Globen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
jensa öhling

Globen

Inlägg av jensa öhling »

varför spelas nästan samtliga kvarvarande hemmamatcher i Globen? Är det handboll och annat tjafs på Hovet?
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Globen

Inlägg av Emil Svelander »

jensa öhling skrev:varför spelas nästan samtliga kvarvarande hemmamatcher i Globen? Är det handboll och annat tjafs på Hovet?
Kan väl vara att de tror på mer publik nu i slutet. Globen i sig drar säkerligen ca. 1000 personer per match.
Användarvisningsbild
dif rules
Säsongskort: Ja

Re: Globen

Inlägg av dif rules »

Emil svelander skrev:
jensa öhling skrev:varför spelas nästan samtliga kvarvarande hemmamatcher i Globen? Är det handboll och annat tjafs på Hovet?
Kan väl vara att de tror på mer publik nu i slutet. Globen i sig drar säkerligen ca. 1000 personer per match.
sant, det är bara vi klackfolk sm inte gillar globen.
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT

/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Jag föredrar hovet om jag står i klacken, även om Globen kan vara bra om det är stor klack och 11-12 000. Ska jag gå som åskådare föredrar jag Globen för att det är bekvämare platser, bättre kiosker och fin arena.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Jag trivs faktiskt bättre i Globen av den enkla anledningen att jag hellre har 4 meter till Daniel Larsson istället för 30.
jjonas

Inlägg av jjonas »

Ursäkta att jag frågar men den här tråden handlar väl inte om vad man tycker om Globen/hovet?
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Vad tråden handlar om är egentligen varför spelar vi i Globen?

Om man ska komma med en teori så borde det rimligtvis vara så att Globe Arenas ville ha några matcher i Globen och att DIF helst har dem i slutet av säsongen då publiktillströmningen ökar emot slutet.

Vidare vill jag poängtera att av kommande 7 matcher är 5 hemmamatcher och 4 av dem spelas i Globen.

Nu är det upp till oss, är vi Sveriges bästa klack eller är det bara någonting vi vill vara?
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

odburt skrev:Jag trivs faktiskt bättre i Globen av den enkla anledningen att jag hellre har 4 meter till Daniel Larsson istället för 30.
Håller faktiskt helt med! Glömde nämna det i mitt tidigare inlägg.
espen21

Inlägg av espen21 »

Globen är underbar! Den är gjord för att fyllas, gör den det så är det världsklass. Alla till Globen!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Globen är ingen hockeyarena och kommer aldrig bli det heller. Om det skall finnas minsta chans till stämning måste arenan fyllas och jag tvivlar på att detta kommer ske. Min gissning är att stämningen kommer bli brutalt mycket sämre framöver och lagets relativt svaga spel lär knappast locka mycket extra publik. Säg att det kmmer 6000 personer mot FBK. Om detta slår in kommer det vara ödsligt inne på arenan och hur kul är detta på en skala från 1-10?
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

espen21 skrev:Globen är underbar! Den är gjord för att fyllas, gör den det så är det världsklass. Alla till Globen!
Inte många rätt där inte.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Kall-El skrev:Globen är ingen hockeyarena och kommer aldrig bli det heller. Om det skall finnas minsta chans till stämning måste arenan fyllas och jag tvivlar på att detta kommer ske. Min gissning är att stämningen kommer bli brutalt mycket sämre framöver och lagets relativt svaga spel lär knappast locka mycket extra publik. Säg att det kmmer 6000 personer mot FBK. Om detta slår in kommer det vara ödsligt inne på arenan och hur kul är detta på en skala från 1-10?
Nu slänger du på lite mycket peppar på steken här...

När det är 13000 är det grymt, men jag skulle vilja säga att 8000 räcker för att få till bättre stämning än någon annan klubb kan åstakomma.

Titta på Linköping, där de kör "klappa händerna när du är riktigt glad", slår med såna här LG hockey games-plastpinnar och sittplats sitter med små LHC-vimplar.

Titta på Karlstad, där de sitter och diggar till dragspel innan hela publiken ställer sig upp och ropar "Hej!" och tycker de är lika tuffa som Lasse Stefanz.

