Se och lär utav HV 71 och LHC

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Erik Kloth

Se och lär utav HV 71 och LHC

Inlägg av Erik Kloth »

Tycker vi ska titta på hur HV 71 och LHC bygger lag, de för närvarande ledandade klubbarna i Svensk hockey:

HV 71: SM-guld 95, 2004 och 2008. Seriesegrar: 2004, 2006 och 2008.

Man har en tydlig ambition att stommen i truppen ska vara Jönköpingskillar: Liv, Petrasek, Davidsson, Thörnberg, Halvardsson och Melin är samtliga HV-fostrade och utöver dessa tar man in ytterligare spets i: Hrdina, Voutilainen, Åkerman, Puistola, Luoma, Ledin mfl.

Sammanfattning: Ett bra tränarteam, en matchvinnande målvakt, konstruktiva backar och en komplett forwardsuppsättning.

Linköping HC:

Två finaler i rad, dock två förluster. Bygger liksom HV spelet på fart, smarta centrar ( Mårtensson, Eriksson och Persson), vassa målskyttar i Weinhandl och Sorovy och just kombinationen fart/tyngd har tagit LHC till den absoluta toppen tillsammans med HV 71.

Vill påstå att Davidsson/Voutilainen i HV 71 och Mårtensson/Weinhandl i LHC är ES vassaste radarpar och när lagen samtidigt har ytterligare tre kedjor och ett gäng backar som producerar genererar det givetvis framgång.

Vi måste försöka ta efter dessa lag och hämta idéer från hur de bygger lag, för uppenbarligen är dom oerhört framgångsrika.
Bobson

Inlägg av Bobson »

Ja och varför kan ingen bygga mig ett hus som Bill Gates har? Pengar spelar väl ingen roll? Han har sitt hus uppbyggt med väggar och tak kan vi inte bygga så?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Ja framförallt LHC bygger härligt lag. Stommen köper man in för dyra pengar och breddspelarna värvas från andra fattigare lag.

Att inte vårt fotbollslag tänker likadant, fast med United som förebild. Minst 2 startelvor av landslagsklass.

:lol:
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Se och lär utav HV 71 och LHC

Inlägg av sthlm_dif »

Erik Kloth skrev:Tycker vi ska titta på hur HV 71 och LHC bygger lag, de för närvarande ledandade klubbarna i Svensk hockey:

HV 71: SM-guld 95, 2004 och 2008. Seriesegrar: 2004, 2006 och 2008.

Man har en tydlig ambition att stommen i truppen ska vara Jönköpingskillar: Liv, Petrasek, Davidsson, Thörnberg, Halvardsson och Melin är samtliga HV-fostrade och utöver dessa tar man in ytterligare spets i: Hrdina, Voutilainen, Åkerman, Puistola, Luoma, Ledin mfl.

Sammanfattning: Ett bra tränarteam, en matchvinnande målvakt, konstruktiva backar och en komplett forwardsuppsättning.

Linköping HC:

Två finaler i rad, dock två förluster. Bygger liksom HV spelet på fart, smarta centrar ( Mårtensson, Eriksson och Persson), vassa målskyttar i Weinhandl och Sorovy och just kombinationen fart/tyngd har tagit LHC till den absoluta toppen tillsammans med HV 71.

Vill påstå att Davidsson/Voutilainen i HV 71 och Mårtensson/Weinhandl i LHC är ES vassaste radarpar och när lagen samtidigt har ytterligare tre kedjor och ett gäng backar som producerar genererar det givetvis framgång.

Vi måste försöka ta efter dessa lag och hämta idéer från hur de bygger lag, för uppenbarligen är dom oerhört framgångsrika.

Du har en bra tanke i vad du säger.
Men HV/LHC har pengar, vilket vi inte har mycket av... :(
Men spelare med Hjärta (DIF) går före spelare som är beroende av pengar pengar (LHC)! :D
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

rent truppmässigt finns det två stora skillnader mellan hv och lhc och dif.

' hv och Lhc har centrar som är klasser bättre än våra. hvs är bedrövligt överlägsna våra t o m.

' båda lagen har backar som faktiskt kan spela hockey. detta saknar vi tyvärr nästan helt och det räcker väl med att titta på de försvarsspelare som HV har. skulle gissa att spelare i deras 3e backpar skulle gå in i vårat första t ex.

vill vi komma lita närmare hv och lHc krävs det först och främst mer kompletta backar. Ordnas detta tar vi genast in rätt mycket på dessa lag och självfallet även på alla andra i serien. tyvärr verkar dock dif helt snöat in på att de backar man skall ha måste vara stora, tunga och bedrövliga med puck.

vi skulle behöva ha en eller två spelare av lars jonsson typen, dvs lite kvickare och följdsamma backar som dessutom kan slå en passning till rätt adress även under lite press.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Kall-El har onekligen en otroligt viktikg poäng i sitt inlägg ovan.

