Jofesson så skulle vi kunna tjäna grymma cash.
Så du menar att detta är en lösning på Djurgården ekonomiska problem?????Highwind skrev:Det går att tjäna pengar. Följ Linköpings väg. En idé skulle exemeplvis vara att skriva ett nytt kontrakt med A.Holmqvist (om han stannar och gör fortsatt succé) och Fredrik Bremberg. Sedan hyr vi ut dessa för dyra pengar. Skulle vi exempelvis skriva en långtidskontrakt med J.Jofesson så skulle vi kunna tjäna grymma cash.
Fy fan för pengar!!!!( jävligt bra att ha) Men det styr våra liv för mycket....
Snubben måste ju vara drogad om han anser att det finns hockeykultur i Linköping. Staden är plast, hockeylaget är plast, de har inga egna spelare från staden... Listan kan göras lång och han pratar om att laget har kultur. Vet inte om man skall skratta eller gråta över uttalandet, men det känns som att killen har minimalt med koll på hockey och kanske borde hålla sig till att satsa på skrytbåtar i menlösa seglatser istället...Bobson skrev:Det är synd att inte DIF är bättre på att dra nytta av ekonomiskt tunga personer som har intresse i idrotten.
Håller helt med dig Bobson. Tanken slog mig inte ens att vi skulle köpa in hela elitvärlden egentligen, tror inte DIF skulle göra så även om vi hade alla pengar i världen. Jag tror på deras satsning på stockholmare. Visst, kan ha att göra med dåliga ekonomin etc., men jag gillar det. Hade vi fått en tung lirare som Stenbeck hade så många problem försvunnit. Vi kan ju låtsas för skojs skull att vi hittar en miljardär a la Abramovitj som är villig att satsa på laget. Han (eller hon for all i care), skulleBobson skrev:Aaaa men nu menar jag inte att man skulle kunna köpa sönder sig som ett lag. Utan mer att man kunde ha haft en ekonomisk trygghet istället för den oro som är nu i föreningen. Bara för att man har en massa pengar så betyder det ju inte att man måst kasta runt de utan eftertanke. Man skulle fortfarande kunna satsa på spelare med hjärta samt unga hungriga spelare, men man kunde samtidigt balansera detta med en trygg ekonomi.sthlm_dif skrev:Jag vill inte ha något äckligt Linköping svin eller något annat svin som bara pumpar in pengar.Bobson skrev:Det är synd att inte DIF är bättre på att dra nytta av ekonomiskt tunga personer som har intresse i idrotten.
Bara för att man har en massa pengar så behöver man inte köpa allt som rör sig på marknaden, det är även viktigt att man har en styrelse och ledning som vet vad de gör. Men det hade definitivt varit lättare att locka till sig de spelare man kanske har svårt att få till sig idag.
Hoppas inte mitt tidigare inlägg på något sätt tolkas som att man kunde köpa in hela elitvärlden!
1) först och främst se till att vi inte skulle behöva sno spelarnas pensions pengar.
2) Köpa loss Hovet.
3) Stor satsa på Hovet, dvs rusta upp skiten till MAX.
4) Se till att folk vill gå på våra matcher genom att göra dom attraktiva. (Detta borde komma automatiskt om punkt 2+3 sköttes väl.).
5) Se till att spelarna i dagens lag är nöjda med sina löner så dom inte sticker iväg (fast dock inte framstå som en stor jävla spargris (lhc) ).
6) Satsa ytterligare på junior verksamheten. Läste någonstans att det satsas 4 miljoner per år. Om det går så pass bra med det, tänk typ 10? eller 15?
7) Se till att locka hem hemvändare från NHL mm.