Titta på Göteborg, där GAIS-are och IFK-are sitter och kliar varandra på ryggen på sittplats, och en 80-mannaklack vevar samma ramsa om och om igen till trumma och samma gamla flagga.

Då har jag inte ens nämnt tysta Mora, olé-ola-Skellefteå eller du-du-du-Luleå och de förtjänar inte ens att nämnas heller.

Vi är fan så mycket bättre än dem, vi har fotbollen att tacka för mycket och vi har lite stil, även om långt ifrån alla i klacken är funtade på ett sätt som lämpar sig i en djurgårdsklack (det har ingen klack i världen) så tycker jag att vi ska vara stolta över det vi har, det tilltagande trycket i klacken, den stigande medelåldern och det stigande intresset för att heja fram DIF 20 matcher (minst) per säsong istället för att käka glass på kortsidan någon gång ibland.

Vi kommer att ha en lite lägre decibelnivå i Globen, fine, men klacken har tillräckligt med motgångare för att överleva många torskar till.

Så det så.
vazze

Inlägg av vazze »

Hovet är uppbokat, Rockbjörnen och andra evenemang körs under slutet av Januari - början av mars.
Thats the only reason. Globe Arenas hade redan innan DIF bestämde att enbart spela på Hovet "hyrt" ut Hovet till andra evenemang.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

odburt skrev:
Kall-El skrev:Globen är ingen hockeyarena och kommer aldrig bli det heller. Om det skall finnas minsta chans till stämning måste arenan fyllas och jag tvivlar på att detta kommer ske. Min gissning är att stämningen kommer bli brutalt mycket sämre framöver och lagets relativt svaga spel lär knappast locka mycket extra publik. Säg att det kmmer 6000 personer mot FBK. Om detta slår in kommer det vara ödsligt inne på arenan och hur kul är detta på en skala från 1-10?
Nu slänger du på lite mycket peppar på steken här...

När det är 13000 är det grymt, men jag skulle vilja säga att 8000 räcker för att få till bättre stämning än någon annan klubb kan åstakomma.

Titta på Linköping, där de kör "klappa händerna när du är riktigt glad", slår med såna här LG hockey games-plastpinnar och sittplats sitter med små LHC-vimplar.

Titta på Karlstad, där de sitter och diggar till dragspel innan hela publiken ställer sig upp och ropar "Hej!" och tycker de är lika tuffa som Lasse Stefanz.

Titta på Göteborg, där GAIS-are och IFK-are sitter och kliar varandra på ryggen på sittplats, och en 80-mannaklack vevar samma ramsa om och om igen till trumma och samma gamla flagga.

Då har jag inte ens nämnt tysta Mora, olé-ola-Skellefteå eller du-du-du-Luleå och de förtjänar inte ens att nämnas heller.

Vi är fan så mycket bättre än dem, vi har fotbollen att tacka för mycket och vi har lite stil, även om långt ifrån alla i klacken är funtade på ett sätt som lämpar sig i en djurgårdsklack (det har ingen klack i världen) så tycker jag att vi ska vara stolta över det vi har, det tilltagande trycket i klacken, den stigande medelåldern och det stigande intresset för att heja fram DIF 20 matcher (minst) per säsong istället för att käka glass på kortsidan någon gång ibland.

Vi kommer att ha en lite lägre decibelnivå i Globen, fine, men klacken har tillräckligt med motgångare för att överleva många torskar till.

Så det så.
Det räcker då rakt inte med 8000 personer för att man skall få bra tryck i Globen. Du måste upp i minst 12000 för att detta skall inträffa. Globen är gjord för stora evenemang där man räknar med fulla hus. Har man detta är arenan bra, når man inte upp till de siffrorna suger den. Jag jämför inte heller vår klack med någon annan i detta fall utan konstaterar bara att Globen suger om den inte är fullbelagd. Att den sedan skulle suga än mer om det inte var vi som tvingades stå där ser jag som en självklarhet.
Användarvisningsbild
melker

Inlägg av melker »

Nej den byggdes bara för hockey VM?
För övrigt tycker jag Globen är en fantasisk arena, mycket trevligare än gamla Hovet, känns synd att gå in i Hovet till matcherna när man ser Globen. Men jag förstår varför vi spelar på Hovet.
Skriv svar