Spelande backar, konstruktiva backar är nyckeln till ett riktikgt vasst anfallspel.

Jag menar; HV:s PP och målvaktsspel avgjorde finalen till HV:s fördel och snacka om pp-uppställning de körde med:

Åkerman-Puistola

Thörnberg-Davidsson-Voutilainen

Samtliga kan avsluta och samtidigt är samtliga oerhört passningsskicliga.

Det håller med andra ord INTE att ha spelare som Timmy Pettersson, Thomas Johansson mfl på backen i PP, det blir inte samma klass på det.

Spelande och konstruktiva backar måste värvas!
djurgårdarn3

farmarlag!

Inlägg av djurgårdarn3 »

både Linköping och HV71 har kontaktat det nya allsvenska laget Mariestad BoIS hockey och har visat stort intresse vid att ha Mariestad som farmarklubb och det är nu nästintill helt klart att det blir HV71 så där kanske dom kommer att få in några till att bredda truppen med!
åhh vad det är skönt att se Djurgårn göra mål!
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Är det något DIF ska lära sig av HV71 så är det tålamod att låta unga spelare utveckla sin potential. DIF betalar just nu ett högt pris för värvningskarusellen kring slutet av 90-talet och början av 2000-talet.

Jag blir bekymrad när jag läser ett flertal inlägg på difhockey.se som signalerar brist på tålamod. Många skribenter skriker om värvningar av spelare hit och dit samtidigt som nämnda personer inte tycker att drygt tre juniorer per år ska få en rejäl chans att spela in sig i laget.

Det finns en sak som nuvarande sportkommité gör bra och det är att de ger drygt tre juniorer chansen att spela in sig i laget varje år. Föregående år slog Axelsson, Engqvist och Ridderwall igenom.

Jag var kritisk föregående säsong till värvningen av Ryno för att det stal speltid från Calle G. Jag är också kritisk till att DIF inte släpper Edvin Frylén, eftersom de kommer att stjäla speltid från Oscar Eklund och Alexande Deilert. Om DIF ska kunna etablera sig bland de fyra stora i svensk Hockey krävs det mod att ge nästa generationens stjärnor chansen.

Kommande säsong ser jag fram mot att se Calle G och Henrik E slå igenom trots att många på det här forumet hellre vill se en breddspelare. Året efter nästa hoppas jag att få se Jacob Josefsson, William Wallén och Alexander Urbom. Vem av de äldre breddspelarna som kommer att få stå tillbaka ska bli mycket intressant. Kommer Niclas Anger, Ronnie Pettersson och Edvin Frylén att få vara kvar?
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Östgöten skrev:Är det något DIF ska lära sig av HV71 så är det tålamod att låta unga spelare utveckla sin potential. DIF betalar just nu ett högt pris för värvningskarusellen kring slutet av 90-talet och början av 2000-talet.

Jag blir bekymrad när jag läser ett flertal inlägg på difhockey.se som signalerar brist på tålamod. Många skribenter skriker om värvningar av spelare hit och dit samtidigt som nämnda personer inte tycker att drygt tre juniorer per år ska få en rejäl chans att spela in sig i laget.

Det finns en sak som nuvarande sportkommité gör bra och det är att de ger drygt tre juniorer chansen att spela in sig i laget varje år. Föregående år slog Axelsson, Engqvist och Ridderwall igenom.

Jag var kritisk föregående säsong till värvningen av Ryno för att det stal speltid från Calle G. Jag är också kritisk till att DIF inte släpper Edvin Frylén, eftersom de kommer att stjäla speltid från Oscar Eklund och Alexande Deilert. Om DIF ska kunna etablera sig bland de fyra stora i svensk Hockey krävs det mod att ge nästa generationens stjärnor chansen.

Kommande säsong ser jag fram mot att se Calle G och Henrik E slå igenom trots att många på det här forumet hellre vill se en breddspelare. Året efter nästa hoppas jag att få se Jacob Josefsson, William Wallén och Alexander Urbom. Vem av de äldre breddspelarna som kommer att få stå tillbaka ska bli mycket intressant. Kommer Niclas Anger, Ronnie Pettersson och Edvin Frylén att få vara kvar?