Några tankar kring problematiken:
- nöjesutbudet i Stockholm är ofantligt mycket större än på de flesta andra orter
- i de orter där utbudet kan matcha, exempelvis Göteborg, enas alla hockeyfans kring ETT lag, så är det inte i Stockholm (på gott och ont)
- idealet vore ju att äga Globen och ha 13.000 pers varje hemmamatch. Skall vi vara mer realistiska kan jag tycka att det vore möjligt att med sponsorer på sikt köpa loss Hovet, möjligen i samarbete med (just det) Solnaklubben. DIF, Stockholm och Sverige saknar rivaliteten med nämnda förening, en ES-comeback vore därför faktiskt önskvärd. Jag förmodar också att frågan om ett köp av Hovet vore lättare att få igenom vid ett samarbete eftersom nuvarande ägare då inte behövde vara rädda för att anklagas för favorisering.
- det krävs givetvis en stor portion välvilja från ev. sponsorer samt Stockholms stad för detta, men minns då att LHF, om jag minns rätt, fick köpa loss Delfinen för 1 kr eller motsvarande (därefter kostade upprustningen x antal miljoner), skulle Stockholms stad gå med på det?
- ett samägt Hovet skulle gynna båda föreningar och bringa stabila inkomster från kringarrangemang att stärka bägge lagen med. Förutsättning är ju dock att de företag som stått för övertagande/modernisering är villiga att dela upp avbetalningarna under avsevärd framtid.
Detta är en variant åtminstone jag tror vore fullt möjlig, och utan att vilja lägga allt på Svanberg - som gjort och gör mycket för oss som det är - kan jag tycka det är märkligt att DIF inte kan hitta en välgörare likt Nilsson i Malmö eller vadhannuheter i LHC.
- nöjesutbudet i Stockholm är ofantligt mycket större än på de flesta andra orter
- i de orter där utbudet kan matcha, exempelvis Göteborg, enas alla hockeyfans kring ETT lag, så är det inte i Stockholm (på gott och ont)
- idealet vore ju att äga Globen och ha 13.000 pers varje hemmamatch. Skall vi vara mer realistiska kan jag tycka att det vore möjligt att med sponsorer på sikt köpa loss Hovet, möjligen i samarbete med (just det) Solnaklubben. DIF, Stockholm och Sverige saknar rivaliteten med nämnda förening, en ES-comeback vore därför faktiskt önskvärd. Jag förmodar också att frågan om ett köp av Hovet vore lättare att få igenom vid ett samarbete eftersom nuvarande ägare då inte behövde vara rädda för att anklagas för favorisering.
- det krävs givetvis en stor portion välvilja från ev. sponsorer samt Stockholms stad för detta, men minns då att LHF, om jag minns rätt, fick köpa loss Delfinen för 1 kr eller motsvarande (därefter kostade upprustningen x antal miljoner), skulle Stockholms stad gå med på det?
- ett samägt Hovet skulle gynna båda föreningar och bringa stabila inkomster från kringarrangemang att stärka bägge lagen med. Förutsättning är ju dock att de företag som stått för övertagande/modernisering är villiga att dela upp avbetalningarna under avsevärd framtid.
Detta är en variant åtminstone jag tror vore fullt möjlig, och utan att vilja lägga allt på Svanberg - som gjort och gör mycket för oss som det är - kan jag tycka det är märkligt att DIF inte kan hitta en välgörare likt Nilsson i Malmö eller vadhannuheter i LHC.
Vi får helt enkelt inte åka ur, svårare än så är det inte. Nästa år kommer vi nog kunna knyta till oss en del bra spelare (Mackan Nilsson osv). Det kommer göra DIF bättre och vi kommer dra mer publik. Dock behöver vi en egen arena, alternativt större sponsorer.
Att Stenbeck tycker det finns hockeykultur i Linköping är ju ett hån mot den traditionella supporterkulturen. Men lhc har ju ändå gjort ett bra jobb med att få fram ettframgångsrikt lag på ganska några år, så sportsligt är det inget fel på lhc.
Att Stenbeck tycker det finns hockeykultur i Linköping är ju ett hån mot den traditionella supporterkulturen. Men lhc har ju ändå gjort ett bra jobb med att få fram ettframgångsrikt lag på ganska några år, så sportsligt är det inget fel på lhc.
Född till sportchef.