Är juniorerna så bra som det sägs?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
espen21

Är juniorerna så bra som det sägs?

Inlägg av espen21 »

Vet att det nånstans finns en liknande tråd men jag orkade sitta och leta igenom alla sidor så jag skapade en ny.

Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att juniorerna är dåliga. Jag tycker dock att det kan vara intressant att diskutera juniorerna.

DIF säger ju hela tiden att vi har så fantastiskt bra juniorer men de ligger ju inte ens nära toppen i J20 i år. Hur bra kan de då vara? De juniorer vi har i A-truppen nu, Calle och Eklund är ju naturligtvis talangfulla men jag vet ärligt talat inte om de sticker ut i jämförelse med de andra lagens talanger.

Ifjol var de ju uppenbarligen bra då de kom tvåa och var nära att ta hem allt. Men som sagt, hur bra är de i år? Nån som sett dem spela? Bor i lkpg så jag ser inga juniormatcher
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Är juniorerna så bra som det sägs?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

espen21 skrev:Vet att det nånstans finns en liknande tråd men jag orkade sitta och leta igenom alla sidor så jag skapade en ny.

Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att juniorerna är dåliga. Jag tycker dock att det kan vara intressant att diskutera juniorerna.

DIF säger ju hela tiden att vi har så fantastiskt bra juniorer men de ligger ju inte ens nära toppen i J20 i år. Hur bra kan de då vara? De juniorer vi har i A-truppen nu, Calle och Eklund är ju naturligtvis talangfulla men jag vet ärligt talat inte om de sticker ut i jämförelse med de andra lagens talanger.

Ifjol var de ju uppenbarligen bra då de kom tvåa och var nära att ta hem allt. Men som sagt, hur bra är de i år? Nån som sett dem spela? Bor i lkpg så jag ser inga juniormatcher
Mycket intressant inlägg, jag har länge varit tveksam till juniorernas kvalitet. Oscar Eklund tog t.ex. ingen ordinarie plats i småkronorna. (beror säkerligen på en skadefylld säsong)
Ridderwall var reserv, men det verkar inte som att vi lyckas få fram de tongivande spelarna, eller ens spelare som tar ordinarie plats.

Grundmaterialet som kommer till J-18 verkar däremot alltid tillhöra Sverigetoppen då Stockholm ofta går långt i TV-pucken och stommen därifrån hamnat hos oss.
Det känns som att vi sedan tappar mot andra lag.

Sedan behöver inte en toppspelare i 16 årsåldern per automatik bli en toppspelare som 20-åring (se bara på Dennis Persson), men någon borde väl ändå ha lyckats bättre de senaste åren?

Vidare så verkar spelare utvecklas mer av allsvenskt spel än J-20 spel. Kanske borde vi hitta en bra klubb att samarbeta med. De 5 bästa J-20 spelarna borde kunna spela i allsvenskan.

Jämför bara Björklövens Kristoffer Berglund med Oscar Eklund (som väl är en av våra mest lovande backar). Där är det klasskillnad, tyvärr verkar han gå till Luleå nästa år, jag skulle gärna se honom i laget nästa år.
espen21

Inlägg av espen21 »

Jag tycker vi är bra när de väl hamnar i A-laget. Där känns det som vi utvecklar spelare bra. Där finns det ju fler exempel på spelare som fått sitt genombrott i DIF.

Frågan är ju som sagt hur bra de är innan de kommer till A-laget så att säga. Är de så bra som de säger så ska de väl kunna vinna juniorserien? Nu är de ju riktigt dåliga till och med.
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Frölunda har ju varit starka på dom senare åren att ta fram talangfulla spelare bland juniorena ...bland annat från Munkedal där jag bor... Men nu när jag pratar om juniorer med frölundare så tycker dom flesta att vi har gått förbi dom.

Jag vet inte mycket om läget i DIF hockey på jr sidan, men jag hoppas självklart att det går åt rätt hål
Highwind

Inlägg av Highwind »

Oscar Eklund var helt dominant i finalen i JVM..
espen21

Inlägg av espen21 »

Oskar var helt klart duktig i jvm men resten då? Hur bra är de övriga?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Highwind skrev:Oscar Eklund var helt dominant i finalen i JVM..
Dominant?