Japp, HV är oerhört skickliga på att utveckla sina egna spelare. Ex:

Liv, Petrasek, Halvardsson , Melin, THörnberg, Davidsson, Fredriksson och Jonas Johansson är alla Hv-fostrade och var med och vann SM-guld för två veckor sedan.

5-6 av dem riktikgt tongivande främst Liv, Davidsson, Petrasek och Thörnberg.

Här har vi väldigt mycket att lära utav HV, precis som utav MoDo.
nutarvidom
Säsongskort: Ja

Inlägg av nutarvidom »

Helt ärligt, hade jag haft samma plåska, hade jag förmodligen kunnat vara både sportchef och tränare och med stor sannolikhet nått liknande resultat....
Det är inte kärnfysik vi snackar om.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Man kan ju fråga sig vad som kommer först: Ett bra lag och därmed publik eller en stor publik och därmed ett bra lag... Skillnaden mellan Jönköping och Stockholm är ju att hela J-köping ställer upp för laget och även omnejden kring staden är ju halvt fanatiska. I stockholm är det en satans massa gnäll, men alltför få letar sig till matcherna.
Sen är det väl ganska självklart att man vill ha spelande backar till ett lag, att påstå det är knappast att göra en avancerad analys... Men det kostar grymt med pengar.
Sen tycker jag inte i första hand det är DIF's talangutveckling eller förmåga att släppa fram ungdomar som är skillnaden mellan lagen. DIF har trots släppt fram killar som Axelsson, Engqvist, Danielsson och Larsson som alla lirat i Tre Kronor i år. Däremot så har de ju inte ekonomin att matcha de andra lagens toppspelare, vilket tydligast ses på backarna och centrarna som det verkar vara mest konkurrens om att få.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kalle skrev:Sen tycker jag inte i första hand det är DIF's talangutveckling eller förmåga att släppa fram ungdomar som är skillnaden mellan lagen. DIF har trots släppt fram killar som Axelsson, Engqvist, Danielsson och Larsson som alla lirat i Tre Kronor i år. Däremot så har de ju inte ekonomin att matcha de andra lagens toppspelare, vilket tydligast ses på backarna och centrarna som det verkar vara mest konkurrens om att få.
Jag hänvisade till DIF:s urusla talangutveckling i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet. DIF betalar just nu priset för att klubben tidigare var för otåliga. DIF måste rådna idag när Lill-Kenta fört HV71 till SM-Guld, som är en tränare som fick kicken av oss för att han bara förde DIF till bronsplats.

För att bli som HV71 och Linköping behöver spelare, tränare, ledning och supportar ett stort tålamod. DIF kan inte utmana om SM Guld nästa år, men om klubben gör allt rätt nästa år kanske Djurgården kan ta guldet 10/11. För att göra det behöver klubben spela in fler spelskickliga och högerskjutande backar samt ytterligare en till två toppcentrar.
MAP

Inlägg av MAP »

Varför skulle DIF ångra att Kenta fick sparken? I hans enda slutspel mot Frölunda blev DIF nollade i 3 matcher och Evensson vann coach-kampen överlägset.
Han gjorde sedan mig och många andra totalt vansinniga, när han stängde av Nisse Ekman, den enda som verkade vilja något och vår klart bästa offensiva spelare, efter påtryckningar från media och Evensson.

Dessutom motsatte han sig torped-systemet som föreningen hade enats om att gå med. Bättre då att ta in Wikegård. Klart bättre med media, populär bland supportrarna och en, i alla fall då, bättre matchcoach.

Att Kenta nu lyckats ta guld med Sveriges klart bästa spelartrupp 6 år senare kan ju inte spela någon roll?
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

MAP------>>>>

Jag skulle vilja se Lill-Kenta tillsammans med Wiken.

Lugne taktikern Kenta och pådrivaren Wikegård.

Tyvärr lär Kenta stanna i HV där han förövrigt har c.a 300 i månaden.

Wiken lär fortsätta i TV.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

MAP skrev:Varför skulle DIF ångra att Kenta fick sparken? I hans enda slutspel mot Frölunda blev DIF nollade i 3 matcher och Evensson vann coach-kampen överlägset.
Tror nog de flesta skulle ranka Lill-Kenta högre som tränare än Wiken. Min poäng är att Lill-Kenta fick sparken för tidigt. Klubbledningen saknade tålamod med spelare och tränare och med facit i hand lyfte DIF fram få stjärnor nämnda period.
Skriv svar