Tja, smaken är ju som bekant delad och tur är väl det. Han var väl stabil i finalen men knappast dominant.
Det var däremot Kristoffer Berglund.
Han skulle lätt gå in och tillhöra våra topp 4 backar redan nu, hur svårt det nu är? :D
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Oscar fick inte jäätte mycket speltid. Men han gjorde aldrig bort sig. Dessutom åkte han aldrig på ett enda baklänges mål. ;)
espen21

Inlägg av espen21 »

Diskussionen om en snskild spelare är bra eller inte är ju kanske inte det jag syftade på att diskutera då jag startade tråden.

Det intressanta är ju att J-20 laget inte är så bra som det sägs att de ska va. Eller? Tycker inte riktigt om när man pratar om hur bra juniorverksamheten ska vara och sen kan man inte ens va på övre halvan av deras tabell.
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

Glöm inte syftet med juniorverksamheten, att slussa spelare vidare till A-laget. Visst kan man göra som Frölunda och vägra låna ut äldre J20-spelare för att kunna vinna titlar, men det viktigaste är ju att få upp spelarna i A-laget.

Ser man det på det sättet så är det alldeles för tidigt för att sätta betyg på juniorverksamheten, eftersom våra juniorer inte blivit tillräckliga gamla än. De första som började i hockeygymnasiet var väl 88:orna eller 89:orna, och de är ju fortfarande juniorer.

Jag kollade upp vad våra mer framstående spelare gjorde som sistaårsjuniorer:
Fredrik Bremberg gjorde 20 poäng i A-laget.
Thomas Johansson spelade i division 1 och A-lagsdebuterade inte förrän två år senare. Inte ens då färgade han i Elitserien.
Kristofer Ottosson var en av de största talanger i sin åldersgrupp, men fick ändå inte spela i Elitserien som junior. Tvingades spela flera år i Huddinge innan han slog igenom i Elitserien.
Nichlas Falk spelade i division 1 och kom inte upp i Elitserien förrän långt senare.
Niklas Anger var också en supertalang, men lyckades inte ta plats i Djurgården och blev landslagsman först långt senare.

Det tar tid att utvecklas till elitspelare. Låt oss döma de här årgångarna om 3-4 år.
espen21

Inlägg av espen21 »

Klokt skrivet Stambert. Håller med dig fullständigt. Kan dock fortfarande tycka att de kan prestera lite bättre när DIF själva påstår att de ska vara ledande på juniorsidan.
Eller menar du att vi är ledande trots att de inte går bra i deras serie?

Det viktiga är ju egentligen inte hur det går för de i deras serie. Det viktiga är ju som jag tror du menade, att de är bra när de spelar i A-laget vilket de kanske kommer att vara med. Men det känns ju mer tryggt om man vet att det finns ett slagkraftigt lag som vinner matcher, som det trots allt handlar om. Men men...är de bra när de spelar i A-laget så skitsmma.

En annan intressant aspekt är ju att man får fram spelare som är "lagom bra", om man kan uttrycka sig så =).
Ta Andreas Engqvist till ex. Han är bra men inte för bra så att han får storhetsvansinne och ska till nordamerika direkt. Nu har han skrivit ett långtidkontrakt med oss, det är ju precis det man vill se. Man vill ju ha glädje av de spelare man fostrat.

Missförstå mig rätt, det är ju jättekul när man får fram supertalanger som Dick, även om det inte är vi som fått fram han men det ger ju inte mycket för DIF. Han spelar ju i NHL inom ett par år om inte tidigare. Det viktiga för Dif nu är ju att skapa en ny stomme av unga spelare som ska spela i DIF lika länge som Ottosson, Falk, Bremberg mm. Jag tror att vi är bra väg att göra det, men jag var bara lite orolig över att juniorerna inte vinner.
Skriv svar